Paard van stalling naar NU 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghibli

Paard van stalling naar NU 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 01:28

Hallo allemaal,

Hier in de omgeving zijn er weinig stallen waar je paard lekker de hele dag naar buiten kan. Ik sta op een grote stal en naast mijn uur trainen en een uur in de paddock in de winter is dat wat het is... |( Zomers maar max 4 uur buiten.
Ik vind dit veel te weinig.
Ik sta hier nu een half jaar. Maar echt... diep ongelukkig zie ik mijn paard!

Maar net kreeg ik een mailtje dat er een plek vrij is op een stal met alleen een paddock en weidegang. Niks meer, niks minder. Overdag in het land, snacht in de paddock.
In de paddock onbeperkt hooi. En in de avond naar keuze biks, lucerne of muesli.
Groepen van 5.
Geen schuilstal!

Nu is deze plek zeer gewild en dat snap ik ook. Als ik nu nee zeg, dan kan t rustig maanden tot een jaar duren voordat er weer plek is. Ik sta nu al 9 maanden op de wachtlijst.

Maar ja, mijn paard is snachts binnen gewend. En het is nu best koud nog snachts...
Wat is wijsheid? Nu betekend het dat ik voor het weekend al ga verhuizen of toch wachten tot betere temperaturen?

Ik wil beter voor mijn paard, maar nu of op geluk wachten met betere temperaturen?

Groet

imaudy

Re: Paard van stalling naar NU 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:35

Omdat er niet veel regen komt zou ik het wel durven.
Ik snap dat de plek zeer gewild is (misschien ook vanwege de prijs?) maar met aanhoudende regen en geen beschutting vind ik het niet ideaal. Maar als je paard onder de huidige omstandigheden ongelukkig is dan zou ik het zeker proberen hoor!

Ghibli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 01:40

Ja, daar zit ik ook mee dat er geen schuil mogelijkheden zijn.

Prijs is niet echt heel goedkoop. Maar weilanden zijn schaars hier.

Ben al maanden opzoek, maar veel zit vol, geen weide gang of te weinig naar buiten.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:41

Hoi TS,
Ik denk dat er meer dingen zijn die je in overweging moet nemen. Vind je het bijvoorbeeld zelf niet lastig dat ze op deze stal geen rijbak hebben? Want je moet ook even kijken naar wat fijn is voor zowel jou als je paard. Als jullie enkel gaan wandelen, en er is in de buurt hier veel mogelijkheid toe. Lijkt me dat bijvoorbeeld helemaal prima...?
Je zegt dat je paard ongelukkig is op de plek waar hij nu staat door te weinig weidegang. Als dit 1 van de enigste plekken is in jullie omgeving zou ik dit dan wel gaan overwegen. Al moet je dan natuurlijk ook de nadelen hiervan accepteren.
Wat voor ras is je paard? Koudbloed paarden zoals bijvoorbeeld Tinkers of Haflingers kunnen er vaak bijvoorbeeld veel makkelijker tegen om 24/7 buiten te staan. Zij voelen zich hier net in hun nopjes!
Jij zelf zal je paardje het beste kennen of het een koukleum is of niet? En valt dit dan te behelpen met dekens of niet?
Los daarvan, moet je je ook in het achterhoofd houden, dat we het grootste deel van de winter momenteel voorbij zijn & de lente al volop in aantocht is. :)
Beter nu verhuizen naar hier dan bijvoorbeeld vlak voor de winter.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:43

Je zou eventueel wel een deken kunnen aanschaffen voor in het begin.

Ghibli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 01:49

Oh, vergeten er is wel een buitenbak!
Dus rijden gaat lukken.

Paard is een kwpn, niet geschoren. Nu een 100 grams deken op. Hier nog wel een 200 gr regendeken liggen. Nieuwe dekens kunnen gekocht worden!

Paard zal zoveel buiten zijn, geweldig vinden. Stond vroeger voordat ik zelf verhuisde 24/7 buiten. Maar ja, paard moest mee verhuizen...

Ben vooral bang voor de nachten die nog zo koud zijn.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:52

Ghibli schreef:
Dus rijden gaat lukken.

Paard is een kwpn, niet geschoren. Nu een 100 grams deken op. Hier nog wel een 200 gr regendeken liggen. Nieuwe dekens kunnen gekocht worden!

Paard zal zoveel buiten zijn, geweldig vinden. Stond vroeger voordat ik zelf verhuisde 24/7 buiten. Maar ja, paard moest mee verhuizen...

Ik zou het gewoon doen TS! Als je het in het begin niet helemaal vertrouwt met de koude, zou ik een iets dikker deken erop leggen. :)
Moest het echt niet bevallen, kan je alsnog terugkeren. Gewoon het netjes afsluiten op je huidige pensionstal, zodat je je opties wat kan open houden moest dat nodig zijn.
Succes!

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:53

Ghibli schreef:
Dus rijden gaat lukken.

Ik denk dat het wel goedkomt. Ik zou misschien de eerste koude nachten een liner onder je deken doen of echt een dikke grams deken kopen en overdag een andere omdoen. Of gewoon een wat dikker kopen en die om laten voor de eerste weken.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 07:53

Gewoon doen. Hier in januari paard verplaatst en dat is prima gegaan. Alleen qua dekens staat hij iets warmer dan normaal (als hij s’nachts binnen staat).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 07:59

Ik zou geloof ik nu wel verhuizen om hem die stal uit te krijgen, maar daarna rustig uitkijken naar iets dat écht ideaal is.

De nachten zijn voor ons heftiger dan voor paarden. Met eventueel een extra deken om de eerste periode te overbruggen. Het is nu een redelijk gunstige tijd om over te schakelen naar buiten.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:30

Doen! Mijn paard staat nu ook sinds deze week 100% buiten ipv enkel overdag. Hij heeft een regendeken met fleece onder en hij is niet geschoren. Paard voelt zich top!

Fijn dat je ook daar in de piste kan rijden.

Het enige wat ik een minpuntje vind is dat de paarden in de winter of bij hevige regendagen niet kunnen schuilen. Maar hé in de natuur staan er ook geen stallen. We moeten soms een beetje meer denken dat ze niet van chocolade zijn ;)

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:31

Ghibli schreef:
Dus rijden gaat lukken.

Gaan. Buiten hebben ze het niet zo snel koud als op stal omdat ze zich warm kunnen lopen. Daarbij begint het nu echt al wel aangenamer te worden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:33

Ik zou het niet wenselijk vinden om te verhuizen naar een plek zonder schuilmogelijkheid. Lekker voor de lente/zomer (al moet je paard ook kunnen schuilen tegen de vliegen en zon), maar herfst en winter zonder schuilmogelijkheid vind ik eigenlijk niet acceptabel.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:41

Ik zou het meteen doen, hoe je nu staat is echt barbaars. En je paard krijgt het echt niet koud, je vermenselijkt hem te veel. Dus ga voor zijn welzijn en vertrek direct! *\o/*

Op de steppe kan een paard ook niet schuilen. Liever geen schuilmogelijkheden (ze gaan echt wel met de kont innde wind/ regen staan) dan 22(!!!) uur per dag opsluiting!! :oo

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:48

Gaan, kunnen ze wel hebben nu het droog weer is hoor. Dikkere deken erop en gaan.
Enige waarover ik zou struikelen is, is er een mogelijkheid tot een binnen als het paard ziek is of wat dan ook?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:51

Eens met Nelleke. Als deze stal een schuilgedeelte had zou ik onmiddellijk inpakken en er heen gaan. Ook al zijn de nachten nu nog koud.

Maar op de lange termijn vind ik jaar rond zonder schuil gelegenheid toch echt wel een ding.

Kun je er nu voor zorgen dat je 's ochtends en 's avonds een deken wisselt? Dan is de overgang niet zo groot que temperatuur.
Dan zou ik nu verhuizen maar wel uit blijven kijken naar een stal waar het wel allemaal op orde is.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:58

Ik zeg ga het doen ga daar met je paard staan. Geef je paard een deken op de eerste periode om je paard te laten wennen. Ik wet niet of er meerderen paarden daar met een deken op staan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:10

ja hoor
dikke deken er op,desnoods eentje met hals.
en lekker er uit!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:27

Van die kou gaat je paard geen last hebben. Hoewel ik pro 24/7 buiten ben is geen schuilstal voor mij een no go. Dan staat hij zomers in de blakkende zon en in de regentijd is hij continu doorweekt.
Of je moet dit tijdelijk doen en verder kijken. Met dit weer is een schuilstal niet noodzakelijk,maar hoelang blijft het zo droog?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:13

Een paard is waterdicht hoor. :x

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:17

Doen!
Hoewel ik een schuilstal zeker nodig vind, vind ik 22 uur per dag op stal gewoon ronduit schandalig. Zijn er wel andere schuilmogelijkheden? Bomen ofzo?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:18

Hoe is het terrein: kunnen ze uit de zon staan onder bomen bijvoorbeeld? bij ons staan ze overdag buiten altijd en is er geen schuilstal, maar wel een rij bomen en daar staan ze altijd tegenaan op het heetst van de dag, uit de felle zon dus. Nou ja, degene die dat willen. Sommigen blijven gewoon in de volle zon lopen.
Schuilstal op zichzelf is niet 'de heilige graal', als er wel mogelijkheden zijn om wat uit de zon te staan,en wat uit de wind achter bijv een struikenhaag...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:21

Ik zou zeker gaan! Desnoods doe je even een dikkere deken op. Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn pony afgelopen februari heb ik die van mij ook naar 24/7 verhuisd en die kreeg for the time being gewoon een hals op zijn deken. Dat is helemaal goed gegaan.

Ik zou het alleen wel vervelend vinden dat ze helemaal nooit kunnen schuilen. Daar zou mijn paard wel écht baat bij hebben (niet waterdicht en zomereczeem).

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:25

Ghibli schreef:
Dus rijden gaat lukken.

Met een 200 grams kan het prima hoor. Helemaal omdat ie niet geschoren is.

Vind alleen jaarrond buiten zonde schuilstal wel een erg groot nadeel.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:38

Is er wel een mogelijkheid om je paard rustig aan het gras te laten wennen? Want direct een halve dag de wei op met deze (fructaan) omstandigheden is vragen om problemen in mijn ogen.

Buiten dat: doen! ;)