Hoe de uitbundige pluizenbol in bedwang te houden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Hoe de uitbundige pluizenbol in bedwang te houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 03:39

Lieve bokkers, hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb op allerlei termen rondom staart- en manenborstels gezocht, maar ik heb niet echt een eenduidig antwoord kunnen vinden. Dus toch maar een topic gestart :)

Ik heb sinds een paar weken het geluk dat ik een schat van een tinker mag rijden. Deze schat van een tinker heeft echter ook de manen en staart van een tinker: de gemiddelde Andrelon reclamemaker is er jaloers op. Zijn haar is extreem vol, dik en stug. Schitterend natuurlijk, maar lastig te ontklitten. Er is een manenborstel aanwezig maar daarvan zijn de puntjes vrijwel allemaal afgebroken en kort gesleten, hoog tijd voor een nieuwe dus.

Nu ben ik dus op zoek naar jullie ervaringen met manenborstels voor dik en stug haar, zowel manen als staart. Is er een merk of borstel wat er uitspringt als zijnde behoorlijk slijtvast? Of is het met zijn haardos vooral een kwestie van veel antiklit spray gebruiken en gewoon eens in de zoveel tijd een nieuwe borstel kopen? :P Ik hoor goede dingen over Oster borstels, maar anderen zeggen weer dat ze weinig bijzonder zijn.

Dus, heeft iemand een gouden tip? Ik hoor jullie aanbevelingen graag, heel erg bedankt alvast! :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 06:37

Afbeelding

Ik heb ook een tinkerdame met een weelderige bos manen. Ik gebruik cowboy magic detangler en een Oster borstel. Wil ook weleens een stevig borstel gebruiken waar mensen hun haar mee kammen, maar de Oster leeft het langst. Verder heeft mijn dame altijd haar manen ingevlochten.

chamion
Huisheks

Re: Hoe de uitbundige pluizenbol in bedwang te houden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 06:48

Inderdaad cowboy magic (heb de shampoo, conditioner en de detangler) samen in combinatie met een borstel voor mensen (met flinke tanden) en de goedkoper versie van de oster. Werkt perfecto

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:10

Hier ook een Oster manenborstel in gebruik en heel erg blij mee. Ik kende ze niet en gebruikte hiervoor vaak stevige mensenborstels. De oster borstel kreeg ik samen met wat andere gewone borstels van iemand die ze niet meer nodig had vanwege het overlijden van een pony. Ik was zoiets nog niet eerder tegengekomen maar ben helemaal om.

Mijn grote kerel heeft ook stug en veel haar wat de manen en de staart betreft, de shetlander heeft minder stug haar, maar wel een vollere bos. Bij beide werkt hij super en ik gebruik een gewone simpele anti-klit die ik in zo'n grote jerrycan koop. Dat is wel echt ook nodig bij ons in de zin van dat ik anders ook wel met de borstel erdoorheen kan komen, maar heel veel haren toch kapot trek. Met een flinke dosis anti-klit breekt er veel minder af en heb ik bij mijn twee kerels in ieder geval de indruk dat het voor hun ook een stuk aangenamer voelt. Momenteel staat hier geloof ik die van Epplejeck. Sinds deze week ook de citronella geurende variant van Sectolin: https://www.agradi.nl/sectolin-equishin ... -500ml.htm. Gewoon om is uit te proberen of het ietsje helpt tegen de insectendruk bij de paarden. Of het dat doet, tjah, lastig, het is natuurlijk geen wondermiddel maar ik had zelf in ieder geval ook niet echt last meer van de muggen nadat ik twee paarden er grondig mee in had lopen sprayen.

Shampoo's en dergelijke heb ik echt geen verstand van, behalve dat ik weet dat ik vroeger als ik al shampoo gebruikte bij de dieren, koos voor babyshampoo.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:13

Ik gebruik cowboy Magic detangler, een in de paar weken haal ik de vlechten eruit, cm erin en met vingers ontklitten, kammen doe ik zelden, alleen met een fotoshoot oid, daarna weer in de vlecht.
Met kammen trek je veel haar uit en stuk dus vandaar doe ik het met m'n vingers.
Mijn harige HarryAfbeelding

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:17

Wassen, eventueel nog conditioner, anti klit erin en vlechten. Ik kam het gewoon met de simpele manen borstel, z'n ronde.

En eens in het half jaar ga ik er met een trekkam of kleine kam door heen om alle dode haren eruit te halen. Dan blijft het mooi verzorgd eruit zien.
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:37

Meeste is al genoemd, ik heb trouwens de goedkoopste manen-borstel die ik kon vinden en prima tevreden over, enige wat "beter" had gekund was de pasvorm voor mijn hand. Maar borstelresultaat maakt niet uit.

De tip die ik nog geven kan: zorg dat je er eerst goed spul in hebt gespoten(ik gebruik dan of detangler of bodyshine van CM) eerst grote plukken ontklitten met je hand, en dan borstelen, plukje voor plukje pakken, en als het lastig gaat eerst onderaan beginnen, en dan omhoog werken.
Dus eerst alleen de laatste 2 cm van de pluk uitborstelen, dan weer een paar cm omhoog, je voelt snel genoeg hoe grote pluk je moet nemen om het juiste resultaat te hebben.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:41

siskeh schreef:
Meeste is al genoemd, ik heb trouwens de goedkoopste manen-borstel die ik kon vinden en prima tevreden over, enige wat "beter" had gekund was de pasvorm voor mijn hand. Maar borstelresultaat maakt niet uit.

De tip die ik nog geven kan: zorg dat je er eerst goed spul in hebt gespoten(ik gebruik dan of detangler of bodyshine van CM) eerst grote plukken ontklitten met je hand, en dan borstelen, plukje voor plukje pakken, en als het lastig gaat eerst onderaan beginnen, en dan omhoog werken.
Dus eerst alleen de laatste 2 cm van de pluk uitborstelen, dan weer een paar cm omhoog, je voelt snel genoeg hoe grote pluk je moet nemen om het juiste resultaat te hebben
.

Dit is denk nog wel de meest belangrijke, naast een goede ontklitter(cowboy magic of die vind ik ook heel fijn is de gel van Leovet). Plukje voor plukje en van beneden naar boven werken. Als je van boven naar beneden in 1x wil doen ga je haren trekken omdat je vastloopt op een klit en kom je maar heel moeizaam verder.

Nou heb ik het geluk ondertussen dat ik gewoon eens in de zoveel tijd de schaar in de manen van mijn pony zet(fjord dus dan mag het :P ) maar zijn staart doe ik op de zelfde manier, die is namelijk wel echt vol en volledig in elkaar gedraaid door de krullen die erin zitten :+

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:04

En vraag ook de eigenaar even wat je wel en niet mag met de manen, toen ik nog bijrijders had deed ik zelf de manen onderhouden, en knippen was echt uit een boze haha

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:28

Vroeger had ik een tinker met zeer veel behang en zware staart, nu een tennessee walking horse met ook flinke manen en dikke staart, maar gelukkig niet zo weelderig als mijn merrie toendertijd.

Ik gebruik een klassieke houten borstel

Afbeelding

die heb ik al jaren, kost rond de €18 en is zeer slijtvast. Dit idee heb ik gepikt van een vriendin die paarden professioneel toiletteert.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 16:01

Super fijn al die reacties, bedankt! Cowboy Magic is populair merk ik :P die stond ook al op mijn lijstje gelukkig. En inderdaad van beneden naar boven werken, dat is bekend maar bedankt voor de reminders!

Ik ga denk ik gewoon de Oster maar eens gewoon een kans geven. 12 euro voor een goede borstel die een tijd mee gaat vind ik nog wel te doen!

Ander vraagje: zijn vacht is ongeveer 4-5 cm lang, ook in de zomer. In de zomer is zijn vacht gelukkig wel minder dicht en vol dus hij kan voldoende afkoelen, maar de lengte van de haren neemt niet heel veel af. Zijn er goede (ros)borstels daarvoor, dat jullie weten?

Het is echt een hele nieuwe wereld, zo'n koudbloed! Ik heb vooral quarters gereden en verzorgt, dat is toch wel wat anders :P

Overigens kan ik het enorm goed vinden met zijn eigenaresse en hebben we goed contact over dit soort dingen ook, dus ik zal inderdaad niet snel uit mezelf iets doen als knippen ofzo :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:44

Een zomervacht van 4,5 cm lang? Dat is niet goed hoor.

Mijn fjord heeft een wintervacht van 3,5 cm (echt gemeten afgelopen winter). En dat is een behoorlijk pak haar kan ik je zeggen.

Is het paard wel helemaal gezond?

Als de haren echt vastzitten gaat borstelen niet helpen. Het enige wat dan helpt is een scheermachine.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 16:58

Ik kom net bij hem vandaan en ik denk dat ik het een beetje heb overdreven, ik denk dat het eerder neerkomt op 3 á 3,5 cm. Foutje := Paard is gezond, heeft wat darmklachten maar dit wordt nauwlettend in de gaten gehouden :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:10

Is je paard wel in de rui nu? 3,5 cm is o0k lang hoor.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 17:13

Cowgirl schreef:

Ja nog enorm, verliest nog dagelijks een hoop haar. Maar ik hoorde van zijn eigenaresse dat het haar in de zomer in principe niet veel korter wordt, vooral dunner. Maar goed, dit is natuurlijk allemaal van horen zeggen, ik ken het paard pas een paar weken dus ik heb het zelf nog niet meegemaakt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:22

Voor lange vachten is een manenborstel ook best fijn om te rossen is mijn ervaring, mijn oudje met cushing doe ik eigenlijk alleen maar daar mee.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:27

Ik gebruik voor mijn fjord een ijzeren zweetmes met van die kartelrandjes.Met de haren mee strijken. Gaan er een hoop los

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:38

Paardenfan25 schreef:
Ik gebruik voor mijn fjord een ijzeren zweetmes met van die kartelrandjes.Met de haren mee strijken. Gaan er een hoop los

Ja dat doen wij ook, maar volgens mij neem je daar alleen de bovenste laag vacht mee mee, toch?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:52

VuurVleugels schreef:
Paardenfan25 schreef:

Ja dat doen wij ook, maar volgens mij neem je daar alleen de bovenste laag vacht mee mee, toch?

Ja, ik rosborstel eerst. Daarna met zweetmes. Alles wat eraf komt is mooi meegenomen. Hij is nu al goed door haren heen gelukkig.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:20

Sommige tinkers hebben gewoon veel langer haar dan de ander.
Mijn tinkers waren allemaal redelijk kort in het haar maar m'n vriendin had er 1 die ook echt heel lang haar had, dat bleef in de zomer ook, wel dun maar vooral baard billen en onder z'n buik hing echt een waaier van haar, kerngezond dier maar gewoon mooie wapperende haren haha

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:21

Ik heb ook een furminator maar die niet te vaak gebruiken omdat het ook haren afsnijd, ik pak hem 1 x in de paar weken

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:30

Hier ook paard met dikke manen en vooral hele dikke staart! Heb zelf ook de Oster borstel met steel, is fijn, maar bij mij zijn wel alle zachte bolletjes zowat al afgebroken waardoor het grotendeels krassende pennen worden....wil eigenlijk een nieuwe halen maar ben bang dat deze al snel hetzelfde heeft. Eye opener voor mij was om in plaats van de Cowboy Magic Detangler crème, de Cowboy Magic Bodyshine spray te gebruiken als anti klit! De crème is ook fijn, maar lastiger te verdelen én je hebt altijd super vettige handen naderhand. De Bodyshine spray is oorspronkelijk geen anti klit maar werkt wel zo! Waar ik voorheen echt moeite had om veel detangler crème door zijn dikke staart te verdelen, is het nu een paar keer goed erdoorheen sprayen en vervolgens lekker makkelijk uit te borstelen!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 10:43

MissWeenie schreef:
Hier ook paard met dikke manen en vooral hele dikke staart! Heb zelf ook de Oster borstel met steel, is fijn, maar bij mij zijn wel alle zachte bolletjes zowat al afgebroken waardoor het grotendeels krassende pennen worden....wil eigenlijk een nieuwe halen maar ben bang dat deze al snel hetzelfde heeft. Eye opener voor mij was om in plaats van de Cowboy Magic Detangler crème, de Cowboy Magic Bodyshine spray te gebruiken als anti klit! De crème is ook fijn, maar lastiger te verdelen én je hebt altijd super vettige handen naderhand. De Bodyshine spray is oorspronkelijk geen anti klit maar werkt wel zo! Waar ik voorheen echt moeite had om veel detangler crème door zijn dikke staart te verdelen, is het nu een paar keer goed erdoorheen sprayen en vervolgens lekker makkelijk uit te borstelen!

Goede tip, dank je wel!!

En ook bedankt voor de andere reacties, ik heb er zeker wat aan en hopelijk anderen ook als ze in de toekomst een vergelijkbaar 'probleem' hebben :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:51

VuurVleugels schreef:
Cowgirl schreef:

Ja nog enorm, verliest nog dagelijks een hoop haar. Maar ik hoorde van zijn eigenaresse dat het haar in de zomer in principe niet veel korter wordt, vooral dunner. Maar goed, dit is natuurlijk allemaal van horen zeggen, ik ken het paard pas een paar weken dus ik heb het zelf nog niet meegemaakt.

okay...dan denk ik dat het wel goed gaat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:03

Hier ook een oster of een mensenborstel en veel ontklitter :D