Hoe weet je of verhuizing van stal goed uitpakt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Hoe weet je of verhuizing van stal goed uitpakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 21:18

Hallo,

Ik open dit topic deels om het van mij af te schrijven en deels om jullie advies. Ik heb nu ruim 1 jaar mijn eigen paard. Ik wilde hem altijd al graag op een stal hebben, waar ik leuke contacten heb en ook vrienden heb gemaakt. Het heeft een binnenbak (voor mij eigenlijk een pre) en de sfeer is heel erg fijn en dat was altijd belangrijk voor mij. Ze doen hun best alleen toch gingen er snel dingen knagen aan mij, zeker nu met de winter. Ik kwam er 1 maart vorig jaar en toen gingen ze de wei al vrij snel op dus ik dacht er nooit bij na. Hij heeft veel stress gehad van de verhuizing omdat hij nooit verhuisd was geweest, maar nu is hij rustiger. Maar in de winter komen ze 3 kwartier/1 uur max in de bak voor het uitmesten en dat is het. Ik probeer zelf dit nog op te vangen door als ik er ben hem eerst nog 1 uur in de paddock te doen en dan te rijden, maar ik moet ook realistisch zijn en door de weeks als ik werk komt dat niet heel vaak voor. Zet hem wel al op de paddocklijst, waar je extra voor moet betalen, maar dan nog zal dat niet meer dan 2 uur zijn. Toch vond en vind ik de sfeer wel erg prettig en ik zelf vind spanningen best wel spannend. Ik wil het het allerbeste voor mijn paard, maar hecht ook altijd veel aan mijn vertrouwde omgeving. Ik merkte nu aan het einde van de winter dat hij opeens boos kon doen naar bepaalde paarden. Vond dat best vreemd want het was echt een paard waar je nog veilig een shetlander onder door kon laten lopen maar nu wil die soms zijn oren in de nek doen als er een paard langs kan komen.

Vorig jaar werd er een nieuwe pensionstal geopend, de filosofie vind ik prachtig. Ze komen de hele dag buiten en 's avonds op stal wanneer het donker wordt (in de winter in de paddocks en in de zomer in de wei met speciaal gras in groepen) en krijgen onbeperkt hooi, dat krijgt hij op deze stal niet en staat hij alleen (dit zou ik wel kunnen aanpassen). Daar krijgen ze om 8 uur, 16 uur en 22:15 hooi. Het is geen 24/7 buiten staan stal, maar in mijn omgeving wordt dit ook eigenlijk niet aangeboden. Ook krijgen ze speciaal voer en mochten ze op stal komen te staan door een storm of slecht weer dan komen ze in stallen met tralies er tussen en een luik naar buiten. Hier kan hij alleen door tralies kijken en een raam van achter. Ook is hier zelfs een binnenbak aanwezig en een ruime buitenbak. Het bos is helaas niet in de buurt, maar ja ik ben ook een held op sokken en nog niet eerder in het bos geweest. Wanneer ik mij er goed voor voel wil ik het een keer proberen.

Op papier klinkt dit perfect, of althans prettiger dan de stal waar hij nu staat. Het was verder van mijn huidige huis nu, maar in de zomer ga ik verhuizen en dan is deze stal veel dichterbij dan de stal waar hij nu staat. Denk dat het toch zo 15 min scheelt. Mijn moeder gaf vandaag aan van goh anders gooi je eens een balletje op bij die stal waar je gekeken hebt om te kijken of er plek is en anders of je op de wachtlijst kan staan voor de zomer eventueel. De paarden staan nu alweer op de wij maar ze gaan standaard tot 16 uur weer naar stal. Er bleek nu zelfs een stal per direct vrij te zijn en nu bevliegt mij echt weer het onrustige gevoel. Waar doe ik goed aan? Zo krijg ik mijn paard de trailer niet op naar zijn nieuwe stal want heb het nooit meer geprobeerd nadat hij hier kwam. Zo vind hij het op die stal helemaal niet fijn met een goed soortgenootje of raakt hij in de stress als hij zo veel buiten staat. Uiteraard zegt mijn verstand dat dit een betere stal is. Maar mijn gevoel spreekt soms zo tegen. Want heb echt fijne vrienden gemaakt op de huidige stal. Terwijl ik ook weet dat bij de eventueel nieuwe stal ook fijne mensen rond lopen alleen ik ken ze nog niet. Vindt het soms zo lastig wat ik het beste moet doen en de angst bevliegt mij dat hij niet zou kunnen aarden. Die onzekerheid maakt het soms lastig en ik vroeg mij af of jullie tips hebben/bemoedigingen/goede voorbeelden etc.

Alvast heel erg bedankt (vooral voor het lezen alleen al),

Mungbean

Re: Hoe weet je of verhuizing van stal goed uitpakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:21

Hoe rot het ook is: Je weet het alleen als je het probeert.
Bij sommige stallen lijkt het geweldig maar ren je gillend binnen 2 weken weer weg. Omgekeerd kan ook, dat het van buitenaf een niet ideale stal lijkt maar uiteindelijk is het top.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:26

Kies voor je paard en verhuis

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:33

Je verstand zegt dat er een betere optie is. Je noemt een heleboel dingen waarvan je verwacht dat je paard daar beter van wordt. Als reden om te blijven noem je de vrienden die je hebt gemaakt.
Zie jezelf als de leider van de kudde. Als die weet dat er een betere plek is, dan gaat de leider daarheen.
Als ik je verhaal beluister dan zijn er een heleboel redenen om te verhuizen. Zekerheid krijg je nooit maar met de kennis die je nu hebt, klinkt deze nieuwe stal als een fijne plek!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:38

Ikzelf zou meteen verhuizen. Ik denk altijd maar ik ben maar een paar uur per dag op stal, mijn paard de hele tijd. Helemaal als ze veel op stal staan.

Ik heb er al moeite mee als ze maar 4 uur buiten staan in de groep en dat is alleen bij heel slecht weer. Nu is het wel dat je een stal echt moet ervaren wil je er iets over kunnen zeggen ik heb ook op een stal gestaan waar alles perfect bleek maar in de praktijk viel eigenlijk alles tegen. Van de tijd buiten, tot de beloofde weidegang en hooi en zelfs het rijden in de bak viel daar niet te doen. En doen ze de paarden alleen nog wortelen ging voeren omdat de brok op was ben ik meteen weg gegaan.

En nu sta ik op een stal die veel minder luxe is, geen binnenbak, geen bos, geen poetsplaats of warm water. Maar wel veel naar buiten, weidegang op 5 hectare in de winter, bijna onbeperkt goed hooi en een stabiele kudde. Ik zou ook niet anders meer willen. Het enige echte nadeel vind ik dat het een half uur rijden is met de auto.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:41

Doen.
Aardt hij niet dan vind je wel weer een andere plek.
Als je t niet probeert weet je t niet.
En het klinkt alsof de plek veel voordelen voor jou en je paard heeft.

Trailer zou ik je niet te druk om maken. Zoiets kan moeite kosten maar lukt uiteindelijk altijd wel. Desnoods haal je er een professional bij.

Ik herken je gevoel hoor.
Ik heb al 10 keer gedacht leuke baan, of leuke stal, en ben toch gebleven.
Puur omdat nieuwe situaties eng zijn en het huidige wel bevalt.
Maar toen in het verleden mijn pony niet zo goed stond heb ik het toch gewoon gedaan, en dat is super uitgepakt.

Komt bij dat mijn leuke stalgenoten van vroeger, mij op een gegeven moment achterna zijn verhuisd. En je leert ook weer nieuwe mensen kennen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:47

Ga een paar keer op verschillende tijden kijken en ga een praatje maken met de mensen die er staan.
Dan heb je al gauw een idee of je hier kan wennen. En je ziet meteem of wat ze beloven ook waargemaakt wordt.
Ik zou ook verhuizen en had een stal gereserveerd, na een paar keer extra kijken kreeg ik het erg benauwd op die stal en heb mijn reservering geannuleerd en ben ergens anders op goed geluk gaan kijken en daar sta ik na 6 jaar nog steeds.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:43

Je schrijft; 'ik wil het beste voor mijn paard.'

Er is helemaal geen dilemma.. De twijfels om te blijven waar je nu bent hebben alleen met jou te maken en niet met je paard.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:04

Ken je mensen op de nieuwe stal? Anders zou ik is "onverwacht" binnen wippen met wat vragen en kijken of je een andere klant wat vragen kan stellen over hoe te vreden ze zijn en wat ze van hun huidige stal vinden.

Gewoon om te checken of de plus punten ook echt plus punten zijn.

JOving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:12

Je kunt nooit zeker weten of het op een andere stal echt goed is. Al te vaak mee gemaakt dan 1-2 jaar naar verhuizing de ellende begon.. Dus daar zou ik me niet aan vast klampen.

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:30

Veel van wat je schrijft is herkenbaar, je wilt het beste doen maar ook de garantie dat dat de goede stap is. Ik heb mijn paard nu 5 jaar en eerlijk gezegd is het nu eindelijk zo als hij het wil (en ik dus ook!) Daarmee wil ik zeggen dat ik bij de eerste stal vooral koos voor wat ik nodig had maar al snel protesteerde mijn onderbuik gevoel. Het waren eerst de kleine dingetjes maar als heel je heel eerlijk bent moeten er helemaal geen dingetjes zijn!! Door goed te kijken naar je paard en te voelen maak je voor jullie samen de goede keuzes, eigenlijk weet je drommels goed wat je voor jullie wil...... vertrouw daarop. Er is tijd voor nodig om samen te groeien en elkaar te lezen en aan de behoeften van beide te voldoen. Ik ben begonnen op een volpension stal via een halfpension naar een doe-het-zelfstal om nu helemaal happy te zijn op een 24/7 plek. Mijn paard was altijd enorm alert, altijd met een bepaalde onrust. Gelukkig kwam ik er tijdens een vakantie bij een b&b achter dat hij gewoonl "zijn" erf wil kunnen overzien, dat het voorspelbaar is, dat geeft hem rust Nu hij niet meer binnen staat is hij echt helemaal verandert waar hij bij de andere verhuizingen zeker een half jaar nodig had om te wennen was hij hier vanaf dag 1 op zijn plek. Wat ben ik ontzettend blij dat ik hem heb leren lezen waardoor hij nu gewoon paard is. Verhuis je paard want dat is hij waard, een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid maar je hebt zelf alle antwoorden al gegeven om de verantwoordelijkheid te nemen en hem te verhuizen! Succes, you can do it!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 23:51

Super bedankt! Ik wil inderdaad nog eens langs gaan alleen is helaas even binnen wippen spontaan (wat doorgaans geen probleem is) met het corona lastig. Alleen eigenaren mogen nog naar binnen, wat ik snap. Maar ik vertrouw erop dat het een goede stal is. Heb nu gevraagd of er vanaf juni een plekje vrij zou kunnen komen. Snap dat ze nu de stal die leeg is niet vrij wil houden maar dan heb ik voor mezelf rustig de tijd om alles voorbereiden. Anders zou ik in verband met opzeg etc. 1 mei kunnen verhuizen alleen dan zit ik zelf in een verhuizing.

@finalytrue ik herken het gedrag van jou paard heel erg bij die van mij. Zodra er een paard voorbij komt of achter hem komt dan raakt hij echt behoorlijk van slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:40

Je moet maar denken: je paard moet er wonen en jij komt enkel op visite, dus weegt het welzijn van het paard op betreffende stalling meer dan jouw welbevinden.

Ik denk ook dat je paard gestressed is op deze stalling, tenminste zo komt het in je beschrijving over. Als hij het fijn heeft, dan zal dat ook allemaal wel bij draaien. Dus verhuis gewoon.

Ik heb een doodmak paard, zeer relaxed in de omgang, door een verhuizing van provincie moest hij naar een andere stalling, hij veranderde van dood relaxed paard in een paard dat schrikt van werkelijk alles en mijn sociale paard vond ineens andere paarden maar eng. Ik wist niet hoe snel ik van die stalling moest veranderen. Ik heb hem verhuisd en het is weer het vertrouwde paard van eerder.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 10:40

Heel erg bedankt allemaal. Dan weet ik wat ik moet doen en gewoon over gaan op die andere stal. Voor hem weet ik zeker dat het zo veel fijner voor hem zal zijn. Hun beleid is zo fijn en helder. Het is alleen jammer dat er nu per direct een stal beschikbaar is en ik op z'n vroegst ivm opzeggen in mei er terecht kan en juist mei in verband met mijn eigen verhuizing niet heel gunstig is. En daarnaast maakt de corona crisis het ook niet makkelijk. Dus hopelijk hebben ze in juni/juli plek.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:49

In mijn ogen kan het, bot gezegd, niet veel slechter dan hoe je paard nu staat. Geef het de kans, jullie zullen beiden moeten wennen. Een paard is een gewoontedier, geef hem de tijd te wennen aan de nieuwe stal en hij zal er ongetwijfeld een blijer paard van worden.

Edit: ik zou juist zo snel mogelijk gaan nu, straks mag je helemaal geen kant meer op en dan is je paard dus echt afhankelijk van de huidige staleigenaren wat betreft uit zijn stal komen. Als je paard dan al op de nieuwe stal staat, dan weet je tenminste dat hij naar buiten gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:59

Ik weet niet of het nu het juiste moment is om te verhuizen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 11:03

Nee ik wacht zelf liever af in verband met het Corona. Het scheelt nu wel dat mijn paard sinds deze week weer op de wei staat dus dat is echt heel fijn, dan heb ik iets minder de 'haast' om direct te verhuizen, maar wel wel het liefst voor het winter seizoen daar wel weg zijn.

Maar ben het er wel mee eens heel veel 'slechter' zeker in de winter kan mijn paard het niet heel snel hebben.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:08

Je klinkt alsof je al weet dat je wilt verhuizen, maar nog net even dat laatste duwtje nodig hebt ;)

Als je bij je huidige stal goed weggaat (je kan gewoon zeggen dat je wilt kijken of zn humeur er beter van wordt bij meer buiten staan etc), dan kan je, mocht het toch niets zijn, vast zo weer terug.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:17

Ik herken je onzekerheid.
2 jaar geleden moesten wij verhuizen omdat onze stal ophield met bestaan. Iets wat we wisten dat het eraan zat te komen, maar omdat het nog niet zover was, durfden we de stap niet te maken om een andere stal te zoeken.
Ik heb geen moment spijt gehad van onze verhuizing. De stal voelde direct goed en de paarden hadden het snel naar hun zin.

Als je een goed gevoel bij de stal hebt moet je het gewoon doen!
Je paard zal misschien tijd nodig hebben om te wennen, maar als hij meer buiten komt en vriendjes krijgt, dan went hij vast wel snel.

Over het niet in de trailer gaan, gewoon op je gemak een keer oefenen. Eventueel haal je er hulp bij. (bijv. E-quine heeft veel instructeurs en ook leerlingen die een opleiding paard en gedrag doen en je hiermee kunnen helpen)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 12:47

@DeniseES, dat heb je heel goed door. Dat heb ik inderdaad, ook altijd wel een beetje gehad. Dat ik toch net dat stukje bevestiging nodig heb van buitenaf. Terwijl het toch een gok blijft. De stal waar ik nu sta is gewoon heel fijn kwa sfeer. Hele leuke eigenaren, lieve mensen, er staan denk ik ongeveer 52 paarden. Alleen die stomme winter.. dan komen ze niet buiten en dat blijft enorm knagen aan mij. Ik ga ieder jaar met mijn beste vriendin een weekendje of 3 dagen naar een stad waar ze veel kerstdingen hebben. Maar de afgelopen kerst merkte ik toch dat ik echt minder fijn weg was. Mijn moeder wilde wel met hem stappen, maar dat was een half uur.. en het feit dat hij meer vriendjes krijgt zou misschien ook wel heel erg helpen. Waar hij vandaan komt en tevens ook is geboren, daar werd hij in de winter met 4 paarden buiten gezet in de paddock en in de zomer op de wei.
En het lijkt me gewoon een fijn gevoel als ik wel een keer ziek ben of een dagje weg wil dan hoef ik niet perse naar hem toe. Natuurlijk wil ik dat wel het liefst, maar hij krijgt beweging, onbeperkt ruwvoer en in de zomer gewoon lekker in de wei.

Als ik dit zo zit te typen dan denk ik ja dan moet ik het gewoon doen haha. Oefenen is een goeie Sabbientje. Ik weet niet of hij moeilijk zal doen. Hij was het bij zijn vorige eigenaar wel gewend en stapte toen ze hem bracht in Wolvega om hem te laten keuren, ook zonder twijfel of treuzelen zo de trailer af en op dus dat is fijn. Maar het is al wel een tijdje geleden.

Maar even over het hele Corona gebeuren. Is het dan überhaupt verstandig om je paard te verplaatsen? In verband met mijn contract (het begin van de maand opzeggen. Kan ik überhaupt op z'n vroegst 1 mei weg.

Ik ga straks eventjes bellen met die nieuwe stal. Ben er inmiddels over uit dat ik toch wel wil verhuizen.
Want aan de andere kant wil ik mijn paard ook wel graag, maar dan hangt het af van of er plek is natuurlijk, wel voor het liefst september daar hebben staan. Ook omdat hij natuurlijk dan in de winter buiten komt en ik hem wel wil laten wennen aan de weersomstandigheden dat het kouder wordt. Dus niet dat als hij alweer op stal staat dat ik hem dan over laat verplaatsen naar overdag buiten.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:53

Weg mag je altijd. Je zult alleen dubbele lasten hebben.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:01

Je moet even wennen aan het idee, dat is begrijpelijk, klinkt alsof alles voor je paard wel beter is en ook nog eens dichterbij straks.

Op de nieuwe stal krijg je ook wel weer vrienden en wellicht als huidige stalgenoten horen dat het er goed is volgen ze ook.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:03

Ja daar zit ik over te twijfelen. Ergens denk ik doen, maar aan de andere kant voor mijn werk is het op dit moment ook een beetje onzeker dus spaar ik liever wat meer. Maar het is wel het overwegen waard. Alleen dan 1 maand 600 euro betalen is wel pittig.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:13

Ik snap je angst heel goed. Zelf vind ik het ook altijd ontzettend spannend om mijn paard te moeten verhuizen en "is dit de ideale stal?" is zeker een vraag die veel door mijn hoofd kan spoken. Ik heb mijn paard in december verhuisd en de situatie was redelijk vergelijkbaar met die van jou. Alleen is de stal waar ik heen ben gegaan tamelijk spartaans qua faciliteiten (geen bak bijvoorbeeld) en was de oude stal echt een trainingsstal met perfecte binnenbaan en wasplaats enzo. Mijn paard is er enorm van opgeknapt en achteraf heb ik er "spijt" van dat ik het niet eerder heb gedaan. Ik heb nu geen bak meer, maar rij nu wel lekker elke keer in het bos (ik rij zelf ook liever buiten dan in een bak al is een bak bij bepaalde oefeningen wel fijner).

Gewoon doen dus =P

Wat betreft verhuizen: Ik zou op korte termijn verhuizen als ik jou was, maar dat is ook omdat als ik eenmaal in mijn kop heb dat ik weg wil, dan wil ik ook NU weg. Als dat echt niet kan om wat voor reden dan ook, vraag dan of de nieuwe stal de plek vrij kan houden tegen "leeg-sta" prijs. Dus dat je misschien niet betaald voor hooi en stro / werkzaamheden. Misschien kan je voor 50% van de prijs de stal reserveren. Mits je dit uiteraard kan betalen.

Verhuizen an sich vooral geen lang verhaal van maken. Zorg voor vervoer (huur een trailer?) en zorg dat je met dat vervoer lang de tijd hebt. De hele dag of misschien zelfs een heel weekend. Vraag om hulp (alleen laden is sowieso lastig qua klep dichtdoen etc) van iemand die MET RUST een paard kan laden. Een stalhouder komt graag helpen, maar ik ken er menigeen die de bezem pakt en het paard een optater verkoopt. Daar krijg jij stress van en je paard ook. En dat is nergens voor nodig. Als je in mijn regio zit (Nijmegen), wil ik je ook komen helpen. Ik ben geen professional, maar wel zelf een moeilijk te laden paard dus inmiddels heb ik ook daarvan geleerd en het lukt mij ook uiteindelijk altijd wel.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:16

Zoals hier boven al gezegd werd: ga altijd netjes weg. Geef als reden je eigen verhuizing, paard dichterbij huis. Dan zeg je niets negatiefs over de huidige stal.
Geef een doos chocolaatjes, bedank voor alle goede zorgen enz.

Mocht het tegenvallen bij de nieuwe stal dan kun je altijd met opgeheven hoofd weer terug.