Graasmasker in paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Graasmasker in paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 12:46

Mijn ene paard is echt te dik, terwijl de andere 2 gewoon slank/normaal op gewicht zijn.
In de paddock krijgen ze 's ochtends en 's middags voordroog (vrij lange stengels). Uiteraard staat de dikkerd met z'n neus vooraan en schrok alles lekker naar binnen, terwijl de 2 slanke dus minder krijgen.

Nu kreeg ik het geniale (?) idee om het graasmasker (greenguard) in de paddock om te doen bij de dikkerd. Al even getest en hij kan prima het ruwvoer nog naar binnen werken.

Zijn er meer mensen die dit (langere tijd) geprobeerd hebben?

(Meer bewegen is helaas niet mogelijk door chronische blessure. Hij krijgt enkel vitaminebrokjes en 's avonds eigen portie voordroog op stal, zonder masker uiteraard.)

Princesj

Re: Graasmasker in paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:50

Onze fjord met EMS staat met greenguard in de paddock. We hebben hooinetten geprobeerd, maar helaas vreet deze slimmerik alle wat los overblijft op en komt dan direct aan. De keuze was dus of hem apart houden, of hem een persoonlijke slowfeeder geven, wij zijn voor het laatste gegaan. Hij is gelukkig, speelt en kroelt met zijn maatjes, maar kan niet te dik worden.

Of hij ooit zonder kan staan weten we niet, maar voor nu zien wij geen redenen om dit te veranderen.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:12

Princesj schreef:
Onze fjord met EMS staat met greenguard in de paddock. We hebben hooinetten geprobeerd, maar helaas vreet deze slimmerik alle wat los overblijft op en komt dan direct aan. De keuze was dus of hem apart houden, of hem een persoonlijke slowfeeder geven, wij zijn voor het laatste gegaan. Hij is gelukkig, speelt en kroelt met zijn maatjes, maar kan niet te dik worden.

Of hij ooit zonder kan staan weten we niet, maar voor nu zien wij geen redenen om dit te veranderen.

Dit gaat dus om mijn fjord :D , tip die ik je meegeef, de kaptoomhalsters van QHP https://www.qhp.nl/kaptoom.html en dan de greenguard vastzetten met tie-wrapjes (van die dikke). Na een hoop halsters weggooien inclusief de echte van greenguard ben ik toch wel van mening dat dit de beste methode is. De bontjes worden niet extreem vies en omdat alle bevestigingspunten dan achter een bontje zitten kunnen ze ook niet gaan schuren. De neusriem zit bij mij eigenlijk veel te groot, maar zo voorkom je schuren en door alle andere verstelbare punten wel op de 'goede' maat te zetten blijft hij heel goed zitten.

Als hij ooit zonder komt te staan dan zal dat misschien zelfs tijdelijk zijn, maar op deze manier is dat zeker geen straf voor hem.

Hij heeft voor zijn sociale gedragingen gewoon manieren bedacht:
-Kroelen: met de greenguard over een ander paard heen schuren
-Stoeien: met zijn hoofd duwen in plaats van happen (echt speelhappen)
-Vechten (helaas, gebeurt toch wel eens): Slaan met zijn hoofd, lijkt net een vechtende giraf dan 8)7

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:29

Pas op dat de tanden niet slijten door continue gebruik van graasmasker.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 11:23

Shavis91 schreef:
Princesj schreef:

Dit gaat dus om mijn fjord :D , tip die ik je meegeef, de kaptoomhalsters van QHP https://www.qhp.nl/kaptoom.html en dan de greenguard vastzetten met tie-wrapjes (van die dikke). Na een hoop halsters weggooien inclusief de echte van greenguard ben ik toch wel van mening dat dit de beste methode is. De bontjes worden niet extreem vies en omdat alle bevestigingspunten dan achter een bontje zitten kunnen ze ook niet gaan schuren. De neusriem zit bij mij eigenlijk veel te groot, maar zo voorkom je schuren en door alle andere verstelbare punten wel op de 'goede' maat te zetten blijft hij heel goed zitten.

Als hij ooit zonder komt te staan dan zal dat misschien zelfs tijdelijk zijn, maar op deze manier is dat zeker geen straf voor hem.

Hij heeft voor zijn sociale gedragingen gewoon manieren bedacht:
-Kroelen: met de greenguard over een ander paard heen schuren
-Stoeien: met zijn hoofd duwen in plaats van happen (echt speelhappen)
-Vechten (helaas, gebeurt toch wel eens): Slaan met zijn hoofd, lijkt net een vechtende giraf dan 8)7

Bedankt voor je tip!!
Hoe vaak hij die greenguard zomers wéér los had met gebroken bevestiging stukjes! Of het halster zo draaien dat hij toch nog door de zijkanten kon eten :+

Goed om te horen dat er meer mensen positieve ervaringen hebben. Ik ga het gewoon een tijdje aankijken en z’n gewicht regelmatig meten. Heel benieuwd of hij gaat afvallen!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 13:39

Blue_flower schreef:

Bedankt voor je waarschuwing.
Ik weet dat dat risico bestaat. Maar mijn paard staat al paar jaar zomers 24/7 met dit masker en tandarts controleert regelmatig

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:05

Dispar_Vulgo schreef:
Blue_flower schreef:

Bedankt voor je waarschuwing.
Ik weet dat dat risico bestaat. Maar mijn paard staat al paar jaar zomers 24/7 met dit masker en tandarts controleert regelmatig

Helaas had die van mij na 1 jaar dusdanige schade dat ik haar oa daardoor heb moeten verhuizen naar een stal waar ze niet de weide op hoeft.

M97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:10

In de tussentijd niet op gewezen door tandarts?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:06

M97 schreef:
In de tussentijd niet op gewezen door tandarts?

Die zie ik 1x per jaar. Dus nee

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 09:13

Even een kleine update.

In de eerste 2 weken is m'n paard 3 cm afgevallen! *\o/*
Hij eet er nog steeds prima mee, maar wel langzamer. Lijkt dus goed te werken!
Wel heeft hij al 2x de bevestigingstouwtjes en tie rips gesloopt.