pony op gewicht houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

berter

pony op gewicht houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 19:59

hallo allemaal!
ik heb een oude shetland pony waar een leeftijd rond de 30 word ingeschat.
het laatste halfjaar kleed ze snel af ze staat nu weer buiten heeft onbeperkt hooi en krijgt 3 keer per dag slobber : ochtends= seniores priores smiddags= slobbermash avonds=seniores priores (ze eet dit allemaal lekker op) ze staat niet op het gras omdat ze in het verleden vaak of zwaar hoevbevangen geweest is (niet bij mij) daarvan heeft ze een zware klap gekregen en loopt hierdoor ook niet meer helemaal soepel de witte hoeflijn is zwak dus als ik haar in deze tijd in het gras zet word ze weer hoefbevangen. ze heeft geen wormen want ze krijgt op tijd kuren verder staat ze samen met nog een shetje waar zij duidelijk de baas over is (dus haar eten word niet ingepikt) ze heeft ook de ziekte van cushing en krijgt hier elke dag een half pilletje voor. verder is het een hele vrolijke dame en gaat ze meestal elke dag aan de hand mee uit te wandelen waar ze erg veel plezier in heeft. wie heeft tips om haar op gewicht te houden ?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:00

Eet ze nog hooi en hoeveel SP krijgt ze precies?

berter

Re: pony op gewicht houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 20:07

ze krijgt eigenlijk onbeperkt en ik ga strak de ponys even scheiden (draadje ertussen om te zien of zij er idd ook van eet maar ik verwacht van wel. 2x half emmertje

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:21

Nu is het net te laat, maar een dekentje in de winter en in koude nachten. Ik zeg altijd maar: Wat er niet af gaat, hoeft er ook niet aan. :D
Wat ik bedoel is dat als een paard gewicht verliest aan het zichzelf warm houden, dan moet je dat er maar weer aan zien te voeren. Als een deken dat werk deels over kan nemen dan is dat winst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:34

Mijn pony is erg bijgekomen door de grasbrok en vitalbix olie. Ze heeft ook cushing en is bevangen geweest dus Veel gras is ook geen optie voor haar

berter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:02

ik zit op bokt voor deze vraag, dus weet ik niet hoe je gewoon een bericht kunt kopiëren om er vervolgens op te reageren ;D maar mijn shetje heeft een wintervacht van rond de 3 cm lang en ze is niet geschoren ook stond ze in een stalletje dus de temeratuur is het probleem niet wel hartelijk dank voor uw reactie

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:10

Je zou wel komende herfst alvast een deken op kunnen doen. Dan ontwikkelt je shet een minder dikke vacht en dat scheelt ook weer energie.

Heeft ze die dikke vacht trouwens niet door de cushing? Maakt eigenlijk niet heel veel uit. Een vacht aanmaken kost gewoon veel energie. Dat moet je bij een mager paard proberen te voorkomen/beperken.

berter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:15

ik wil haar wel scheren voor de zomer, is dat een slim idee denk je?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:17

Mijn iets jongere pony (24) met dezelfde aandoeningen krijgt onbeperkt hooi (maar kiezen zijn niet heel goed meer, dus ze eet het wel, maar het gaat niet altijd even goed naar binnen), luzernebrok (geweekt) en Marstall Bergwiesen Mash. En een vitaminebrokje.
Seniores mag ze niet meer.

Mocht het hooi moeilijk gaan, dan is bijvoorbeeld grasmix een alternatief, of Hartog Digest of Hartog 5* complete senior. Of Daily plus van Pavo.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:20

berter schreef:
ik wil haar wel scheren voor de zomer, is dat een slim idee denk je?

Ik weet te weinig van cushing om te beoordelen of dat slim is.
Maar ik zie wel vaak dat cushingpaarden 's zomers worden geschoren. Het het is gewoon heel warm, zo'n vacht in de zomer, en ze komen er zelf niet vanaf zoals gezonde paarden.

berter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:24

@hilary haar kiezen zijn idd ook niet meer zo goed maar ik zie sochtends nooit propjes, bedankt voor de voertips ik heb ze vanacht uitelkaar en kijk of ze het hooi wel eet zo niet zal ik dit eens nakijken

berter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:27

@Lindyh ja snap ik, vorig jaar heb ik het niet gedaan want het was echt niet oke, zo bang was ze maar ik ga denk ik diet jaar professionals inschakelen :7 _/-\o_ ook weet ik dat als ik het zelf doe het er niet uit gaat zien