Rubbermatten, koe matrassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Rubbermatten, koe matrassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 17:37

Wat jullie ervaring als lig plek voor paarden ( in een groep en ook buiten).

Wat is dan de beste optie? Is het ook 2dehands te verkrijgen ivm goedkoper zijn. Na deze crisis zal er niet veel geld meer in laatje zijn van onze stal...

Het plan was om een gedeelte van het zand goed te draineren zodat dat een goede ligplaats kon zijn voor de paarden komende herfst / winter. Echter zal dat niet doorgaan vrees ik.

Vandaar mijn vraag wat jullie ervaring is met lig matten of koe matrassen? Kan dat ook buiten of is dat alleen geschikt voor in een schuilstal?

Kasey00

Re: Rubbermatten, koe matrassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:25

Begin met de basis, zoals hekwerk, beschutting en water (ik noem ze gekscherend 'Maslow's Hierarchy of Horse Needs', omdat ze nodig zijn voor gezond en humaan houden van paarden). Voeg vervolgens uw wensen toe, zoals een schuur, een verwarmde zadelkamer, een wasrek, een rijbak en weilanden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:31

Rubberen matten kunnen best buiten, ideaal om als pad te gebruiken. Ze lopen er zelf ook graag op om geen natte voeten te halen. En als het echt nat is en de schuilstal is even geen optie, dan gaat hier en daar er wel eens eentje op liggen als de mat zelf droog is. Maar heb niet de indruk dat het echt lekker ligt. Zou het zeker niet aanraden als ligplaats.

In een schuilstal met wat vlas erop dan weer ideaal!

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:56

Onze paddock is volledig van rubber matten en daar liggen ze heerlijk op. En als de zon erop staat dan is het helemaal feest. Het oude gedeelte is van losse matten, nieuwere deel van puzzelmatten. Ik zou de puzzelstukken aanraden want die schuiven amper. Losse matten gaan wel schuiven op den duur. De matten liggen bij ons wel op beton (oude tennisbaan). 1x per jaar wel even schoonspuiten, zowel de matten als het beton eronder.

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:38

RobinSputnik schreef:
Onze paddock is volledig van rubber matten en daar liggen ze heerlijk op. En als de zon erop staat dan is het helemaal feest. Het oude gedeelte is van losse matten, nieuwere deel van puzzelmatten. Ik zou de puzzelstukken aanraden want die schuiven amper. Losse matten gaan wel schuiven op den duur. De matten liggen bij ons wel op beton (oude tennisbaan). 1x per jaar wel even schoonspuiten, zowel de matten als het beton eronder.

[ [url=m/o4wwtm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er leuk uit! Welk beeld geeft dat als het nat is? Liggen ze er dan ook nog graag op? (Ik lees wel dat ze eigelijk geen andere ootie hebben dan op de runber te gaan liggen, klopt dat?)

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:27

Poekkie schreef:
RobinSputnik schreef:

Ziet er leuk uit! Welk beeld geeft dat als het nat is? Liggen ze er dan ook nog graag op? (Ik lees wel dat ze eigelijk geen andere ootie hebben dan op de runber te gaan liggen, klopt dat?)

Bij lichte regen vrij droog, en droogt erg snel weer op. Dan liggen ze er zeker op. Bij weken lang alleen maar regen vormen er wel plassen op een deel vd paddock, maar ze hebben langs bijna de gehele wand een muurtje met afdak dus ze hebben altijd beschutting en een deel dat redelijk droog blijft. Ze kunnen inderdaad alleen op het rubber liggen, tenzij ze 's zomers op de wei kunnen, maar ook dan liggen ze liever op de paddock.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 19:08

Kasey00 schreef:
Begin met de basis, zoals hekwerk, beschutting en water (ik noem ze gekscherend 'Maslow's Hierarchy of Horse Needs', omdat ze nodig zijn voor gezond en humaan houden van paarden). Voeg vervolgens uw wensen toe, zoals een schuur, een verwarmde zadelkamer, een wasrek, een rijbak en weilanden.

De basis is al ruim voldoende aanwezig, dat was dan ook mijn vraag niet :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 19:09

RobinSputnik schreef:

Super zeg, dat ziet er goed uit. Waar hebben jullie die puzzelstukken matten vandaan?

Kasey00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:27

Poekkie schreef:
Rubberen matten kunnen best buiten, ideaal om als pad te gebruiken. Ze lopen er zelf ook graag op om geen natte voeten te halen. En als het echt nat is en de schuilstal is even geen optie, dan gaat hier en daar er wel eens eentje op liggen als de mat zelf droog is. Maar heb niet de indruk dat het echt lekker ligt. Zou het zeker niet aanraden als ligplaats.

Ja, rubberen matten zijn in dit geval het beste te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 07-04-20 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ongewenste link verwijderd

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:43

Ineke2 schreef:
RobinSputnik schreef:

Super zeg, dat ziet er goed uit. Waar hebben jullie die puzzelstukken matten vandaan?

Jebimex (multimattenshop).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:39

Kasey00 schreef:
Poekkie schreef:
Rubberen matten kunnen best buiten, ideaal om als pad te gebruiken. Ze lopen er zelf ook graag op om geen natte voeten te halen. En als het echt nat is en de schuilstal is even geen optie, dan gaat hier en daar er wel eens eentje op liggen als de mat zelf hostgator droog is. Maar heb niet de indruk dat het echt lekker ligt. Zou het zeker niet aanraden als ligplaats.

Ja, rubberen matten zijn in dit geval het beste te gebruiken.

Ik zie dat je mijn bericht hebt aangepast met het woord 'hostgator', maar heb geen idee wat je bedoelt.
Zou het eigelijk ook apprecieren als je in mijn tekst zelf geen aanpassingen maakt alsof die van mij zijn :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 23:02

RobinSputnik schreef:
Ineke2 schreef:

Jebimex (multimattenshop).

Dankjewel, hoeveel tegels hebben jullie daar liggen?
Ben benieuwd waar ik aan moet denken zo’n beetje.

Hebben jullie grijze of zwarte tegels?