Femke_Tweety schreef:Oké, ik moet mijn ochtendkoffie gaan drinken.
Nee echt.
Ik las de topictitel als 'Eenhoorns rond de weide.'
Wij hebben helaas langs 1 zijde ook een bomen-wal waar gewone esdoorns tussen staan. We mogen van de buurman ze zelf snoeien, waar mogelijk, en verder check ik in de herfst dagelijks hoe de bladeren en zaden vallen. Gelukkig staat de wind hier meestal goed waardoor er weinig op onze track valt, maar ik probeer zoveel mogelijk op te ruimen.
Aan de andere kant van de track heeft een andere buurman ook esdoorns, dat waren er 2. Die heeft hij voor ons gekapt en wat er nu telkens ontkiemt snoeit hij weg. Echt een top buurman
. Verder gewoon goed controleren. Ik wist tot 2 jaar terug niet dat daar esdoorns stonden (dat stuk was eerst hooiland en niet betrokken in het PP) en mijn paarden staan hier al 5.5 jaar. Daarvoor hebben er hier ook altijd paarden gestaan.
Oh en dan hebben we nog buren met een soort esdoorn die volgens mij ook giftig kan zijn, maar die boom is gelukkig niet enorm groot.
Ik vind het heel spannend, maar ik laat het ook voor een stuk los. Ik zorg ervoor dat de paarden altijd ruwvoer te eten hebben (waar geen zaden/bladeren tussen vallen) en probeer in het voorjaar ook goed op te letten of er geen zaailingen ontspringen. Nu hebben ze hier keuze genoeg aan voer en zet ik geen weiland open in het voorjaar waar mogelijk zaailingen komen. Zo komen ze eigenlijk bijna nooit in de mogelijkheid om er echt van te eten.
Er zijn naar mijn weten meer gevallen dan vroeger, zou kunnen door verandering van klimaat maar dat is een pure gok van mij. Ik heb ooit ook ergens gelezen dat niet elke gewone esdoorn hypoglycine a bevat.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 30-04-20 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt