Hoe ziet het parkeerterrein van jouw stal er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Hoe ziet het parkeerterrein van jouw stal er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 20:41

Oke,

Mogelijk de minst belangrijke vraag ooit op Bokt :') .

Wij zijn onze entree en parkeerplaats aan het opknappen.

Nu moet een parkeerplaats en entree natuurlijk vooral praktisch zijn.

Maar het is ook je eerste indruk, waarbij mensen meteen zien wat voor bedrijf je hebt :) .

Ik wil graag dat het naast praktisch, ook iets moois/sfeervols uitstraalt en vraag mij af hoe de parkeerplek op jullie stal er uit ziet.

Want googelen levert niet veel op( niet vreemd, wie zet nou zijn parkeerplek op de foto :+ )

Equisync

Re: Hoe ziet het parkeerterrein van jouw stal er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:56

Bij onze stal is het een "openbaar" plein waar split/kiezel ligt. Ligt tegenover de stal naast het huis van de staleigenaar. Het plein is ook meteen de oprit van de 2 boerderijen die eromheen liggen dus we parkeren alleen naast het huis van de staleigenaar zodat de rest van het plein vrij blijft.

Als het een keer heel druk is dan moeten we elkaar soms ff inparkeren maar dat is nooit een issue.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:05

Bij veel stallen liggen steentjes en dat ziet er mooi uit maar ben er zelf niet blij mee. Lekker al die steentjes in je wielkasten met op/af rijden en als je er over moet om met je paard van het terrein af te gaan, nee niks.
Bestraat of betonplaat vind ik zelf altijd netjes staan en erg praktisch. Misschien met een paar mooie bloembakken?
Hoe ziet het er nu uit?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:08

Is daar ook de plaats waar je moet trailer laden en je trailer kan laten staan? Dan zou ik het liefst zo min mogelijk decoratie hebben zodat ook de minder handige chauffeur makkelijk kan draaien. Een paar fleurige bloembakken of planten geven altijd wel sfeer. En idd liever betegeld dan steentjes

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:11

De enige praktische parkeerplaats die ik heb gehad als pensionklant was er 1 met een grote automatische poort. Dan kon je om een schuur heen rijden dus je kon makkelijk op pad met je trailer zonder te keren. En op een doodlopend stukje kon je makkelijk parkeren. Op mijn eigen stal hebben we een lange inrit.. Hier wil ik voor aankomende winter iets voor verzinnen qua versteviging. En ik heb dan een eigen oprit naar stal waar we makkelijk kunnen lossen. Grote poort gemaakt met mijn partner samen. Terrasje ervoor. Alleen moeten we nog iets bedenken qua verharding.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:13

Ik vind gewoon strak gelegde (grijze) klinkers (eventueel die in elkaar grijpen) vaak het mooist, en praktisch.

Met de bladblazer erover heen blaas je alles schoon. Strak leggen is nagenoeg geen onkruid (en anders -oh verdorie zegt deze bio- spuit je een keer) Geen gedoe met split of grind in hoeven en straalgroeven. Geen gedonder met opspringend en schade leverend gesteente.
Geen gedoe met om de zoveel jaar grind aanvullen.

Tweede praktische optie is asfalt, maar dat vind ik dan weer echt niet mooi. En kan snotheet worden in de zomer. Met de laatste paar zomers zag je ook dat asfalt leed van de warmte. Klinkers hebben dat niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:25

Wij hebben antraciet Htjes. Dat zijn H vormige klinkers, die rijdt je niet kapot met het draaien van een vrachtwagen of tractor.

Nou hebben wij geen manege, maar ik vind ze wel ideaal en het kijkt heel netjes.
Ik heb ze ook in de paddock, dan heb je een idee.

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:31

...je kunt er iets gezelligs van maken door kleine boompjes (..wilgetakken...) rond de parkeerplaats te zetten, en verder het ding gewoon strak en functioneel: mooie gladde vloer, vakken, etc.
En niet onbelangrijk: een stevig fietsenrek vooraan!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 21:50

Ik zal morgen even een foto maken van de parkeerplek.

Als je het erf op komt rijden en je gaat links dan kun je naar achter rijden naar de trailers. Daar kun je ook laden, niemand doet dat op het parkeerterrein eigenlijk.

Het terrein is de inrit af meteen rechts. Wij hebben nu half gestraat, half plaat. Split is rot omdat de groene schuur op de parkeerplaats ook meteen de stro/hooi opslag is en we dus wel graag vegen als er stro geleverd is.

Het is nu eigenlijk gewoon ' 1 lelijke vlakte' , misschien is inderdaad bloembakken een idee? Dat breekt de vlakte een beetje...

Afbeelding

@ Janneke, fietsenrek is een goede, die staat nu verder op het erf maar dat ziet niet iedereen!

@Loulou, dat antraciet staat echt wel sjiek!

Ik maak morgen even foto's, als ik iedereen zo hoor vinden jullie eigenlijk het praktische het belangrijkste, dus mogelijk vinden jullie dat ik mij enorm aanstel. Ik wil gewoon een mooie entree hebben :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:11

Onze stal heeft best een mooie vind ik, met klinkers van ongeveer het formaat als in de foto van Loulou, maar dan gemixt roze/geel/grijs.

Afbeelding

Dit is niet de parkeerplaats, maar wel dezelfde bestrating als de parkeerplaats.

Toen het net gelegd was was het helemaal mooi. (Wij kwamen daar als stichting vanuit twee maneges die wat achterstallig onderhoud hadden... en dan naar zo'n terrein, het voelde zo duur en chic!)

Maar parkeerplaatsen worden gebruikt... dus de tinten van de stenen zijn nu al wat minder duidelijk en je ziet wel wat gebruikssporen. Dat echt mooie van een nieuwe bestrating heb je maar een paar jaar.

Mooie grote bloembakken zijn overigens hoe dan ook een aanwinst, zowel voor fleurigheid als voor tactische begrenzing van bepaalde onoverzichtelijke hoeken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:19

Jij hebt het vooral over het deel direct aan de weg, met de betonplaten?

Wat is die 'rommel' op de foto direct onder de G van Groene Meer? Want ik denk dat vooral dat het idee geeft van een rommelige entree (naast de betonplaten).
Als dat één strakke oppervlakte van H-klinkers is ziet het er al een stuk netter uit denk ik.

Wat je ook nog zou kunnen doen is het deel waar geen stro/hooi terecht kan komen (of minimaal) bestraten met grasblokken. Dat zijn open klinkers waar gras in kan groeien, zodat het er groen ipv als steen uitziet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:09

Ik zou het zo doen denk ik:

Afbeelding

Groene vlakken: grasblokken, parkeren gewone auto's personeel en gasten.
bruine lijnen: haag of hek en/of bloembakken als markering.
Grijze vlak: opslag uit het zicht maar onder handbereik (wat nu zo te zien de 'rommel' is)

En dan de betonplaten vervangen door H-klinkers.

Zo blijft er als het goed is ook voldoende manouvreerruimte over voor laden/lossen hooi en stro.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:13

op mijn oude stal hadden ze in het midden van de parkeerplek een boom gezet, zodat er een soort ruime rotonde ontstond waar de combinaties omheen reden. Echt fijn en duidelijk voor iedereen qua routing. Ze hadden daar wel relatief veel gasten die in de bak kwamen rijden. Verder toch wel wat aankleding. Vlinderstruik en wat buxussen. In de winter lag daar een lampennetje in, doet toch veel als je bij de eerste indruk inderdaad wat 'aangekleed' hebt

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:16

De stal waar ik sta heeft twee ingangen: een groot parkeerterrein met grind voor bezoekers die met de auto komen en achter een geasfalteerd terrein voor trailers en veewagens. Zo zijn de auto's goed van de trailers gescheiden zodat er weinig onrust is tijdens evenementen.
Zelf zou ik nooit aan grind beginnen. Het is 's winters glad, want er blijft water/ijs staan, het maakt een vervelend geluid en het loopt niet lekker voor bezoekers (denk bijvoorbeeld aan invaliden).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:23

ruitje schreef:
@ Janneke, fietsenrek is een goede, die staat nu verder op het erf maar dat ziet niet iedereen!

+:)+

Als ik het goed begrijp zit jij in de kleine geerpolder, een van de mooiste plekjes in het groene hart.
Pensionklanten uit Leiden en Zoetermeer doen zichzelf tekort als ze niet op de fiets komen!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:31

Zo strak mogelijk, zonder tierelantijntjes die alleen maar obstakel zijn. Je parkeert daar je auto. Dat moet functioneel zijn, ook voor de minder handige parkeerders.
Wij hebben deels bestrating met klinkers, deels asfalt. Dat is beide prima.

Iedereen die jullie bedrijf bezoekt is alleen maar geïnteresseerd in hoe de paarden er bij staan en welke faciliteiten jullie voor de paarden hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 17:13

@ Ibbel, heel erg bedankt voor het meedenken! Die grasblokken is ook echt een goede tip. Ik vind het op dit moment zo lelijk dat het zoveel 'straat/beton' is zeg maar, dus dat er gewoon weinig groen is op de hele vlakte.

@ SillyB, ik lees hier echt dingen dat ik denk: Ja duh! We hangen best wel wat lampjes neer op het terrein in de winter, maar eigenlijk nooit op de parkeerplek, ga ik van de winter dus ook gewoon doen!

@ Janneke: Leuk dat je het kent en dat klopt zeker! Mooie groene oase midden in de randstad is het!

@ Maflinger, zo'n reactie vroeg ik mij dus inderdaad af. Ik vind het parkeerterrein lelijk, maar ik vraag mij af of anderen dat ook vinden en of dat belangrijk is. Mogelijk wil ik teveel tierelantijntjes en maakt dat het alleen maar onpraktisch.

Heb door dit topic nu wel het idee voor de verplaatsing van het fietsenrek, de lampjes, mogelijk wat boompjes in een pot en het idee van Ibbel van de iets natuurlijkere bestrating erbij.

Hier een filmpje van hoe het er nu bij ligt, we zijn nog wat aan het verbouwen rondom de nieuwe schuur dus het is sowieso nog een bende, maar ik vind het gewoon zo'n stenen vlakte. Tips hoor ik graag, maar als je juist vind dat ik mij aanstel en dat het gewoon praktisch moet ook hoor :D :o

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:27

Ik vind het altijd prettig als er duidelijke parkeervakken zijn. Bij ons op stal passen er 3 auto's naast elkaar maar er is altijd wel iemand die zijn auto zo neerzet dat er nog maar 2 auto's naast elkaar passen .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:29

Het ligt er ook aan hoeveel mensen er dagelijks komen en moeten parkeren?

Je zou echt vakken kunnen maken met daartussen gras of planten/struiken. Omdat ze verderop de trailer aankoppelen en inladen, moet dat niet te lastig zijn.

Je kan ook een haag plaatsen en mensen aan 2 kanten daarvan laten parkeren.

Ter decoratie bloembakken of boompjes zijn altijd mooi.

Als 1 kant wat rommelig is en de andere kant netjes die echt naar een nette parkeerplaats leidt, zou ik dat onderscheid vanaf het begin goed maken en dus 1 steensoort doortrekken.

Trailers en fietsen iets verder vanaf de weg is juist fijn ivm diefstal en mensen zetten zeker fietsen toch graag dichtbij een ingang.

Betonplaten zijn handig, maar ik vind ze niet netjes of chique.

Goede verlichting vind ik zeker een pluspunt. Je kan ook goede solar verlichting met bewegingsmelder kiezen bijv.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:43

Een makkelijke om het wat groener te maken is (waar dat kan) om om het gebouwtje in het midden een border te maken. Het gebouw vind ik onrustig door de verschillende materialen, en daar planten breekt het grijze vlak direct mooi.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:36

Vooral strak en eenheid creeeren. Dezelfde steentjes/tegels (wij hebben gewoon asfalt zelfs), dezelfde hagen/hekken, en een paar bloembakken zorgt ook altijd voor een ontzettend verzorgde en welkome uitstraling! Liever geen uitzicht op "rommel".

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:41

Dat bouwseltje in het midden maakt het rommelig, evenals de bijna lukraak gelegde betonplaten. Een mooi bestraat stuk, rechttoe rechtaan zonder obstakels maar met duidelijke parkeervakken zou wat mij betreft de beste optie zijn. Met nadruk op handig parkeren en functionaliteit. Bloembakken, bomen, hagen verkleinen de plekken en maken het onoverzichtelijk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:00

Afbeelding

Betonplaten 1 bij 2. Makkelijk schoon te maken, makkelijk te leggen indien je een heftruck of shovel hebt.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:41

ja ik snap het wel die betonplaten, ik ga denk ik met maflinger mee dat dat bouwseltje de grootste stoorzender lijkt. Evt aan de buitenkant een paar kraaldelen erop als het kan, dan oogt het al beter. of een flinke struik ervoor haha.

Mijn aanvullingen 'logo' zie ik al voorbij komen in die bannier denk ik? en ik vind dat idee van een haagje in t midden en parkeren aan beide zijdes wel een goede! of heb je geen extra parkeerplekken nodig?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:00

Bomen die in de zomer voor schaduw zorgen! En ik vind netjes bijgehouden hagen heel chique staan.
Die klinkers waar gras tussen past vind ik ook een erg goed idee. De auto's kunnen erop rijden, je hebt groen en je hebt een goede waterdoorlating :)