Verpakt of of niet verpakt hooi?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef1212

Verpakt of of niet verpakt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 14:21

Ik vraag me af is hooi verpakt beter of losse balen zonder verpakking beter?

Lori

Re: Verpakt of of niet verpakt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:21

Absoluut onverpakt als je kan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:25

Ligt er aan.

Zonder verder iets te weten van de paarden zeg ik zonder.
Maar heb je bijvoorbeeld een paard met stof allergie kan verpakt en nog een tikkie vochtig fijner zijn.
Maar dan moet wel je voersnelheid hoog zijn.

En voor onverpakt hooi moet je natuurlijk opslag hebben.

Wij hebben verpakt hooi. Kurkdroog de pak in gegaan. Op dat zelfde moment zijn er ook kleine onverpakte van het lans gegaan.
Dit puur voor de opslag.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:47

Wij hebben kurkdroog verpakt voordroog in hele kleine baaltjes.
Eerder had ik een mooie partij onverpakt hooi op de kop getikt, prachtig langstengelig, zonder ook maar een onkruidje maar de pony's weigerden het te eten, op welke manier dan ook. De schapen van de buurman genieten er nu van.
Het onverpakte hooi zal vast beter zijn geweest maar daar heb je niet zoveel aan als ze hun neus ervoor ophalen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:59

Ik vind dit ook lastig: begreep altijd dat onverpakt veel beter is, zou minder suikers bevatten. Maar deze maand de dierenarts op bezoek gehad (wat anders, hoesten) en die vertelde dat je dit zo niet kan zeggen. Verpakt zou voor mijn pony beter zijn ivm stof, maar de hoeveelheid suiker moet je echt testen om dit te weten.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:16

Eens met dat je niet zo zwart-wit kunt stellen of het ene beter is dan het andere. Dit hangt van zoveel verschillende factoren af en elk paard heeft een andere voedingsbehoefte. Ook ik heb de ervaring dat ik een stapel hooi op de kop had weten te tikken, dat echt het beste van het beste leek te zijn in mijn ogen. De paarden dachten er echter anders over en speelden er meer mee dan dat het ook daadwerkelijk gegeten werd. Heb het een tijdje aangekeken, ze moesten immers ook wennen aan de verandering, tot eentje zichtbaar af begon te vallen. Het resterende hooi is ergens anders heen gegaan en ik ben weer verder gaan kijken. Momenteel gebruik ik voorverpakt hooi, erg droog en lekker grof. Daar doen ze het allebei erg goed op.

Wel kun je stellen dat er zeker bepaalde dingen zijn waar je goed op moet letten, en het is zeker slim om je ruwvoer te laten testen zodat je weet wat je geeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:24

Marocje schreef:
Ik vind dit ook lastig: begreep altijd dat onverpakt veel beter is, zou minder suikers bevatten. Maar deze maand de dierenarts op bezoek gehad (wat anders, hoesten) en die vertelde dat je dit zo niet kan zeggen. Verpakt zou voor mijn pony beter zijn ivm stof, maar de hoeveelheid suiker moet je echt testen om dit te weten.

En dat is dus inderdaad een fabeltje.

Goed van de dierenarts!

Suikers en eiwitten worden bepaald door stengellengte (uitgegroeid of niet uitgegroeid gras), temperatuur, zuurgraad grond, bemesting en grassoort.

Zo zwart wit is het dus niet.

Als je verpakt droog hooi hebt, dus echt droog, gemaaid als de zon het hoogste punt bereikt heeft, de grond warm is, niet overbemest is, en uit gegroeid is, is de fructaan het laagst en de eiwitten mooi stabiel.

Als je hooi hebt, uit pak, maar in de ochtend vroeg gemaaid is, bodem nog koud is, dan heb je fructaanrijk hooi. Ook al komt het uit een pakje met touwtjes.

Het enige verschil is het fermentatie proces wat voordroog, hoe droog dan ook, heeft ondergaan. Maar in hoeverre het is gefermenteerd, ligt aan de vochtgehalte in het gras.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:26

Maar dan klopt het toch wat ik schrijf?

Edit, oh volgens mij bedoelen we dan dus hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Marocje op 12-04-20 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:27

Marocje schreef:
Maar dan klopt het toch wat ik schrijf?

Klopt als een zwerende vinger!!!

Wilde hem alleen ff aanvullen <3