We zijn, nadat we gesetteld waren, begonnen met de verbouwing van de grote keuken (het huis is op mantelzorg gebouwd, dus we hebben alles dubbel). Ik heb helaas geen before foto's van de keuken, maar denk aan donker hout, kleine indeling en vies tapijt.
Helemaal leeg getrokken en voordat de stukadoor kwam:

De kastjes en het blad zijn van IKEA, verder hebben we alles zelf gemaakt. De deurtjes zijn van een oude, eiken vloer gemaakt, veel werk, maar het resultaat is precies zoals we voor ogen hadden (er missen nog wat details op de foto, maar hier was hij zo goed als af:

Vervolgens heeft de boel even stil gelegen. Ik had het druk met werk, vriendlief moest zijn scriptie inleveren en in januari kwam er een pup.
In maart zijn we dan eindelijk aan het volgende grote project begonnen, de paddock! Het idee is dat aan de bestaande schuur een overkapping van 12x4 meter (rood) komt. Hiervan wordt 4x4 hooiopslag en de rest inloop voor de paarden. Het lichtgroene deel wordt zandpaddock, met de hele zijde waar de pijl naartoe staat open naar de wei. Dit is, inclusief overkapping, ongeveer 18x28m. De wei (geel) loopt nog verder door naar onderen en een stukje naar boven. Deze wei zal de "vaste" wei worden, terwijl de ander (100 meter naar rechts op de kaart) in eerste instantie voor hooi zal worden gebruikt en slechts een korte periode voor weidegang om de vaste wei rust te geven. We zitten hier op goede zandgrond, dus het idee is dat de paarden het hele jaar op de wei kunnen. We hebben direct toen we er kwamen wonen een paardengras mengsel met extra kruiden in laten zaaien in beide weides en daar hebben we vorig jaar een eerste hooipoging die absoluut niet tegen viel gedaan!

In het lichtgroene deel lag troep. En dan niet een beetje, nee alles wat de vorige bewoners niet meer gebruikten werd daar gedumpt. Aangezien er ook veel goed bruikbaar hout, dakplaten en stenen lagen, hebben we bij de koop aangegeven dat het mocht blijven liggen. In maart zijn we begonnen met het uitzoeken hiervan. Daarnaast lag er een enorme zandhoop, die is deels naar de zijkant van de schuur verplaatst en deels verspreid over de uitgang van de paddock.
Troep kant 1:

De bruikbare stenen hebben we allemaal langs de rand van de wei gestapeld (we willen vóór de schuur nog meer bestraten, dus die komen zeker nog van pas) en een deel gratis op te halen op marktplaats gezet. Vervolgens alle struiken gesnoeid.

Deze week de andere kant van de paddock aangepakt. Hier lag vooral veel hout, maar kwamen we ook nóg meer stenen en zelfs dakpannen tegen:

Flink doorgezet.

Vandaag hebben we alle stronken van de struiken uit de grond getrokken, de laatste losse stenen eruit gehaald, het hekje voor de honden op de nieuwe plaats gezet (dit is meteen ook waar de omheining van de paddock komt, alleen dan met ander gaas en stroomdraad) en de waslijnpalen uit de grond getrokken.

Met publiek:

Op dit moment zijn we zo ver:

Er is nog genoeg te doen, maar het begint langzamerhand toch een beetje ergens op te lijken.
Het lijkt erop dat het dit weekend even stil ligt (mijn broertje heeft hulp nodig met verhuizen) en dat we begin volgende week weer lekker aan de slag kunnen!
Ik ben overigens op dit moment nog toos paardloos, maar in juli komen er sowieso twee pony's in pension en in de tussentijd ben ik rustig aan opzoek naar een paardje voor mezelf.