Stuk grond kopen? Tips gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niffum

Stuk grond kopen? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:31

Goedemiddag,

Al jaren lees ik af en toe mee op bokt maar ik heb nog niet eerder wat geplaatst. Echter willen wij graag onze droom realiseren en is advies zeer gewenst. Ik heb zelf een paard (altijd gehad) maar nooit in eigen beheer gehad. Hier willen wij verandering in brengen.

Wij willen een stuk grond kopen en hier een huis op laten bouwen. Wij hebben jaren gespaard, zijn al 10+ jaar samen en hebben een huurwoning. Uiteraard is het een plan voor op de lange termijn maar voor het kopen van een stuk grond heb ik nog wel meer informatie nodig. Dit is een stap die wij eigenlijk dit jaar nog willen realiseren.

Ik vraag mij af wat jullie (mensen die zelf de paarden in beheer hebben) zouden aanraden om als bouwkavel te kopen? Zodat ik hier mijn paard(en) ruim op kan houden. Uiteraard komt er een tweede paard bij en ik wil de mogelijkheid hebben om 3 (max 4) paarden tegelijk te kunnen houden. Hieronder ons plan tot nu toe.

- Paarden kunnen vanuit de stal de weide op, inloopstal idee (met verharde uitloop).
- Paarden gaan in de ochtend naar buiten, zo laat mogelijk naar binnen. (winter eerder dan zomer).
- Paarden gaan 's nachts op stal.
- Paarden hebben altijd toegang tot goed gevuld hooinet (krijgen onbeperkt bijgevoerd).

Bovenstaande in gedachten houdend, hoeveel m2 wei zou ik dan beschikbaar moeten hebben per paard zodat zij voldoende beweging krijgen en altijd wat kunnen grazen?
Bijvoeren zal ik altijd doen maar ik heb het liefst dat ze voldoende gras tot hun beschikking hebben.

Naast de weides komt er dus een huis, de stallen (4 stuks) en een rijbaan.
Vooralsnog zal dit gewoon een 20 x 40 baan worden.
Mijn paard kan niet op een paddock en ik heb liever dat ze zoals nu altijd op haar weide kan dan dat ik met paddocks moet gaan werken. Wanneer een paddock toch nodig blijkt te zijn kan dit altijd aangelegd worden of de paarden in de rijbaan (auch haha).

Ik krijg graag jullie tips over de grootte van ons potentiële stuk grond.
Of althans, waar ik minimaal rekening mee moet houden als ik dit wil realiseren.

Dankjulliewel!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:36

Hoeveel ruimte je per paard nodig hebt is afhankelijk van de grondsoort waar je gaat wonen. En het weer van dat jaar.
Op veen is het onmogelijk om ze op 1 hechtere het jaar rond buiten op het gras te hebben in een nat jaar zonder dat je blubber hebt.
Op zand met een droge zomer is het lastig gras overhouden met hetzelfde oppervlakte.
Om maar een simpel voorbeeld te noemen

Eea is wel weer op te lossen met wat drainaige, land ophogen, sproeiers, etc.

Verder ben je met een stuk land nog nergens. Overal zijn vergunningen voor nodig, lees je dus goed in.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 20-04-20 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:37

Voor 4 paarden moet je eigenlijk minimaal 2 hectare grasland hebben, naast de grond voor het huis, paddock en de bak. Dat is best wel prijzig. Koop je iets kleiners dan dat kan je beter een paddock paradise maken, met een paar uur weidegang per dag.

Hou ook rekening met het soort grond. Op klei/veengrond kunnen je paarden in de winter niet lopen, als je in de zomer nog gras wil hebben. Dus heb je ook een paddock nodig voor de natte periodes.

Koop je iets op zandgrond moet je juist weer rekening houden met droogte in de zomer, zijn er sloten waarmee je kan sproeien om je gras in leven te houden?

Anoniem

Re: Stuk grond kopen? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:43

Ik denk dat je wel aan een paar hectare moet gaan denken. Maar ik denk dat het wel voordeliger is om een oude (vervallen) boerderij te kopen. Deze plat leggen en je eigen plan op zetten, mits goedgekeurd door gemeente.

Op bouwgrond alleen mag je geen paarden zomaar neer zetten. Dan moet je grond hebben met zowel agrarische als bouwbestemming.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:57

Ik denk dat het een lastige / onmogelijke zoektocht wordt naar een een bouwkavel met zoveel land dat je er 4 paarden kunt houden. Dan zou je beter naar een bestaande woning kunnen kijken waar grond bij zit. De bestaande woning zou dan natuurlijk compleet vervallen kunnen zijn zodat je als het ware bouwgrond koopt.

Niffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 16:17

Bedankt voor jullie reacties.

Alle tips en waar ik op moet letten details zijn van harte welkom!
Welke bodem ben ik mij van bewust en dat je niet overal zomaar stallen e.d. mag bouwen weet ik ook. We hebben alle tijd en het vinden van een geschikt stuk grond zal heel erg moeilijk zijn. We hebben al zoveel stappen gezet en dingen uitgezocht dat we momenteel inderdaad al concreet stukken grond langsgaan. Maar ik merk dat 'niet paardenmensen' ook maar lukraak gokken hoeveel je nodig hebt voor je paard. Vandaar dat ik het liever hier vraag :D !

Dat de grond het nodige gaat kosten ben ik me ook van bewust. Iets kopen en slopen hebben we ook overwogen maar vooralsnog verkiezen we het kopen van een stuk grond hierboven. Wellicht veranderen we na een lange tijd zoeken nog van gedachte haha. Wat het voor ons wat makkelijker maakt is dat wij totaal niet locatie gebonden zijn. We kunnen naar noord Friesland, net aan de grens bij Duitsland, richting de zee of toch zuid Limburg. Dit zal voor ons wat betreft werk en familie geen enkel punt zijn. We hebben ook pas als uiterlijk streven om er over 5 jaar in te trekken dus als het zoeken wat langer duurt is dat oké.

Zoals ik het nu lees is 5000m2 per paard dus zeker aan te raden.

PS; nog even voor de duidelijkheid. Het plan is om 2 paarden te gaan houden.
Echter wil ik het mogelijk maken dat familie met paard en al komt overnachten als zij op ons huis passen e.d. Ik wil dus graag vooral wat marge houden maar het is zeker niet de bedoeling om 4 paarden te gaan houden. Voorkeur is 2 maar ik wil mezelf niet in de vingers snijden en ook maar voor 2 voldoende ruimte hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:27

Hier 5 a 6 d/e ponies op 2.5 hectare waarvan ongeveer een goede 2 hectare effectief weide. Afgegraasd met strookbegrazing. Wij hebben gras van half april tot november/december en daarna verder op hooi. Is een leemgrond denk ik. Met de droge zomer 2 jaar geleden was half augustus alles al op.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:35

Maar iets bouwen op een kavel is onmogelijk. Kavels van die oppervlakte zijn landbouwgrond, daar mag niet op gebouwd worden.

Je zal niets anders kunnen dan iets kopen en of verbouwen of slopen en daar zetten wat je wil( maar zelfs dan zul je je aan heel wat voorwaarden moeten houden)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:48

Met 4 paarden en geen paddock. Ongeacht de grondsoort 1,5ha minimaal.

Daar kan iets van af als er wel een fatsoenlijke paddock is voor de slechtste dagen. Maar ook voor zandgrond kan er weinig af van die oppervlakte. Bij grondsoortten die slecht tegen water kunnen heb je zomaar nog veel meer grond nodig. En dan kun je bij 1,5ha waarschijnlijk ook niet van eigen perceel hooien.

Bouwkavels van dat soort afmetingen kom ik zelden tegen. Eerder tussen de 2000-3000m2. En dat is hier gelijk bijna net zo duur als een prima bewoonbaar huis op dezelfde oppervlakte.

Een oud veehouderijbedrijf (slopen en vergunningskwesties) of oude huisje lijken mijn kansrijkere objecten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:40

Maar mensen die maar lukraak gokken. Er is ook geen vast antwoord. In de ideale omstandigheden kan je op 5000m2 prima 2 paarden jaar rond buiten houden. In de mindere omstandigheden kunnen 2 paarden 3 hectare in de winter compleet omploegen tot modderveld.

Zolang je zo weinig weet is er ook geen richting te geven aan wat passend zou zijn

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:42

Het bestaat hoor, wij hebben zo iets vrij recent gekocht in NL. En er staan wel meer van deze kavels te koop. Ik vind 5000m2 per paard een goede richtlijn.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:49

Wij hebben twee jaar terug een kavel gekocht en er een huis en schuur opgebouwd. De schuur is voor 2/3 deel paardenstal, staan 3 boxen in, een ruime zadelkamer, toilet en opslag voor wat hooi. We hebben een rijbak en nog 1 hectare weide. Komen hier prima mee rond. Onverwacht hebben we een stukje van ongeveer 30 are bij kunnen huren naast ons huis. Dit hebben we vorig najaar ingezaaid. We gaan dit eerst twee keer maaien en dan kunnen de paarden daar ook op. Was meer omdat het kon dan omdat het nodig was. Denk dat we nu wel erg ruim in het gras komen te zitten. Maar dan maaien we maar een keer extra.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:57

Wij hebben 1,5 HA waar meestal 2 paarden op staan. Voor beweging nis dit prima. Voor het gras van maart tot oktober. De rest bijvoeren met hooi. Wij hebben zandgrond of bosgrond. In de zomer erg droog. Maar we sproeien niet. Het veldje herstelt zich wel. Bij de inloopstal wat modderig verder droog.
Wij hebben 1 grote inloopstal en 2 merroeboxen.
Gaat allemaal prima.
Qua financiën... Wij hebben een huis met grond en stallen gekocht en het huis verbouwen. Bouwgrond is zeer prijzig. En de wei wil je toch graag om het huis heen hebben.
Succes met zoeken.
Buitenaf, beetje afgelegen plekken verder van de snelweg kom je qua budget leuke objecten tegen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:01

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:32

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:35

Poekkie schreef:
Wow! 10 hectare met bouwgrond bij voor die prijs?? Geweldig!

Citaat:
Restrictie van een landgoed is dat je het grotendeels dient open te stellen voor publiek. Bij de Wolboom dien je nog te investeren in verdere natuurontwikkeling. Onderhoud hiervan komt voor eigen rekening.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:42

Brainless schreef:
Poekkie schreef:
Wow! 10 hectare met bouwgrond bij voor die prijs?? Geweldig!

Citaat:
Restrictie van een landgoed is dat je het grotendeels dient open te stellen voor publiek. Bij de Wolboom dien je nog te investeren in verdere natuurontwikkeling. Onderhoud hiervan komt voor eigen rekening.

Ik geloof dat je niet verplicht bent om een landgoed open te stelen, maar dat je wel enkel dan 100% gebruikt kunt maken van de (belasting)voordelen die een NSW-landgoed met zich meedraagt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:20

manolito10 schreef:
Ik geloof dat je niet verplicht bent om een landgoed open te stelen, maar dat je wel enkel dan 100% gebruikt kunt maken van de (belasting)voordelen die een NSW-landgoed met zich meedraagt

Deze wel:
Citaat:
VERDUIDELIJKEN
Landgoed Wolboom zal NSW gerangschikt worden. Een gebouw of terrein is officieel een landgoed als het is opgenomen in de lijst van monumenten die onder de natuurschoonwet vallen. Het stuk grond moet minimaal 5 hectare groot zijn en voor minimaal 30% uit bos of natuur bestaan. Opstallen mogen geen afbreuk doen aan het natuurschoon

Zie nu ook dat het al van juli 2018 te koop staat.
https://www.jaap.nl/te-koop/gelderland/ ... k/landhuis

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:23

Ik begrijp die regelgevong niet zo goed. Je bedoelt dat je altijd wandelaars en picknickers op het terrein moet toelaten ofzo?

Wat is investeren in natuurontwikkeling? Betekent dat dat je er bvb geen omheiningen mag zetten en paarden houden?

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:30

Poekkie schreef:
Ik begrijp die regelgevong niet zo goed. Je bedoelt dat je altijd wandelaars en picknickers op het terrein moet toelaten ofzo?

Wat is investeren in natuurontwikkeling? Betekent dat dat je er bvb geen omheiningen mag zetten en paarden houden?

Mijn ervaring met openstellen van landgoed is dat je ook een strookje van 1 meter breed over de lengte van je perceel mag “openstellen” voor wandelaars. Heb ook wel eens gezien dat wandelaars eerst over een plank het water over moesten om bij het pad te komen, dat doet in de praktijk bijna niemand. En er komt al helemaal niemand als je nergens adverteert oid dat het wandelgebied is. Zijn 1001 constructies om zo comfortabel mogelijk hier mee om te gaan en toch financiële voordelen uit te behalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 00:28

manolito10 schreef:
Poekkie schreef:

Mijn ervaring met openstellen van landgoed is dat je ook een strookje van 1 meter breed over de lengte van je perceel mag “openstellen” voor wandelaars. Heb ook wel eens gezien dat wandelaars eerst over een plank het water over moesten om bij het pad te komen, dat doet in de praktijk bijna niemand. En er komt al helemaal niemand als je nergens adverteert oid dat het wandelgebied is. Zijn 1001 constructies om zo comfortabel mogelijk hier mee om te gaan en toch financiële voordelen uit te behalen.

De gemeente heeft al een heel plan uitgedacht voor dat gebied.
Als eigenaar moet je de paden (en het betreffende gebied) ook bijhouden.

Kennis van mij heeft zo'n gebied gekocht en daar zijn nog best veel regels voor.
Er is een grote vijver die onderhoud nodig heeft en regelmatig is zij met de bomen aan de gang en ook om de openbare paden vrij te houden.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 00:40

Wij hebben 8 paarden, en 2 veulens op in totaal 3 hectare land, waarvan 2 hectare grasland. Wij zitten wel op bosgrond, wat er bijvoorbeeld voor zorgde dat een deel van de paarden afgelopen winter op het land kon blijven staan.

Daarnaast hebben we een huis, 19 stallen, grote bak (70*40), 2 paddocks, stapmolen, longeercirkel en een royale tuin met diverse opstallen. Als de indeling goed is kun je een heel eind vooruit met 2 hectare voor alles afhankelijk van je grond, want desondanks dat het veel lijkt op een relatief klein stuk grond, is er echt nog heel erg veel ruimte. De indeling van het perceel is dus ook erg belangrijk.

De ene paddock is wel gedraineerd, dus die is sowieso altijd droog, en de andere paddock niet maar bijna altijd gedeeltelijk droog dus er zijn wel altijd mogelijkheden om droog te staan. Dit is de uitkomst als je op kleigrond komt te zitten. Investeren in een goede droge paddock zodat je de weide kunt sparen voor de zomer, maar ook op zandgrond kan het heel handig zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid grond.

Nadeel van de bosgrond is wel weer, 's zomers moeten we veel sproeien. Om jezelf niet enorm op kosten te jagen hebben wij grondputten, anders zijn de waterkosten niet grappig. Grote voordeel is wel weer: je kunt je water reguleren. Het gaat lastig zijn om water op klei weg te pompen behalve als je een gedraineerde wei hebt. Wel rekening mee houden dat het veel werk en geld kost om de beregening op de weides te krijgen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:39

belle_boef schreef:
Maar mensen die maar lukraak gokken. Er is ook geen vast antwoord. In de ideale omstandigheden kan je op 5000m2 prima 2 paarden jaar rond buiten houden. In de mindere omstandigheden kunnen 2 paarden 3 hectare in de winter compleet omploegen tot modderveld.

Zolang je zo weinig weet is er ook geen richting te geven aan wat passend zou zijn

Ik weet niet hoe jij 2 paarden het jaar rond de hele dag op gras hebt lopen op 5000m2. Zo dat er ook daadwerkelijk wat te eten valt. Want ts geeft aan geen (veredelde) zandpaddock te willen.

Als zand een optie is kun je met veel! minder grond toe. Maar als je je paarden echt wil laten eten van het gras kom je echt al heel snel op de minimale afmetingen die hier tot nu toe genoemd zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:56

pol013 schreef:
belle_boef schreef:

Ik weet niet hoe jij 2 paarden het jaar rond de hele dag op gras hebt lopen op 5000m2. Zo dat er ook daadwerkelijk wat te eten valt. Want ts geeft aan geen (veredelde) zandpaddock te willen.

Als zand een optie is kun je met veel! minder grond toe. Maar als je je paarden echt wil laten eten van het gras kom je echt al heel snel op de minimale afmetingen die hier tot nu toe genoemd zijn.

Dat zeg ik,in de ideale omstandigheden. En die zijn er praktisch nooit jaarrond.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:10

Wij hebben dit vorig jaar gedaan, midden in de randstad op veengrond. Het huis staat inmiddels maar is nog niet af, dus we wonen er nog niet. Paarden staan er al wel. Hier was de grondprijs belachelijk hoog dus we konden helaas maar een relatief klein stuk kopen. We hebben nu een kleine 5000m2. Hierop staat ons (inmiddels net gebouwde) woonhuis, stal, paddock en rijbak. We houden nog een stuk land over van ongeveer 20 bij 80 meter. Dat is de snoepweide. Veengrond is toch een groot deel van het jaar te drassig dus gekozen om de paarden in principe op de paddock en rijbak te houden. Bovendien heb ik 1 haflinger die niet teveel gras mag. Er staan overigens 2 paarden.

Kijk goed naar de prijzen, als dit jullie eerste koophuis is, is het nogal een 'groot' project. Voor ons is dit het 3e koophuis en wisten daarom al een beetje wat we konden verwachten. We hebben hiervoor al 2 woningen opgeknapt, waarvan 1 oudere woning en 1 nieuwbouwwoning afgebouwd.

Buiten de prijs voor:
1. Het huis
2. De stal
3. De bak

Moet je ook geld reserveren voor:
4. Aansluiting NUTS (daar hadden wij ons een beetje op verkeken)
5. Kosten vergunningen (voor zowel woonhuis, stal, mesthoop en rijbak)
6. Kosten grondverzet
7. Kosten aanleg oprit en erfverharding
8. Kosten omheining en toegangshekwerk

Kijk ook goed of alles wat je wil wel mag op je perceel. Wij hebben een principe-akkoord voor de rijbak als ontbindende voorwaarde laten opnemen bij de koop van de kavel. Beetje knullig als je iets koopt en achteraf blijkt dat je er geen rijbak mag bouwen. Idem dito voor de stal. Maak een afspraak bij de gemeente en vraag ze de hemd van het lijf voordat je overgaat tot koop. Hierdoor zijn bij ons eerder al wat kavels afgevallen omdat we er geen paarden op mochten houden of geen bak mochten aanleggen.

Vraag VEEEEEL offertes op voor woningen en vraag goed door naar de gemiddelde kosten van het meerwerk. Ga meerdere malen langs bij aannemers en vraag of je werk van ze kan zien.

Voor de bouw van je woning + stal + eenvoudige rijbaan en alle bijkomende kosten eromheen uitgaan van minimaal 400.000. Dat is dus exclusief grond. Dan moet je veeeeeel zelf kunnen en weinig meerwerk en luxe eisen hebben. Wij doen bijvoorbeeld de afbouw helemaal zelf, hebben de stal deels zelf gebouwd, de fundering van de stal ook zelf gedaan (met behulp vd buurman), omheining deels zelf aangelegd, de tuin gaan we zelf aanleggen. We hebben veel materialen op internet besteld, heel veel offertes opgevraagd en afgedongen.

Daarnaast moet je dit echt leuk vinden. Mijn man en ik vinden het een geweldig leuk project dus zijn er met veel liefde mee bezig, maar als je dit niet leuk vind dan is het denk ik echt een blok aan je been en kan je beter iets bestaands kopen. Het kost veel tijd. Wij hebben ongeveer 2 jaar voorwerk gedaan, dus aannemers bezocht, kavels bezocht, bij gemeentes langsgeweest en veel offertes laten maken. We hebben in dec 2018 de grond aangekocht en we verwachten er in mei a.s. te kunnen gaan wonen. Dan moeten we nog wel de tuin aanleggen en verwacht ik nog wel tot het eind vh jaar bezig te zijn met klusjes.

Hopelijk heb je er wat aan! Wij vinden het geweldig leuk om te doen maar zijn ook blij dat we al ervaring hadden met vorige huizen. En ondanks dat je een (in onze ogen) waterdichte begroting maakt, zijn er toch altijd nog onvoorziene kosten. Ik zou minimaal 5% van je totale budget als onvoorziene kosten reserveren.