Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:59

Nog maar eens een topic, maar omdat we toch een paardenforum zijn ... En volgens mij is er nog geen topic over.

Hoe zit het met jouw pensionstal? Worden er al maatregelen genomen of nog niet?
Hier in België moeten bv. de dierentuinen dicht (eerst niet, dan toch maar wel) dus misschien op termijn ook (grote) stallingen, wie zal het zeggen.

Mijn eigen stalling heeft al maatregelen, zij het niet zo groot. Maar wel een groepsapp waarin eigenaars/bijrijders even moet melden wanneer ze willen komen, en waarin ook doorgegeven wordt wanneer er lessen zijn, om te voorkomen dat je allemaal op hetzelfde moment komt. Daarnaast de oproep om gewoon je paard te komen rijden/verzorgen en weer naar huis te gaan, dit met het oog op de scholen die dicht zijn, dat het dus niet de bedoeling is om van 's morgens tot 's avonds op stal rond te hangen.

Had ook in een ander topic gelezen dat iemand schrik had dat de stallen ook dicht zouden moeten, en wat voor gevolgen dat zou hebben. Daar heb ik hier niet zo'n schrik voor, sta volpension dus de verzorging gaat wel gewoon door. Ook qua voeren heeft de stalhouder alles ter beschikking, alleen zou ik dan niet meer de vitaminenpotjes kunnen klaarzetten maar vermoed dat dit ook geen ramp is als de stalhouder dit even tijdelijk zelf moet nemen.

Zijn jullie er al mee bezig (geweest)? En hebben de grotere stallen waar ook lessen & wedstrijden ed zijn al maatregelen genomen? Gewoon eens benieuwd naar :)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:10

Vooralsnog geen maatregelen. Ik sta op een kleinschalige pensionstal en gelukkig vindt het overgrote deel van m'n stalgenoten de run op toiletpapier enzo een beetje gek.

Als alles wel vanuit de overheid op slot zou gaan dan zie ik het ook niet anders voor me dan dat m'n paard overdag gewoon lekker buiten staat en 's nachts kniehoog in schoon stro. Ze hebben welzijn van het paard erg hoog in het vaandel staan en er werken ook geen mensen die niet op het erf wonen. Wat dat betreft zal het dus wel loslopen.

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:31

Lijkt me dat er met de ingang van vandaag meer maatregelen gaan komen n nl, ben heel benieuwd!

Wildgirl

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:34

Wij komen gespreid en stellen het koffiedrinken met zijn allen in een kleine ruimte even uit of, zoals vandaag, zitten buiten in het zonnetje.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:34

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:35

Bij ons wel. Toegang alleen voor personeel, eigenaren en vaste verzorgers. Even geen aanhang mee en geen lessen van buitenaf.
Dierenarts is in huis (is een pensionklant), evenals een tandarts en bekapper. Dus wij zijn goed voorzien. Ons management heeft de pensionklanten slim uitgekozen!
Uiteraard daarnaast afstand houden, handen wassen en alle andere adviezen van het rivm.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 15-03-20 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:38

Grappig. In mijn topic ( vraag over voorbereiding ivm oa stal- en hoefverzorging) reageerde iedereen alsof ik iets heel raars zei. En het gaat gewoon gebeuren Wellicht niet overal stal dicht, maar maatregelen moeten zeker volgen.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:48

Eigen paard gelukkig aan huis (met 1 ander paard). Maar de stalling (niet zo groot) waar mijn verzorgpaarden staan heeft net aangegeven op slot te gaan. Niemand mag komen, zij zullen de stallen schoonhouden en de paarden beweging geven.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:50

Mijn pony staat op een manege. De manegelessen gaan niet door. In de praktijk zal het er de komende tijd dus nagenoeg uitgestorven zijn, want er staan maar 5 privépaarden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:52

JosefienE schreef:
Eigen paard gelukkig aan huis (met 1 ander paard). Maar de stalling (niet zo groot) waar mijn verzorgpaarden staan heeft net aangegeven op slot te gaan. Niemand mag komen, zij zullen de stallen schoonhouden en de paarden beweging geven.

Is dat een hele grote stal? Op kleine stallen (zoals waar ik sta) lijkt het risico op elkaar besmetten me juist er klein. We hebben nu alleen de vraag gekregen om geen bezoek mee te nemen, wat ik best redelijk vind.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:54

Hier staat mijn pony in Duitsland en doen we zover ik weet niks bijzonders. Maar het is kleinschalig met eigenlijk nauwelijks >2 mensen tegelijk op stal.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:54

Op de manege gaan de manege lessen niet door (fnrs), op stal hebben ze de openingstijden veranderd, ze zijn gesloten voor pension klanten als zij de verzorging doen zoals voeren en paarden binnen halen en als ze daarmee klaar zijn mogen de klanten weer komen. De tijden zijn dus krapper waardoor meer mensen naar stal komen op bepaalde tijden, of dat handig is weet ik niet..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:56

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:58

Bij ons op stal (manege) zijn per direct alle manegelessen stop gezet. Mensen met paarden in pension zijn wel welkom voor de dagelijkse verzorging. Wel extra maatregelen zoals thuis blijven met verkoudheid, niet onnodig mensen meenemen en de ‘normale’ richtlijnen van het RIVM.

Zo komt het opeens wel heel dichtbij...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:05

Mijn stal gaat helemaal dicht, ook voor pensionklanten. Ik moet zeggen dat dit de eerste maatregel is waar ik wel een beetje van in shock ben. Mijn werk op een school stopt ook, maar dat had ik wel aan zien komen, en ik heb wel vaker vakantie. Maar dat stal op slot zou gaan voor pensionklanten had ik echt niet verwacht.
Ik breng en geef mijn paard iedere dag zijn extra voer en medicijnen, al 7 jaar lang. Ik heb wel eens een dagje overgeslagen, maar 3 weken en zo mogelijk nog langer vind ik wel heel erg heftig. Ik hoop dat er toch een mouw aan te passen is.
Ik kan het (natte) voer en de medicijnen wel klaarzetten, maar dat geeft meer kans op besmetting dan wanneer ik het zelf geef, lijkt mij. Mocht ik zelf symptomen krijgen dan kom ik uiteraard niet meer.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:06

Ze volgen dan niet de richtlijnen. Dus waarom zouden ze volledig sluiten?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:08

Mijn manege stuurde een mail dat vanaf 17.45 niemand meer op de manege mag komen, lesklanten en pensionklanten. Alleen medewerkers nog. Nu staan veel paarden niet op stal en de anderen komen dan ook veel buiten, maar lijkt me toch heftig. Ik ga 1x per week maar kan me voorstellen als je vaker gaat dat het heel raar moet zijn.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:08

Stal op slot is ook wel een heftige maatregel. Er zijn genoeg stallen waar paarden niet of nauwelijks buiten komen. Hoe doen ze dat dan? Je kan een paard niet 3 weken binnenhouden...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:15

Wij hebben het denk ik over dezelfde stal teodora99.:D Gelukkig komen de paarden daar inderdaad in ieder geval genoeg buiten. Voor hen zal er niet veel veranderen.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:19

volgens de knhs mag een pensionstal toch helemaal niet worden afgesloten?
Mensen moeten de mogelijkheid krijgen om hun paard te trainen/verzorgen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:19

Ik sta doe het zelf bij iemand aan huis. We hebben normaal al diensten (iedereen één of meer dagen per week), dat houden we gewoon zo. Meestal zijn we niet tegelijk op stal, dus geen probleem eigenlijk.
Ik verwacht ook niet dat de eigenaresse de toko dicht gaat gooien, dan moet ze zelf alles doen qua mesten en voeren. Dat was nou juist niet haar bedoeling van deze manier van stallen verhuren :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:21

Dit is wat de FNRS zegt:

In de persconferentie roept minister Bruins op om per direct horeca en sportclubs te sluiten tot 6 april 2020. Paardensportaccommodaties vormen op een aantal fronten een uitzondering hierop. Zij blijven met aangepaste maatregelen wel geopend om paarden te voorzien in hun basisbehoeften. Manegelessen moeten helaas per direct afgelast worden. FNRS en KNHS begrijpen de uitspraak van minister Bruins.

Noodzaak
Haike Blaauw, directeur van de FNRS: “Paardensportbedrijven kunnen niet zomaar sluiten. De paarden en pony’s moeten dag en nacht verzorgd worden, maar daarnaast ook regelmatig beweging krijgen. De dieren moeten elke dag veel bewegen, die kan je niet zomaar stil zetten.”

“We begrijpen de noodzaak van het rigoureus sluiten van sportclubs, maar paardensportbedrijven moeten wel anders benaderd worden. Als sector moeten wij wel hele duidelijke maatregelen treffen.”

Manegelessen per direct afgelast
Als gevolg van de uitspraak van de minister Bruins tijdens de persconferentie moeten manegebedrijven tot 6 april 2020 de manegelessen afgelasten. De verzorging van de dieren dient uiteraard door te gaan, hiervoor blijven de manegebedrijven open voor paardeneigenaren, personeel, dienstverleners zoals hoefsmeden en dierenartsen en leveranciers.

Verenigingen per direct gesloten
Theo Fledderus, directeur van de KNHS: “In lijn met NOC*NSF dienen paardensportverenigingen zonder eigen paarden hun accommodatie de komende tijd te sluiten voor clublessen, evenementen of andere activiteiten. Accommodaties waar paarden gestald staan moeten wel serieuze maatregelen treffen en hun klanten hierover informeren.”

Maatregelen paardensportverenigingen:

Sluit de accommodatie t/m 6 april 2020
Geen lessen, evenementen of andere activiteiten
Laat geen mensen (en paarden) van buitenaf de accommodatie gebruiken voor training.
Pensionstallen blijven opengesteld voor paardeneigenaren
Blaauw: “Pensionstallen moeten open blijven zodat paardeneigenaren hun paarden de nodige dagelijkse verzorging en beweging kunnen bieden. Wij verzoeken pensionhouders wel extra maatregelen te nemen.”

Maatregelen pensionstallen:

Pensionklanten mogen uw stal bezoeken voor de dagelijkse verzorging en training van hun paard.
Pensionklanten met verkoudheidsklachten moeten verzocht worden thuis te blijven tot zij hersteld zijn. Samen met de pensionhouder moet in dat geval gezocht worden naar ondersteuning in verzorging en eventueel training.
Vraag uw pensionklanten:
Geen extra bezoekers mee te nemen. Alleen indien strikt noodzakelijk.
Niet in groepjes samen te komen.
Contact te vermijden.
Alleen voor de noodzakelijke verzorging en training op stal te blijven.
Laat geen mensen (en paarden) van buitenaf de accommodatie gebruiken voor training.
Vraag ruiters, indien in bezit, ruiterhandschoenen te dragen om zo fysiek contact met de omgeving te beperken.
Kantines, moeten net zoals alle horeca-gelegenheden per direct sluiten, tot minstens 6 april 2020.
Neem de voorgeschreven hygiënemaatregelen in acht
Compensatiemogelijkheden
FNRS en KNHS zijn in gesprek met het RIVM en de relevante ministeries om duidelijkheid te krijgen over de specifieke uitzonderlijke situatie rondom paardenhouderij en sportclubs.

Daarnaast gaan we in gesprek over compensatiemogelijkheden voor de schade die ondernemers door deze maatregelen zullen lijden. Door de nieuwe overheidsmaatregelen loopt het omzetverlies namelijk snel op en komen veel paardenhouders mogelijk in acute liquiditeitsproblemen, de vaste lasten blijven immers doorgaan. Om alle getroffen paardenbedrijven in staat te stellen om een periode financieel te overbruggen, vragen wij steun vanuit de overheid.

Informatie
Deze maatregelen zijn gebaseerd op basis van de informatie die we op dit moment ter beschikking hebben. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op. FNRS en KNHS blijven dit op de voet volgen en informeren u iedere dag, of indien noodzakelijk meerdere keren per dag. Voor aanvullende informatie of vragen kunt u terecht bij de FNRS.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:24

Waar mijn paard stond, mag niemand meer komen. Dus je kunt niet bij je eigen paard. Gelukkig worden ze daar top verzorgd en kun je ze prettig achter laten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:26

Bij ons gelukkig geen sluiting, kleine stal, maar zolang je niet aan elkaars paarden, spullen zit en je kan de kruiwagen handvaten schoonmaken, geen koffie drinken samen enz. zou het geen probleem hoeven zijn. En degene die binnen/buiten zet voor en na handen wassen. Je zou idd via de app tijden kunnen afspreken. Paarden staan gelukkig hele dag buiten maar zou echt not amused zijn als ik niet meer naar mijn paard zou mogen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:28

Maaike_Ma schreef:
volgens de knhs mag een pensionstal toch helemaal niet worden afgesloten?
Mensen moeten de mogelijkheid krijgen om hun paard te trainen/verzorgen

Heeft de KNHS daar iets over te zeggen dan? Volgens mij niet. Misschien dat iets als de Sectorraad Paarden er iets over kan zeggen, maar de KNHS is daar niet de aangewezen instantie voor.

Edit: Oh, de FNRS heeft het al gedaan. Onze stal is een FNRS-manege, dus hopelijk nemen ze dat over. Is toch minder heftig voor pensionklanten.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 15-03-20 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt