Wat vinden jullie acceptabele buiten staan tijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wat vinden jullie acceptabele buiten staan tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 07:59

Ik heb mijn paarden de afgelopen jaren naar volle tevredenheid 24/7 buiten gehad. In mijn ogen kan het niet beter.

Nu heb ik nood gedwongen de paarden moeten verhuizen en staan ze nu op een stal waar ze snachts naar binnen gaan.
Moeder en zoon hebben een hele ruime stal van 4x6 aan de achterkant open waardoor ze nog op een stukje van 4x3 buiten kunnen staan. En gaan daar naast tussen 8.00 uur en 16.00 uur naar buiten. Naar mate het weer beter word word dit steeds langer tot van de zomer 24/7.

Mijn hengst stond op de vorige stal in een hoek en geen contact met andere paarden. Die staat nu ook heerlijk weer tussen de andere paarden en willen straks als hij gewend is een maatje voor hem vinden zodat hij ook weer lekker sociaal naar buiten kan. Hij staat dezelfde tijden buiten als de andere maar heeft gewoon een standaard box van 3x3.

Ondanks dat ze niet meer 24/7 buiten heb staan. Denk ik wel dat ze het zo beter voor mekaar hebben en dan voornamelijk mijn hengst.

De zoektocht naar een andere stal viel me ook echt tegen. Geen fatsoenlijke 24/7 buiten plek te vinden.
Of in de winter 2 uurtjes naar buiten op een kale paddock zonder hooi formaat postzegel.

Wat vinden jullie acceptabel? Al blij met 2 uurtjes of toch echt 24/7? En maakt het dan nog uit of het zomer of winter is?

Amado

Re: Wat vinden jullie acceptabele buiten staan tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:02

Ik zou het liefst voor 24/7 gaan. Maar als dat niet mogelijk is gewoon zoveel mogelijk uren naar buiten ja

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:08

24/7 is in de huidige maatschappij niet altijd haalbaar en zaligmakend. Al heb ik ze aan huis nu wel zo.

Het ligt geheel aan de situatie. Mijn oudste paard heeft 3x een peesblessure gehad die in de kudde niet mooi genas. Hem heb ik toen verhuisd naar een stal met klein uitloopje waar hij in de zomer op een kleine wei kon (ong 8u per dag) en in de winter in de molen en paddock (ong 3u per dag). Voor een gezond paard zou ik dat weinig vinden, maar zijn pees knapte enorm op en paard was tevreden, dus in die situatie vond ik dag acceptabel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:10

Ik heb de mijne snachts op stal gehad en overdag buiten. In de w,inter was dit een paddock. In die tijd de eerste drie jaar had ik een innige relatie met mijn dierenarts en dierenkliniek. Toevallig konden we een stuk grond aan huis kopen en zodoende zijn de paarden toen 24/7 buiten komen te staan niet eens bewust.
Pas toen de Da moest komen enten en die zei van ik dacht dat je van da veranderd was. Viel het me op dat ze nooit niet meer ziek was.
We zijn nu 13 jaar verder en ze is zo, gezond als een vis. Voor mij blijft ze 24 uur buiten staan zelfs als ik de boel ooit moet verkopen. Maar ik kan me voorstellen dat het per paard verschilt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:24

Ik heb geen eigen paard maar als ik die wel zou hebben zou mijn voorkeur 24/7 zijn. Kan dat niet dan van zonsopgang tot zonsondergang. Natuurlijk met ruwvoer, water en vriendjes.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:25

Ik heb mijn fjord nu 15 jaar.
Hij heeft altijd 24/7 buiten gestaan (verschillende plekken) vaak met schuilstal, een paar keer zonder.
2 jaar terug verhuisde ik hem naar een plek waar ze "snachts op stal gingen en verder samen in de wei. In de zomer was het een buitenpaddock ipv de stal, maar wel apart".

Dat kon ik wel, leek me wel fijn. Tot ik ontdekte dat de nacht makkelijk van 16.00 tot 11.30 duurde... (en als het regende gingen ze gerust niet naar buiten..)
Dat was me erg gortig.. vooral in combinatie met ook onvoldoende hooi voeren. Zonder te knabbelen op stal vond ík een vreselijk idee. Aan mijn fjord heb ik nooit veel gemerkt, hij bleef braaf, lief, meewerkend.

In januari dit jaar is hij verhuisd. 24/7 buiten, met mijn jonge IJslander (die ik sinds januari heb). Ze hebben een schuilstal, staan daar gerust uren achter elkaar in. Terwijl ik er geen eten heb liggen. Maar ze kunnen eruit, als ze willen. Binnen staan vinden ze blijkbaar best oké.

Fjordlief is op het vorige plek 2x kreupel geweest, zijn eerste keer aan de metacam omdat het zo erg was. Hij heeft voor het eerst een schimmel in zijn hoef gehad.. kwam het door de plek/beleid? Of is hij met zijn 21jaar gewoon begonnen met sukkelen?

Goed, in het kort; ik vind snachts op stal, met voldoende te knabbelen best kunnen. Maar mijn "nacht" duurt ongeveer van 18.00 tot 7.00 maximaal.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:35

Mijn richttijd is absoluut 8u+ buiten. Hier in de buurt is ook niet veel 24/7 mogelijkheid wat mij aanspreekt (te grote kudde en langere tijd zonder voer). Op stal gaan ze om 8u naar buiten en halen wij ze binnen. Niet iedereen deelt mijn visie helaas (dus dan gaan ze rond 1500 naar binnen)maar in overleg kan ik mijn paard langer laten staan en zet ik haar zelf binnen (op 5 min auto afstand). Meestal ben ik er toch altijd rond die tijd dus blijft mijn paard standaard langer dan 8u buiten. Nu het mooie weer er aan komt kan ze langzamerhand ook tot 1900 buiten.

Er kan daar veel, maar moet je het wel bespreken en zelf doen. Plus, ik zie dat mijn paard goed in haar vel zit, chill is en je tegemoet glimt. Uiteraard zie ik het liever anders, maar de huidige situatie is beter dan wat wij hiervoor hadden. Nu 4x per dag goed ruwvoer, schone stallen en overleg met jou als eigenaar.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:46

Voor mij is de keuzevrijheid / autonomie van het paard leidend. Ik wil geen dier opsluiten. Dus 24/7 buiten met schuilmogelijkheid.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:47

Mijn pony staat 24/7 buiten, maar eens dat dit niet zaligmakend is en dat niet ieder paard daarbij gebaad is. Voor mij zou 8 uur wel het absolute minimum zijn, liever 12 maar dat is op weinig plekke haalbaar

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:52

Ik heb mijn paarden nu zo’n 10 uur op stal en de pony’s kunnen altijd zelf kiezen.

Voor beide is dat een bewuste keuze die goed bij ze past. In de zomer is de stal tijd korter en een enkele keer laat ik ook ‘s nachts alles open. Als de warmte in stal in blijven hangen bijvoorbeeld.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:56

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten, maar laat ook duidelijk merken daar in de winter helemaal geen zin in te hebben. Dus dan krijgen ze 's ochtends hun hooi en gaan dan de wei op. Ze zijn met z'n 3tjes in de kudde dus kunnen ook de winter door lekker op het gras.

Ze gaan dan eind van de middag weer naar binnen. Tenzij ze heel erg voor het draad staan de drammen, dan halen we ze eerder op.

Ik zou het niet anders willen, maar ik weet dat het op sommige plekken ontzettend lastig kan zijn om je paarden, vooral in de winter, veel buiten te hebben. Dus mocht er geen andere optie meer over zijn, zou ik ze minimaal een dagdeel eruit willen zien. Liever langer natuurlijk, maar nood breekt wet soms.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:00

Oh ja, als ik de deuren van de stallen open heb dan staan ze trouwens nog vele uren per dag binnen, zowel in de zomer als de winter. Het is voor alle vier een fijne plek om te rusten. Eten en spelen doen ze buiten en dan gaan ze steeds weer naar binnen voor een rust moment. Wel met z’n tweeën in één stal. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:01

Ik merk hier meer rust als ze niet 24/7 buiten staan.
Ze krijgen bij mij geen brokjes als ze in de avond binnen komen, alleen hooi, wat ze buiten ook hebben.
Buiten staan ze altijd op gras, ook in de winter. Met schuilstal.
Toch willen ze net voordat het schemerig word naar binnen.
Dus dat 24/7 buiten is niet wat elk paard wil :)
Je hengst nu sociaal is ook veel waard.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:10

Jessix schreef:
Oh ja, als ik de deuren van de stallen open heb dan staan ze trouwens nog vele uren per dag binnen, zowel in de zomer als de winter. Het is voor alle vier een fijne plek om te rusten. Eten en spelen doen ze buiten en dan gaan ze steeds weer naar binnen voor een rust moment. Wel met z’n tweeën in één stal. :)

Herkenbaar. Hier ook. Met die uitzondering dat ze wel in hun eigen hokkie gaan staan en vaak met hals en hoofd buiten.

Is het prutweer, vreten ze snel veel hooi buiten (overdag eigenlijk geen ruwvoer in de hokken) en snel weer in hun hok. Met mooi weer blijven ze soezen en languit snurken op de paddock.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:35

Het liefst vrije keuze, dus stal/ overkapping met aaneengesloten weiland/ paddock. Maar dat is de vraag niet.
Het minimale acceptabele is voor mij 12 uur, klinkt veel maar dan staan ze alsnog de helft van de dag opgesloten. Dus vanuit paarden perspectief vind ik het niet extreem veel, het is vooral in de winter wel moeilijk te vinden inderdaad. In de praktijk heb ik daarom trainingsfaciliteiten van mijn prioriteitenlijst gehaald om aan deze eis te voldoen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:47

Rocamor schreef:
Jessix schreef:

Herkenbaar. Hier ook. Met die uitzondering dat ze wel in hun eigen hokkie gaan staan en vaak met hals en hoofd buiten.

Is het prutweer, vreten ze snel veel hooi buiten (overdag eigenlijk geen ruwvoer in de hokken) en snel weer in hun hok. Met mooi weer blijven ze soezen en languit snurken op de paddock.

Ik heb vroeger schapen gehad en die deden hetzelfde. Ik geef ze blijkbaar fijne huisjes! ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:50

Ik heb mijn eigen stal en dus kan ik het zelf bepalen. Maar mijn paarden worden stuk voor stuk niet happy van 24/7 buiten.
Daarom hebben we binnen de boxen open staan waardoor ze binnen wat kunnen scharrelen.
Daarnaast gaat rond 8 uur de deur naar buiten open en halen we ze tussen 17 en 23 ( afhankelijk van het weer binnen).
Meestal wandelen ze ergens tussen 9 en 10 naar buiten.
In de winter komen ze standaard voor het donker naar binnen toe.

Zomers staan ze heel vaak overdag binnen. Als we dat zien laten we de stallen vaak open 's nachts en dan zien we dat ze na middernacht weer buiten gaan spelen.
Ik merk aan mijn paarden dat ze heel gevoelig zijn voor het weer. Wind vinden ze verschrikkelijk en dan staan ze gerust 24 uur achter elkaar binnen ( wat kan en prima is) met regen staan ze wel buiten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:50

Voor jouw paarden in de situatie die je schetst lijkt het mij een prima alternatief. 2 uurtjes buiten in de winter vind ik onacceptabel. Dan liever deze tussenoplossing. Dat de uitloop niet zo groot is, dat zij zo; ze komen overdag in ieder geval op een groter oppervlak en in de zomer altijd buiten. Tenzij zich wat beters voordoet, houden zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:53

Mijn minimum is 6 uur buiten, maar ook 6 uur binnen. Ik vind de meeste paarden het wel degelijk beter doen als ze een tijd op stal staan mits met tralies, niet afgetimmerd. Groot genoeg (3x3 tot 1.40, 3x4 tot 1.60, 3x5/4x4 boven de 1.60), en minimaal 20cm gehakseld strooisel of 50cm lang stro. Met uiteraard onbeperkt hooi. 's zomers staan ze vaak 12-13 uur buiten, 's winters normaal 11 uur, maar ze gaven in februari heel duidelijk aan dat ze om 6 uur naar binnen wilde (of eerder). 's winters gaan ze tussen 8.30-9.00 naar buiten, dus toen maar 9 uur. 's zomers tussen 8.00-8.30 en dan tussen 20.30 en 21.00 naar binnen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:05

Ze waarderen hun stal heel erg en hebben het ook nodig om uit te rusten. Als ze omdat het zo uitkomt dat ze in het donker buiten staan zijn ze extreem gespannen met binnen zetten.

Ik ben voor de stalling die bij het paard past

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:56

Ik heb er eentje die 24-7 buitenstaat op een verharde paddock ( met inloopstal) in de nacht en weide overdag.
Mijn andere merrie moet echt voor de nacht naar binnen ivm flinke zomer eczeem en omdat ik verder geen stal mogelijkheden heb om haar in de winter ook buiten te laten. ( zeer natte kleigrond hier)

Al met al staat ze wel hele jaar door elke dag minimaal uur of 6-12 buiten, afhankelijk van het weer en mijn eigen mogelijkheden tot binnenzetten. Ik merk dat ze daar genoeg aan hebben, ze zijn beide eigenlijk altijd super rustig op de weide en kunnen bij wijze door een 4 jarige de weide ingegooid worden.
Ze zullen zich nooit lostrekken of wegrennen.

Ik heb ze dit jaar 1x binnengehouden 24 uur. Toen bleef het met bakken uit de lucht komen en stond mijn volledige weiland blank. Heb niet het idee gehad dat ze die dag erg vonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:57

Hier minimaal 10 uur per dag buiten, tenzij het weer echt extreem is, maar dat komt misschien twee keer per jaar voor. Ik was zelf pro 24/7 buiten, eerst een oudere merrie die dat niet aankon in de winter, dus toen gingen ze 's nachts op stal. Zij overleed en de winter daarna wilde ik m'n twee andere paarden buiten laten. Maar ook mijn mini kon er niet goed tegen, zwakke gezondheid, dus zij heeft er echt baat bij om 's nachts op stal te staan. Is veel fitter en blijer sinds ze 's nachts op stal staat. In de zomer gaan ze (hopelijk) wel weer gewoon 24/7 naar buiten. Dus ik vind dat je je niet blind moet staren op idealen, maar moet kijken wat bij het paard past.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:18

Hier gaan ze als het donker wordt vanzelf naar binnen. Om 23:00 verplicht naar binnen tot 9:00. Dit omdat dan de waakhonden loslopen. We hebben nogal wat dure machines op het terrein staan.

Ze hebben de beschikking over een ruime verharde paddock met hooinetten en een paddock/rijbak.

Twee tot vier keer in de week gaan ze tussen de koeien het weiland op. Van 9:00 tot 18:00. Alleen in kalfjes tijd zetten we een stuk af voor de paarden... Om kalfjes stelen tegen te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:32

Ik ben absoluut TEGEN 24/7 buiten.
Niet omdat dat slecht is maar omdat vrijwel alle stallen een slechte optie aanbieden.

Wat ik aangeboden zie worden heeft slechte schuilmogelijkheden, te weinig mogelijkheden om elkaar uit de weg te gaan en voor de lager in rang paarden een te groot risico op onvoldoende eten.

Ik ken maar weinig plekken waar voldoende verspreid voer wordt aangeboden met voldoende ruimte om te schuilen EN elkaar uit de weg te gaan.

Daarnaast zijn er paarden die prijs stellen op hun privacy en rustig willen kunnen slapen terwijl andere paarden dat niks uit maakt.
Er is dus geen heilige waarheid. Het hangt af van het individuele paard.

Vooralsnog ben ik tevreden met in de winter overdag buiten en 's nachts binnen en in de zomer 24/7 buiten, ook al is de situatie bepaalt niet optimaal; ze kunnen ermee omgaan met soms een deken erop.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:32

Nu staat mijn paard in de nachten op stal en rond 9.30u naar de wei met twee ruinen. Rond 16u haal ik haar eruit, ze wil dan graag mee. Ligt eten op stal. Poets ik haar en geef beweging. Rond 17.30u op stal tot de volgende ochtend. Begin april naar een paddock paradise met schuilstallen met ondergrond zand. Voor mij is ern harde eis voor 24/7 buiten dat er een droge zachte plek is om te liggen in de herfst/winter.
Ze heeft op veel stallen gestaan. Ook één waar ze maar 4u los stond, ik vond dat weinig, maar ze deed t er prima op. Geen verandering in gedrag, ik had verwacht dat ze drukker zou worden.
Denk dat t per paard verschilt hoe lang op stal prettig is en het ligt er natuurlijk ook aan waar en hoe ze buiten staan.