Piste opknappen - welk zand en vezels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Piste opknappen - welk zand en vezels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 09:36

Hoi allemaal,
Ik heb thuis een stukje grond, met weide en stallen op. Alsook een buitenpiste.
De buitenpiste ligt hier al 15jaar. Die is wel toe aan een nieuwe laag zand.
Er liggen drainagebuizen onder.
Enkele jaren geleden hebben we er eens een hele dunne toplaag met wat vezels laten opgieten maar dat was eigenlijk te weinig.

Welk zand en welke vezels raden jullie aan?
Onze grond ligt in een heel erg nat moerasachtig gebied. Zeer slechte grond, als het geregend heeft staat zowel de weide als piste vol plassen.
Dat zou ik wilen beperken door echt eens te investeren in goed zand en goeie vezels.

Normaal gaan mijn paarden in de winter op pension, omdat de piste onder water staat. Maar, wat je zelf doet doe je beter... Ik zou ze heel graag proberen aan huis te houden, maar dan zal ik moeten proberen om de piste zo goed mogelijk te optimaliseren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:42

Ik heb er geen verstand van en zou dus normaal niet reageren. Ik wil alleen even op Bokt het volgende meegeven, voor iedereen die plannen in deze richting heeft:
Hier in Duitsland hebben eigenaars van pistes steeds hogere kosten en steeds meer moeite om oude bodems af te voeren. Door de vezels en sommige zandsoorten valt het onder bouwafval. De kosten om een volledige bodem af te laten graven en te laten ophalen zijn voor particulieren onbetaalbaar geworden. Dus is het eventueel verstandig om te informeren naar materialen/bodems die bewezen biologisch afbreekbaar zijn.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:47

Ik kan je maar een tip geven. En dat is een professional langs laten komen. Eventueel kun je overwegen om enkel het materiaal af te nemen en zelf het werk te doen van het erin rijden. Hier hebben we een bodem waar de verhouding vezels/zand niet klopt en daardoor hebben we alsnog geen optimale bodem. Bij droog weer is hij eigenlijk te stug en met regen staat er gemakkelijk veel water op. Eigenlijk is hij op zijn best na een paar regenachtige dagen, als de plassen dan de grond ingetrokken zijn. Dan veert hij lekker mee en lopen de paarden er het fijnste op.

Bij sommige bedrijven is het tevens mogelijk om een "tweedehands" bodem over te nemen. Wellicht ook nog interessant.