Waterplanten drinkpoel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Waterplanten drinkpoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 11:44

Op de paddock paradise waar mijn fjord staat is een drinkpoel. Het water wordt echter wat minder helder. Ik heb daarom voorgesteld om wat zuurstofplanten mee te brengen. Zijn er bepaalde planten om rekening mee te houden, bijvoorbeeld omdat ze giftig zijn voor paarden? Het is niet mogelijk om de drinkpoel helemaal droog te leggen en de plantjes dan te poten. Dus het moeten plantjes zijn die gewoon in het water gegooid kunnen worden. Iemand ervaring hiermee?

snorkel1986

Re: Waterplanten drinkpoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:48

Euh korte broek aan oude schoenen en water in :)) maar qua planten geen idee

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 11:51

snorkel1986 schreef:
Euh korte broek aan oude schoenen en water in :)) maar qua planten geen idee

Haha je doet je boktnaam wel eer aan met zo'n opmerking :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:53

Ik lees even mee. Heb net een nieuwe poel laten graven en die is niet heel groot. Wil hem ook helder en schoon houden.

Bij ons is hij halfrond, dus diepste punt ligt achterin waar ze er niet in kunnen. Ik denk een meter uit de kant palen te zetten met daarachter waterplanten zodat ze daar niet bij kunnen.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:56

Je zou een klein rietveldje kunnen aanleggen aan de rand van/net in het water, dat heeft een zuiverend/filterend effect en is niet giftig voor de paardjes als ze er toch een hapje van nemen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:58

Qua waterplanten zou ik niet weten wat er giftig is, ik heb zelf nog nooit gehoord van een giftige waterplant..
Maar wat ik wel zou doen is een emmer water uit een schone, heldere vijver of meer halen, zodat je meteen wat goede bacteriën in het water hebt zitten, liefst ook nog met wat waterslakken.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 11:59

8nnemiek schreef:
Qua waterplanten zou ik niet weten wat er giftig is, ik heb zelf nog nooit gehoord van een giftige waterplant..
Maar wat ik wel zou doen is een emmer water uit een schone, heldere vijver of meer halen, zodat je meteen wat goede bacteriën in het water hebt zitten, liefst ook nog met wat waterslakken.

Goed idee! Dat kan uit mijn eigen vijver uit de tuin :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:00

Los vd planten zou ik er sowieso 1 zonnebaars in zetten. Die vreten muggenlarven op.

Verder kan je in elk tuincentrum zuurstofplanten halen. Zij weten ook precies wat giftig is. Waterpest is een goede. Ook redelijk onverwoestbaar

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:15

Waterpest heb ik volop in de vijver staan in mijn tuin, dus dat kan ik mooi meenemen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:25

Glanzend fontijnkruid.
Die moet je wel in de grond stoppen, maar is een hele goede zuurstof plant! Snel groeiend ook.
Wij hadden een vijver aan laten leggen om met de paarden in te zwemmen.
Water was heel helder door de zuurstofplanten. Heb 300 glanzend fontein kruid plantjes er handmatig ingezet ;) waterpret, waterlelie en kleine water diertjes. Zoals water vlooien, slakken en de rest kwam vanzelf.
Géén vis.
In de winter strooide ik kalk in het water, zodat de ph waarde goed bleef. Alles in grote getale, maar daar krijg je een mooie heldere vijver voor terug.
Als we er met het paard doorheen gingen, woelden we de bodem wel wat om, maar dat trok vanzelf weer bij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:27

Riet wordt hier opgegeten door de paarden. De poel bij ons in het land is niet voor drinkwater en daarom ook afgezet, maar waar ze bij kunnen is het riet op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:36

Ik had wel gelezen dat enkele waterplanten wel echt giftig zijn, maar meestal is dat wel als ze TEveel eten ervan.

Ik ga dus de achterste helft afzetten, dus wel de planten erin, maar paarden kunnen er niet bij.

Onze poel is nu nog vies van het afgraven. Zelf denk ik ook aan een solar fontein.

Vissen durf ik niet, omdat als het weer zo droog wordt het water wel erg laag kan komen en ik veel poelen leeg heb zien staan. Dat moeten wij bij een nieuwe poel nog afwachten, maar lijkt erop dat wij goed zitten daarmee.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:52

MarliesV schreef:
Riet wordt hier opgegeten door de paarden. De poel bij ons in het land is niet voor drinkwater en daarom ook afgezet, maar waar ze bij kunnen is het riet op.

Jup, hier wordt ook al het riet opgevroten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:33

Pas wel op dat je geen leverbot slakken meeneemt in plantjes.