Hooi in stal, los, bak, hooinet? Wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Hooi in stal, los, bak, hooinet? Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:35

Ik ben benieuwd hoe jullie het hooi aan je paard geven op stal.

Mijn paard kreeg het eerst los in de stal, maar omdat ze er altijd zo mee zat te knoeien. Krijgt ze het nu in een groot net.

Nu het voorjaar er is, gaat ze binnenkort weer op ijzers en vind ik het eigenlijk wat eng om het net te laten hangen. Of ik moet het net hoog hangen, wat ook weer niet zo goed is.

Dus ben even aan het oriënteren wat ik straks zal gaan doen.

AnnemiekvM

Re: Hooi in stal, los, bak, hooinet? Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:38

Ik heb een hele grote slowfeeder hangen. Dan heeft hij onbeperkt hooi zonder het door de stal te lopen. Tommie staat ook op ijzers.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:39

Wij hebben 2 hooinetten en 1 slowfeeder bak in de stal! 1 hooinet voor als hij van de wei komt en 1 voor ‘s morgens vroeg

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:40

Alles in slowfeeder. Ijzers of geen ijzers, nog bij geen enkele problemen gehad :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:42

Laurievc schreef:
Alles in slowfeeder. Ijzers of geen ijzers, nog bij geen enkele problemen gehad :)

Hoe hoog hangt het net?

Het hooinet van mijn paard in zo'n envelop model waar 10kg hooi in kan. De harry's horse slowfeeder deluxe.

Hangt nu zo'n 30 cm van de grond. Andere optie is 1 meter van de grond
Laatst bijgewerkt door Mandy_89 op 29-03-20 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:42

In een Haybar. Ontzettend handig en je stal blijft schoon.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:43

Mandy_89 schreef:
Laurievc schreef:

Hoe hoog hangt het net?

Het hooinet van mijn paard in zo'n envelop model waar 10kg hooi in kan. De harry's horse slowfeeder deluxe.

Pfoe, dat durf ik niet vanbuiten zeggen. Onderkant komt zo'n 20/30cm van de grond als ik even uit mijn hoofd denk...

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:45

Wij hadden eerst op stal een hooinet, maar ik ben over gegaan op een haybar.
Dat bevalt me eigenlijk prima . Mijn paard loopt gelukkig niet alles door zijn stal heen maar eet netjes boven de bak. Heel soms ligt er iets door zijn stal heen.

Ook met het vullen is zo’n haybar veel makkelijker.
Ik help vaak op zondag met hooi voeren en de netten zijn niet heel fijn met vullen. Dat is toch een aantal handelingen extra en nog best zwaar om ze dicht te doen

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:49

Wij hebben slowfeeders op verschillende plekken opgehangen. 1 shet en 1 BWP, 2 zakken(1 hele grote, 1 iets kleinere) goed gevuld. Ze krijgen over het algemeen 2 x per dag, maar hebben in principe onbeperkt hooi tot hun beschikking. Als ik zie dat het overdag al op is van de ochtend, geef ik 1 zak bij. Wij hebben een katrol hangen in de nok van de schuur(heel hoog) op 2 plekken, waardoor de zak nooit op de grond hangt. Hij hangt uiteraard wel ietsje lager omdat anders de shet er niet bij kan. We hebben zelf hier zo'n beetje alles wel gehad, ooit begonnen met bakken hooi op de grond maar dat is met een kwartier al op. Ook zo'n aanhangwagenzak opgehangen, die bijten ze gewoon stuk. De slowfeederzakken die we nu hebben, hebben we al jaren. Tuurlijk slijt het, en gaat er weleens wat stuk, maar het gebruiksgemak is super!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:49

Ik heb bij de bouwmarkt gewoon een 90 liter bak gekocht. Zo krijgen ze toch genoeg binnen, maar versmeren ze het niet.
Afbeelding
Ik heb daarnaast zo'n zelfde bak staan met water. :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:53

In een palletbox met een aanhangernet erover heen. Ideaal met vullen en ze versmeren niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:54

Buiten de stal.

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-20 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:59

Mijn pony krijgt zijn hooi doorgaans gewoon los in de stal. Ik ben zelf voorstander van oplossingen zoals een hooinet. Reden dat het los in de stal ligt, is dat ik hierover van mening verschil met de staleigenaar. Als het los in de stal ligt wanneer ik er ben, doe ik het wel zelf in een hooinet.
Mijn pony is vooraan ook beslagen; ik heb nog geen problemen gehad met dat hij in het net zou vast komen te zitten oid.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:11

Bij droog weer, in een net, buiten, in een bak, dus net vast in bak. Laag. Bij vies weer, in een net, hangend,in schuistal soms los op de grond maar dat wordt 9 vd 10 x dan verknoeid en dan denk ik weer, oh ja,daarom in een net...
Gister nog,merrie draait zich om, plast en spettert over het hooi...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:28

Ik voer zoveel mogelijk op de grond... Het lekkere hooi sowieso. Het vuikvulling hooi doe ik vaak wel in een net omdat het anders door stal ligt en dat is zonde....

Voor mijn shet heb ik een houten bak in de stal hoek staan waar hooi in zit. Die hangt zich ook op aan netten door er tegen te schuren en dan zit dr deken vast :=

Maar ze staan zelden op stal. Dus dan vind ik een net voor de grote niet zo erg. Voor elke nacht zou ik ook voor haar een bak in de hoek maken, omdat uit hooinet eten geen goede hoofdhouding is voor haar vind ik zelf... Mede omdat ze artrose in de hals heeft.

Buiten hebben ze hooi in een net in hooibakken. 1 net hangt aan het hek maar daf is beetje calamiteiten hooi als ik een dag niet kom. Dan prop ik alles vol zodat ze genoeg hebben.