Waar kies ik voor..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Waar kies ik voor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 09:08

Voor mijn fjordenruin ben ik flink aan het denken:

Huidige stal:
-Winter van 9.00 tot 17.00 buiten
-Zomer 24/7 buiten(geen schaduw)
-2x daags brok en 2x voordroog
-2 maatjes om mee buiten te staan

Evt. nieuwe stal:
24/7 op de wei
Bijgevoerd naar behoefte
Kan zelf in en uit de stal
Gezelschap van klein ponytje

Kies ik voor nieuwe stal betekent weer verhuizen..verder lijkt het mij alleen maar positief. Maar is een klein pony "voldoende" gezelschap?

Anomien

Re: Waar kies ik voor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:23

als er een klik is kan dat voldoende gezelschap zijn. Wanneer je ene buitenrit doet of de andere pony is weg, dan kan er wel stress ontstaan. Ondanks dat die kleine pony misschien nu ook alleen staat. Samen staan went snel. Maar dit is wel trainbaar.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:50

Ik ben wel 'fan' van toch 's nachts op stal. Het ligt misschien aan mij, maar als je elke keer je paard naar binnen en naar buiten doet en ook op stal gaat kijken, zie je toch andere dingen aan je paard. Zo valt het toch sneller op als hij misschien iets heeft.
Gezelschap is voor veel paarden heel belangrijk. En zoals hierboven staat aangegeven is één pony soms te weinig, omdat het toch voor stress zorgt zodra er één weg is (buitenrit, wedstrijd etc.)
Ook een verhuizing kan stress met zich mee brengen... Ik zou denk ik op de huidige stal blijven..
Bevalt dit niet? of is het meer een optie die zich voordeed?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:07

Mirjam1202 schreef:
Ik ben wel 'fan' van toch 's nachts op stal. Het ligt misschien aan mij, maar als je elke keer je paard naar binnen en naar buiten doet en ook op stal gaat kijken, zie je toch andere dingen aan je paard. Zo valt het toch sneller op als hij misschien iets heeft.
Gezelschap is voor veel paarden heel belangrijk. En zoals hierboven staat aangegeven is één pony soms te weinig, omdat het toch voor stress zorgt zodra er één weg is (buitenrit, wedstrijd etc.)
Ook een verhuizing kan stress met zich mee brengen... Ik zou denk ik op de huidige stal blijven..

+1

Mijn haf heeft heel wat jaren met een kleine pony gestaan en leek wel happy. Maar nu ze achteraf toch uit elkaar werden gehaald, de haf in een groep en de kleine pony met een vriendinnetje van zijn maat, lijken ze beiden veel gelukkiger. Voor verlatingsangst e.d. zou ik ook zeker oppassen, alhoewel dit wel te trainen valt. Wel langs beide kanten doen, de mijne kon zonder problemen uit de wei maar brak de tent af als de kleine pony weg ging.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 10:32

Kleine pony wordt niks mee gedaan, dus die blijft staan. In de weilanden rondom staan ook paarden het is niet dat ze moederziel alleen staan mocht ik gaan rijden.
Ik ben best tevreden op huidige stal op het voer beleid na. 17.00 laatste voorronde bij nieuwe stal kan ik er zelf elke dag naar toe.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:36

Maar 17.00 laatste voerronde is niks mis mee als ze genoeg krijgen tot de volgende ronde.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:43

Nieuwe plek. Ik ben sowieso voorstander van zoveel mogelijk buiten, en nu op je huidige stal 24/7 buiten in de zomer zonder schaduw vind ik niet kunnen. 17:00 laatste voerronde lijkt me ook wel heel vroeg, hoe lang doet hij erover om dit op te eten? Ik zou het wel weten in ieder geval ;)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 10:57

belle_boef schreef:
Maar 17.00 laatste voerronde is niks mis mee als ze genoeg krijgen tot de volgende ronde.

Klopt maar dit is wel rond 20.00 uur op!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:01

Als het weer zo'n hete zomer wordt dan vind ik 24\7 buiten zonder schaduw eigenlijk ook geen succes.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:05

Ik denk ook dat het heel erg aan je paard ligt. Mijne gaat nooit meer 's winters 24/7 naar buiten want dat was één en al ellende. Ik zou voor mijn paard dus zeker voor de eerste stal kiezen. Maar geen schaduw is dan weer niet heel fijn.. Dan zou ik hem op de heetste dagen smiddags een aantal uur op stal zetten denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:05

Poekkie schreef:
Mirjam1202 schreef:

+1

Mijn haf heeft heel wat jaren met een kleine pony gestaan en leek wel happy. Maar nu ze achteraf toch uit elkaar werden gehaald, de haf in een groep en de kleine pony met een vriendinnetje van zijn maat, lijken ze beiden veel gelukkiger. Voor verlatingsangst e.d. zou ik ook zeker oppassen, alhoewel dit wel te trainen valt. Wel langs beide kanten doen, de mijne kon zonder problemen uit de wei maar brak de tent af als de kleine pony weg ging.

Niemand houd je tegen om die controle te doen als ze buiten staan he. :? Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Hier staan ze 24/7 buiten. Ik controleer ze toch ook echt twee keer per dag en ik blijf er bij wanneer ze eten/zet ze apart zodat ik ook zeker weet wie wat gegeten heeft.

Waarom denken mensen altijd dat een paard fatsoenlijk in de gate houden geen optie is bij 24/7 buiten? Daar ben je zelf bij hoor.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:10

anjali schreef:
Als het weer zo'n hete zomer wordt dan vind ik 24\7 buiten zonder schaduw eigenlijk ook geen succes.

Zeker waar, daardoor is mijn paard over verhit geraakt...

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 11:11

Er is continue toezicht op de nieuwe stal en ik zelf zal er vaker zijn dan ik nu kan.

Schaduw vind ik ook wel een ding inderdaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:18

Mirjam1202 schreef:

Wat een onzin reden. Ten eerste is dat een keus voor jezelf en niet je paard.

Ten tweede controleer je je paarden ook als ze 24/7 buiten staan. Geloof me; als ik naar buiten loop, zie ik meteen wie wat waar.

Wij hebben ze al jaren 24/7 buiten en je kan niet 24/7 controleren. Daarbij kan er binnen op stal net zoveel gebeuren als buiten. Misschien wel meer, omdat er te weinig ruimte is en op stal staan ook heel ongezond is. ( meer koliek gevallen=bewezen )

Wij kregen een ziek paard en die heb ik continu in de gaten gehouden.

TS, mijn new forest en shet hebben jaren met z'n 2en gestaan. Soms in een groep, maar heel veel samen omdat zij dan de enige waren die veel buiten stonden. Nu hadden we er 6 en nu weer 5 en die plakken misschien nog erger aan elkaar dan 2.
Ik ervaar dat je ze wel apart moet blijven pakken zodat het gewoon blijft. Zoals nu met verhuizen is dat even niet gebeurt en vinden ze het weer veel lastiger als we er eentje uit halen.

Ik vind geen schaduw of beschutting echt slecht. Wij hebben wel een schuilstal en bomen. Ze mogen van mij dus wel op stal staan, maar dat ze de keuze hebben. Dat wil zeggen dat ze soms overdag meer schuilen vanwege warmte of tijdens schemer vanwege beestjes.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:33

Ik zie dat wat mensen vallen over mijn opmerking. Zoals ik heb aangegeven ( of iig geprobeerd ) is dat ik het zelf het fijnst vind en dat je op die manier minder makkelijk een keer wat minder secuur kijkt. Dit hangt ook zeker af van de persoon. Je kan natuurlijk gerust twee keer per dag je paard bekijken als hij buiten staat, ik heb ook niet gezegd dat, dat niet kan.

Zoals ik al aangaf zou inderdaad het gebrek aan schaduw wel een probleem voor mij zijn. Je kan je paard natuurlijk op hete dagen overdag op stal zetten, maar alsnog is schaduw (ook op minder hete dagen) wel fijn en in mijn ogen ook noodzakelijk voor je paard.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 11:45

Ik werk overdag en hij staat niet graag alleen binnen dus binnen halen is geen optie. Mijn gevoel zegt nieuwe stal maar vind het verhuizen zo erg.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:50

Als het hooi om 20:00 's avonds op is en hij dan tot aan de ochtend zonder staat, is dat echt wachten op problemen. Dat, in combinatie met geen schaduw in de zomer, zou voor mij echt genoeg zijn om wel te gaan verhuizen.

Verhuizen is voor een paard natuurlijk nooit leuk, maar ik denk dat hij je uiteindelijk dankbaar gaat zijn.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:58

Is het ook niet wettelijk verplicht dat paarden op de weide beschutting hebben?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:07

Nu je ook aangeeft dat het voeren een probleem is, zou ik wel voor de nieuwe stal gaan. Een verhuizing is minder erg dan iedere avond en nacht niks te eten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:31

Nieuwe stal, simpelweg omdat geen schaduw in de zomer geen optie is voor mij persoonlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:35

Verhuizen is niet erg als het een verbetering is, je paard went heus wel!

En gezelschap van een kleine pony is net hartstikke leuk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:40

Nieuwe stal.

Fijner en gezonder voor het paard.
De hele nacht binnen kan al gauw 12 tot 14 uur stilstaan betekenen, met alle nadelige gevolgen voor lymfe, luchtwegen, bewegingsapparaat.

Dier heeft op de nieuwe plek gezelschap, in en uitloop, altijd frisse lucht, en je kunt zo vaak gaan 'checken' als je wil..... Zou toch wat zijn dat je alleen je paard 'controleert' als je hem 's nachts opsluit.
De mijne kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, en kiezen (uiteraard) 95% van de tijd ervoor om buiten te staan. Bovendien zie ik ze zomaar 2 of 3x pd.... controle genoeg. Maar goed, er zijn minder gezondheidscomplicaties wanneer je ze gezonder houdt....

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 15:26

Dank jullie wel allemaal, super fijn. We gaan verhuizen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:53

Leuk om te lezen ,veel geluk op de nieuwz stal!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:58

fjordie333 schreef:
Dank jullie wel allemaal, super fijn. We gaan verhuizen!

Ik wilde reageren op dit topic, maar lees dat je de keuze al hebt gemaakt: super! Dit zou absoluut mijn keuze zijn geweest. Voerbeleid is heel belangrijk, maar ook het vele bewegen. Goede keus! +:)+