GZ: ervaring met omzetten zeiknatte bodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

GZ: ervaring met omzetten zeiknatte bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 20:58

Wij zijn onlangs verhuisd en hebben de paarden nu aan huis. Heerlijk! Echter wel nat... Hoewel wij op zandbodem zitten is de weide echt zeiknat. We zijn van plan een loonwerker de boel te laten keren. Het liefst zo snel mogelijk natuurlijk.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het laten omzetten in een natte periode? Kunnen de paarden er dan gelijk op? Wordt het niet eerst nog veel drassiger (omdat je de zwarte natte grond onderop gooit en daarboven het zeiknatte zand)?

De bedoeling is dus zwart onder leggen en het gele zand boven.

Hoor graag ervaringen!

luffwinny

Re: GZ: ervaring met omzetten zeiknatte bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:19

Vergeet niet dat dit niet zomaar mag en je hier een vergunning voor moet aanvragen. En de kans dat je die krijgt is best klein.. misschien kun je kijken naar paddocks roosters? Dit valt niet zoveel op als je er een laagje zwart zand over doet.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:24

Het is overal nat momenteel.... ik sta al ruim 10 jaar op dezelfde plek (zandgrond in het oosten van NL) en heb in al die tijd nog niet meegemaakt dat de paarden niet de wei op gaan. Of naja het zou wel kunnen maar dan wordt het net zon modderpoel als de paddock.
Als ik jou was zou ik even geduld hebben een paar weken en het dan nog eens beoordelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:34

Nu keren is een recept voor drijfzand. Zou nog even wachten. Zelfs bij droog keren zakken je paarden er de eerste weken/maanden nog een halve meter in weg als je pech hebt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 22:37

Bernoe schreef:
Het is overal nat momenteel.... ik sta al ruim 10 jaar op dezelfde plek (zandgrond in het oosten van NL) en heb in al die tijd nog niet meegemaakt dat de paarden niet de wei op gaan. Of naja het zou wel kunnen maar dan wordt het net zon modderpoel als de paddock.
Als ik jou was zou ik even geduld hebben een paar weken en het dan nog eens beoordelen.

Daar zitten wij ook ongeveer. Ons stukje ligt in een 'dal' en wordt wel vaker nat. Vandaar dat we willen keren zodat de paarden volgende winter wel uit de voeten kunnen.

@ Ibbel, ja daar was ik dus bang voor... De loonwerker die geweest is heeft er niks over gezegd en die wil ip wel aan de slag. Maar ik ging ineens twijfelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:40

Wij dachten destijds ook moeras gekocht te hebben, al met al valt het best wel mee :) maar nu is echt een hele waardeloze periode. Ik zou even afwachten wat het doet met een jaar.

Voor grond keren een vergunning? Wel een “klik” melding dat je gaat graven. En of er dus geen leidingen liggen. Maar vergunning zou je loonwerker je toch ook wel op wijzen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 22:44

Aan vergunning is gedacht. Daar gaat t niet om. :)

We gaan wel een beetje af op de buren die met dezelfde problemen zitten. En ons ook vertellen dat 'het een nat stukkie grond' is... De paarden gaan er nu echt 30cm diep in weg. De weide (waar ze niet op lopen) staat op hele stukken blank. Er is geen stuk waar je comfortabel gaat lopen.

Dank voor de reacties overigens, zet me aan het denken!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:30

Als het een laaggelegen stuk is dan ben je er natuurlijk niet met enkel grond keren want dan zakken ze straks gewoon in drassig nat zand weg. Dus daar zul je nog extra maatregelen voor moeten treffen (drainage/verhogen).

Ik zou in elk geval ook een ruim stuk bestraten.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:36

Ik heb hier grond om laten keren om een bak/paddock te maken. Niet toen het heel nat was. Dus daar kan ik niks over zeggen. Resultaat is wel een hele zware bak. Het zand is heel los en mul. En ik zak daar normaal ver in weg en het is zwaar lopen. Pas na jaren wordt hij wat steviger. Nadeel is dat water minder makkelijk weg loopt. Maar alleen bij extreem veel regen echt last. De bak is pas fijn na super veel water (in de zomer niet te doen ondanks dat we een goede sproeiinstalatie hebben geplaats) en veel slepen. Zelfs voor het gebruik als paddock vind ik hem te mul. Dus als ik het weer zou moeten doen zou ik er even over nadenken.

Maar goed dit was gewoon met droog weer en droge land. Maar zal de loonwerker wel gelijk aan de gang gaan bij jullie als het echt zo nat en drassig is? Ivm wegzakken en vastzitten met die zware machines.

Daarnaast wil je het niet even aankijken. Of met de loonwerker over hebben of er niet een andere oplossing is. Dat je het land wellicht wel als weiland houd maar steviger maakt. Geen idee of het kan of niet. Maar het weer en de hoeveelheid water dat gevallen is de laatste tijd is wel extreem veel. Al mijn weilanden zijn ook nat. Zelfs weilanden die altijd droog is. En het waterpeil zakt gewoon niet echt en staat hoog waardoor grond wat al kapot gegaan is en in je wegzakt zo blijft of erger wordt. Zeker bij overgangen/hekken zak ik ook tot mijn enkels weg en verder soms helaas. Terwijl dat in de zomer toch echt kurkdroog is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 23:44

GDG schreef:
Als het een laaggelegen stuk is dan ben je er natuurlijk niet met enkel grond keren want dan zakken ze straks gewoon in drassig nat zand weg. Dus daar zul je nog extra maatregelen voor moeten treffen (drainage/verhogen).

Ik zou in elk geval ook een ruim stuk bestraten.

Ip starten we met keren. De paddock ligt hoger en komt iets op afschot en watert af op een plek waar dat geen last geeft. Als dat niet voldoende is brengen we nog een toplaag aan. Dat kan in die volgorde volgens de loonwerker.

De loonwerker wil wel starten nu. Alleen twijfel ik dus of dat wel een goed idee is nu zo met al die nattigheid. Ik bedoel, het is nu nat maar de paarden kunnen nog wel uit de voeten. Als we de boel laten keren en ze zitten ineens tot de buik vast zijn we verder van huis...

We wilden sowieso een stuk paddock (en eventueel track) maken omdat ik ze niet te veel op het gras wil houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:05

Ik zou het alleen doen als je het de komende periode niet nodig hebt voor de paarden. De eerste maanden is het een drama zo mul en moerassig bij regen. Je kan het gebied splitsen en eerst de helft laten doen, paarden eraf en als het gesetteld is (waarschijnlijk na een maand of 6) de paarden er weer op en de andere helft laten doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:10

Ik zou zeker niet keren als het nat is
Wij hebben gekeerd midden in de zomer en daarna nog aangereden met de trekker, anders is het veel te los.
Wij hebben de eerste winter echt gekeken waar wil ik de bak en hoe houd deze zich in de winter.
Zodat we die zeker niet op het natste stuk zouden aanleggen.

Want op een laag stuk grond heeft alleen keren echt geen zin.
Als ze dan toch in de grond bezig zijn zou ik meteen drainage laten aanleggen.