Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:30

Ons weiland is zo’n 4000m2 en die had ik in een uurtje klaar.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:14

wat is dat perlka aso duur

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:33

pillow schreef:
wat is dat perlka aso duur

Ik kreeg via bokt de tip om bij lavor te bestellen, het is inderdaad niet goedkoop.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 15:34

meststof is gewoon ook duur.
ik denk dat we nu een kleine 1000 euro aan meststof rondgegooid hebben.(denk een 3500-4000 kg)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:24

Ik had 250kg voor iets van 190€ geloof ik onlangs? Bij de plaatselijke aveve gehaald. Is een zelfstandige en die is vaak toch iets goedkoper dan de grote aveve's die er ook zijn. Die grote hadden al weken geen perlka meer geleverd gehad, hij had nog massa voorraad en kon zo ook bijbestellen als hij wou.

Verticuteren ga ik niet doen nee op bijna 1ha :P bemesten staat wel nog op de planning maar dan moet ik er nu eerst aan geraken en moet er nog eens wat regen uit de lucht gaan komen.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:38

tengeltje11 schreef:
Hier ligt de kunstmest erop sinds vrijdag en wa deze morgen heeeel vrij met een klein regenbuitje, want zo ver ze kunnen zien niet echt regen, dus ja, dan ligt de mest daar ook maar....

Ben je niet bang dat het gras gaat verbranden met kunstmest als dit er op blijft liggen zonder dat er regen over heen komt?

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 22:41

Neen, nog nooit gehad(denk al +/- 15j paarden in eigen beheer)

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:25

carika schreef:
Ik heb nu iemand die komt injecteren en ik wilde na de eerste ronde grazen perlka strooien en de wei twee weken rust geven.
Of kan ik met perlka dan beter wachten tot volgend jaar?
Ik had niet verwacht dat ik iemand zou vinden voor het injecteren vandaar dat ik perlka had besteld.

En hoe spuiten jullie jkk dood? Ik heb het weiland net met primstar laten spuiten en heb nog een klein beetje in een hand spuit.


Wat betaal je voor het injecteren? Ik wil onze wei ook laten doen (is ongeveer 4.000 m2). Maar wil graag weten wat ik ongeveer kwijt zou zijn.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:36

Setteli schreef:
Wat betaal je voor het injecteren? Ik wil onze wei ook laten doen (is ongeveer 4.000 m2). Maar wil graag weten wat ik ongeveer kwijt zou zijn.


Ik niets, gewoon direct contact met de boer zoeken, die zijn vaak blij dat ze de mest kwijt kunnen. Bij ons heeft een kennis ingetekend op de grond voor zijn mestadministratie, hij betaald de kosten van de loonwerker voor het injecteren, hij blij dat hij de mest kwijt is en ik blij dat de wei gedaan is.
De buurvrouw bij ons betaald er ook niet voor, zij heeft afspraken gemaakt met de loonwerker, ook deze is blij dat hij de mest kwijt kan.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:54

Hier was het 2 weken geleden op veel plekken te nat om ook maar iets op het land te doen, nu met zaaien wordt ik achtervolgd door grote stofwolken, vanochtend ook nog wat sneeuw gehad.

De weides die ik in het najaar gezaaid heb zijn allemaal verzopen en er komt maar een fractie van het gezaaide gras en klaver op.

Kunstmest staat al maanden klaar maar daar is het gewoon te nat voor geweest dus wie weet binnenkort.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:50

Ik heb net kunstmest gestrooid. Tijdens het strooien al regen gehad, dus perfecte timing.

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:15

Ik dacht dat je juist niet tijdens regen moest strooien, omdat het gras dan eerder zou verbranden.

Hier is gisteren de kunstmest op de 2/3 van de landjes gegaan. En at this moment, een buitje regen er overheen.

Ik zag hier en daar ook al flink boterbloemen opkomen op de landjes, dat steek ik voorlopig allemaal maar uit. Net als de zuring. landjes zijn helaas flink verwaarloosd.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:23

jullie gooien nu wel kunstmest erop?
Hier is het giga droog, had nog niet willen strooien uit schrik dat het nu te vroeg is, dus ik ging wachten tot ze regen uitgeven en dan een of twee dagen ervoor strooien?

Ik heb een 3500 m² land, hoeveel kilo kunstmest zou ik moeten nemen?

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:49

Rocamor schreef:
Ik dacht dat je juist niet tijdens regen moest strooien, omdat het gras dan eerder zou verbranden


Das toch alleen met zon zo? :o?

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:51

Wij sproeien nu na het mesten.

De hoeveelheid kunstmest staat meestal op de zak vermeld. Hier volgens mij 1 zak (25kg) per 500m2

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:53

Moet je ook sproeien na injecteren? Ik heb in het najaar alles opnieuw laten inzaaien. Komt nu mooi op. Ik zoek nog een boer die wil bemesten. Dan keer maaien en dan 2 pony’s erop

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:48

Hier is vandaag welgeteld een drup of 10 gevallen -O- als dat zo blijft ga ik donderdag met de rugsproeier over mijn landje kalk.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:50

Varekaj schreef:
Hier is vandaag welgeteld een drup of 10 gevallen -O- als dat zo blijft ga ik donderdag met de rugsproeier over mijn landje kalk.


Wij hebben gister paar beste buien gehad. Ik zat nog te twijfelen tussen kalk en mest. Ben maar voor mest gegaan en dan najaar kalk. Wat is dan beter? Kalk in poeder of korrelvorm?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:06

Ik vind dat zo raar he, dat bemesten in het voorjaar...
Ik heb biologisch-dynamische landbouw gestudeerd en dan is het eerder gebruikelijk om in het najaar te mesten ed, zodat in het voorjaar direct alles beschikbaar is in de grond. Kwestie van de kabouters die dan al voldoende tijd hebben alles rond te sjouwen enzo :P

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:13

@Billy, het is snelwerkende mest, dus smelt, de grond in en wordt opgenomen.
Als je dat in het najaar gooit, dringt het te diep of spoelt weg tegen dat planten terug groeien.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:21

Hier afgelopen zondag de weides een beetje gevlakt en kunstmest gestrooid. Klein beetje regen gehad gisteren maar mag nog wel een buitje vallen. Wilde eigenlijk met Pasen de paarden erop hebben maar dat red ik nu niet. Wel fijn dat alles er nu goed bij ligt, nog wat schrik lint repareren aankomend weekend en dat is alles klaar voor het weide seizoen :D

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:25

Wij laten ook alles injecteren en dat kost niks. Boeren zijn al lang blij als ze hun mest kwijt mogen bij je

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:56

Hier geen druppel regen gehad hoor. We zitten sowieso in het droogste stukje van Nederland geloof ik..

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:28

Capriootje schreef:
Hier afgelopen zondag de weides een beetje gevlakt en kunstmest gestrooid. Klein beetje regen gehad gisteren maar mag nog wel een buitje vallen. Wilde eigenlijk met Pasen de paarden erop hebben maar dat red ik nu niet. Wel fijn dat alles er nu goed bij ligt, nog wat schrik lint repareren aankomend weekend en dat is alles klaar voor het weide seizoen :D

Gooi jij de paarden er pas op als je ziet dat alle korrels zijn verdwenen of al eerder?

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 12:06

Hier altijd al eerder.( als het gras niet milileterhoog staat), paarden eten gras en de korrels liggen op de grond)