Waar de piste aanleggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Waar de piste aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 12:11

Ik heb een rechthoekig stuk grond ter beschikking en wil graag 1 piste aanleggen. Maar ik vind het zo moeilijk te beslissen waar. Wat denken jullie? Zijn er misschien zaken die ik vergeet ?

Vooraan de grond ( vlakbij de stal) :
Dichtbij water om eventueel te sproeien
Op die plaats is veel meer beweging door de buren dus de paarden verschieten vaak( de buren zijn altijd wel wat bezig in hun tuin)
Kortbij de stal wat handig is aangezien het ook als zandpaddock wordt gebruikt
Het achterste deel wordt dan weide maar dat staat vlak tegen een boomgaard waar ze meermaals per week sproeien

Helemaal achteraan de grond:
Is kortbij de boomgaard dus als daar zand is eten ze minder gras waar sproeistoffen op komen
Is lastig om water te sproeien als dat nodig zou zijn
Is veel rustiger want daar is niks wat hen kan afleiden
Als dit ook de zandpaddock wordt moeten ze wel ver wandelen. Ik vrees dat ze daar dan nooit naartoe zullen stappen.

fjordnina

Re: Waar de piste aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:36

Zonder twijfel aan de voorkant. Een bak moet praktisch bereikbaar zijn, zowel voor mens, dier als machines. Achteraan kom je ook met blad te zitten.

Het schrikken is op den duur ook gewenning en tijdens het rijden een kwestie van de aandacht bij jou houden, jij bent dan immers de veiligheid van het paard.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:51

fjordnina schreef:
Zonder twijfel aan de voorkant. Een bak moet praktisch bereikbaar zijn, zowel voor mens, dier als machines. Achteraan kom je ook met blad te zitten.

Het schrikken is op den duur ook gewenning en tijdens het rijden een kwestie van de aandacht bij jou houden, jij bent dan immers de veiligheid van het paard.

100% eens

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 12:58

fjordnina schreef:

En dat dan achteraan een grasweide is waar ze sproeien is niet schadelijk voor de gezondheid van de paarden?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:03

Ze zullen niet meermaals per week met mest of gifstoffen sproeien lijkt me. Even vragen aan de buren wat er gesproeid word.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:05

Waar mag je hem leggen? Als jij stofwolken met je zandpiste veroorzaakt gaan je buren niet blij zijn.Bovendien moet je een aanvraag bij de gemeente doen en mag je dus niet overal een piste maken.Dat zou ik eerst even uitzoeken ,en overleggen met je buren.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:10

beatje schreef:
Waar mag je hem leggen? Als jij stofwolken met je zandpiste veroorzaakt gaan je buren niet blij zijn.Bovendien moet je een aanvraag bij de gemeente doen en mag je dus niet overal een piste maken.Dat zou ik eerst even uitzoeken ,en overleggen met je buren.

Indien ik hem vooraan leg is het 40/50 meter van het huis af. Maar we gaan geen echte piste meteen met drainage aanleggen. Momenteel wil iemand gewoon even alles komen frezen en dan egaliseren zodat alles vlak ligt. Echt aanleggen zal nog wat wachten worden ( pas een stal gezet en nu sparen voor trailer en dat rijbewijs )

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:12

Of dat schadelijk is, ligt er maar net aan de situatie. Niet elk gif is schadelijk voor je paard of blijft lang giftig. Dan is het ook maar afwachten tot hoever dat op het land terecht komt. Allemaal vraagtekens die met de beperkte informatie erg moeilijk in te vullen is.

Ander ding waar je niet over gesproken hebt, is hoe droog het land van zichzelf blijft op bepaalde plekken. Aangezien je bak ook een paddock wordt, is het wel handig dat die in de winter tenminste een beetje droog blijft en niet de halve winter modder is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:13

Ik zou het weiland van mijn paard niet aan een boomgaard willen hebben die besproeid wordt. Wat voor soort boomgaard is het? En hoe is de grens met je weiland, staan er struiken, zitten er een paar meters tussen? Kan je nog een stuk afzetten of komt het sproeisel echt wel volop in je wei?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:26

Als de buren veel voor zijn is het voor hun niet tof om in het stof van jouw bak te zitten. En met ook op alle droogte van de laatste jaren zou je dan absurt veel sproeien als je het ook als paddock gebruikt.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:28

Ik zou het juist lekker vinden om rustig achteraan te kunnen trainen. Maar anderzijds betekend dat wel verder van stal af en evt dus ook bij water.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 14:09

Gini schreef:
Ik zou het weiland van mijn paard niet aan een boomgaard willen hebben die besproeid wordt. Wat voor soort boomgaard is het? En hoe is de grens met je weiland, staan er struiken, zitten er een paar meters tussen? Kan je nog een stuk afzetten of komt het sproeisel echt wel volop in je wei?

De boomgaard grenst net aan ons stuk grond dus de bomen staan maar 3m van de stroomdraad af. Het zijn allemaal rijtjes met perenbomen. Meerdere keren per week komt er een tractor met daarachter een machine die iets sproeit. Als ik rij wanneer de machine bezig is, voel ik de drupjes tot op mij komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:47

Nee, dat zou ik dus echt niet willen als weiland waar mijn paard permanent in staat. Dus ik zou de rijbak dan achteraan doen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 14:13

Gini schreef:
Nee, dat zou ik dus echt niet willen als weiland waar mijn paard permanent in staat. Dus ik zou de rijbak dan achteraan doen.

Maar hoe sproei je dan of is dat niet echt nodig? Als ik de piste zou sproeien moet is het 140m van de kraan verwijderd. Anderzijds zal daar achteraan een stoffige piste de buren niet echt storen...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:45

Sproeien ontkom je niet aan wil je fatsoenlijk gebruik kunnen maken van je bak gedurende het voorjaar/zomer/najaar. Wij hebben ook geen duur aangelegde bak, maar bij ons wordt het niet alleen stoffig, maar ook mul als we niet regelmatig sproeien.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 21:19

BrittS schreef:
Sproeien ontkom je niet aan wil je fatsoenlijk gebruik kunnen maken van je bak gedurende het voorjaar/zomer/najaar. Wij hebben ook geen duur aangelegde bak, maar bij ons wordt het niet alleen stoffig, maar ook mul als we niet regelmatig sproeien.

Ja dan moet het wel vooraan want achteraan de weide is geen water...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:24

Kun je aan die perenboer niet gewoon vragen wat ie sproeit? Misschien heeft hij daar ook geen water en geeft ie dus regelmatig z’n bomen water?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 21:38

Hilary schreef:
Kun je aan die perenboer niet gewoon vragen wat ie sproeit? Misschien heeft hij daar ook geen water en geeft ie dus regelmatig z’n bomen water?

Ja echt vriendelijk is hij niet. Hij rijdt regelmatig de omheining stuk en ik heb hier al voor gebeld en dan wordt hij verbaal agressief hier staan betonpalen die gewoon stukgereden werden

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:17

Utixo schreef:
Ze zullen niet meermaals per week met mest of gifstoffen sproeien lijkt me. Even vragen aan de buren wat er gesproeid word.

Je kunt de standaard spuitschema's zo van internet halen; https://www.cropscience.bayer.be/nl-NL/ ... 202019.pdf

Daar komen dan ook nog meststoffen stikstof, mangaan, borium, zink, koper ect. bij.

Afhankelijk van het weer of bij probleempercelen kan dat inderdaad meerdere keren per week zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:49

woemp schreef:
Gini schreef:

Maar hoe sproei je dan of is dat niet echt nodig? Als ik de piste zou sproeien moet is het 140m van de kraan verwijderd. Anderzijds zal daar achteraan een stoffige piste de buren niet echt storen...

Dat is toch gewoon met tuinslang te overbruggen.? Ik heb een slang van 200 m om de piste te sproeien.