Wij hebben vorig jaar een klein weitje in laten zaaien met een paardenmengsel. Nu vindt ik dat de smalle weegbree wel heel erg overheerst. Is dat normaal? Ik weet helaas niet precies welk merk de loonwerker heeft gebruikt. Als de paarden in het weitje staan (maar af en toe, ze staan niet permanent aan huis, want daarvoor heb ik te weinig ruimte) dan eten ze het wel een beetje, maar ik vindt het zoals gezegd nogal overheersen. Moet ik hier iets aan doen? En zo ja wat kan ik doen?
Is de wei compleet nieuw ingezaaid? Met de afgelopen heel zachte en natte winter heeft een onkruid alle kansen gehad om lekker door te groeien etc En met bewerken van land haal je allerlei zaden naar de oppervlakte waardoor je dan idd best het een en ander ongewenst zult hebben
Ik heb ook ooit een kruidenmengsel gezaaid en alles wat er nu nog staat IS smalle of kleine weegbree
Toen er nog gras bij stond aten de paarden het niet eens óf ik moest het snijden en voeren als ze in de paddock stonden. dan aten ze het wel. Nu er geen gras meer staat (alleen mos en ander onkruid) eten ze het wel, maar wil ik niet dat ze er teveel van binnen krijgen.
Pandora2
Geplaatst: 18-04-20 10:17
Ik heb ook een stuk land waar veel smalle weegbree staat. Zonder het ooit zelf gezaaid te hebben Lijkt erop dat die planten graag op arme, droge grond groeien.
In elk geval snoepen ze het wel heel graag weg hier.
Mogelijkheid 1: je laat een loonwerker sproeien. (Jammer van je kruidenmengsel.)
Mogelijkheid 2. Je pakt je grasmachine en rijd het op de langste stand af. (Ikzelf ben nu al 2 weken bezig met afmaaien, een dag laten drogen, opharken en elke dag 1/2 kruiwagen halfdroog voederen, naast hun hooi. Ze zijn er dol op) Daarna gooi je flink landbouwkunstmest voor een paardenweide. Op je foto lijkt het alsof je gras staat te verhongeren. Als het op arme zandgrond is, moet je gewoon regelmatig bijmesten. Vraag advies daarover bij een zaak die aan landbouwers levert.
Het is zeker wel smalle weegbree, ik heb de plaatjes erbij gezocht. Er is voor het omploegen en inzaaien wel wat compost op het stukje wei gekomen, maar het klopt wel dat het arme grond is, dat hoor ik van mijn buren. Ik heb de nieuwe omheining nog niet af dus de paarden kunnen er nog niet op, dit zou binnen 1 a 1,5 week wel moeten kunnen. Maar ik zie nu bloemen verschijnen aan de weegbree en ik ben bang dat het dan nog verder uitzaait. Afmaaien is ook een optie, ware het niet dat wij slechts een (hand) gazonmaaier hebben, wel met motor, maar ik ben toch bang dat deze erop kapot gaat. Het zijn flinke planten inmiddels. Misschien iemand vragen met een maaier achter de tractor. Maar waarheen dan met het maaisel .... onze 2 groene otto's zitten om de haverklap vol en alles bij elkaar harken én in een aanhanger scheppen om vervolgens bij de stort nóg een keer te gaan staan scheppen .... pfff ik heb daar niet zo veel zin in eerlijk gezegd. Wat een gedoe voor zo'n klein weitje Ik had beter gewoon alleen gras kunnen laten inzaaien.
ik had ook veel smalle weegbree na zaaien van een paarden grasmengsel, nu niets meer van over eigenlijk, paarden aten het bij mij niet echt, konijnen zijn er dol op, je kan het spuiten met gif, MCPA. of inderdaad maaien.
DubbelFun
Geplaatst: 29-04-20 13:03
Tessabo schreef:
Ik had beter gewoon alleen gras kunnen laten inzaaien.
Ik zit in hetzelfde schuitje en sla me ook voor de kop dat ik niet 'gewoon' gras genomen heb.
Hier paarden die juist de smalle weegbree erg lekker vinden en juist op zoek gaan ernaar Dan lopen ze echt van bosje naar bosje. Smalle weegbree kan ook erg goed tegen begrazing, dus wat dat betreft helemaal niet zo verkeerd.