Aarde is slecht, hoe goed regelen (schrikdraad)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Aarde is slecht, hoe goed regelen (schrikdraad)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 13:28

Het gaat niet goed met de stroom op de omheining en ik moet er nu echt nodig iets aan gaan doen (want de paarden slopen nu alles). Ik dacht maar eens te beginnen met de aarde want daar twijfelde ik al vanaf het begin aan. Toen we hier kwamen wonen stond er al een omheining met klok op het lichtnet, de aarding zat/zit echter aangesloten op ursusgaas (schapengaas). Tsja, was professioneel geplaatst dus zal wel goed zijn dacht ik.

Maar nu ben ik het eens gaan testen. Ik heb de Gallagher M600 hangen (ik kan nergens vinden hoeveel Joule die geeft dus weet niet zeker of hij sterk genoeg is) en daar zit ook de mogelijkheid op om de aarding te testen. Dat heb ik gedaan en die geeft 1.9kV aan (moet liefst onder de 0.5kV lees ik in de handleiding). Dus dat lijkt me een goed plan om aan te pakken, maar hoe? In de handleiding van de klok staat dat je 3 aardpalen van 2 meter lang de grond in moet doen (op minimaal 10m van gebouwen, electriciteit etc. en dan elke paal ook weer 2m uit elkaar geloof ik).

En dan vraag ik me echt af: hoe dan?! Met mijn grondboor kom ik niet dieper dan een meter ofzo en met een schep zie ik het ook echt niet voor me. Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat dit de enige goede manier is. Maar ik zit wel op hoge, droge zandgrond dus zal wel iets moeten verzinnen wat echt goed werkt, anders heb ik er nog niks aan.

Wie heeft raad? Hoe hebben jullie je aarde (goed) geregeld?

pearlie

Re: Aarde is slecht, hoe goed regelen (schrikdraad)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:30

Ik heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij hebben wij ook een M600, met maar 1 aardpaal van volgens mij niet eens een meter en die zit vlak bij de stal in de grond. En er staat een beste klap stroom op het draad, vooral als het geregend heeft. En op diverse plekken groeit er hier vanalles tegen de draad aan...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:40

Ik heb hier 1 aardpen + doorkoppeling aan het schapengaas en klap zat (ook op droge zandgrond, vandaar deze manier van aarden). Echter eerste keer dat ik ellende had met sterkte apparaat bleek de klok zelf stuk/versleten. Die dingen hebben niet het eeuwige leven. Is er dus ergens een plek/persoon die je klok kan doormeten?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:43

Imo 3 aardpalen van 2 meter is overdreven. Leuk voor de fabrikant die dan weer extra verdiend. Wij hebben wel 3 aardpalen, maar ik heb maar 2 aangesloten. En mijn aardpalen bestaan uit iets van 1,2 tot 1,5 meter koperen waterleidingspijp. Koper geleid nog beter dan gewoon ijzer, en een stuk goedkoper. Ze staan met hun koppie nog een 40 cm boven de grond, zo kan ik makkelijk checken of daar geen draad kapot of eraf is. En hier staan ze echt geen 10 meter van het gebouw. Hou het eens op 20 cm.

We hebben ze heel simpel met een hamer de grond ingeslagen, maar wij zitten op veen dat is even een andere grondsoort :D
Nog wel een tip voor het hoge droge zandgrond. In de droge maanden elke dag een emmer met water bij je aardpen gooien. Vochtige grond geleid beter je aarde.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:44

Aarding ergens op gaas ???, da ga nie goedkomen...

Een metalen staaf of koperbuis sla met voorhamer zo fiks stuk verder de grond in, en zeker bij zandgrond mag je zo diep mogelijk om goede aarding te krijgen.
Er ertussen goede klemmen op die grondstaaf en dik koperdraad naar je aarde pool van je klok.

Zonder dat krijg je nooit de volle mep op je draad, en paard mag fiks wat hebben :P , zeker dikhare shetten :D _/-\o_ die met gang onder de onderste draad duiken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:53

Hier hebben we met de shet zelfs geen problemen met maar 1 aardpen die max 50cm de grond in gaat. Met 1 maar: grond moet goed nat zijn. Dus in die idioot droge perioden moeten we de aardpen water geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:00

rina schreef:
We hebben ze heel simpel met een hamer de grond ingeslagen, maar wij zitten op veen dat is even een andere grondsoort :D
Nog wel een tip voor het hoge droge zandgrond. In de droge maanden elke dag een emmer met water bij je aardpen gooien. Vochtige grond geleid beter je aarde.

1 emmer = vochtige grond? Nee, dan zou mijn moestuin fatsoenlijk groeien ook. Water loopt weg, het zakt niet eens meer de grond in hier. Klok werkt uitstekend met dan aan koppeling aan schapengaas. Zou ik op water gieten moeten rekenen, dan mag ik een ibc vat/week er bij leeggieten. Goede aarde via het gaas scheelt mij een hele hoop werk elke dag en daarbij blijven pony's braaf, want ze weten dat er altijd klap op staat ipv ritme van zwak tot niet 's morgens vroeg bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:10

Ik heb hetzelfde apparaat en heb 2 aardpennen van 2 meter erop aangesloten voordat hij goed werkte. Ik heb met een grondboor een gat van een meter ongeveer gemaakt, dan een emmer water in het gat gooien en even wachten. Dan paal erin zetten en recht houden en met een moker dat ding erin geslagen.
Succes ;).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:10

Aardpennen in de grond zetten:

Men neme een stuk koperen waterleidingbuis van 2 meter en 12 of 15 mm doorsnee.
Zet er een koppeling voor een tuinslang op.
Tape de aardpen boven en onder aan je waterleidingbuis met Tesa afplaktape (want je wilt het ook weer los halen).
Sluit de tuinslang aan op je waterleidingbuis.
Steek de waterleidingbuis op de plek waar je je aardpen wilt hebben in de grond.
Zet de kraan open.
Beweeg de waterleidingbuis een beetje op en neer terwijl je de waterdruk er op houdt.
Druk het hele spul naar beneden.
Op miraculeuze wijze zakt je waterleidingbuis plus aardpen de grond in.
Doe de kraan dicht als je pen helemaal in de grond zit.
Maak de tape aan de bovenkant los en haal je waterleidingbuis weer naar boven terwijl je de aardpen zonodig tegenhoudt. De tape aan de onderkant is als het goed is ondertussen wel losgeweekt.

Herhaal 2 meter verderop.

(Techniek die met wat grotere doorsnede buis gebruikt wordt voor het pulsen van waterbronnen)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:14

tamary schreef:
Ik heb hier 1 aardpen + doorkoppeling aan het schapengaas en klap zat (ook op droge zandgrond, vandaar deze manier van aarden). Echter eerste keer dat ik ellende had met sterkte apparaat bleek de klok zelf stuk/versleten. Die dingen hebben niet het eeuwige leven. Is er dus ergens een plek/persoon die je klok kan doormeten?

Jij hebt het dus ook op het gaas, maar dan ook nog een aardpaal. Waarom werkt het op droge zandgrond beter om (ook) op schapengaas te aarden, weet jij dat?

Ik denk dat het niet aan de klok ligt, het is altijd al wel een probleem geweest met de stroom (slechte aarding en dan ook nog steeds meer draad erop, PP) en het is gewoon steeds minder geworden. Ik heb ook vrijwel alle omheining losgekoppeld gehad en toen stond er zo'n 6kV op (terwijl er dan ook die slechte aarding is). Dus de klok zelf doet het denk ik wel goed.

Peetstap schreef:
Aarding ergens op gaas ???, da ga nie goedkomen...

Een metalen staaf of koperbuis sla met voorhamer zo fiks stuk verder de grond in, en zeker bij zandgrond mag je zo diep mogelijk om goede aarding te krijgen.
Er ertussen goede klemmen op die grondstaaf en dik koperdraad naar je aarde pool van je klok.

Zonder dat krijg je nooit de volle mep op je draad, en paard mag fiks wat hebben :P , zeker dikhare shetten :D _/-\o_ die met gang onder de onderste draad duiken.

Nou het is duidelijk niet genoeg, maar ik heb wel gelezen dat het vaker zo gedaan wordt.

Ik heb één aardpaal ooit aangeschaft en die heb ik nu gebruikt om de aarding te testen... ik was begonnen hem de grond in te slaan en kwam niet verder dan 40cm. Toen kon ik hem gaan uitgraven want ik kreeg hem niet verder maar ook niet meer eruit :') . Daarna met de grondboor. Maar 'zo' een fiks stuk de grond in slaan gaat mij niet lukken in elk geval. Het is echt kei- en keihard.

Ik heb gelukkig geen shet maar wel een vreselijk eigenwijze pony met zeer dikke manen. Voordat zij er was had ik genoeg aan een simpel draadje op 1.5 meter voor de binnenomheining :7 .

rina schreef:
Imo 3 aardpalen van 2 meter is overdreven. Leuk voor de fabrikant die dan weer extra verdiend. Wij hebben wel 3 aardpalen, maar ik heb maar 2 aangesloten. En mijn aardpalen bestaan uit iets van 1,2 tot 1,5 meter koperen waterleidingspijp. Koper geleid nog beter dan gewoon ijzer, en een stuk goedkoper. Ze staan met hun koppie nog een 40 cm boven de grond, zo kan ik makkelijk checken of daar geen draad kapot of eraf is. En hier staan ze echt geen 10 meter van het gebouw. Hou het eens op 20 cm.

Oh goede tip! Euh ja, veen is wel wat anders om een paaltje oid de grond in te krijgen :D .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:17

GDG schreef:
tamary schreef:

Jij hebt het dus ook op het gaas, maar dan ook nog een aardpaal. Waarom werkt het op droge zandgrond beter om (ook) op schapengaas te aarden, weet jij dat?

Ik denk dat het niet aan de klok ligt, het is altijd al wel een probleem geweest met de stroom (slechte aarding en dan ook nog steeds meer draad erop, PP) en het is gewoon steeds minder geworden. Ik heb ook vrijwel alle omheining losgekoppeld gehad en toen stond er zo'n 6kV op (terwijl er dan ook die slechte aarding is). Dus de klok zelf doet het denk ik wel goed.

Voor genoeg aarde is veel grondcontact nodig, of doordat de grond vochtig is, of door ander contact dat goed geleid. Het gaas maakt over veel meters grondcontact en compenseerd daarmee voor de droogte.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:21

Humpiedumpie schreef:
Ik heb hetzelfde apparaat en heb 2 aardpennen van 2 meter erop aangesloten voordat hij goed werkte. Ik heb met een grondboor een gat van een meter ongeveer gemaakt, dan een emmer water in het gat gooien en even wachten. Dan paal erin zetten en recht houden en met een moker dat ding erin geslagen.
Succes ;).

Ah, jij hebt dus echt zulke lange aardpennen en zo diep! Wat goed dat je ze zo diep erin hebt gekregen, moest je nog vaker water erbij gooien en wachten of was één keer genoeg? Handige tip!

Ibbel schreef:
Aardpennen in de grond zetten:

Men neme een stuk koperen waterleidingbuis van 2 meter en 12 of 15 mm doorsnee.
Zet er een koppeling voor een tuinslang op.
Tape de aardpen boven en onder aan je waterleidingbuis met Tesa afplaktape (want je wilt het ook weer los halen).
Sluit de tuinslang aan op je waterleidingbuis.
Steek de waterleidingbuis op de plek waar je je aardpen wilt hebben in de grond.
Zet de kraan open.
Beweeg de waterleidingbuis een beetje op en neer terwijl je de waterdruk er op houdt.
Druk het hele spul naar beneden.
Op miraculeuze wijze zakt je waterleidingbuis plus aardpen de grond in.
Doe de kraan dicht als je pen helemaal in de grond zit.
Maak de tape aan de bovenkant los en haal je waterleidingbuis weer naar boven terwijl je de aardpen zonodig tegenhoudt. De tape aan de onderkant is als het goed is ondertussen wel losgeweekt.

Herhaal 2 meter verderop.

(Techniek die met wat grotere doorsnede buis gebruikt wordt voor het pulsen van waterbronnen)

Oh wauw! Klinkt bijna te mooi om waar te zijn :P . Dit is wel gaaf, dat ga ik proberen. Als ik het goed begrijp zou ik dit zelfs zonder de extra aardpen kunnen doen, enkel met de koperen buis (want die zou ook goed geschikt zijn als aardpen). Die middels jouw techniek (water erop aansluiten) de grond in, dan koppeling eraf en koperen buis is aardpen? Dat lijkt me wel ideaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:24

Koper corrodeert ('roest'), en koperoxide geleidt niet, ik zou het niet doen en gewoon een aardpen gebruiken.

Wij hebben net afgelopen weekend 3 aardpennen de grond in gespoten. Het aansluiten van de kabels is meer werk dan die pennen de grond in jassen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:38

tamary schreef:
Voor genoeg aarde is veel grondcontact nodig, of doordat de grond vochtig is, of door ander contact dat goed geleid. Het gaas maakt over veel meters grondcontact en compenseerd daarmee voor de droogte.

Ah zo, dat klinkt wel logisch.

Ibbel schreef:
Koper corrodeert ('roest'), en koperoxide geleidt niet, ik zou het niet doen en gewoon een aardpen gebruiken.

Wij hebben net afgelopen weekend 3 aardpennen de grond in gespoten. Het aansluiten van de kabels is meer werk dan die pennen de grond in jassen.

Oh dank! Dan worden het toch gewoon 'echte' aardpennen. Eens kijken waar ze zulke lange hebben, waar heb jij de jouwe vandaan? Wat leuk dat je het net zelf gedaan hebt, gave methode.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:46

Wij hebben ze gewoon bij een lokale winkel gehaald, maar de Welkoop levert ze ook. Desnoods even bestellen, dan weet je zeker dat je niet mis grijpt. Ze zijn gewoon van Gallagher volgens mij. Zit ook een hele handige klem op om de draden goed door te verbinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:00

Toen het wat weggezakt was heb ik er nog wat extra water in gegooid. Geen idee of het echt nodig was. Ik zit ook op (keiharde) zandgrond.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 10:37

Ik heb de de palen bij de welkoop gehaald en de methode van Ibbel gebruikt. Het ging vast niet zo soepel als bij Ibbel (ik moest even zoeken hoeveel druk ik moest gebruiken) maar het is gelukt en ging best makkelijk, in elk geval heel veel makkelijker dan als ik had moeten graven *\o/* .

Ik vond het wel een beetje lastig om het gat wat de pijp achterliet vanaf onderin helemaal goed dicht te krijgen, ik had het eerst met droog zand gedaan maar dat werkte toch niet echt (liep dan voordat het in de diepte was 'vast'). Toen ook maar met water en een smalle stok en ik denk dat het wel vrij goed dicht zit nu maar vond het wel wat gepruts. Hoe heb jij dat gedaan Ibbel?

Het principe van 'waterboren' heb ik inmiddels ook gebruikt bij een dikke stalen paal die scheef stond, werkte als een tierelier :D . Aan de kant waar hij naartoe moest 'geboord' en zo kwam er speling om hem recht te zetten. Wat een fijne methode, die ga ik niet meer vergeten!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:19

Volg gewoon het Gallagher advies. Voor een M600 op hoge droge zandgrond is 1 aardpen echt niet genoeg (zeker niet i een droge zomer) (3 is niet overdreven. We hebben er op de Veluwe wel eens 6 gezet voor we goede aarde hadden.
De pen kun je gewoon met een moker in de grond slaan. Eventueel kun je 2 bovenop elkaar zetten door er een aardpen sok tussen te zetten (Gallagher artikel nummer 044023)
Koperen waterleiding werkt eerst perfect maar na een aantal jaar oxideerd deze en heb je geen aarde meer

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:24

GDG schreef:
Ik vond het wel een beetje lastig om het gat wat de pijp achterliet vanaf onderin helemaal goed dicht te krijgen, ik had het eerst met droog zand gedaan maar dat werkte toch niet echt (liep dan voordat het in de diepte was 'vast'). Toen ook maar met water en een smalle stok en ik denk dat het wel vrij goed dicht zit nu maar vond het wel wat gepruts. Hoe heb jij dat gedaan Ibbel?

Hier liep dat gat vanzelf dicht met de hoeveelheid water die we gebruikt hadden, dus misschien ben je wat zuinig met het water geweest. Maar top dat het gelukt is!