Welke weidepalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Welke weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 14:38

Hallo iedereen

Aantal weidepalen zijn al rot af afgebroken. Dus ze moeten vervangen worden. Welke weidepalen raden jullie me aan met
- lange levensduur (> 5 jaar)
- niet lekker voor de paarden
- kunnen tegen vocht in bodem
- zeker 130cm boven grond
- moeten recht blijven zonder naar voren getrokken te worden.

Ene zegt kastanje palen gebruiken, andere zegt acacia palen. Dus ik ben op zoek naar ervaringen.

Voor de hoek dacht ik eraan om treinbilzen te gebruiken.

Dus hebben jullie ervaringen tips? Mag ook iets duur zijn maar met bedoeling dat het jarenlang blijft (weide is eigendom, 2 hectare)

tamary

Re: Welke weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:44

gecreosote palen gebruik ik hier.
Goede hoekpalen zijn essentieel voor goede spanning, op lange stukken is elke 50m ook een treinbils te overwegen. Ik zit op een huurstuk, dus kostenoverweging is er. Al los ik dat op door combi goede palen (gecreosote of eventueel kunststof) die mogelijk deels mee te nemen zijn en ben aan het kijken naar flexibelere rantsoendraden en andere draden voor binnen het perceel in de vorm van flexnet (al dan niet met een draadje extra er boven wat dan minder palen nodig heeft, maar ik heb ook schapen, met enkel pony's is 2-3 draadjes genoeg).

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:47

Kunststof palen, ideaal. Ronde volle palen, waar je dus net als met Houten palen isolatoren in kunt schroeven. Niet lekker, rotten niet en in diverse lengtes en dikte te verkrijgen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:56

Hier heel tevreden met gecreosoteerde palen van 2.5m lang en 12 cm dik. Van de Palenboer, online besteld. Weet niet of ze in nederland ook leveren.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 14:59

Poekkie schreef:
Hier heel tevreden met gecreosoteerde palen van 2.5m lang en 12 cm dik. Van de Palenboer, online besteld. Weet niet of ze in nederland ook leveren.

Ik woon in België. Dus dan zou geen probleem moeten zijn.

Bijkomende informatie. Ik heb brede schriklinten dus moet wel op de paal kunnen boren.

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:28

Dakario schreef:
Poekkie schreef:

Ik woon in België. Dus dan zou geen probleem moeten zijn.

Bijkomende informatie. Ik heb brede schriklinten dus moet wel op de paal kunnen boren.

[ [url=m/DFRpOf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben als bovenste lijn schriklint van 4 cm. Heb in 2 palen zelfs dikke vijzen/ringen om een paard aan vast te zetten gedaan. Met 12 cm diameter lukt dat makkelijk.

Vriendin van mij heeft 6/8 cm diameter palen. Boren gaat ook daarin, maar zij heeft toch wel regelmatig een paal over na sterke wind of dankzij nogal hevige paardjes.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:03

Ik zou voor kunststof gaan. Wat voor grondsoort zit je?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:31

Kunststof... nooit meer ellende van rottende palen en je kunt er ook gewoon in boren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:31

Kunststofpalen zijn fijn en ook maatvast. Ze worden van gerecycled plastic gemaakt, dus ook nog redelijk milieuvriendelijk. Ze zijn echter ook buigzaam, dus voor hoekpalen niet geschikt, tenzij je ze schoort. Er zijn ook kunststofpalen met een metalen kern, die zijn niet buigzaam en dus wel bruikbaar voor hoekpalen. Maar daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan.
Acaciahout (eigenlijk: Robinia pseudoacacia): never nooit meer. Zijn niet recht, zitten vol knoesten, hobbels en bobbels, en ze gaan absoluut geen 25 jaar mee, zoals beweerd wordt. Hier gingen de eersten binnen 5 jaar door (en ik zit op droge zandgrond). Ze blijken bovendien ook nog eens een feestmaal voor houtworm, dus gaan ze onder de grond er niet aan, dan wel boven de grond.
Alternatief voor kunststof is 'gewoon' creosootpalen, gefreesd. Bij voorkeur larixhout.

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:36

Dakario schreef:
Ene zegt kastanje palen gebruiken, andere zegt acacia palen. Dus ik ben op zoek naar ervaringen.

Op onze stal groot incident gehad met de acacia palen. Die zijn als ze nog "te vers" zijn enorm giftig voor paarden! Ze hoeven niet veel binnen te krijgen om reeds heel grote vergiftigingsverschijnselen te vertonen. Gelukkig zijn er toen geen paarden gestorven, maar sommigen waren kantje-boordje. %)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 17:54

belle_boef schreef:
Ik zou voor kunststof gaan. Wat voor grondsoort zit je?

Ik zit op zandgrond waarvan 1 zijde aan grote watergracht.

Dat van creosootpalen zal ik eens opzoeken. Gaan ze lang mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:56

Dakario schreef:

Ligt er aan of er alleen een laagje aan de buitenkant zit of dat ze vacuum én onder hoge druk behandeld zijn ;)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:04

DubbelDun schreef:
Dakario schreef:

Ligt er aan of er alleen een laagje aan de buitenkant zit of dat ze vacuum én onder hoge druk behandeld zijn ;)

Is dat niet het verschil tussen geimpregneerd en gecreosoteerd? (Forgive me if I am wrong)
Ik weet dat de geimpregneerde veel minder lang mee gaan, die groene palen.
Tegen mij heeft de verkoper voor de gecreosoteerde 20 jaar gezegd. Idd onder hoge druk behandeld. Ze staan er nu 4 jaar en nog stevig. Meer weet ik niet.

Zandgrond is droger en beter voor je palen dan klei denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:06

Hoge druk werkt nog beter als ze eerst vacuum getrokken zijn. Daar kunnen verschillende middelen bij gebruikt worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:17

Impregneren kun je met wolmanzouten doen - dan krijg je die groene palen die idd minder lang mee gaan. Maar dat kun je dus ook met creosoot doen. Impregneren is de techniek, creosoot of wolmanzout het spul waarmee je impregneert. En creosoot kun je dus ook gewoon smeren, dan impregneer je niet, maar heb je alsnog wel creosootpalen. Die dan ook niet zo lang mee gaan.
Dus, je moet geimpregneerde creosootpalen hebben, als je voor houten palen gaat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:24

Ibbel schreef:
Impregneren kun je met wolmanzouten doen - dan krijg je die groene palen die idd minder lang mee gaan. Maar dat kun je dus ook met creosoot doen. Impregneren is de techniek, creosoot of wolmanzout het spul waarmee je impregneert. En creosoot kun je dus ook gewoon smeren, dan impregneer je niet, maar heb je alsnog wel creosootpalen. Die dan ook niet zo lang mee gaan.
Dus, je moet geimpregneerde creosootpalen hebben, als je voor houten palen gaat.

_/-\o_ _/-\o_
Dan heb ik per ongeluk de juiste gekozen bij mij :')
Maar dank voor de heldere uitleg!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:47

In elk geval geen Plato weidepalen. Die hebben wij destijds gekocht, nu 5 jaar later is de helft verrot en moet vervangen worden. Wij hebben nu ook geteerde (gecreoroseerde) palen besteld.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:23

Wij hebben kastanje palen gekozen. Ze ogen mooi natuurlijk in het landschap en zijn milieuvriendelijk. Dit in tegenstelling tot gecreoseerde palen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:50

voor de buitenzijde van het weiland worden het meest kunststof palen 8 x 200 of 8 x 225 cm genomen.
voor de tussenafrastering 6 x 200 cm. op de hoeken en als startpaal wel een kunststofpaal met stalen kern 8x225 cm of zware houten paal bijv. 12 x 250 of biels gebruiken.
zie https://www.cavalo.nl/afrastering/weide ... palen.html

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:03

Ik heb ook gecreosoteerde palen. Wel echt goed jezelf inpakken als je ze plaatst, liefst bij slecht weer doen want in de zon krijg je er zo brandwonden van. Ook zorgen dat de paarden er niet aan kunnen/willen gaan kauwen. Ze staan wel echt als een huis en worden steeds mooier naarmate ze een beetje uitgezweet zijn.
Ik heb ze van DS Afrasteringen, super goede service dus écht een aanrader.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:13

De kunststof palen zullen idd wel het meest duurzaam zijn maar kosten ook wat natuurlijk.
Ook qua opgaan in de omgeving is dat een ramp, steekt af in de omgeving als een zwerende duim, zeker de grijze.
Wil je ze bruin dan betaal je nog een euro per stuk meer zie ik...

Wij hebben rond onze weide om de 3m een treinbiels staan met daar 2 zware planken tegen en nog eens 3 draden. Staat nu zo'n 15 jaar, zijn ook al enkele rotte bij maar die waren al slecht als ze in de grond gingen.

Rond onze stapmolen staan vierkante kunststof palen met 2 kunststof planken er tegen gevezen. Mocht wat hoger zijn maar ze zijn wel echt duurzaam. Zijn al eens herplaatst (2dehands gekocht samen met de stapmolen) en ze zien er echt nog goed uit. Vierkant zijn ze wel een pak mooier dan rond vind ik persoonlijk, maar ook een heel deel duurder.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:10

Ik zet vele km omheining hier en gebruik eigenlijk alleen kastanje palen. Buiten dat deze nog een beetje te betalen zijn in grote hoeveelheden, zijn ze makkelijk te bewerken en als er een breekt dan gaat hij gewoon de kachel in :+ (of hij gaat aan de kant, hij tot vanzelf weg)