Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ineke2 schreef:Hoe staan de paarden daar 24/7 buiten? In de wei ( modder?) bestraat? Hoeveel ruimte is er en hoeveel paarden staan er? Heerst er rust in de kudde?
Hoeveel voer plekken zijn er? Hoe groot is de schuilstal kunnen alle paarden daar veilig in staan?
Kortom nogal wat vragen voor je om te beantwoorden om voor jezelf te bedenken of het geschikt gaat zijn of niet.
Matheno schreef:Mijn "stal"paard staat nu sinds anderhalf jaar 24/7 buiten. Grote schuur ter beschikking met onbeperkt hooi en 20 hectare grasland. Heb hem nog niet horen klagen.
Duhelo schreef:hoe zijn de faciliteiten voor jezelf vergelijkbaar?
Heb je nu een (goede) piste en is die op de nieuwe stal ook aanwezig?
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten in eigen beheer. Het is veel werk, en soms vraag ik me af of ik er wel goed aan doe (zoals bij het huidige weer bv). Ik heb momenteel geen goede piste aan stal,en ervaring leert me dat vooral in de winter het rijden er meestal bij inschiet.
Moest ik maar 1 paard meer hebben en een stal vinden waar ze in de winter in goede omstandigheden overdag buiten komen, en in de nacht op stal, zou ik dat wel serieus overwegen.
Als beide stallen vergelijkbaar zijn kwa comfort voor de ruiter (vergelijkbare pistes, etc) en de randvoorwaarden voor het paard in beide evenwaardig zijn (droge voederplaatsen, vergelijkend kwa uitmesten etc), dan zou ik kiezen voor de 24/7 buiten.
Als er grote verschillen zijn (bv bij de 24/7 buiten geen degelijke piste, geen droge voederplaatsen, geen degelijke schuilmogelijkheid, ...) dan zou ik de huidige stal verkiezen.
Let wel, als het land nu niet belopen wordt en het ziet er droog uit, kan dat heel erg tegenvallen als er een aantal paarden op staan. Als er geen verharde voederplaats is, bespreek dit zeker of dit kan / mag gerealiseerd worden. Alsook bv een degelijke voederruif om het hooi proper te houden. Je wil niet dat ze de halve baal in de modder trappen en dan geen nieuw hooi krijgen omdat ze 'verspillen'.