Van stal ineens op de weide ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Van stal ineens op de weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 00:03

Door de berichtgeving is het vrijwel zeker dat er een lockdown zal komen. Mijn paarden staan nu op een stalling en mogen daar niet buiten in de winter, daarom zet ik ze thuis in het weekend op de weide voor een uurtje of vier per dag en rij ik ze dagelijks.

Nu ik waarschijnlijk binnenkort niet meer naar daar zal mogen, wil ik ze thuis op de weide laten. Maar aangezien ze hier alles altijd zo ‘tijdig’ in het nieuws aankondigen vrees ik dat ze van de ene dag op de andere non stop dan de weide op zullen moeten ( er is daar geen stal om te sluiten, enkel een schuilhok)
Is dit mogelijk of is de kans op koliek dan te groot?
Als ik ze achter laat op de stalling komen ze de gehele lockdown periode totaal niet uit hun stal ...

noox

Re: Van stal ineens op de weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:14

Graasmasker erop dan zou het misschien wel kunnen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:18

Ik zou ze lekker naar huis halen en die stalling opzeggen. Wat een middeleeuwse toestand daar :wow:

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:23

Heb je de mogelijkheid om een stukje bij de schuilstal af te zetten?? Ik zou ze dan overdags op de wei laten en voor de nacht op dat kleinere stukje met hooi en stro. De eerste dagen zullen ze dan alsnog wel gras hebben voor de nacht, maar dat is met een paar dagen wel op. Mijn eigen zijn de eerste dagen ook erg happig op het gras, maar als ik dan tegen de avond hooi en stro kom brengen, laten ze het gras voor wat het is en willen ze toch graag wat droge stof. Daarom ook rustig een paar plakken stro erbij gooien.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:26

Je hebt wel een aantal opties hoor, aangezien ze al gewend zijn aan een uur of 4 gras kun je gemakkelijk uitbouwen doormiddel van strookbegrazing en/of een graasmasker.

Als de weide echt schraal is kun je altijd nog ruwvoer in een slowfeeder verstrekken zodat er altijd iets te knagen is :)

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 00:31

noox schreef:
Graasmasker erop dan zou het misschien wel kunnen?
dankjewel voor de tip!!!

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 00:36

Dioxide schreef:
Je hebt wel een aantal opties hoor, aangezien ze al gewend zijn aan een uur of 4 gras kun je gemakkelijk uitbouwen doormiddel van strookbegrazing en/of een graasmasker.

Als de weide echt schraal is kun je altijd nog ruwvoer in een slowfeeder verstrekken zodat er altijd iets te knagen is :)

Er is 50 are in totaal maar ik zet ze gewoonlijk op het winterdeel van 20x40 meter dat nu vrij kort is waardoor de rest rustig kan groeien tot ze er normaal in de zomer zouden opgaan maar ja nu met deze hele situatie zal het anders moeten en ik wil gewoon het beste voor de paarden. Is dat op hun vertrouwde stal, dan zal ik ze moeten achter laten, is het bij mij dan moeten de paarden wel plots alles wat ze gewoon zijn verlaten maar dan verzorg ik ze nog zelf alleen ben ik bang voor koliek

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:24

Ik heb begrepen dat het in Italië zo is dat de dieren wel verzorgd mogen worden, maar door een veel lager aantal mensen. Dus bijvoorbeeld een stalling met 50 paarden wordt dan door de stalhouder + familie verzorgd, ipv dat alle pensionklantjes hun eigen paard komen verzorgen. Zoiets verwacht ik eerder dan dat niemand meer per morgen (bij wijze van) de dieren mag verzorgen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 14:54

Doubtless schreef:
Ik heb begrepen dat het in Italië zo is dat de dieren wel verzorgd mogen worden, maar door een veel lager aantal mensen. Dus bijvoorbeeld een stalling met 50 paarden wordt dan door de stalhouder + familie verzorgd, ipv dat alle pensionklantjes hun eigen paard komen verzorgen. Zoiets verwacht ik eerder dan dat niemand meer per morgen (bij wijze van) de dieren mag verzorgen.

Ja de stalhouder woont daar dus kan ze blijven verzorgen, maar dan staat ze volcontinu op stal en ze hebben daar ook al laten weten dat ze het niet alleen aankunnen dus de stallen zullen minder schoon zijn...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:10

Ik zou idd na huis halen en stukje af zetten voor tussen door en slechts en ruwvoer bij voeren op het kleine stukje

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:13

ik snap je dilemma, maar... Paarden die van ma tot vrij 24 uur per dag op stal staan en alleen in het weekend 4 uur buiten staan, zou ik niet opeens 24/7 buiten zetten. Zodra de zon weg is, koelt het heel erg af en word het nog flink koud, daarbij blijft het ook nog pittig waaien en dat zijn ze gewoon niet gewent. Niet elk paard zal dit waarderen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:15

rina schreef:
Heb je de mogelijkheid om een stukje bij de schuilstal af te zetten?? Ik zou ze dan overdags op de wei laten en voor de nacht op dat kleinere stukje met hooi en stro. De eerste dagen zullen ze dan alsnog wel gras hebben voor de nacht, maar dat is met een paar dagen wel op. Mijn eigen zijn de eerste dagen ook erg happig op het gras, maar als ik dan tegen de avond hooi en stro kom brengen, laten ze het gras voor wat het is en willen ze toch graag wat droge stof. Daarom ook rustig een paar plakken stro erbij gooien.

Dit was ook mijn gedachte.
Zijn ze braaf samen op een klein stukje zet ze dan klein. En dan langzaam groter.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:19

Schuilhok afsluiten met schrikdraad in de nacht?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:25

_Penotti schreef:
rina schreef:

Dit was ook mijn gedachte.
Zijn ze braaf samen op een klein stukje zet ze dan klein. En dan langzaam groter.

Dit lijkt mij ook een geschikte oplossing. Ik denk, ondanks ze dat deels gewend zijn, alleen maar op stal staan ook koliek risicos met zich mee brengt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:34

Ik zou ze zsm naar huis halen. Heb je ook een bestraat deel waar ze altijd droog kunnen staan? Zorg voor voldoende ruwvoer en dat ze niet altijd op het gras kunnen.

woemp schreef:
Er is 50 are in totaal maar ik zet ze gewoonlijk op het winterdeel van 20x40 meter dat nu vrij kort is waardoor de rest rustig kan groeien tot ze er normaal in de zomer zouden opgaan maar ja nu met deze hele situatie zal het anders moeten en ik wil gewoon het beste voor de paarden. Is dat op hun vertrouwde stal, dan zal ik ze moeten achter laten, is het bij mij dan moeten de paarden wel plots alles wat ze gewoon zijn verlaten maar dan verzorg ik ze nog zelf alleen ben ik bang voor koliek

Als je dat echt meent zou ik toch echt andere keuzes gaan maken: zoals ze nu de winters door moeten brengen ligt ver verwijderd van het best voor het paard/paardwaardig:

woemp schreef:
Mijn paarden staan nu op een stalling en mogen daar niet buiten in de winter, daarom zet ik ze thuis in het weekend op de weide voor een uurtje of vier per dag en rij ik ze dagelijks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:42

Je hebt al goede adviezen gehad. Neem ze mee naar huis en begin klein→ winterpaddockje is prima. Wat je daarna kunt doen is bv 's ochtends en 's avonds een uur op de grote wei. Dat bouw je dan op naar 2 uur. Dan kijk je hoe het verder gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:44

Wij deden dit 20 jaar geleden altijd zo. Stalpaard 24/7 de wei op gooien als dat zo uitkwam en andersom.

Nooit koliek gehad.
Waren wel sterke paarden en het weiland werd ook niet bemest, maar was wel rijk begroeid.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:48

Lekker zo snel mogelijk naar huis halen en zorgen voor genoeg hooi, winterstukje gebruiken voor nu en uitbreiden qua uren op het grotere stuk.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:49

Ik zou liever paard op de wei zien met gras en ook beweging en sociaal contact, als paard 24/7 op stal waar matig gemest wordt en door de drukte minder controle. Dan loop je ook kans op koliek, rotstraal, stalbenen.

BregtjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:10

Ik zou het paard gauw naar huis halen en hooi inslaan, nu het nog kan. Luxe dat je wei hebt!
‘S nachts een deken met regendeken om, desgewenst stukje land afzetten. Misschien is er nog iemand die land zoekt nu voor pony of paard, zodat die erbij kan staan voor gezelschap.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:21

In Nederland verwacht ik ook een lock down dus ik zou hem zsm naar huis halen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:29

Je krijg al hele goede adviezen...... ik zou wel willen aanvullen dat je die winterstalling maar moet opzeggen, je paarden hebben de luxe dat hun baas ruimte voor ze heeft, en dan staan ze in de winter alsnog opgesloten. Ongezond en ouderwets, lekker thuis een goede uitloop met hooi maken en langzaam gras gaan opbouwen... na half mei is het sowieso veiliger.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:57

Als ze nu al 4 uur per dag op het land gaan, dan moet langer geen probleem moeten zijn. Als ik mijn pony's nu 4 uur op het land zou zetten, dan zou de diarree zelfs via hun oren eruit komen. Dus ik vermoed zomaar dat jouw paarden al grasproof zijn.