Hoe snel weidegang opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Hoe snel weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 17:13

Ik was benieuwd hoe snel jullie de weidegang opbouwen.

Onze paarden, 1 vatbaar voor hoefbevangen en 1 snel te dik hebben de hele winter in de bak/paddock gestaan met hooi/kuil.
Vorig jaar is de wei in het najaar nog bemest met zowel kunstmest als drijfmest, waardoor er al mooi wat gras staat.
Op 1 maart ben ik begonnen met 10min aan de hand laten grazen. Inmiddels zitten we op dik een uur.

Maar hoe snel bouwen jullie dit altijd op?

meggiemeg

Re: Hoe snel weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:14

De eerste week max 2 uurtjes en dit bouw ik per week op met een half uur, afhankelijk hoe het gaat. Gaat het al snel goed (geen dunne mest e.d.) dan bouw ik met een uur op per week.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:14

Ik denk dat als je een HB'er hebt dat je met deze vrieskou in de nacht én de zon overdag blij mag zijn met dat uur als dat goed gaat. IK zou het niet aandurven iig.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 17:28

DubbelDun schreef:
Ik denk dat als je een HB'er hebt dat je met deze vrieskou in de nacht én de zon overdag blij mag zijn met dat uur als dat goed gaat. IK zou het niet aandurven iig.

Ze gaan ook pas smiddags. Sochtends staan ze eerst nog in de bak/paddock met hooi

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:44

Pally schreef:
DubbelDun schreef:

Ze gaan ook pas smiddags. Sochtends staan ze eerst nog in de bak/paddock met hooi

Toch zou ik dat ook niet aandurven, zeker niet op bemest land.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:58

Met je verhaal over de paarden kan je je afvragen of weidegang überhaupt een goed idee is.
Ik zou ze eerder op de paddock laten en desnoods voor de lekker af en toe heel even op de wei, maar met een geschiedenis van HB en snel dik worden, op een bemeste wei... dat kan haast niet goed gaan.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:54

Ik bouw altijd vrij snel op maar mijn paard heb ik al 20 jaar en heeft al die 20 jaar geen last gehad van de weideopbouw. Ik heb er nu een pony bij lopen sinds 2 jaar en die deed het vorig jaar ook erg goed met het opbouwen van weidegang maar die draagt wel een grasmasker uit voorzorg en zij wordt ook sneller te dik.

Ik begin met 3 dagen 1 uur daarna 3 dagen 2 tot 3 uur daarna 3 dagen 4 tot 5 uur en zo verder tot ik op ongeveer 12 uur zit dat hou ik dan een week aan voor ze dag en nacht de wei op gaan.

ik zit nu op 4 a 5 uur wei maar zie vaak dat ze ook pauze nemen in die tijd en ook gerust een poosje gaan staan slapen voor ze weer verder grazen.

Met jouw paarden en hun achtergronden zou ik een stuk voorzichtiger zijn en zou ik per 5 a 7 dagen een uurtje erbij doen en kijken hoe het gaat ook zou ik met nachtvorst de uren wei korter houden. want het fructaan in het gras loopt op overdag nu de zon zoveel schijnt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:27

Mijn hb paard (meermaals) mocht ik opbouwen met 5 min per keer, max een half uur.
Ik heb gelukkig ervoor kunnen kiezen om hem helemaal vh gras te houden en als we wandelen mag hij wel stukjes kort grazen.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:52

Als ik jou was zou ik de app fructaan index (met een bruin paardenhoofd) gebruiken.

Zoals het weer nu is, is het in de middag heel hoog risico.
Laatst bijgewerkt door manumol op 24-03-20 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:54

Ik zou oppassen. Die van mij heeft de hele winter om de dag 20 minuutjes op de wei gestaan en is nu plots hoefbevangen. Vermoedelijk vanwege het hoge fructaan, ondanks dat ik dus niet verder heb opgebouwd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:25

manumol schreef:
Als ik jou was zou ik de app fructaan index (met een bruin paardenhoofd) gebruiken.

Ik kan deze app niet vinden in de app-store. Heet hij echt 'fructaan index'?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:34

[/quote]

Ik kan deze app niet vinden in de app-store. Heet hij echt 'fructaan index'?[/quote]

Ja zo heet de app met een bruin paardje. Beetje strip tekening achtig. Ik heb hem in "google play store"

Ik had al geprobeerd het te hier te zetten. Maar dat lukte niet.

Afbeelding

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:31

Die app is er helaas niet voor iphone

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:34

Ah, dat verklaart het. Jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:41

Mijn mini heeft PPID en is heel gevoelig voor HB. We starten met een kwartier en dan 5-10 minuten per week, afhankelijk van hoe het gaat. Het absolute maximum is hier 2,5 uur, meer mogen ze niet (tenzij het zo droog is als afgelopen zomer dat er hooi in je wei staat :+ ). Ze gaan dan ook direct op de gluco balance. Ik begin overigens wel wat later, meestal gaan ze pas rond april de wei weer in. Met nachtvorst komen ze absoluut niet in de wei. Kunstmest is hier wel uit den boze, dat is bij mijn pony een enorme trigger.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:32

Remark schreef:
Die app is er helaas niet voor iphone

Ow sorry dat wist ik niet.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:41

Hoef natuurlijk heeft ook een goede index. gewoon even googelen op fructaan index.

Maar ik zou even wachten tot de kou uit de nacht is. Het is nu zelfs voor een gezond paard best risicovol om te gaan opbouwen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:47

Die fructaan index geeft een ruige waardering.
Het kan bij jou op die dag compleet anders zijn dus ga daar niet blind van uit!!!
Gewoon goed kijken naar temperatuur en weer.
Bij vorst en kou en dan de zon erop niet doen.....

Ik heb een chronisch HB paard.
Ik bouw per 5 minuten het grazen aan de hand op tot op een uur.
Dan een uurtje het land op en er steeds een half uurtje bij.
Maar met dit weer gaat hij er absoluut nog niet op.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:00

Wow iedereen bouwt wel heel voorzichtig op :oo

Hier 2 shets die ook HB gevoelig zijn met gekantelde hoefbenen. Die bouw ik op met een half uurtje voor een week en dan telkens een half uurtje erbij elke 3 dagen tot max 2 a 2.5u per dag.

De (pension)paarden, waaronder ook 1 met HB gevoeligheid en 2 die ook snel dik zijn, bouw ik op met eerst 3 dagen een emmer vers geplukt gras per paard, dan 4-7 dagen een uurtje , dan 4 dagen afwisselend tussen de 1 a 2 uur afhankelijk van mijn werk, dan 4-7 dagen tussen de 2 en 4 u weidegang, eventueel de HB pony met graasmasker. En daarna gaan ze volledig de strookbegrazing in, maar wel nog met bijvoer van hooi.

nu zijn wij nog niet bezig met die vriesnachten. Het gras is ook nog te kort. Ik schat dat we ergens eind van de 1ste of 2de week van april beginnen en ze ongeveer tegen 1 mei weer 24/7 buiten hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:09

Ik bouw mijn hb/ir ruin echt heel langzaam op en wacht tot het gras wat uitgegroeit is. Nu hebben we onze eigen wei en die wordt dus niet bemest en ik zaai paarden mengeling.

Maar voorheen ging het echt met 1 minuutje aan de hand en elke dag een minuutje erbij. Serieus op de klok gekeken.
Van 5 minuten naar 10 minuten en dan steeds per 5 minuten erbij.

Op een gewone wei is hij nooit langer dan 1 uurtje gegaan en met masker.

Naast dat zet ik hem ook op extra beweging vanaf het grazen.

Ze staan hier 24/7 buiten en de wei gaat straks pas laat open als deze een beetje wil opknappen na jaren te zijn verwaarloosd. Maar langer dan een uurtje snacken gaan ze allemaal niet doen. Misschien 2x daags een half uur/uurtje wanneer fructaan sws laag is.

Ik doe nooit aan strookbegrazing, want dan staan ze op ene klein stukje zich vol te vreten. Ik heb liever dat ze naast het grazen bewegen, want dat is echt van belang.

Ik zou ook echt zorgen dat je paard na de weidegang in de paddock kan om nog lang vrij te bewegen en hem goed in conditie houden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:36

superpony schreef:
Ik bouw mijn hb/ir ruin echt heel langzaam op en wacht tot het gras wat uitgegroeit is. Nu hebben we onze eigen wei en die wordt dus niet bemest en ik zaai paarden mengeling.

Maar voorheen ging het echt met 1 minuutje aan de hand en elke dag een minuutje erbij. Serieus op de klok gekeken.
Van 5 minuten naar 10 minuten en dan steeds per 5 minuten erbij.

Op een gewone wei is hij nooit langer dan 1 uurtje gegaan en met masker.

Naast dat zet ik hem ook op extra beweging vanaf het grazen.

Ze staan hier 24/7 buiten en de wei gaat straks pas laat open als deze een beetje wil opknappen na jaren te zijn verwaarloosd. Maar langer dan een uurtje snacken gaan ze allemaal niet doen. Misschien 2x daags een half uur/uurtje wanneer fructaan sws laag is.

Ik doe nooit aan strookbegrazing, want dan staan ze op ene klein stukje zich vol te vreten. Ik heb liever dat ze naast het grazen bewegen, want dat is echt van belang.

Ik zou ook echt zorgen dat je paard na de weidegang in de paddock kan om nog lang vrij te bewegen en hem goed in conditie houden.

Ja strookbegrazing op een mini stukje moet je idd niet doen. Hier is er altijd nog een groot lang zandpad aan met water en schuilstal uit elkaar voor de beweging en wat hooi. Anders is het idd miserie en zand happen op een mini vierkant in het begin.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:38

hier ook gewoon op zijn stuk weiland en geen strookbegrazing, dan gaan ze alleen maar sneller eten en alles is écht kaal. Bij een gewoon stuk wei wandelen ze de hele wei rond al etend....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:52

Maar dan kan je ze altijd toch maar een paar uur per dag op de weide houden? Hier staan ze tonnetje rond als ik ze 24/7 op de wei zet zonder beperking. (Al geprobeerd met een droge wei waar het gras net lang hooi was. Na nog geen 3 weken kon ik ze al bijna rollen.)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:57

Mijn paard staat na opbouw van dagelijks 09.00 tot 15.00 uur buiten. Maar die blijft niet eten, die ligt te slapen of staat te dromen / staren naar iets....is denk ik paard afhankelijk, ras afhankelijk, en noem maar op... die van mij kijkt al nooit naar zijn hooi of voer om terwijl de buurvrouw al rond voertijd zenuwachtig wordt....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:12

Zijn ze nu netjes op gewicht? En werk je met ze?

Ik ben mijn hber nu eerst voor de kar weer aan het opbouwen. Ze staat nu dagelijks 30 tot 60 minuten op het gras, maar ik ga ook 3 x per week mennen, 10 km ongeveer en dat ga ik nog naar 15 km opbouwen.