Weiland zonder elektriciteit en stromend water.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohorses

Weiland zonder elektriciteit en stromend water.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 21:11

Hallo!

Binnenkort krijgen wij een weiland met stal en rijbak tot onze beschikking. Helaas is daar geen elektriciteit en stromend water beschikbaar. Wel staat er een handpomp om water te tappen. Dit is nu de eerste keer dat we een eigen pony(s) gaan houden en alles is dus nieuw. Dus ook met weidegang, stalling etc.

Ik vroeg me af hoe anderen in dezelfde situatie dit doen en of jullie tips hebben?!

We zijn natuurlijk liever goed voorbereid zodat we de juiste spullen kunnen aanschaffen.

Groetjess :)

capopjekop

Re: Weiland zonder elektriciteit en stromend water.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:15

Ik heb voor het stroomapparaat een autoaccu. Water haal ik bij mijn ouders met een h2go zak. Dat is 50 meter lopen ongeveer.

Licht heb ik niet. Of ik gebruik een lampje op mijn hoofd

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:16

Wat leuk!

Ik heb schrikdraad op een auto-accu en een apparaatje om die op te laden. Dus 2 accu's en om de 2 weken ongeveer moet ik die verwisselen.

Wie weet is dat iets?

Mocht je echt savonds lampen aan willen om te rijden dan kun je denken aan een aggregaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:26

er zijn ook bouwlampen met een accu, en uitmesten kan gewoon met een goeie hoofdlamp van de decathlon, de duurdere zijn echt een aanrader.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:31

In de zomer staan wij ook op een stuk zonder stroom en water. Hier hebben we een paddenstoel voor stroom: https://www.agradi.nl/koltec-batterijap ... nstoel.htm Hier kan je nog een batterij los bij kopen om dan thuis op te laden terwijl de andere insteekt.
Voor water hadden we een watertank aanhanger die eens in de 2 weken gevuld wordt bij de boer waar we staan. Aan de aanhanger hangt een darm wat vullen heel makkelijk maakt. We hebben hier even een probleem met de watertank gehad en toen vulde we 3 25 liter tonnen en die brachten we met de kruiwagen van de auto naar de waterbak. Dus dit zou je ook kunnen doen bij erg vriezen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:43

Als je grondwater als drinkwater gaat geven kan het verstandig zijn het te laten nakijken op ijzergehalte.
Schrikdraadapparaat op zonnecellen en batterij is fijn, maar de gewone koltec paddestoel werkt ook. De action heeft prima led verlichting op batterij, van die rechthoekige blokken.
Als de plek goed droog is, dan hoef je wellicht niets te verharden, maar als het rondom de stal blubberig is dan zou ik zeker een stuk verharden of met paddockroosters werken. Niets erger dan in het donker staan te kleien met een kruiwagen in de modder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:50

Wij draaiden vroeger alles op een flinke auto accu; schrikdraad, verlichting en je zou er bv zelfs een waterpompje op aan kunnen sluiten voor kleine beetjes water, of een camera enz.
Tegenwoordig kost een zonnepaneel ook bijna niks meer, en kun je de accu prima bijhouden met zo’n paneeltje.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:18

Als ik jou was zou ik nadenken wat je wilt qua weide/paddock gedeelte. Met name ook voor volgende herfst/winter. Hoe zorg je voor droge voeten en voorkom je kapot lopen van de weide?
Ikzelf vind geen stroom wel echt een ding. Dan moet je met accu's en hoofdlampen etc gaan werken. In de winter met vroeg donker echt rot.
Misschien iets met solar dingen?
Je hebt ook schrikdraad met solarpanelen.
Of apparaten eigenlijk.
Ik zou er bij de watertap mooi een grote ton onder zetten waar ze direct uit kunnen drinken.
Zit er een puntstuk of is het een leidingwaterding?
Als je een puntstuk hebt kun je er wss ook een grondwaterpomp op zetten zodat je wel stromend water krijgt en eventueel een tuinslang kunt aansluiten. Op die manier hebben wij nu zelfdrinkers. Echt heel fijn.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:35

Mijn paarden staan in een schapen wei zonder stroom. Geen problemen voor zover. Ik kan hier ook geen nieuwe omheining wegzetten want het is niet mijn grond. Geen stroom/licht. Gelukkig wel een kraan met rivier water dus vul de waterbak met een tuinslang. Is wat meer werk en de bak moet regelmatig schoongemaakt worden maar we redden het prima zo.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 11:21

Hutcherson schreef:
Als ik jou was zou ik nadenken wat je wilt qua weide/paddock gedeelte. Met name ook voor volgende herfst/winter. Hoe zorg je voor droge voeten en voorkom je kapot lopen van de weide?
Ikzelf vind geen stroom wel echt een ding. Dan moet je met accu's en hoofdlampen etc gaan werken. In de winter met vroeg donker echt rot.
Of apparaten eigenlijk.
Ik zou er bij de watertap mooi een grote ton onder zetten waar ze direct uit kunnen drinken.
Als je een puntstuk hebt kun je er wss ook een grondwaterpomp op zetten zodat je wel stromend water krijgt en eventueel een tuinslang kunt aansluiten. Op die manier hebben wij nu zelfdrinkers. Echt heel fijn.

Hutcherson schreef:
Of apparaten eigenlijk.

Bij het eerste stuk van de wei liggen platen en ook voor de stal is het verhard. Dus ik kan water vullen met droge voeten ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:41

Mijn fjord staat op een soortgelijke locatie. We heben stroomdraad die aangesloten staat op een accu met een zonnepaneel. Voor het water is een drinkpoel gegraven die altijd vol staat.

Afbeelding

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 12:02

Ingrid_92 schreef:
Mijn fjord staat op een soortgelijke locatie. We heben stroomdraad die aangesloten staat op een accu met een zonnepaneel. Voor het water is een drinkpoel gegraven die altijd vol staat.

[ [url=m/edO6fs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er heerlijk uit!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:07

wat een slim idee! ik heb achterin het veld waar de paarden staan ook geen stromend water maar heb een regenton staan waar het dak van de stal in uitkomt. als die op is pomp ik uit de put

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:15

Hier vroeger ook alles zonder stroom en water gehad. Water kan met handpomp of je koopt een waterpompje op benzine.
Als ik stroom nodig had ergens voor(scheren ofzo) dan had ik een aggregaat. Voor licht heb je bouwlampen op accu. Werkt ook super.
Omheining had ik stroomklok op batterij. Wel even goed informeren zodat je er een goede klap op hebt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:18

Omheining via stroomapparaat op zonnepaneel. Water hebben wij paar hele grote jarrycan voor, die vullen we, zetten ze id auto en vullen daarmee een badkuip. Wel zorgen dat je de stop gefixeerd hebt zodat de paarden die nooit per ongeluk eruit kunnen trekken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:24

Geen optie om zonnepanelen op de stal te plaatsen?
Wij hebben dit op onze stal en het leverde in de winter en nu het voorjaar voldoende stroom voor verlichting en de waterpomp. Heb zelfs gewoon de tandarts gehad voor 2 paarden, paard geschoren, geen probleem. Wel even een investering..

Ik rij niet met onze paarden dus verlichting buiten hebben we niet bij de bak.
Hou er ook rekening mee dat je dit niet zomaar mag plaatsen

Het is wel handig altijd snel stroom ter beschikking te hebben vind ik zelf, paard kan ziek 24/7 ziek worden, snel een dierenarts bij moeten zijn en dan heb je ook goed licht nodig.

Voor water hebben wij een pomp, indd wel je grondwater even laten testen.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 12:30

mvdbijl schreef:
Geen optie om zonnepanelen op de stal te plaatsen?
Wij hebben dit op onze stal en het leverde in de winter en nu het voorjaar voldoende stroom voor verlichting en de waterpomp. Heb zelfs gewoon de tandarts gehad voor 2 paarden, paard geschoren, geen probleem. Wel even een investering..

Ik rij niet met onze paarden dus verlichting buiten hebben we niet bij de bak.
Hou er ook rekening mee dat je dit niet zomaar mag plaatsen

Het is wel handig altijd snel stroom ter beschikking te hebben vind ik zelf, paard kan ziek 24/7 ziek worden, snel een dierenarts bij moeten zijn en dan heb je ook goed licht nodig.

Voor water hebben wij een pomp, indd wel je grondwater even laten testen.

Snap ik. Het is echt heel dicht bij ons huis. 1 minuut met de auto en 2 minuten fietsen. Weiland ligt langs fietspad en daar staan wel lantaarnpalen, dus dat scheelt. Iets met zonne/wind energie is idd een goed idee!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:54

Ok dat is net zo dichtbij Al's bij ons. Sinds kort hebben we een squad waar ween tank op hebben gezet. Die vullen we met water en dan rijden we naar de wei naar de badkuip waarin we hem leeg laten lopen. Vooraf deden we het de auto

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:21

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:33

Schrikdraad dmv apparaat op auto accu die je op een zonnepaneel kunt aansluiten (mijn vorige pensionplek had het op die manier ) werkt prima
Of een all in one apparaat met zonnepaneel (Gallagher heeft ze oa )

Water met de pomp kun je eventueel nog vergemakkelijken met een pomp er op aansluiten. En dan aandrijven door een aggregaat( Met dat aggregate kun je eventueel ook noodverlichting aanleggen voor het geval je in het donker iets aan de Hand hebt Met stal of dieren

Maar ook verlichting op zonnepaneeltjes kunnen handig zijn

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 13:58

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:20

Ik weet niet beter ;-)
Hier een stroomapparaat op auto-accu. Heb twee accu's die ik thuis kan opladen met een druppellader.
Wanneer het apparaat aangeeft dat de accu bijna leeg is wissel ik die.

Waterpompen doe ik ook al jaaaaren met de hand.
Nu met 4 paarden flink pompen maar ik zie dat als een dagelijkse work-out voor de armspieren.
Ooit eens gekeken naar een waterpomp om benzine maar vind dat te veel risico i.v.m. weghalen.

Qua licht een bouwlamp van de Lidl met een zonnepaneeltje.
Daarnaast heb ik een hoofdlampje van de decathlon waarmee ik eigenlijk alles super kan zien.
Moet toegeven dat het wel heel fijn is dat de dagen weer langer worden nu!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:50

Wij hebben een gallagher met accu, gaat maanden mee. Water tappen we uit de vaart die er langs loopt met een emmer in speciekuipen.