Goed sproeisysteem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Goed sproeisysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 01:55

Ik dacht; dat komt ook wel, maar na steeds de harde wind en veel te droge bak, willen we het toch nu al bekijken.

Onze situatie;
Nu nog buitenkraan aan het huis. Dan de tuin(ooit.......) dan een schuur, de paddock en de rijbak.
Of naast de schuur het bestraatte plein, dan de paddock en dan de rijbak.

Naast en achter de rijbak wei die ook gesproeid moet kunnen worden, maar zal toch met uitrollen/verlengen moeten.

Naast de rijbak loopt een pad.

We zouden iets vast willen aanleggen, maar onze paarden lopen dus overal 24/7 rond. Dan moeten we diep ingraven en dat is prima, ook met vorst, maar het moet ergens weer naar boven komen.

Normaal deed ik de sproeier op standaard en die ging dan draaien. Na half uur, andere helft. Maar dat moet je dan wel steeds weer wegzetten. Bijv in hoek van de bak??

Het mooiste zou zijn als ik vanaf die slang aan kan sluiten om de wei te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:54

Ik zou ondergronds leiding aanleggen met tyleen.

Je kan op 1 of meerdere punten dan omhoog komen langs een paal. Met een muurplaat kraantje erop.

Hier zit ik nu ook met een hele droge paddock ;( . Er ligt een berg zand op het pad erlangs om te huilen. Alles waait weg. Maar ik vertik het om te gaan sproeien vanwege de waterschaarste. Vind het niet netjes om voor de luxe van een paddock drinkwater of kostbaar grondwater te verbruiken. Dus ik ben nu aan het kijken om met rabbat delen een ombouw rond ee paddock te gaan zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 16:09

Gloa schreef:
Ik zou ondergronds leiding aanleggen met tyleen.

Je kan op 1 of meerdere punten dan omhoog komen langs een paal. Met een muurplaat kraantje erop.

Hier zit ik nu ook met een hele droge paddock ;( . Er ligt een berg zand op het pad erlangs om te huilen. Alles waait weg. Maar ik vertik het om te gaan sproeien vanwege de waterschaarste. Vind het niet netjes om voor de luxe van een paddock drinkwater of kostbaar grondwater te verbruiken. Dus ik ben nu aan het kijken om met rabbat delen een ombouw rond ee paddock te gaan zetten.

Ik ben ook tegen verspilling en ga nu niet de bak elke dag sproeien. Maar wij wonen hier net, hebben de wei laten frezen en moet nu zaaien en toch wat sproeien.

Het is nu even een paar dagen waardeloos. Wij hebben net vrachten vol zand gehad om droge paden aan te leggen en toplaag waait inderdaad weg, maar er blijft vast zat liggen.

Grondwater pomp kijken we naar. Wij hebben net een poel op amper 3 meter diep en grondwater kwam al omhoog, dus kurkdroog is het nog niet.

Verder vangen wij altijd regenwater op, dus verspillen echt zo min mogelijk.