Paddockroosters en/of keren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene793

Paddockroosters en/of keren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 11:20

Sinds een klein jaar staan mijn 2 paarden aan huis in een paddock paradise op zandgrond. De ruimte is helaas niet groot, zo'n 1500 m2 totaal schat ik. Een deel van de track loopt door een bosje. Sowieso staan er veel bomen op het perceel. De paarden staan 24/7 buiten. Er is nog geen schuilstal, die is bijna klaar.
De winter was verschrikkelijk, we hebben de grond zien veranderen in een zwembad. We hadden eind februari geen droog stuk meer over. Dat wil ik niet meer. Ik wil een duurzame oplossing en twijfel tussen de volgende twee opties:
- Grond laten keren;
- Paddockroosters leggen in combinatie met de grond laten keren.

De grond laten keren zal sowieso voor het leggen van roosters moeten gebeuren. Als ik geen roosters neerleg ben ik bang dat de grond alsnog snel weer verdicht en dat ik het met regelmaat zal moeten laten herhalen. Voor het bodemleven is keren ook niet zo goed. Maar toch zie ik om me heen en op dit forum genoeg vergelijkbare paardenverblijven die wel duurzaam droog blijven, ook zonder roosters of regelmatig herhalen van maatregelen buiten het trekken van de track. Op de pensionstal waar ik voorheen stond waren geen roosters, maar was de grond gekeerd en heb ik geen zwembad gezien.

De andere optie is na het keren een pad van paddockroosters aan te leggen. Het pad zou een meter breed worden, zodat ik overal met de kruiwagen kan komen en de paarden ook met min of meer droge voeten. Alleen leg ik daarmee niet de hele paddock vol, de paarden liggen er niet graag op en ik wil zo min mogelijk plastic toevoegen aan de bodem. Dus zullen er nog steeds grote stukken zijn die tot zwembad kunnen volregenen. De paarden hebben dan alsnog geen fijne plek om te liggen.

Wat is nu wijsheid? Wie heeft er tips?

tamary

Re: Paddockroosters en/of keren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:25

Stuk verharden, tegels zijn stuk goedkoper 2e hands (vraag lokale grondverzet/loonwerker naar 40x60 of 50x50) en geen plastic probleem. Voor de schuilstal verharden is altijd fijn, en rond voerplaatsen ook. Bij je bomen is verharden of paddock roosters geen optie, je zal hoe dan ook delen modder houden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:29

Een meter pad van roosters is zo stuk. De randen trappen ze hier wel kapot. Minimaa is echt 2,5 meter. Ik heb hier een lading gele grond gedumpt, vlak getrokken en roosters erin. Die volgegooid met gele grond en klaar. Werkt prima. Eerst grond keren en dan roosters voegt niet zoveel toe denk ik.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:44

Op dit moment staat oa Facebook vol met advertenties met gratis grindtegels.
Die in en voor je schuilstal neerleggen en bij je voerplekken.
Het beste is om ze wel op te sluiten.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 06:26

Dank voor jullie reacties! We hebben sws plannen om wat stukjes te bestraten.

Ik ben vooral benieuwd wat jullie ervaringen met keren zijn. Is de modder daarmee definitief verleden tijd of moet het toch met regelmaat herhaald worden?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:03

Gezien de grootte van het perceel verwacht ik dat het keren van de grond van korte duur zal zijn. Door de paden krijg je dat de pony's het zand dichtlopen en dan staan ze binnen no-time weer in de blub. Je zult de paden dan ook regelmatig moeten lostrekken met een dieptand of cultivator.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:33

suffie schreef:
Gezien de grootte van het perceel verwacht ik dat het keren van de grond van korte duur zal zijn. Door de paden krijg je dat de pony's het zand dichtlopen en dan staan ze binnen no-time weer in de blub. Je zult de paden dan ook regelmatig moeten lostrekken met een dieptand of cultivator.

En dan krijg je een heel diepe, zuigende laag die gevaarlijker is dan het laagje modder dat je probeert weg te krijgen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:40

Je kunt wellicht ook kijken naar een ander type zand?
Ik heb strandzand liggen. dat wordt in de zomer wel wat mul (ik heb wel een iets groter perceel) maar als dat nat wordt wordt het zeg maar net als het zand in de branding. Je krijgt geen modder maar het wordt gewoon vlak en compact.
Wij hebben dat zand ook in de bak liggen met drainage en dat is afgelopen winter niet 1 keer nat geweest met plassen.
Verder heb ik geen ervaring met keren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:21

Wij zijn ook bezig onze pp aan het maken aan huis. Wonen op veen, maar zitten snel op zand. We hadden de bak en de paddock laten keren, maar de paddock werd erg nat en 1/3e van de bak ook. Met het hele erge weer trok dat door tot 3/4e van de bak. Omdat we die in de winter hadden aangesloten op de paddock hadden we dus te weinig droge grond.

Nu hebben we rondom bak en weitjes een pad laten afrgaven en opvullen met zand. Dat is wat zwaar en de winter en erge buien moeten we nog meemaken. Wat we hebben laten afrgaven is in totaal ongeveer 200meter, omdat die kant echt blubber was.
Aan andere kant zijn we het pad naast de bak en wei 3 tegels (30x30) breed aan het bestraten. Daarbaast blijft grond, maar wordt niet zo nat en vies en ze lopen ook over het tegelpad. Dat tegelpad is vooral voor ons zelf om naar de mesthoop te kunnen en deels goed voor hun hoeven en benen als ze dat kiezen.

We zijn een stukje bos aan het aanleggen en daar ligt ook ene flinke heuvel. Dat gaan we wel afzetten als het echt modderig is, maar ze kunnen dan nog steeds rondom over zandpad.

Keren is op zich goedkoopste, maar ik zou dan met degene die het doet ( meestal grondverzetbedrijf ) overleggen. Ik vond de eerste hier niet echt best werk leveren, maar welke nu komen, denken goed mee.

We hebben de bak en paddock laten mixen met een ander soort zand. De bak is sowieso veel fijner te rijden en minder stoffig.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:34

Ik denk dat je met 2 paarden op een dergelijke kleine ruimte altijd zal moeten schipperen als het regent. Voor en in de schuilstal zijn tegels een goede en goedkopere oplossing. Het nadeel van tegels is dat het geen vocht doorlaat. Dus regenwater verzamelt zich naast de tegels en daar ontstaat de blub. De paddockroosters laten water door waardoor regenwater weer de grond in zakt. Bij een echte regenbui kan het wel even blank staan maar dat droogt snel weer en ze zakken nooit in de modder. Ik ben fan van paddockrooster. Heb ze nu 4 jaar liggen en ben er blij mee. Maar goed ook een dure oplossing. Met keren heb ik geen ervaring

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:31

Paar jaar terug liep er hier een topic over tapijt op de bodem van de paddock tegen de modder. Zelf geen ervaring mee, maar misschien interessant voor jou ts om eens door te bladeren.

[VSW] Tapijt als ondergrond bij modder?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:28

Hier is het ook zo gruwelijk nat. Ik heb een deel in paddockroosters + zand, en een deel gewoon zand op de grond. Dit is bij langdurige regen ook nog altijd nat, maar ze zakken er wel niet zo diep meer in. Dus om gewoon in rond te wandelen en te spelen is dat prima.
De ruif is aan twee kanten verhard, de andere twee kanten wil ik deze zomer verharden, al twijfel ik nog op welke manier ik dit ga/wil doen. Daarrond was enkeldiepe modder helaas.
Ik heb wel een afdak met verharding en daarop dikke rubber maten, waar ze in principe zouden kunnen liggen, maar die wordt als toilet gebruikt...Ik heb afgelopen winter twee stukken weide opengelaten, waar er helemaal bovenaan wel een stukje was die geen zwembad of modder was, dus daar gingen ze liggen om te slapen.
Dit jaar wil ik een extra oplegger zand laten komen, in een stuk op e panelen hoger te maken zodat hopelijk het water er daar afloopt en er wel een droge ligplek blijft.

Tip dus: probeer zoveel mogelijk te verharden, vooral rond je voederruifen. als een hele paddock in zand niet lukt zou ik proberen om een deel zand hoog genoeg te storten zodat er een droge ligplek is (ervanuitgaand dat je geen opgestrooide schuilstal kan voorzien.) en leg idd kruiwagenpaden aan voor jezelf. Dat de paarden eens door de modder heen moeten is geen ramp, zolang de voederplaatsen maar droog zijn en ze ergens droog kunnen liggen.