Afspuiten/wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FernandoO

Afspuiten/wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:04

Hoi!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie met jullie paarden doen als je ze hebt afgespoten/gewassen. Zet je ze direct op de wei, fleece-/zweetdeken op, stal in, paddock of bak in?

Ik zet hem persoonlijk met een zweetdeken in de buitenbak annex paddock. Toch lekker in de zon en buiten, maar niet direct koud. {:}

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:11

Meestal laten rollen en dan de wei/ stal in. Zeker geen deken op met deze temperaturen.

Wel een zweetdeken als ze ergens schoon voor moet blijven :+

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:15

Goed afnemen met zweetmes, dan nog de buik goed droogwrijven met een handdoek en de rest even oppervlakkig met de handdoek. Vaak gaat ze erna direct rollen in de wei/paddock stukje ervoor.

Laurievc

Re: Afspuiten/wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:19

Aangezien het hier ontzettend tochtig/winderig is buiten: eerst 15 min op stal, daarna gewoon buiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:10

Met deze temperaturen gewoon lekker zijknat de paddock in :D . De mijne heeft het snel warm en die komt al naar het hek toe als ik de tuinslang uitrol :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:34

Eerst in de stapmolen, lekker in het zonnetje. Daarna gewoon in de wei.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:43

Wisselend.
Met deze temperatuur als ze weinig hebben gezweet, zweetmes er over en terug de wei in (of stal aan het eind van de dag)
Hebben ze veel gezweet en waren ze nog warm? Zonder zweetmes weer terug.

Als het kouder is, hoef ik meestal niet af te spuiten (een beetje zweet onder het zadel hoef ik niet af te spuiten). Mochten ze wel afgespoten moeten worden en het is kouder, dan laat ik ze opdrogen op stal zodat ze uit de wind staan.

En in de winter uiteraard onder een zweetdeken op stal.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:57

Die van mij krijgt gewoon een douche, afdoen met een zweetmes en gewoon naakt de paddock weer op. Vaak gaan ze rollen en het zand dient dan ook als een dekentje en tegelijkertijd verkoelend als het warm is :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:09

Na het afspuiten even terug de wei op (of de paddock) om te rollen. Daarna op stal. Als ik ze echt gewassen heb stap ik even droog of graas ik aan de hand tot ze droog is en dan op stal. Ik spuit mijn paard elke keer af na het rijden op de plekken waar ze gezweet heeft, ze zweet best veel dus is ook echt nodig. Wassen doe ik maar eens in de zoveel weken.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:15

Als het overdag is laat ik hem eerst opdrogen, op de poetsplaats of in de molen. Eind van de dag of s'avonds op stal.

Ik spuit hem niet voor niets af, eerst maar opdrogen voor hij gaat rollen in het zand :')

Tamar1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:05

Als het wind stil is en plus minus 24 graden, spuit ik af, zweetmes erover, doorgwrijven met handdoek en dan naar buiten. Als er wel wind is en de tempratuur is of hetzelfde of iets minder, spons ik hem af, droog ik hem na. Eventjes op stal hooi eten, en dan weer naar buiten. Mij lijkt het niet lekker voor zn rug om er n koude wind op te zetten. Als het kouder is, borstel eroverheen, even laten drogen en dan weer lekker naar buiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:08

Ik ben altijd op stal als de paarden al binnen staan. Dus dan zorg ik dat ie na het wassen goed afgenomen is met een zweetmes, benen met een handdoek. Dan gaat ie op stal. Nu zonder deken, swinters met zweetdeken

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:10

Ik haal goed het zweetmes erover en dan laten rollen in de bak. Door het zand glimt ze meestal mooi en dat poetst er ook makkelijk af. Als ik haar in de wei zet gaat ze of in het zwarte zand rollen wat hier meestal wat klei achtig is of in de stront. :+ Dus dat doe ik niet meer.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:20

Douche, paneren en op stal of in het land

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:33

Als ze op stal gaan, spuit ik niet af. Ik spuit sowieso alleen af als het echt lekker warm is, en dan lekker afspuiten, zweetmes erover en het land/de paddock op. En dan gaan ze standaard lekker rollen dus is alles voor niks geweest {:}

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:34

wat ik mis... gebruiken jullie koud of warm water?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:39

Ik gebruik de buitenkraan. Ik zou zeggen, dat is koud water, maar in de werkelijkheid is dat zo opgewarmd als de zon er op staat en word het dus een beetje handwarm.
Zet ik de slang er wel is op terwijl het water nog koud is, vinden ze het een stuk minder leuk om er onder te staan.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:08

Ik heb alleen koud water op stal... en dat is echt koud, ik was alleen de benen / singelplek en staart.. Als het tropisch warm is dat wil ik nog weleens de zweetnek meepakken... Maar helemaal vind ik echt te koud.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:31

Ik laat ze los na compleet afspuiten. Dan gaan ze rollen en verder met hun leven.

Koude NA ARBEID is GOED VOOR SPIEREN en PEZEN en steeds meer menselijke sporters gebruiken het tegenwoordig.
Wel beginnen aan de benen en langzaam omhoog werken als je ze helemaal wilt doen, of met een nevel werken. De koude kán een flinke schok zijn voor het paard als het erg warm is geworden van de arbeid en niet genoeg tijd heeft gehad om af te koelen en om adem te komen. (Maar een normale ruiter doet aan cooling down).

Water blijft NIET gevangen in het haar zitten en het paard warmt niet extra op. Het verdampt gewoon. Geloof alsjeblieft niet in die rare verhalen die daarover in de rondte gaan.

Een paard dat vrij leeft zwemt gewoon een rivier over, en er staat dan niemand klaar aan de ander kant om iets aan ze te doen in welke vorm dan ook...

Wassen is weer wat anders. Dan zijn de paarden meestal niet warmer dan normaal als je begint en dan kunnen ze het in bepaalde omstandigheden wel koud krijgen, dus dat doe je met lauw of warm water in de koudere jaargetijden.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:26

Even droogtrekken en dan of wandelen/droog stappen of lekker laten rollen.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 22:02

Lusitana schreef:
Ik laat ze los na compleet afspuiten. Dan gaan ze rollen en verder met hun leven.

Koude NA ARBEID is GOED VOOR SPIEREN en PEZEN en steeds meer menselijke sporters gebruiken het tegenwoordig.
Wel beginnen aan de benen en langzaam omhoog werken als je ze helemaal wilt doen, of met een nevel werken. De koude kán een flinke schok zijn voor het paard als het erg warm is geworden van de arbeid en niet genoeg tijd heeft gehad om af te koelen en om adem te komen. (Maar een normale ruiter doet aan cooling down).

Water blijft NIET gevangen in het haar zitten en het paard warmt niet extra op. Het verdampt gewoon. Geloof alsjeblieft niet in die rare verhalen die daarover in de rondte gaan.

Een paard dat vrij leeft zwemt gewoon een rivier over, en er staat dan niemand klaar aan de ander kant om iets aan ze te doen in welke vorm dan ook...

Wassen is weer wat anders. Dan zijn de paarden meestal niet warmer dan normaal als je begint en dan kunnen ze het in bepaalde omstandigheden wel koud krijgen, dus dat doe je met lauw of warm water in de koudere jaargetijden.

Dat wist ik niet! Maar als je er over nadenkt is het eigenlijk ook wel heel logisch, bedankt voor de info!

Voor de rest: hoe vaak spuiten jullie je paarden af?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:10

Ik trek mijne nooit droog, omdat ik alleen bij lekker weer afspuit... En dan koelt het lekker. Soms gooi ik er even een vliegendekentje op en hup lekker de wei in.

novaaaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:30

Hutcherson schreef:
Ik trek mijne nooit droog, omdat ik alleen bij lekker weer afspuit... En dan koelt het lekker. Soms gooi ik er even een vliegendekentje op en hup lekker de wei in.

Volgens mij warmt het laagje water in de vacht dan juist op! Dus dan is het alleen maar heter ipv koeler. Ik merk dit ook als ik mijn pony met warm weer afspuit. Ik gebruik dan koud water (en echt koud) en als ik haar droogtrek is water alweer lauw/warm.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:31

Joy zweet heel snel. Dus na het rijden de natte plekken afdouchen en dan nog even stappen. Laten rollen en hup, het land op!

Zweetmes gebruik ik niet meer. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:43

novaaaasje schreef:
Hutcherson schreef:

Volgens mij warmt het laagje water in de vacht dan juist op! Dus dan is het alleen maar heter ipv koeler. Ik merk dit ook als ik mijn pony met warm weer afspuit. Ik gebruik dan koud water (en echt koud) en als ik haar droogtrek is water alweer lauw/warm.

Nee lees het stukje van lusitana dat zijn fabels.