Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:08

tengeltje11 schreef:
hier was het idem,het land was overbemest,daar 'teert' het nog jaren op,maar ooit raakt het uitgeput.

Ja, dat ben ik met je eens. De eigenaresse wil vooralsnog niet bemesten oid. In het verleden ruimde zij volgens mij niet alle mest op en sleepte dat dan over het land. Dus dat is het laatste geweest wat voor bemesting door zou kunnen gaan.
Mijn moeder verdiept zich in composteren, mulch en bokashi etc. Daar voel ik me beter bij dan bij kunst- en drijfmest :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:29

Hilary schreef:
Kuggur schreef:
Alles onder sneeuw en ijs hier.
Beginnen niet met met mest strooien tot na de lammertijd, en dat betekent niet voor eind mei/begin juni.
Maaien niet voor midden juli.

Waar bemesten jullie mee?

Er gaat schapenmest op, maar dat is niet genoeg, dus ook een NPK kunstmest.
Het wordt wslk ook hoog tijd te gaan kalken, mss eens een bodemonderzoek laten doen.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:45

Alles zit erop ( mest en kunstmest ) en het gras kan maar groeien volgende week wordt ook warmer ideaal voor het gras.
Wij volgen altijd de boeren als die kunstmest gaan strooien gaat zeker regen en als ze mest uitrijden ook altijd een goed moment om hun te volgen.
De paarden lopen nu al 24 uur buiten eten volledig gras dit jaar 2020 was ook vroeg 15 maart en ze komen pas november weer op stal.
Alleen met rijden komen ze even binnen of voor de hoefsmid ect anders niet 100% buiten, beweging, in de groep bij elkaar en goede voeding.
Wij doen veel voor de weidegang en is de voeding voor het paard.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:25

De boeren zijn hier ook flink aan het bemesten maar op 1 miezerbui na is er nog geen regen gevallen.
Ik wil bijna een regendansje doen :D

Anoniem

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:48

Wij hebben een buitje regen nodig

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:15

Karin_deB schreef:
De boeren zijn hier ook flink aan het bemesten maar op 1 miezerbui na is er nog geen regen gevallen.
Ik wil bijna een regendansje doen :D


Gisterenavond hier met spoed nog alles gestrooid voor de plotseling voorspelde regen vandaag. Deze nacht om 23.00 nog gecheckt en ja hoor, ze gaven regen in de voormiddag. Sta ik op, is de bui opgelost en valt er geen regen meer :')

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:59

DeMolenhoek schreef:
Karin_deB schreef:
De boeren zijn hier ook flink aan het bemesten maar op 1 miezerbui na is er nog geen regen gevallen.
Ik wil bijna een regendansje doen :D


Gisterenavond hier met spoed nog alles gestrooid voor de plotseling voorspelde regen vandaag. Deze nacht om 23.00 nog gecheckt en ja hoor, ze gaven regen in de voormiddag. Sta ik op, is de bui opgelost en valt er geen regen meer :')


Dat gebeurt hier nu ook altijd als wij kaar staan met kunstmest :+

Zonder bemesting gaan wij het hier echt niet redden op 1,5ha zandgrond met 2,5 paard. Wij hooien ook zelf van het land en hebben dus jaar rond ons eigen ruwvoer. We proberen wel een tussenweg te vinden tussen helemaal op de intensieve manier en helemaal 'alternatief'.
Spuiten wil ik eigenlijk echt niet doen. Maar dan moeten we niet van die achterlijk droge hete zomers houden. Dat is hier echt funest.

Hutcherson

Berichten: 7427
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:42

Ik heb gisteren ook nog gauw mest over het land gegooit want ik moest de kale stukken opnieuw inzaaien. Was kapot gereden door shovel en tractor.
Ik hoopte ook op een bui, maar die heb ik maar even zelf gesimuleerd met de tuinslang. Het is iets. vast niet genoeg maar dan heeft het in ieder geval iets om een klein beetje de grond in te regenen. Ik heb nu kunstmest, dus die wil ik er volgend weekend opgooien, voor de bui van zaterdag/zondag ff buienradar checken.

Hoe kan ik brandnetel het beste tegen gaan?
En er staan een handjevol paardenbloemen in 1 weide.
Kan ik die het beste er even met de hand uit halen voordat het van die pluizenbollen worden?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:48

Paardenbloemen zijn supergezond en paarden eten ze ook graag. Ik laat ze gewoon staan voor ze.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:49

Brandnetel regelmatig maaien en dan geeft die het vanzelf wel op. Kalk werkt ook goed. Paardenbloem idem.

Het spuitwerk van vorig jaar heeft geloond tot nu toe, op het meest aangedane stuk is nu amper een rozet te bekennen.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:52

Brandnetel is ook heel gezond. Ik pluk ze als ze groot zijn en gooi ze op de voederplek, zodra ze een beetje verwelkt zijn eten de paarden ze meteen op.

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:17

Vandaag een flink aantal boterbloemen uitgestoken. Er staan er nog zat. Maar elke dag / week iets doen, dan worden we ze vanzelf de baas. Zeker als we in het najaar ook kalk gaan strooien.

Ik zag het en der ook al brandnetels opkomen. En een lading paardebloemen. En er staat wat zuring.

Krijg het nog druk haha

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:27


Anoniem

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:38

Ik heb die ook staan! Lijkt mij een soort distel maar wat precies...

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:07

Ohja. Die heb ik ook.
Met een spade kan je ze wel netjes aan de basis doorsnijden.
En dan een goede scheut azijn en een handvol zout erop. (Als de paarden nier op dat stuk lopen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:10

Heb je een Van Cranenbroek in de buurt? Daar hebben ze werkhandschoenen met bruine leren (?) handpalmen. Daar kan ik braamstruiken mee pakken zonder gelijk aan alle kanten gepierced te worden. Distels en brandnetels pak ik er ook zo mee beet.

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:37

Die stonden ook in de wei waar mijn paarden op pension stonden (evenals heel heel heel veel andere distels, zuring, boterbloemen, en ander onkruid).

We hebben jaarlijks op dat ene weitje de distels en zuring eruit gehaald, maar in de randen om de wei stond zoveel prut, daar was geen doorkomen aan... En de stalhouders haalden de schouders op, die vonden het niet zo'n probleem dat er onkruid stond.
En de zuring onder de hekken was ook alleen maar handig. Vraten de paarden niet onder het hek door.

Zucht, dát was echt dweilen met de kraan open

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:13

Speerdistel heet het.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:37

Ik heb net kunstmest gestrooid op ons ene weiland, gister al de pollen gemaaid, dus kwam mooi uit. Want buienradar zei dat er om 4 uur dikke bui komt. Kijk ik nu nog eens, weg dikke plens bui.... zul je altijd zien!
We wachten het maar af en anders maar kijken of ik kan sproeien met grondwater....

tengeltje11
Berichten: 7163
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 11:44

Hier komt de droogte in de buurt van dramatisch en ook bij ons ziet het er niet naar uit dat we neerslag krijgen vandaag en daarna voor de komende 14 dagen weer droog....

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:46

Ik heb gelukkig sinds vorig jaar beregening en die heeft van de week al aangestaan. Ik zie het nu weer met de dag groener worden. Hoop nu nog op een buitje en anders zet ik hem morgenochtend vroeg weer even aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:51

Sanet schreef:
Ik heb net kunstmest gestrooid op ons ene weiland, gister al de pollen gemaaid, dus kwam mooi uit. Want buienradar zei dat er om 4 uur dikke bui komt. Kijk ik nu nog eens, weg dikke plens bui.... zul je altijd zien!
We wachten het maar af en anders maar kijken of ik kan sproeien met grondwater....


Hier ook. Al 7-8 keer regen voorspeld maar nog geen drup gehad. Kunstmest ligt nu al anderhalve week en ze geven voorlopig nog geen regen de aankomende tijd. Wij zijn ook aan het kijken om sproeiers te zetten en aan te sluiten op de regenput.

tengeltje11
Berichten: 7163
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 11:56

Wij hebben 2 regenputten, maar 4-5 weken terug de volledige koer afgespoten, waardoor 1 nu leeg is.... normaal regent het nog genoeg in het voorjaar en ze vullen vlug, maar nu.....☹️

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:24

Hier trekt er wel bewolking op, een bui zou fijn zijn. Als het niet valt voor donderdag ga ik maar met de rugsproeier aan de slag. En desnoods ook met een doodgewone gieter. Ik heb geen stroom of druk vanuit mijn waterput om met een tuinslang te werken.
Enige optie is een dikke waterdarm op de pomp zetten en iemand handmatig laten pompen, maar ik raak dan alsnog geen 50m ver...

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:31

Hier bemest, doorgezaagd en we sproeien savonds. Ik twijfel of ik over paar weken paarden erop zet of eerst laat maaien. Hebben in herfst alles laten inzaaien