Wie heeft zijn paard over de grens staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Wie heeft zijn paard over de grens staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 13:49

Gewoon uit nieuwsgierigheid, Ik lees dat er best wat paarden over de grens gestald staan en dat die mensen nu alsmaar langs controles moeten rijden. Nu neem ik aan dat je aan gesloten grenzen niet dacht toen je hem daar neerzette.
Maar waarom plaats je een paard eigenlijk over de grens neer? Ik kan het me nog voorstellen dat als je echt aan de grens woont dat het toevallig gebeurt.Maar ik zie dat mensen soms best nog wel stukken moeten rijden..

Jildau

Re: Wie heeft zijn paard over de grens staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:21

Ik moet 30/35 minuten enkele reis rijden voor m'n paard. Hij staat nog op een pensionstal vlakbij de plaats waar ik eerst woonde. Ik kan dichterbij simpelweg niet zo'n fijne plek vinden dus dan maar een eindje rijden. Voor mij is een halfuur rijden nog steeds Friesland maar er zijn natuurlijk genoeg plekken in Nederland waar je met een halfuur in Duitsland of België bent.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 16:20

Ik woon blijkbaar in pensionstal wahalla ,hier zijn in de omgeving veel stallen van 24/7 buiten tot luxe pensionstallen. maar ik woon in de randstad van Antwerpen.
Dus kan me zo ver rijden niet voorstellen.
Ik had gewoon gedacht dat je bv in friesland juist nog makkelijker iets vind als hier omdat er meer ruimte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:24

beatje schreef:
Ik woon blijkbaar in pensionstal wahalla ,hier zijn in de omgeving veel stallen van 24/7 buiten tot luxe pensionstallen. maar ik woon in de randstad van Antwerpen.
Ik had gewoon gedacht dat je bv in friesland juist nog makkelijker iets vind als hier omdat er meer ruimte is.

Er is in Friesland genoeg waar je je paard kan stallen. Alleen zijn het vaak particulieren zeg maar die dan 1 of 2 stallen aanbieden. De pensionstalling bij mij in de buurt zijn onbetaalbaar. Genoeg ruimte, maar toch lastig plekje vinden hahaha.

Ik denk dat mensen in grens gebied de grens over gaan omdat het in Duitsland toch vaak wel goedkoper is (veel stro/hooi uit eigenland daar volgens mij)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:00

beatje schreef:

Er zijn opzich wel pensionstallen maar ze moeten ook nog maar aan je eisen voldoen. Denk dat ik best kritisch ben. Er zit één pensionstal heel dichtbij, kom ik elke dag langs, maar dan zou m'n paard in de winter niet buiten komen en daar pas ik voor.

Als ik dichtbij de grens had gewoon en over de grens was de perfecte plek voor mijn paard dan had ik hem ook over de grens gezet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:16

Marije_1997 schreef:
beatje schreef:

Er is in Friesland genoeg waar je je paard kan stallen. Alleen zijn het vaak particulieren zeg maar die dan 1 of 2 stallen aanbieden. De pensionstalling bij mij in de buurt zijn onbetaalbaar. Genoeg ruimte, maar toch lastig plekje vinden hahaha.

Ik denk dat mensen in grens gebied de grens over gaan omdat het in Duitsland toch vaak wel goedkoper is (veel stro/hooi uit eigenland daar volgens mij)

Stalling is echt heel veel duurder in Dld. Veel Duitsers hebben de paarden in Nederland staan, vanwege de pensionstalkosten. De stallen hebben meestal wel land, maar de pachtprijzen liggen veelal een stuk hoger.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:47

Hier in het grensgebied zijn de prijzen aan Nederlandse en Duitse kant vergelijkbaar.
Mijn paard staat aan de andere kant van de grens omdat dit soort stalling niet te vinden was in NL. En ook al ligt het bedrijf aan de grens, het is echt Duitsland in de zin van ruimte en grootte van de weilanden. Ruim erf, grote weilanden ipv de postzegeltjes hier in de Nederland.
Ik rij er 20 minuten over om er te komen, dat is goed te doen, eerder fietste ik 20 min, dus weinig verschil in reistijd.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:09

Marije_1997 schreef:
beatje schreef:

Dat is juist andersom. Je zult niet vaak een nederlander vinden die in Duitsland zijn paard stalt. Wel andersom. Duitse prijzen zijn veel duurder. Als ik kijk naar de stal van mijn vriend die ligt in NL, prijzen 300-350 euro ongeveer. Vergelijkbare stal 10km verderop in duitsland mag je 600 euro per maand voor neerleggen.

Ik sta zelf niet over de grens, maar woon er wel praktisch naast. Stond afgelopen zomer voor de keuze mijn paard in België te stallen maar ben nu héél blij dat ik dit niet gedaan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:11

Mijn pony staat in Duitsland, ik woon zelf praktisch op de grens en vind dat gewoon de beste stal hier in de buurt. Goedkoper als de stallen in Nederland en meer luxe voor het paard.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:15

Mijn paarden hebben 4 jaar lang over de grens in Duitsland gestaan.
Bij de stal waar ik daarvoor stond in Nederland werd me verteld dat mijn paard een week later weg moest zijn van stal (zet een grote KWPN in een ponybox en dan klagen dat ze `s nachts tegen de wanden gaat trappen) dus ik had niet veel keus en een oud stalgenootje was naar deze stal verhuisd, daar was nog plek en 24/7 buiten met een grote schuilstal.
Nu wel zo`n soort plek met een kleinere schuilstal in Nederland kunnen vinden wat dichterbij was, dus daarheen verhuisd. De prijs is precies hetzelfde.

Zoiets als de stal waar jij staat is hier inderdaad niet te vinden Esther! Dat is echt een prachtig plekje!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 21:47

Esther schreef:
Hier in het grensgebied zijn de prijzen aan Nederlandse en Duitse kant vergelijkbaar.
Mijn paard staat aan de andere kant van de grens omdat dit soort stalling niet te vinden was in NL. En ook al ligt het bedrijf aan de grens, het is echt Duitsland in de zin van ruimte en grootte van de weilanden. Ruim erf, grote weilanden ipv de postzegeltjes hier in de Nederland.
Ik rij er 20 minuten over om er te komen, dat is goed te doen, eerder fietste ik 20 min, dus weinig verschil in reistijd.

Grappig ik zou juist denken dat in de achterhoek vol op ruimte was.
Nu vind ik duitsland een heel prettig land hoor,we hebben er zelf ook nog gekeken naar een woning.

Ik woon zelf 20 km vd nederlandse grens af,maar zou daar niet zo gauw aan denken hem daar te stallen. Dus daarom vrooeg ik het me zomaar af,maar grote prijsverschillen of veel meer ruimte kan ik me dan weer iets bij indenken. Zelf heeft mijn paard nooit verder dan 10 km van huis gestaan en dat vond ik toen al ver. Nu de luxe van letterlijk in mijn achtertuin.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:34

beatje schreef:
Esther schreef:

Grappig ik zou juist denken dat in de achterhoek vol op ruimte was.
Nu vind ik duitsland een heel prettig land hoor,we hebben er zelf ook nog gekeken naar een woning.

Ik woon zelf 20 km vd nederlandse grens af,maar zou daar niet zo gauw aan denken hem daar te stallen. Dus daarom vrooeg ik het me zomaar af,maar grote prijsverschillen of veel meer ruimte kan ik me dan weer iets bij indenken. Zelf heeft mijn paard nooit verder dan 10 km van huis gestaan en dat vond ik toen al ver. Nu de luxe van letterlijk in mijn achtertuin.

Er is wel ruimte, maar die wordt niet gebruikt voor paarden.
Boerenbedrijven stoppen, meeste grond wordt verkocht aan collega boer of huis wordt verkocht met een klein deel van de grond. De rest van de grond wordt verkocht aan een andere boer die het gebruikt om te bewerken. De huizen worden anders te duur voor de 'burgers' en wellicht is de opbrengst op deze manier ook hoger voor de verkoper.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:11

Hier ook een paard in Duitsland gehad.
Scheelde aanzienlijk (80 euro a 100 euro goedkoper) en qua weidegang was er genoeg.

Merries en ruinen appart maar verder kon alles bij elkaar. Ze hadden dan ook hectares grond per weide. Slechte combinaties gaven elkaar gewoon de ruimte.

Alleen qua dierenarts en dat soort zaken. Zat ik nog wel eens te poedersuiker om ze te overtuigen die ene km over de grens te komen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:20

Hoewel ik in België woon staan mijn paarden 30 min rijden verderop in Nederland. Waarom? Ik kon hier in de buurt nergens een stal vinden waar de paarden zomer EN winter lekker de wei op gaan. Dat vond ik belangrijk omdat ik in verband met een drukke baan soms maar 2 keer per week naar stal kan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:39

Mijne staat dan niet over de grens, maar ik sta in 1 minuut wel over de grens hier, dus ja ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen hun paard over de grens hebben staan :+

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:46

Als ik voor de perfecte plek langer moet rijden, dan maakt het mij niet uit of ik daarbij over een grens moet ja of nee. Ik kan me dus zeker wel voorstellen dat mensen hun paard over de grens hebben staan (zeker als je dichtbij die grens woont).

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:48

3 Van mijn paardenvriendinnen hebben hun paard in Duitsland staan omdat het goedkoper is dan in Nederland.. Grensgebied Venlo. Of qua prijsverhouding worden er betere faciliteiten aangeboden dan in Nederland..