Everzwijnen ruïneren de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Everzwijnen ruïneren de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 15:09

Beste bokkers, ik heb wat advies nodig ivm een wei waar in de winter de everzwijnen alles komen omploegen.

Mijn zomerwei is deels in eigendom van een privé persoon, deels in eigendom van “agentschap natuur en bos”.
Gezien de wei aan natuurgebied grenst, en beide percelen omheind zijn met grote eikenbomen, heb ik elke winter heel veen bezoek van kuddes everzwijnen.
Ik heb er momenteel vier stroomdraden hangen, de twee onderste op 25cm en 50cm. In de winter is mijn weiklok niet sterk genoeg om alle draden ( winterwei en zomerwei) van stroom te voorzien.
De onderste stroomdraden duwen ze gewoon opzij of breken gewoon de dichtstbijzijnde paal.

Ze veroorzaken veel schade en ook dit jaar ben ik bang dat mijn paarden zich gaan kwetsen aan de bulten die ze maken.

Nu ben ik aan het denken hoe ik deze beesten volgende winter uit de wei kan houden zonder in de 1000en euro’s te gaan.

Opties zijn momenteel:
- schapendraad langs de buitenkant voor een stuk ingraven ( anders duwen ze de draad nog omhoog )
- schapendraad met stroom langs de binnenkant met prikpaaltjes, op een weiklok.
- geen verdere ideeën

Wie heeft er nog oplossingen???

Ik ben bereid om er wel wat voor te betalen, maar dan moet het ook effectief zijn!

( er is geen rechtstreekse stroom beschikbaar aan de wei)

Tijdens de winter staan er geen paarden op!

Kidde

Re: Everzwijnen ruïneren de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:22

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:31

Oh dear...je hebt een bende van ellende op je land lopen dus }>

Toen ik nog in de provincie Luxemburg woonde, werd er op één nacht gemakkelijk een hectare weiland verbouwd :x

Er is toen gekozen voor die elektrische afspanning van Gallagher tegen everzwijnen.
Staat echt een flinke mep stroom op maar houdt ze wel buiten :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:43

Sterke snuit wroet veel omhoog, dus snuit er tegen moet meteen flink auw opleveren. Net als bij andere dieren zit de driveline, dus kantelpunt tussen reactie op druk is vooruit of achteruit ergens achter de kop (bij paarden is dat ong. voorkant schouder), bij een dier dat gewend is om door struiken te ploegen zal dat eerder oren/nek zijn.

Prikkeldraad is optie daarvoor, geen stroom nodig. Let er wel op dat die draden laag genoeg zitten, en dat het er meerdere zijn. Als de kop er al verder onderdoor kan, dan vangt haar en dikke huid de prik op (zowel stroom als prikkeldraad) en heeft niks meer nut. Draad op 10, 20 en 30 cm onder die 50cm. Het gallagher plaatje geeft al aan : 15, 30, 50 en 75cm. Hoog hoef je niet te gaan, varkens springen niet/nauwelijks over dingen. Hoogte is om je paarden binnen te houden (of je moet shetten hebben).

Je kan overwegen een zware klok te kopen die op accu werkt, 2 accu's nemen en die elke 2-4 weken wisselen, maar genoeg draden, laag genoeg en dicht genoeg op elkaar blijft essentieel. Helemaal omdat je een gewoonte en voedselbron afsluit waar ze gewend zijn bij te kunnen.
Overweeg anders om de eerste 3-5 meter onder de bomen waar de meeste eikels vallen wel toegankelijk te maken en je zware omheining in te zetten om af te zetten waar je goede gras begint. Dan kan je in het voorjaar het stuk onder de bomen slepen en toegankelijk maken als schaduw/beschutting via soort van pp/track. Dus stukje geven maar begrenzen hoeveel ze aan gras kunnen slopen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 15:52

Prikkeldraad is een optie, maar dan moet ik zeker zijn dat de paarden er niet aan kunnen in de zomer.
Ze wroeten vooral in het midden van de wei, het beste gras om! De eikels rapen ze gewoon op.
Ik zie niet veel verschil tussen de tijdelijke paaltjes van agradi en die van Gallagher. Of is dat maar een idee?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:54

ANB verwittigen. Normaal geldt er nultollerantie voor everzwijnen in Vlaanderen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 15:55

webster543 schreef:
Prikkeldraad is een optie, maar dan moet ik zeker zijn dat de paarden er niet aan kunnen in de zomer.
Ze wroeten vooral in het midden van de wei, het beste gras om! De eikels rapen ze gewoon op.
Ik zie niet veel verschil tussen de tijdelijke paaltjes van agradi en die van Gallagher. Of is dat maar een idee?

Op de prijs na...

Agradi is 55€ voor 50meter
Gallagher 120€ voor 50meter

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 15:57

Evelien__ schreef:
ANB verwittigen. Normaal geldt er nultollerantie voor everzwijnen in Vlaanderen.

De voorzitter woont bij mij in de straat en ik huur de wei van hun.
Zijn antwoord was simpel : TUP ( trek u plan )

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:58

Kan je de klok niet alleen aansluiten op de onderste 2 draadjes van de weide die je niet gebruikt? En dan evt van de weide die je wél gebruikt wel alle draadjes (of naar keuze natuurlijk).
Prikkeldraad kan je evt een 30 cm ofzo aan de buitenkant van je weide plaatsen, misschien met van die afstand-houders voor schrikdraad aan de buitenkant van je huidige palen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:01

Obelix bellen

Afbeelding

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:03

webster543 schreef:
Evelien__ schreef:

De voorzitter woont bij mij in de straat en ik huur de wei van hun.
Zijn antwoord was simpel : TUP ( trek u plan )

Ah bon. Tof! >;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:07

Enige goed werkende oplossing die ik ken is draad met een flinke klap stroom op. 2 draadjes laag bij de grond volstaan meestal wel.
Maar de stroom moet dus wel flink zijn.
Schapendraad gaan ze door, prikkeldraad ook en dat laatste is inderdaad vrij gevaarlijk voor paarden.

En ook een keer bij de jachtopziener gaan horen. Die kunnen een jacht op/rond jouw perceel regelen als hun quota het toestaat.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 16:10

Rex_Rolfo schreef:
Obelix bellen

[ Afbeelding ]

_O- _O- _O-
Heb je zijn nummer???

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 16:12

Thioro, ze mogen hier niet jagen binnen de 100meter in de buurt van woningen. Ik zie direct als het
Drijfjacht is in de omgeving, dan zijn ze heel dicht hier in de buurt.

Is een draagbare weiklok sterk genoeg voor ongeveer 700meter draad?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:16

Ze zijn er sterk genoeg voor 2-3 ha schapendraad. Zie zat grote afstanden er aan hangen om schapen 's winters bv op de maisvelden te laten grazen (onderzaaid met gras of gezaaid na oogsten mais).
Kijk goed naar de specificaties van het appraat wat de uitgangsklap dus output is, 2+J wil je zeker wel hebben.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 16:20

Afbeelding

Dit is het model die ik heb

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:26

Staat al geen varkentje op, die gaan er ook niet achter blijven.
12V voedings klok kiezen en zoek er eentje die flink output Joules geeft.
Dit is een 9V batterij en zo te zien dus niet de klok zelf, maar de voeding er voor.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:46

Je moet haar rondom je grond leggen. Mensen of paardenhaar maakt niet uit dan blijven ze weg

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:53

webster543 schreef:
[ [url=m/8JMqa9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is het model die ik heb

Schrikdraadapparaten op 9V zijn de 'kleintjes'. Een braaf paard kan je daar achter houden, maar een everzwijn lacht daar eens mee.
Op 220V zou ideaal zijn, maar ik begrijp dat dat daar niet kan.
Dan best een flink krachtig apparaat op 12V nemen. Oude camionaccu er aan en 2de accu in reserve zodat je altijd een opgeladen accu hebt klaarstaan.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:13

Yenni schreef:
Je moet haar rondom je grond leggen. Mensen of paardenhaar maakt niet uit dan blijven ze weg

Volgens de jagers een fabeltje. Helaas, had anders een geweldige oplossing geweest!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:16

Ik ben net bij de buurvrouw van die wei geweest en heb met haar daarover gepraat. Ze is eventueel akkoord om een weiklok bij haar te zetten op gewone stroom. Welk model heb ik dan minimaal nodig?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:18

Stroom werkt inderdaad prima. Een vriendin werkt op een ijslanderstal in Frankrijk, waar het wemelt van de everzwijnen. Daar zetten ze overal goed stroom op en dat werkt perfect!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:48

TS, ik heb dit schrikapparaat nog liggen. Ik heb het niet meer nodig, mag weg, mocht je interesse hebben :)

Afbeelding

Gaat op netstroom, Gallagher m200.

Nu dik een jaar oud denk ik, zou ik even na moeten kijken.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 19:36

Dank je wel voor het aanbod.
Heb het toestel even opgezocht. Is die ook met aanduiding?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:55

Ja. Zit een strookje op met een lampje dat van rood naar groen knippert. Groen is dat hij helemaal door werkt, en bij rood of oranje blijft hij ergens op hangen.