Shetlander loopt moeilijk in los zand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SMariffa

Shetlander loopt moeilijk in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 11:19

Ik heb een shetlander van 7 jaar oud die gevoelig is voor vers gras en in het verleden al eens hoefbevangen is geweest. Nu was ze van het weekend tegen hoefbevangen aan maar dit trok na een dag in koud zand eigenlijk gelijk weer weg.

Nu blijft is los zand heel stijf en moeilijk lopen terwijl ze op de stenen bijna weg draaft. Een harde ondergrond vind ze dus veel fijner.

Kan het zijn dat ze het losse zand gewoon te zwaar vind of heeft dit toch iets met haar hoefbevangenheid te maken. Iemand een idee?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:23

In sommige gevallen kan het zijn, dat het losse zand méér druk geeft op de zolen en dus voor méér gevoeligheid zorgt dan een harde bodem.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:23

Wat bedoel je precies met moeilijk lopen?
Is ze kreupel of is het gewoon om dat het mulle zand zwaar is?
Shetlanders hebben maar kleine beentjes dus los zand is al gauw zwaar voor ze.
Het stuk waar ze staat elke dag nat sproeien is dan een oplossing.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:25

Het zou kunnen dat het losse zand een bepaalde druk geeft op haar zolen die pijnlijk is.
Als ze tegen bevangenheid aan heeft gezeten dan zou ik toch adviseren om een dierenarts te bellen. Straks sluimert het toch door zonder duidelijke symptomen en dan heb je de poppen aan het dansen.

SMariffa

Re: Shetlander loopt moeilijk in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 11:37

Ze loopt vooral heel langzaam en stijf met haar achterbenen. Haar hoeven zijn niet warm en eigenlijk ook niet gevoelig als ik erop druk. Als mijn paard haar wat opjaagt (spelen) dan draaft ze ook wel gewoon weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:43

Dat is dus kreupel en ik zou de dierenarts daarvoor wel laten komen als die nog niet is geweest.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:13

Die zit er tegenaan, en ook dat is pijnlijk omdat de lamellenverbinding zwak is. Toch de bekapper erbij halen en het paardje laten bekappen zodat de druk van de teen af is, en de hiel wat omlaag zodat het hoefbeentje parallel aan de grond komt. Veel shets neigen snel naar iets hogere hielen, en dat is nu niet fijn. En dit zomer (liever het jaar) geen gras meer geven maar hooi.
Als een shet al zo jong bevangen is geweest dan kunnen ze eigenlijk nooit meer op de weide. Hooguit een kwartiertje grazen, behalve in het groeiseizoen. Het gras is dan veel te rijk voor ze.
De suikerpiek in gras was een week of wat geleden enorm hoog:
https://www.google.com/search?q=grasmon ... e&ie=UTF-8

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:41

Lindsey;
Hielen naar beneden halen zou ik niet doen zonder dat er een röntgenfoto gemaakt is van het hoefbeen. Je weet nu helemaal niet of er Überhaupt een kanteling is.

Verder ben ik het er wel mee eens dat er een dierenarts bij moet komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:43

BillyJ schreef:
In sommige gevallen kan het zijn, dat het losse zand méér druk geeft op de zolen en dus voor méér gevoeligheid zorgt dan een harde bodem.

Dit dus.
Verder schoenen aan doen met harde zolen zodat er geen druk op de zool ontstaat evt met dunne zachte inbegzooltjes (stukje vloerbedekking bijv.)
Verder van het gras afhalen, geen voordroog/kuil maar grof hooi, geen appels/wortels of andere zoete snacks en geen krachtvoer met meer dan 15% suiker+zetmeel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:21

Citaat:
Toch de bekapper erbij halen en het paardje laten bekappen zodat de druk van de teen af is, en de hiel wat omlaag zodat het hoefbeentje parallel aan de grond komt. Veel shets neigen snel naar iets hogere hielen, en dat is nu niet fijn.

@shettepret:
Vandaar ook de toelichting (zie vet) Want als de hielen normaal zijn is (nog) lager uiteraard niet nodig; maar dat weet elke goede bekapper.
Foto's maken is uiteraard altijd goed.
Bijna alle shetten die ik bekap hebben te hoge hielen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:44

Heb ik je verkeerd begrepen. Excuus :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:52

Zou haar laten controleren op peesproblemen, of misschien het bekken.

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 20:39

De dierenarts komt morgen langs, ben toch benieuwd aangezien ze er verder geen last van lijkt te hebben. Ze springt ook met gemak 30 cm vrij (hoger heb ik zelf niet geprobeerd). Het lijkt of ze te lui is om haar achterbenen echt op te tillen. Want als je haar actief vraagt om het te doen gaat het wel gewoon.
Ik ga het horen morgen

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:00

Hoi TS, hoe is het afgelopen met de dierenarts?

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 18:57

De dierenarts heeft haar nagekeken en ze was op dat moment niet hoefbevangen. Door het losse zand komt er waarschijnlijk nog wat druk op haar hoeven wat dan pijnlijk is. De hoefsmid gaat haar iets corrigeren. Zolang ze heel weinig gras krijgt blijven haar voeten ook beter en loopt ze ook in het zand beter

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:59

Wat fijn dat ze niet hoefbevangen is!
Hopen dat het goed blijft gaan zo!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:48

Bij hoefbevangenheid is vooral een harde ondergrond een probleem, en draaien en de hoefsmid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:21

Steentjes op harde ondergrond zijn een probleem, een vlakke harde ondergrond niet zo. Mits er alleen gestapt wordt. In draf/galop zal de 'dreun' op het harde te pijnlijk zijn.

De 'draai'truc is idd een goede om te zien of een paard HB is.