Paddockroosters direct op kleigrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniejtjuh

Paddockroosters direct op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 12:45

Wij willen deze zomer onze “paddock” aanpakken zodat de paarden in de winter niet in de blubber staan en alles spekglad word.

Nu heb ik de zoekfunctie al gebruikt en me wat ingelezen maar kom er toch niet helemaal uit.

Het stuk wat we aan willen pakken is zo”n 500 m2. Dat we hier in de winter kwamen wonen hebben we wat zand gestort als tijdelijke oplossing. Wij hebben kleigrond. Na horen zeggen is het land ooit opgehoogd en ligt er dus puin onder. Dat zou gezien de afwatering kunnen kloppen. Na flink regen zijn er plassen, maar na een dag droog is dat ook zo weer weg.

Nu hebben we bedacht dat we de gedeeltelijk met kunstof paddock roosters willen werken om een stabiele ondergrond te creeren en geen bergen aan zand erop te hoeven gooien.

Het idee is nu om zo”n 350 m2 met paddock roosters te doen, en het overige gedeelte niet om daar goede rol en lig plekken te behouden.

Nu dachten wij in eerste instatie zelf om een klein beetje af te graven, 10/15 cm en verder de hoogte in te gaan. We mogen hier ivm met regels ook niet diep graven (agrarisch met waarde). Gezien het goed genoeg afwatert komt er geen extra drainage oid. Daarnaast wilde we dan worteldoek leggen in de gehele paddock, met het idee om het vermengen te voorkomen en dat er niet van alles gaat groeien. Een gedeelte is nml oud stuk weide, en onddanks ze het al 2x zwart hebben gelopen blijft er toch gras komen, haha.

Nu hebben we pas de grondwerker op bezoek gehad die voor ons wat werk gaat doen maar die rade het worteldoek juist af. Hij heeft in de regio meerdere bakken/paddocks gedaan en gaf aan dat doek juist vaak problemen gaf. Het zorgt er toch voor dat het water minder snel doorlaat, dus sommige paddocks geen plassen maar wel papzand. Daarnaast moet je volgens hem echt wel flink stuk afgraven omdat het doek anders snel omhoog komt wat uiteraard voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Het idee volgens de grondwerker is dus waar geen roosters komen het iets dieper af te graven en als daar voldoende zand op komt zal je af en toe iets moeten bijvullen. Ergens denk ik dat dat ook wel zo is. Waar we toen een bult zand hebben gestort is het ook altijd droog en het ligt er nu na 2,5 jaar nog steeds en dat was niet eens een dikke laag.

Echter twijfel ik over het leggen van de roosters zo op de grond, zonder doek e.d. We hebben sinds vorige winter een proefstukje roosters liggen op de overgang van het “zand” naar de verharding. Dat ligt ook zo op de klei en dat ligt nog steeds goed en verzakt ook niet. En dat is maar 15 m2 dus je zou denken dat 350m2 in het geheel ook wel blijft liggen.

Wie heeft er paddock rooster gebruikt die zo op een kale (vlakke) ondergrond gelegd zijn en afgevuld met zand??

belle_boef

Re: Paddockroosters direct op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:49

Ik heb een probeersel gehad met wortelstok. Dat slipte dicht en de modder lag bovenop de roosters. Later dat stuk opnieuw gedaan zonder wortelstelsels en geen problemen meer. Wel eerst een verse laag zand gestort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:10

De bestemming is helaas wel een beperking ja. Echt een goede basis leggen met gebroken puin en tussendoek is geen optie dan. Ik hebben kunstgras matten van sportvelden tussen mijn zand en puin liggen. Werkt fantastisch. Slibt niet dicht en als ze vol zitten met zand zijn ze zo loeizwaar dat ze echt niet omhoog komen.

Ik heb hier bij de alpaca's rondom hun stalletje roosters op de klei gelegd en met wit zand afgevuld.

Er blijft wel water op staan als het echt hard regent maar het blijft stabiel en wordt geen drab bende. Worteldoek zou ik zeker niet zoen. Wil je zo op de klei leggen dan zorg dat je ondergrond vlak en stevig is zodat je geen menging krijgt van klei en zand.

Mossel

Re: Paddockroosters direct op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:20

Wij hebben een paar cm afgegraven, gedeeltelijk wit zand gevuld, roosters er op en daarover weer wit zand. Als het echt hard heeft geregend is het even nat, maar vrij snel weer droog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:22

Als het echt agrarisch met waarde is, dan zal je helaas niets aan de grondlagen mogen aanpassen zonder bodemmonsters e.d. Mocht je de gok nemen en de gemeente komt erachter, dan wordt het gezien als een economisch delict en kan het flink in de papieren gaan lopen.

Het is verboden op of in de gronden met de bestemming Agrarisch met waarden - Landschapswaarden - zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning van het bevoegd gezag (omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken of werkzaamheden) de volgende werken, voor zover geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren:

het planten, verwijderen, kappen of rooien van bomen of andere opgaande beplanting met uitzondering van het rooien van boomgaarden

het aanleggen of verharden van wegen of paden en het aanbrengen van andere oppervlakteverhardingen

het uitvoeren van grondbewerkingen, waartoe worden gerekend afgraven, woelen, mengen, diepploegen, egaliseren, ontginnen en ophogen

het graven en dempen van sloten

het aanleggen van boven- of ondergrondse kabels en leidingen en het aanbrengen van daarmee verband houdende constructies, installaties of apparatuur.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:09

belle_boef schreef:
Ik heb een probeersel gehad met wortelstok. Dat slipte dicht en de modder lag bovenop de roosters. Later dat stuk opnieuw gedaan zonder wortelstelsels en geen problemen meer. Wel eerst een verse laag zand gestort

Ik neem aan dat je worteldoek bedoeld? :D Dus eerst een laagje zand onder de roosters?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:12

Gloa schreef:
De bestemming is helaas wel een beperking ja. Echt een goede basis leggen met gebroken puin en tussendoek is geen optie dan. Ik hebben kunstgras matten van sportvelden tussen mijn zand en puin liggen. Werkt fantastisch. Slibt niet dicht en als ze vol zitten met zand zijn ze zo loeizwaar dat ze echt niet omhoog komen.

Ik heb hier bij de alpaca's rondom hun stalletje roosters op de klei gelegd en met wit zand afgevuld.

Er blijft wel water op staan als het echt hard regent maar het blijft stabiel en wordt geen drab bende. Worteldoek zou ik zeker niet zoen. Wil je zo op de klei leggen dan zorg dat je ondergrond vlak en stevig is zodat je geen menging krijgt van klei en zand.

Wat een voordeel is dat je grond knoerthard is hier. Het proefstukje van de roosters hebben we ook alleen gevlakt, verder niks, en dat ligt als een huis.

Het gaat mij er inderdaad om dat het geen drab bende word. De roosters zouden dan op het natse gedeelte komen, het overige alleen zand, wat nu dus ook al redelijk blijft.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:17

suffie schreef:
Als het echt agrarisch met waarde is, dan zal je helaas niets aan de grondlagen mogen aanpassen zonder bodemmonsters e.d. Mocht je de gok nemen en de gemeente komt erachter, dan wordt het gezien als een economisch delict en kan het flink in de papieren gaan lopen.

Het is verboden op of in de gronden met de bestemming Agrarisch met waarden - Landschapswaarden - zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning van het bevoegd gezag (omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken of werkzaamheden) de volgende werken, voor zover geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren:

het planten, verwijderen, kappen of rooien van bomen of andere opgaande beplanting met uitzondering van het rooien van boomgaarden

het aanleggen of verharden van wegen of paden en het aanbrengen van andere oppervlakteverhardingen

het uitvoeren van grondbewerkingen, waartoe worden gerekend afgraven, woelen, mengen, diepploegen, egaliseren, ontginnen en ophogen

het graven en dempen van sloten

het aanleggen van boven- of ondergrondse kabels en leidingen en het aanbrengen van daarmee verband houdende constructies, installaties of apparatuur.

Ik weet tot op de punt komma wat hier de eisen zijn. ;) Had ik er misschien even bij moeten zetten. Wij hebben namelijk een uitgebreide omgevingsvergunning aan moeten vragen voor het legaliseren van onze rijbak en het plaatsen van verlichting. Dus ik ben op de hoogte van alle eisen/ bestemmingsplan.

Er mag volgens de regels niet dieper dan 40 cm gegraven worden, dan is er inderdaad bodemonderzoek nodig. Ik wil daar daarom ver onder blijven omdat ik ook omhoog ga en een discussie over hoeveel er mogelijk afgegraven is wil voorkomen. Het realiseren van deze paddock mag zonder vergunning maar wel volgens de regels van het paardenbeleid hier. Maar dat is geen probleem..

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:24

Mossel schreef:
Wij hebben een paar cm afgegraven, gedeeltelijk wit zand gevuld, roosters er op en daarover weer wit zand. Als het echt hard heeft geregend is het even nat, maar vrij snel weer droog

En jullie zitten ook op klei?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:29

Sanniejtjuh schreef:
Mossel schreef:

En jullie zitten ook op klei?

Yes

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:33

Hier zijn roosters op de klei kansloos. Wij zitten op rivierklei en het stuk zonder worteldoek + zand zakt weg. Nu het droog is steken er op sommige plekken stukjes rooster omhoog. Die roosters krijg ik er natuurlijk niet meer uit nu :+

Het stuk dat is afgegraven, worteldoek, wit zand, roosters, wit zand ligt keurig al twee jaar.