eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helene18

eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 10:38

hoiii,

ik ben Helene en ik ga naar 4 havo en mijn ouders hebben eindelijk toegestemd om een eigen paard te nemen, we hebben ook al stalling gevonden op een soort van western 'range' waar je ook gwn engels kan rijden en dichtbij een prachtig bos en alles is verder in orde, maar is dat wel een goede stal voor iemand die geen western rijd?
ik ga waarschijnlijk een haflinger nemen, ik hou van dat ras <3.
Ook heb ik vragen over waar ik een niet al te duur zadel kan kopen (maar wel van goede kwaliteit). En wat is een goed merk voor een hoofdstel?

Serenity350

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:45

Wat stalling betreft vind ik het zelf belangrijker dat het een stalling is met genoeg vrijheid en sociale contacten voor het paard. De manier van trainen maakt dan veel minder uit.

Wel is het zo dat het natuurlijk fijner is als je heel actief in de wedstrijden bezig wilt, dat je mensen om je heen hebt die hetzelfde doen, zodat je elkaar vanuit dat oogpunt makkelijker en actiever kan ondersteunen. Maar zelfs dan denk ik dat ongeacht de rijstijl je veel aan elkaar kunt hebben. Beide stijlen gaan ook uit van een correcte beweging van het paard, alleen verwezenlijken dat via andere wegen. Dus ligt denk ik ook vooral aan wat jij wilt. Maar voor mij zou het absoluut geen probleem zijn, zolang iedereen elkaar ook in de waarde laat. Belangrijk voor mij is dat de plek aansluit bij de behoefte van het paard zelf.

Zadel en hoofdstel tips zijn moeilijk te geven zo in het algemeen, omdat het heel erg afhangt van wat wel en niet past bij je paardje. Als je paardje er is, en je hebt er niet zoveel kijk op nog, is het handig om misschien eens wat zadelpassers langs te laten komen, die hebben vaak ook wel tweedehands zadels. Of je doet het gewoon om eerst goed te kijken wat past op de rug van je paard. Dan betaal je voor het consult, maar hoef je er geen zadel bij te nemen. Dan kun je van daaruit op zoek naar een goed tweedehands aanbod op bijvoorbeeld boktmarkt of marktplaats.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:54

Veel succes! Een eigen paard is altijd leuk!

Als je geen western rijdt, ja dan zou ik toch even kijken of je toch een lesgever in engels rijden op stal mag laten komen en hoe de sfeer is. Voor het paard maakt het niks uit. Maar mijn ervaring is dat westernruiters op dressuurstallen nogal 'weggekeken' worden, geen idee of dat omgekeerd ook geldt.

Eens je een tweedehands zadel hebt, zou ik je toch aanraden het door een zadelpasser te laten nakijken. Of beter direct een zadelpasser contacteren met tweedehands zadels en/of goedkopere merken zoals wintec of thorrowgood
Het is zoals schoenen... niet elk maatje 38 zit even goed en past ook echt. Toch is een passend zadel echt een van de allerbelangrijkste dingen in de training van een paard!
Leg hier zeker een 1000 euro voor apart (en dan val je nog steeds in de categorie 'goedkoop').

Vaak is er de mogelijkheid om het tuig bij het paard te kopen. Dan even laten nakijken en je kan voor een fijne prijs al snel klaar zijn!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:55

Leuk dat je een paard krijgt! In sommige gevallen kun je het eigen zadel en hoofdstel van het paard erbij kopen.Omdat dat spullen zijn waar hij aan gewend is,is dat vaak een goed idee zeker om mee te beginnen.Qua stalling is het belangrijkste dat je paard er een gezond en gelukkig leven kan leiden. Als eigenaar heb je het meestal ook vanzelf naar je zin dan.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:58

Wat stalling betreft zou ik niet zo snel durven zeggen (weet niet in welke omgeving je zoekt.
Ikzelf ben erg fan van de rambo micklem (of namaakversies)
Je zou voor een zadel bijvoorbeeld een zadelpasser kunnen laten komen die ook tweedehands en kunststof zadels (zoals wintec en tekna) heeft. En niet zelf maar gaan gokken of het past.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:23

Een paar dingen die je kan bespreken. Zijn de mensen flexibel en laten ze andere in hun waarde? Als je wilt springen, hebben ze dat materiaal en is hun bak daar geschikt voor (een reiningbak is gemaakt om te glijden dus daar wil je niet in springen)? En ga eens sfeer proeven. En dan kan je ook gelijk vragen of externe instructeurs toegestaan zijn. Als dat ok is dan lijkt het me geen probleem. Je zult waarschijnlijk wel wat moeten wennen aan de andere oefeningen die gedaan worden (zoals fencing, knetterhard op de bakrand af galopperen en op het laatste moment stoppen), maar dat gaat vlug genoeg. Sowieso vind ik de gemiddelde western club vrij relaxed dus verwacht ik geen problemen.

Qua tuigage, ik zou eerst het dier kopen en dan pas daar naar gaan kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:43

Mocht het budget voor het zadel vrij beperkt zijn, dan zou ik kijken voor een boomloos zadel en daar een passervice voor laten komen: https://boomlooszadelpasservice.nl/

Dat is qua passend maken/houden vaak net wat minder kritisch en qua prijsklasse aangenamer.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:47

Leuk dat je een paard krijgt!
Als de stalling voor het paard goed is; Naar buiten, vriendjes, hooi, etc. En jij voelt je fijn tussen de mensen daar is het toch een prima plekje?

Mijn haflinger heeft een Wintec zadel, zijn niet heel prijzig en de boom is te veranderen.
Hoofdstel heb je veel verschillen in. Wil je bitloos?(Zoals ik), wil je 'gewoon' of anatomisch gevormd? Prijzen kunnen zo duur als je wilt.

Veel succes! :D

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:38

In principe moet het niets uitmaken. Op dressuurstallen staan ook recreatie ruiters. Vraag is wel of je raakvlakken hebt. Het is toch wel relaxed als je samen met je stalgenoten wat ritjes kan maken, leeftijdgenoten vond ik wel belangrijk in mijn tijd.

Hoofdstel en zadel is gewoon een kwestie van passen en (laten) opmeten. En vaker kun je harnachement overkopen als dat goed passend is bij het te koop staande paard.