Esdoorns rond de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plantje15

Esdoorns rond de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 21:30

Naast ons stuk grond staat een 5-tal meter verder een grote esdoorn. Nu hoor je veel slechte verhalen over esdoornvergiftiging, maar ik vroeg me af zijn er ook mensen met esdoorns in de buurt waar het tot nu toe wél goed gaat?

Welke voorzorgsmaatregelen nemen jullie?

Verder stel ik vast dat een weide waar onze paarden enkele jaren terug liepen, omringd is door esdoorns. Hoe kan het dat dit nooit problemen gegeven heeft? Zijn er nu meer gevallen dan vroeger of was het vroeger eerder niet bekend?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:33

Laatst bijgewerkt door Kidde op 29-04-20 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 21:34

Het gaat jammer genoeg wel over de gewone esdoorn hier :x

Newallure

Re: Esdoorns rond de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:38

Wij plukken handmatig alle gekiemde plantjes uit en in het najaar ruimen we met eenbladblazer het blad en de zaden op. Zo kunnen we de wei vrij houden er van.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:34

Newallure schreef:
Wij plukken handmatig alle gekiemde plantjes uit en in het najaar ruimen we met eenbladblazer het blad en de zaden op. Zo kunnen we de wei vrij houden er van.

Ik heb twee esdoorns in de buurt van mijn wei staan en doe hetzelfde inderdaad.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:06

Ik heb aan 1 zijde van mijn wei ook esdoorns staan (mogen niet gekapt worden) en zelfs in de wei stond er 1 (die is er inmiddels wel uit). Ik haal idd de zaadjes zo snel mogelijk weg (met bladblazer), vorige herfst hadden we de mazzel dat bijna alles van de wei weg is gewaaid (i.v.m. de overheersende windrichting in die tijd).

Vorig jaar hadden we op een bepaald stuk heel veel zaailingen, toen hebben we de weide voor het gebruik door de paarden eerst 2 keer gemaaid, het maaisel weggehaald en gewacht tot het gedeelte wat er toch nog lag helemaal verteerd was. Dit jaar lopen er eerst schapen op (die kunnen wel tegen esdoorn), de paarden pas daarna.

Overigens hebben de vorige eigenaren ook altijd paarden op de weide gehad en waren ze zich er niet bewust van dat de esdoorn bladeren/zaden/zaailingen schadelijk kunnen zijn. Ze hebben er dus nooit wat aan gedaan en het is altijd goed gegaan. Maar in diverse verhalen over atypische myopathie hoor je dit: paarden stonden er al jaren, daarna kan het toch ineens mis gaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:11

In het voorjaar telkens een strook plantjes weghalen, en dan de paarden erop.
Volgende strook weghalen, etc.
Wel na een paar dagen nog eens nacontroleren.
Ik wordt helemaal gek van dat plantjes weghalen. Vorig jaar in de paasvakantie op vakantie geweest. De eerste dag liet ink de honden uit op een weggetje en ik betrapte me erop dat ik de hele tijd de neiging had te bukken als er zo een zaailing stond :\
Dit jaar is het stuk waar de esdoorns staan al leeghaald, maar nu zag ik dat er verse groene zaadjes gevallen waren. Dat stuk wei dan maar terug afgesloten. Weet iemand of die ook kwaad kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:16

Ligt aan de hoeveelheden die ze ervan binnen krijgen. In mijn pp staan een aantal (verschillende soorten) esdoorns. De meeste haal ik er mee uit met uitmesten, in het najaar bladblazen en op de nieuwe stukken (veel) plukwerk. Ik probeer er per seizoen een boom of 5 weg te halen :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:23

Oké, ik moet mijn ochtendkoffie gaan drinken.

Nee echt.

Ik las de topictitel als 'Eenhoorns rond de weide.'

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:35

Femke_Tweety schreef:

Nee echt.

:') _O-

Wij hebben helaas langs 1 zijde ook een bomen-wal waar gewone esdoorns tussen staan. We mogen van de buurman ze zelf snoeien, waar mogelijk, en verder check ik in de herfst dagelijks hoe de bladeren en zaden vallen. Gelukkig staat de wind hier meestal goed waardoor er weinig op onze track valt, maar ik probeer zoveel mogelijk op te ruimen.

Aan de andere kant van de track heeft een andere buurman ook esdoorns, dat waren er 2. Die heeft hij voor ons gekapt en wat er nu telkens ontkiemt snoeit hij weg. Echt een top buurman +:)+ . Verder gewoon goed controleren. Ik wist tot 2 jaar terug niet dat daar esdoorns stonden (dat stuk was eerst hooiland en niet betrokken in het PP) en mijn paarden staan hier al 5.5 jaar. Daarvoor hebben er hier ook altijd paarden gestaan.

Oh en dan hebben we nog buren met een soort esdoorn die volgens mij ook giftig kan zijn, maar die boom is gelukkig niet enorm groot.

Ik vind het heel spannend, maar ik laat het ook voor een stuk los. Ik zorg ervoor dat de paarden altijd ruwvoer te eten hebben (waar geen zaden/bladeren tussen vallen) en probeer in het voorjaar ook goed op te letten of er geen zaailingen ontspringen. Nu hebben ze hier keuze genoeg aan voer en zet ik geen weiland open in het voorjaar waar mogelijk zaailingen komen. Zo komen ze eigenlijk bijna nooit in de mogelijkheid om er echt van te eten.

Er zijn naar mijn weten meer gevallen dan vroeger, zou kunnen door verandering van klimaat maar dat is een pure gok van mij. Ik heb ooit ook ergens gelezen dat niet elke gewone esdoorn hypoglycine a bevat.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 30-04-20 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:40

Problemen ontstaan vooral als de paarden het echt gaan eten (wat vaak gebeurt wanneer de weides korter zijn en er weinig ruwvoer wordt verstrekt.) Neemt echter niet weg dat ik het risico zelf te groot vind mét genoeg gras én ruwvoer, dus wij zetten de stukken waar de zaailingen staan en de zaden vallen eventueel af en plukken ze weg.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:40

Femke_Tweety schreef:

Nee echt.

Eenhoornplaag *\o/*

Ik zag ook ergens iemand die een net gespannen had boven de paddock. Ik denk eraan om de kant van de esdoorn ook ergens met een net te gaan werken, maar dan eerder tussen twee bomen (op ons perceel) en schuin verticaal te spannen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:48

Ik heb alle bomen die we zelf hadden al enkele jaren geleden weggehaald, maar toch loop ik nog steeds her en der jonge boompjes weg te trekken. Gelukkig nog niet in de paddock zelf tegen gekomen maar wel op het aangrenzende stuk. Dat komt denk ik van mijn buren af en waait dus blijkbaar behoorlijk ver...