Bouwen van nieuwe stalboksen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Bouwen van nieuwe stalboksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 16:42

Misschien dat er mensen zijn die het leuk vinden om te volgen. Wij hebben in 2017 een boerderij gekocht in Noorwegen. Hierbij is een stalgebouw, waarbij het paardengedeelte ongeveer 18.5 x 12.5. Er zit 1 grote roldeur op de lange zijde + daarnaast een deur naar ons verwarmde stuk waar ik mijn zadelkamer heb en de boiler. Op 1 korte zijde zitten dubbele deuren naar de weide. Op de andere korte zijde zit 1 deur die naar de werkplaats gaat. Er zaten 2 houten zelf getimmerde stallen in toen we het kochten. Helaas te klein voor mijn Friese merrie. Dus tijdelijk 1 er bij aan getimmerd met een fatsoenlijke maat.

Graag wilden we iets stevigere stalboksen en vooral groter. We zijn bezig om 4 boksen te maken van 3.5m breed x 4m diep. Het worden deels open boksen aan de bovenkant.

We hebben lecasteen gebrukt die we garmeerd en vol storten met beton.

Afbeelding
Begin van de 1e 2 stalboksen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Binnenkant hebben we afgesmeerd met mortel. We twijfelen om hier nog wat anders mee te doen. Het laat namelijk nogal af aan dekens.. Het liefste zou ik rubbermatten aan de binnenkant hebben maar dat is nu economisch simpelweg niet haalbaar.

Afbeelding
De fundering van de volgende 2 aan de rechterkant.

Afbeelding

Afbeelding
We hebben het voorin recht op de hoek laten uitsteken zodat we in de toekomst de mogelijkheid hebben om er meerdere aan vast te metselen.

Afbeelding

Afbeelding
Dit worden de deuren, er komt nog een schuine balk in van de ene naar de andere hoek. Hij glimt nog wat omdat de beits nog niet gedroogd is.

Aan de buitenkant willen we onderaan grijze stenen ongeveer 15/20cm hoog en daarboven houten panelen verticaal deels overlappend en dan in dezelfde kleur als deuren beitsen.

Tussen de boksen in komen rubbermatten en aan beide kanten haken aan de muren zodat de paarden daar tussenin kunnen staan voor poetsen en opzadelen. Naast de boksen links is nog ruimte om een wasplaats te realiseren.

Wordt vervolgd..

Fleuribelle

Re: Bouwen van nieuwe stalboksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:45

De binnen kant lijkt mij nogal ruw. Mijn ervaring is dat er haren van de staart aan vast blijven zitten en deze dan af breken. Verder mooie ruime boxen. Wij hebben de muren glad afgestreken. Spuit ook makkelijker schoon.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 16:46

Dat was hier ook de bedoeling we hebben hier alleen nog geen materiaal gevonden wat dusdanig glad is.. Het is trouwens minder ruw dan op de foto, het is nog geschuurd. Maar dat geeft alsnog niet het resultaat wat ik voor ogen had.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:01

Ik moet je uit de droom helpen. Dit soort halfhoge muren zijn bij lange na niet steviger dan de bekende boxconstructies van hout en staal die rondom verbonden zijn met elkaar - ook bovenin. Juist dat verband bovenin maakt het stevig.
Zo'n muurtje (en zeker zonder betonijzer er in) drukt een paard vrij makkelijk om.
Maar misschien heb je hele rustige paarden en valt het mee.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 09:11

@Ibbel, zoals je kunt lezen is het gearmeerd. Dat betekent dus dat er diverse meters betonstaal in zitten. Zowel horizontaal als verticaal en in de betonvloer en muur verankerd. Dus deze constructie is echt wel stevig ;) Mijn Fries van 1.70 staat er inmiddels een half jaar in. Die is niet bepaald gracieus en er zit geen beweging in.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:43

wendely schreef:
Dat was hier ook de bedoeling we hebben hier alleen nog geen materiaal gevonden wat dusdanig glad is.. Het is trouwens minder ruw dan op de foto, het is nog geschuurd. Maar dat geeft alsnog niet het resultaat wat ik voor ogen had.

Wij hebben op zo'n soort muur betonverf gedaan, heel glad en dus makkelijk schoon te houden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:49

wendely schreef:
@Ibbel, zoals je kunt lezen is het gearmeerd. Dat betekent dus dat er diverse meters betonstaal in zitten. Zowel horizontaal als verticaal en in de betonvloer en muur verankerd. Dus deze constructie is echt wel stevig ;) Mijn Fries van 1.70 staat er inmiddels een half jaar in. Die is niet bepaald gracieus en er zit geen beweging in.

Ik denk dat gearmeerd hier niet het juiste woord voor is en dat Ibbel het daarom niet zo begreep. Ik denk dat verankerd (in de grond en onderling) een beter woord is ervoor.

Ik ben alleszins benieuwd naar het project, fijn dat je voor grotere boxen gaat!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 18:35

@JeaDH, bedankt voor de tip! Ik heb hier inderdaad ook al naar gekeken. Weet je toevallig welk merk/product jullie gebruikt hebben?

Kon hier alleen accrylaatverf krijgen wat geschikt was voor deze ondergrond. Maar ze konden me niet vertellen of het daadwerkelijk zo uitpakt als jij beschrijft. Kon alleen 10 liter voor 350 euro bestellen. Dat vindt ik een beetje te gek om er misschien achter te komen dat dat ook niet het gewenste resultaat geeft.

@Leen, gewapend/gearmeerd is volgens mij echt de juiste benaming. Maar goed dat geeft verder ook niet.

Ik vind de grootte inderdaad belangrijk. Zeker gezien de winters hier. Niet dat ze overdag op stal staan, maar toch.

Afbeelding
De eerste deur is inmiddels bevestigd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:38

Ziet er goed uit TS!
De ruimte onder het deurtje vind ik wel een beetje eng. Ze kunnen al snel een been er tussen steken tijdens het liggen of rollen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:46

Wat maakt dat je de stenen niet ik verband hebt gelegd?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:52

Wij hebben ook zulke stallen, halfhoog bedoel ik en die bleven zeker heel tot onze verhuizing 13 jaar later. Maar er stonden d pony's en geen zware paarden. Wat we wel hebben gedaan is bovenop een balk waardoor alles goed was verbonden. En daarover in alle haast een pvc buis tegen het knagen...
En gewoon met latex geverfd in leuke kleuren.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 20:57

@Cayenne, ik snap wat je bedoelt. Ik kijk het even aan, volgens mij is het te weinig ruimte om een hoef onder te krijgen. Kan er evt altijd aan de binnenkant nog een balkje onder schroeven.

@belle_boef, omdat we ook met U'tjes gewerkt hebben. Hier ligt betonijzer overdwars in en vol gestort met beton. Het is ontzettend stevig. Maar aan de overkant hebben we geen U'tjes gebruikt en wel alles in verband gelegd. Dat met staal en vol gestort is ook stevig zat.

@Josien, dan hebben jullie denk ik geen betonstaal gebruikt en niet vol gegoten met beton? Want dit staat echt als een huis. Daar hoeft geen plank op voor de stevigheid.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:20

Nee zeker niet, alleen met kalkzandsteenblokken gebouwd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:20

Oh, interessant TS! Als ik je een tip mag meegeven; doe een extra schuif onderaan op de deur. Ik weet niet hoe handig je paarden zijn, maar hier wilde ze nog weleens iets te snel leren hoe zo'n schuif open gaat :+

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 08:35

@denisesilver, haha ja mijn paard krijgt alles open. Gaat zelfs met de pompkar aan de wandel. Ik wil er een ander systeem op, dit is tijdelijk.

Afbeelding
Dit wil ik op de deuren. Maar die moet ik uit NL bestellen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:33

Een beetje slim paard krijgt deze heel makkelijk open; optillen, tegen de deur duwen en open is ie.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 10:07

DubbelDun schreef:
Een beetje slim paard krijgt deze heel makkelijk open; optillen, tegen de deur duwen en open is ie.

Ik dacht dat deze wat zwaarder open gingen. Bedankt voor de tip, dat is dan ook niet handig. Heb nog een ekstra pen liggen; die schroef je onder op de deur, gat in de betonvloer waar je de pen dan in laat zakken. Misschien dat ik die er nog bij op zet.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:12

Wij hebben die ookaltijd op de deuren gehad. En op mn oude werk ook. Nog nooit problemen mee gehad. Maar die gingen ook best zwaar open en dicht

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:20

@wendeley: Zou ik niet doen. Dan heb je alleen onderin een vast punt. Als een paard dan tegen de deur gaat hangen, die deels aan de bovenkant open gaat en dán zijn voet of knie er tussen krijgt heb je een groot probleem.

Als je de sluiting die je laat zien kunt 'borgen' met een kniphaak krijgt een paard hem niet ophoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:32

Even een tekeningetje voor de verduidelijking :)
Afbeelding
Schroef een oog in de deur lager dan het handvat en bevestig een elastiek a la dit aan het handvat
Afbeelding

Doe de haak door het oog zodat er flink druk op staat

Knap paard die dat los krijgt.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:18

Bedankt voor de tip en uitleg. Ik denk toch dat ik wat anders ga verzinnen. In principe kun je de sluiting die er nu op zit ook borgen. Mijn paard kan daar bij, de andere 2 die hier staan zijn te klein om met hun neus erbij te komen. Zolang mijn paard genoeg te eten heeft komt ze er niet bij..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:47

De sluiting die er nu op zit vind ik niet echt paardwaardig. Als hij met zijn kont tegen de deur aan gaat staan drukken, dan duwt ie zo de schroeven uit het oogje waar de stang in vast zit.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:54

DubbelDun schreef:
De sluiting die er nu op zit vind ik niet echt paardwaardig. Als hij met zijn kont tegen de deur aan gaat staan drukken, dan duwt ie zo de schroeven uit het oogje waar de stang in vast zit.

Nee hoor, heb hier 3 houten stalboksen staan. Met dezelfde sluiting hebben verschillende paarden in gestaan de afgelopen 3 jaar. Er is geen 1 paard die er ook maar een beetje beweging in heeft gekregen :)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:47

Voor diegene die twijfelt aan de stevigheid van deze constructie;

Afbeelding
Zo staan de blokken in de beton vloer verankerd. Dit wordt nog vol gestort met beton.

Afbeelding
Zelfde voor verankering in de muren.

Afbeelding
En zo zijn alle blokken onderling nog ekstra aan elkaar verankerd.

@dubbeldun, zo zijn de sluitingen van de houten stallen. Voor wij het kochten hebben er zelfs jonge stieren en lama's in gestaan.

Afbeelding

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:55

Ik weet niet meer welk merk betonverf wij gebruikten. Maar als je op google betonverf intypt komt er genoeg naar boven, je kan het zelf in een keur naar voorkeur laten mengen...
Het ziet er allemaal al mooi uit!