'Stalpaard' naar 24/7 buiten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa__Beau

'Stalpaard' naar 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 16:25

Ik ben mij een beetje aan het orienteren op een andere stal. Niet omdat ik perse vandaag of morgen wil verhuizen, maar wel omdat ik bepaalde dingen graag beter zou willen voor de welzijn van mijn paarden.

Mijn paarden staan op dit moment van 6.30 tot 16.00/16.30 buiten en gaan daarna naar binnen. Ze krijgen 2x brok en 2x hooi. Verder heb ik alleen een buitenbak. Het is 20/25 min rijden met de auto naar stal.

Nu heb ik een andere stalling op het oog, alleen staan de paarden daar 24/7 buiten. Wel met een mogelijkheid om te schuilen. Ze krijgen 'onbeperkt' hooi alleen geen krachtvoer. Dit zou ik na het rijden eventueel wel zelf kunnen voeren.

Maar hoewel een paard niet gemaakt is om de hele dag op stal te staan twijfel ik of ik mijn paard er wel goed aan zou doen om hem 24/7 buiten te zetten. Ik denk dat ik hem enorm aan het vermenselijken ben, maar zie ineens alleen maar beren op de weg.

Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen over hun stalpaarden 24/7 buiten zetten? Of is dit iets waar ik beter niet aan kan beginnen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:32

Hoe staan de paarden daar 24/7 buiten? In de wei ( modder?) bestraat? Hoeveel ruimte is er en hoeveel paarden staan er? Heerst er rust in de kudde?
Hoeveel voer plekken zijn er? Hoe groot is de schuilstal kunnen alle paarden daar veilig in staan?

Kortom nogal wat vragen voor je om te beantwoorden om voor jezelf te bedenken of het geschikt gaat zijn of niet.

opisop_shop

Re: 'Stalpaard' naar 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:33

Hoe oud is je paard?

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 16:42

Ineke2 schreef:
Hoe staan de paarden daar 24/7 buiten? In de wei ( modder?) bestraat? Hoeveel ruimte is er en hoeveel paarden staan er? Heerst er rust in de kudde?
Hoeveel voer plekken zijn er? Hoe groot is de schuilstal kunnen alle paarden daar veilig in staan?

Kortom nogal wat vragen voor je om te beantwoorden om voor jezelf te bedenken of het geschikt gaat zijn of niet.

Het zou voor mijn 3 eigen paarden alleen op een stuk zijn met zand en gras en een schuilstal. Ben er deze week gaan kijken en de grond was (zeker na de enorme regen van de laatste tijd) redelijk droog. 2 plassen water en verder droog. De paarden zouden 1 ronde baal hooi in de wei krijgen en als die (bijna) op is weer een nieuwe.

Ik ben helemaal niet thuis in paarden 24/7 buiten hebben. Ik heb ze altijd 's nachts binnen gehad.

Het gaat om 3 paarden dus. 8, 12 en 18 jaar.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:47

Het zou voor mijn 3 eigen paarden alleen op een stuk zijn met zand en gras en een schuilstal. Ben er deze week gaan kijken en de grond was (zeker na de enorme regen van de laatste tijd) redelijk droog. 2 plassen water en verder droog. De paarden zouden 1 ronde baal hooi in de wei krijgen en als die (bijna) op is weer een nieuwe.

Ik ben helemaal niet thuis in paarden 24/7 buiten hebben. Ik heb ze altijd 's nachts binnen gehad.

Het gaat om 3 paarden dus. 8, 12 en 18 jaar.[/quote]

Moet geen probleem zijn denk ik, zeker niet als het nu nog redelijk droog is. Het weer wordt nu ook beter. Vaak is het je eigen gevoel dat als het regent en jij ligt in bed dat je denkt wat sneu. Paarden kunnen veel hebben. Ook fijn dat ze met zijn 3en kunnen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:49

Kunnen ze altijd droog liggen? Staat de baal kuil droog of ligt deze zo open en bloot in het land?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:50

Die van mij gaat per vrijdag voor het eerst 24/7 naar buiten (hit actief stal). Ze is nu redelijk hetzelfde als die van jou gewend, ik kan je van het weekend een korte update geven om te laten weten hoe de eerste dagen gegaan zijn?
Is overigens een 10-jarige kwpn'er.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:51

Staan er op dit moment paarden op of niet? Zo niet hoe lang al niet?

Met nat weer geen paarden erop hebben gehad of juist wel scheelt namelijk nogal op hoe het bij nattigheid eruit ziet.

Moet je zelf alles bijhouden ( mesten / voeren etc) of word dat gedaan?
Hoe is het water geregeld? Is er stroom / verlichting?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:51

1 baal hooi in een wei geeft een grote modderboel en veel verspilling. Zie dat je voor de eetplekken toch zeker verharding hebt. Ook om het zelf makkelijk te kunnen bereiken, met een volle krui wil je niet door de modder.

Hoe groot is het stuk? Vanaf er paarden op gaan lopen wordt het al snel een modderbende, verkijk je daar niet op als de weides nu gewoon braak liggen ;)

Alhoewel ik voorstander ben van in de winter 's nachts binnen, is 24/7 prima te doen en passen ze zich al gauw aan. Eventueel wel een regendekentje aandoen, zeker met de nattigheid van de laatste tijd. Ze staan nu misschien al samen zodat je niet meer moet introduceren? Geen voernijd of een hele dominante tante?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:52

Mijn (sport) paard redde dit niet, mentaal gezien. Omstandigheden waren wat anderen zouden noemen 'perfect', maar voor ons werkte het niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:59

De mijne staan in de zomer 24/7 buiten.
Nu 's nachts op stal.
Mijn Fries en kleintje zouden prima 24/7 (met schuilmogelijkheid) buiten kunnen blijven.
De Fries die ik nu heb heeft, voordat ik haar kreeg, op een paar maanden na haar hele leven 24/7 buiten gestaan.
Mijn arabiertje trekt dat niet en wil zodra het kouder wordt (met veel regen) heel graag op stal.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 17:09

Er staan op dit moment al paarden op. Dat zijn eigen paarden en die verhuizen dan naar het stuk aan de overkant van de weg. Ik hoef verder niks te doen qua voeren of mesten. Ik heb eventueel de mogelijkheid om mijn 8 jarige in de 'winterperiode' wel in de nacht op stal te zetten mocht hij aangegeven dat het 24/7 buiten staan toch niks is. De andere 2 zijn 1 fjord en 1 pony die normaal niet naar binnen willen. Daar ben ik niet zo bang voor dat ze naar binnen willen. Maar mn paard is een rare :') ze kunnen in het schuilhok droog liggen!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:15

als je de mogelijkheid heb om je 8 jarige op stal te zetten (wanneer het mentaal te veel word), zou ik het persoonlijk zeker overwegen. Zeker als de andere twee niet op stal willen. Een baal open en bloot in de wei zou mijn voorkeur niet hebben, omdat het kan gaan schimmelen. maar wellicht dat je hier met de stalhouder over in conclaaf kan. en hey als het regent kan je m een deken opgooien en kan hij binnen gaan staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:22

Onze paarden stonden altijd op stal. Dekens op, hardvoer etc.
Op een gegeven moment vanwege een blessure gekozen voor 24/7 buiten en dat beviel prima.

Later meerdere paarden erbij gekregen en ook die bijna gelijk 24/7 buiten gezet, zonder problemen.

Maar.........de omstandigheden moeten echt goed zijn. Teveel paarden op een kleine vierkante paddock bijv KAN problemen geven. Die van ons zijn hecht en aan elkaar gewend, dus zou kunnen. Maar dat is niet altijd zo.

Wij hadden op onze vorige plek en nu aan huis een pad rondom wei en bak met meer sta/rustplekjes. Dan kunnen ze van elkaar weg en overal eten, rusten etc. We hebben er nog 5 en ik zie ze heel veel samen, maar ook wel in wisselende samenstelling ergens liggen, eten, staan etc.

Voor mij is een absolute eis dat ze goed moeten kunnen schuilen. Dat de grond iets nat wordt, kan je niet altijd 100% voorkomen, maar een stuk bestraten, een ruime lig/rol plek met zand en voldoende plek om uit de wind, zon etc te staan is echt een must.

Wij hebben meerdere plekken met hooi. Ze eten vaak samen, maar voor de rust en beweging is het wel fijn.

Onze paarden zijn allemaal ex stalpaarden en ook elke keer als er een nieuwe bij kwam, ging dat gewoon goed.

Ik heb wel moeten wennen. Je biedt de mogelijkheid tot schuilen aan en als ze dat niet doen, maakte ik me wel zorgen. Maar heb ook geleerd dat ze met erg harde wind en bijv oud en nieuwe ( vuurwerk en carbid ) graag middenop staan met veel vrij uitzicht om de omgeving goed in de gaten te houden.

Ik heb door mn hele paarden leven heen veel meer nadelen van stallen gezien, dus sta 100% achter onze keus. Ik erger me wel aan de vele smoesjes van mensen waarom het niet zou kunnen.
In mijn omgeving stappen ook steeds meer en meer mensen over op 24/7 naar buiten of bijna altijd 24/7 en er is geen enkel paard dat niet kan wennen. Van de inmiddels honderden paarden die ik heb gezien of waar ik vn hoor, gaat het echt super goed.

Wij hebben inmiddels ook al jaren de dekens af. Alleen vliegendekens gaan wel op. Ik doe ze niet weg, want de oudste is nu 27, dus mocht het nodig zijn, gaan ze wel op. Maar ze regelen het heel goed zelf en zeker met ons huidige klimaat werkt dat veel beter dan wisselen van dekens.
De vachten vallen enorm mee. Maar ook daar moet je als baasje aan wennen. Overiegsn hebben we ze ook af vanwege het sociale onderlinge contact.

Paarden 's nachts op stal en dekens vind ik 10x lastiger te regelen gezien de temperaturen.

Mijn ene, nieuwste merrie komt met regen echt wel snel onder dak staan en haar broer ook. En als het aanhoudt staan ze er allemaal wel. Maar 24/7 buiten betekent ook niet dat ze niet mogen schuilen.
Wat je alleen ziet is dat ze tussendoor altijd even een rondje doen en dat kan niet als ze op stal staan. Ze staan hier nooit uren achtereen stil.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:27

Mijn "stal"paard staat nu sinds anderhalf jaar 24/7 buiten. Grote schuur ter beschikking met onbeperkt hooi en 20 hectare grasland. Heb hem nog niet horen klagen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:32

Als het land op 2 plassen na nu verder droog is, er is een schuilstal, een zandpaddock, ruimte genoeg, een weide en genoeg ruwvoer, dan zou ik het gelijk doen. Paarden zijn prima in staat zelf keuzes te maken waar ze willen zijn, waar ze zich comfortabel voelen. Met rotweer, veel regen kan het wat rijden betreft wat puzzelen tussen de buien door zijn, maar dat is dan ook het grootste nadeel. Nu is de ideale tijd om ze 247 buiten te zetten en lekker te laten wennen. In de zomer zoeken ze hier de stal op, lekker koel, en in de winter staan ze altijd buiten, en maar zelden in de stal.
Ik heb een PP, en ze kiezen zelf. Doen ze heel goed. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:52

hoe zijn de faciliteiten voor jezelf vergelijkbaar?

Heb je nu een (goede) piste en is die op de nieuwe stal ook aanwezig?

Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten in eigen beheer. Het is veel werk, en soms vraag ik me af of ik er wel goed aan doe (zoals bij het huidige weer bv). Ik heb momenteel geen goede piste aan stal,en ervaring leert me dat vooral in de winter het rijden er meestal bij inschiet.
Moest ik maar 1 paard meer hebben en een stal vinden waar ze in de winter in goede omstandigheden overdag buiten komen, en in de nacht op stal, zou ik dat wel serieus overwegen.

Als beide stallen vergelijkbaar zijn kwa comfort voor de ruiter (vergelijkbare pistes, etc) en de randvoorwaarden voor het paard in beide evenwaardig zijn (droge voederplaatsen, vergelijkend kwa uitmesten etc), dan zou ik kiezen voor de 24/7 buiten.

Als er grote verschillen zijn (bv bij de 24/7 buiten geen degelijke piste, geen droge voederplaatsen, geen degelijke schuilmogelijkheid, ...) dan zou ik de huidige stal verkiezen.
Let wel, als het land nu niet belopen wordt en het ziet er droog uit, kan dat heel erg tegenvallen als er een aantal paarden op staan. Als er geen verharde voederplaats is, bespreek dit zeker of dit kan / mag gerealiseerd worden. Alsook bv een degelijke voederruif om het hooi proper te houden. Je wil niet dat ze de halve baal in de modder trappen en dan geen nieuw hooi krijgen omdat ze 'verspillen'.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:58

Matheno schreef:
Mijn "stal"paard staat nu sinds anderhalf jaar 24/7 buiten. Grote schuur ter beschikking met onbeperkt hooi en 20 hectare grasland. Heb hem nog niet horen klagen.

Als de condities zo zijn, doen !
Als de paarden op een klein stukje staan kan je je afvragen of je paarden daar blij mee gaan worden.
Voor 3 paarden 24/7 buiten denk ik dat je 1 ha als absoluut minimum moet nemen.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 18:02

Duhelo schreef:
hoe zijn de faciliteiten voor jezelf vergelijkbaar?

Heb je nu een (goede) piste en is die op de nieuwe stal ook aanwezig?

Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten in eigen beheer. Het is veel werk, en soms vraag ik me af of ik er wel goed aan doe (zoals bij het huidige weer bv). Ik heb momenteel geen goede piste aan stal,en ervaring leert me dat vooral in de winter het rijden er meestal bij inschiet.
Moest ik maar 1 paard meer hebben en een stal vinden waar ze in de winter in goede omstandigheden overdag buiten komen, en in de nacht op stal, zou ik dat wel serieus overwegen.

Als beide stallen vergelijkbaar zijn kwa comfort voor de ruiter (vergelijkbare pistes, etc) en de randvoorwaarden voor het paard in beide evenwaardig zijn (droge voederplaatsen, vergelijkend kwa uitmesten etc), dan zou ik kiezen voor de 24/7 buiten.

Als er grote verschillen zijn (bv bij de 24/7 buiten geen degelijke piste, geen droge voederplaatsen, geen degelijke schuilmogelijkheid, ...) dan zou ik de huidige stal verkiezen.
Let wel, als het land nu niet belopen wordt en het ziet er droog uit, kan dat heel erg tegenvallen als er een aantal paarden op staan. Als er geen verharde voederplaats is, bespreek dit zeker of dit kan / mag gerealiseerd worden. Alsook bv een degelijke voederruif om het hooi proper te houden. Je wil niet dat ze de halve baal in de modder trappen en dan geen nieuw hooi krijgen omdat ze 'verspillen'.

Voor mezelf ga ik er alleen maar op vooruit, maar dat is voor mij niet de hoofdzaak. Ik zou van 1 buitenbak naar 2 binnenbanen en 1 buitenbak gaan.

Dat van het hooi is inderdaad wel een goeie! Daar moet ik dan even voor rond de tafel gaan. Ik heb voor mezelf nog wel een paar vragen opgeschreven die ik zeker mee wil nemen in de evt 2e bezichtiging. Maar omdat het voor mij helemaal een 'nieuwe' manier van paarden houden is wilde ik eerst wat tips/ervaringen voor ik alles in de verhuiswagen stop en er dingen zijn die ik volledig over het hoofd zie. (Zoals o.a het hooi :') )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:04

Als je er zelf ook zo op vooruit gaat,de werklast en prijs haalbaar is. Dan zou ik er zeker voor gaan! Als er al een schuilstal en zand aanwezig is, dan is het in het slechtste geval investeren in een hooiruif en stoeptegels voor er rond,en dan sta je meer dan prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:44

Ik ben van 4 uur buiten naar 24/7 buiten gegaan. Zonder schuilmogelijheden. Ik heb ze wel in de zomer verhuisd, was het wat makkelijker. Mijjn paard is zoveel meer tot rust gekomen. Door dat de rest ook buiten blijft waren ze dat ritme snel gewoon. En dat eind van de dag naar binnen willen bleek vooral gewoonte en voer te zijn. Want nu kregen de voer eind van de dag buiten en was het ook goed.

De eerste winter heeft mijn grote het wel wat zwaar gehad en is die wat teruggekomen in gewicht. Eerste winter heeft ze, ondanks niet scheren 400/500 grams dekenes op gemoeten. De winters erna staat ze hooguit onder 200 als het onnoemelijk vriest (amper dus). Was ze er beter aan gewend

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:06

Mijn paarden zijn enorm opgeknapt van dag en nacht buiten. Pony staat bij iemand in de tuin met een stal en kleine paddock. Vorige eigenaar zei dat ze beet en schopte. Konden haar niet vangen. Merrie weet ik niet waar ze vandaan komt.
Nu dag en dacht buiten en ze doen het super. Geen gedrags problemen, ze kunnen lekker lopen wanneer ze willen. Ik heb geen afdak maar ze vinden regen prima.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:15

Ik zou het zeker proberen.
Je paard komt best al wat uren buiten dus ik zou niet direct verwachten dat het dan een grote shock wordt.

Gewoon zoals hier al is aangehaald zorgen dat de omstandigheden goed zijn. Genoeg ruimte in de wei én in de schuilstal zodat ze allemaal kunnen kiezen waar ze staan, voldoende eten, ... En dan gewoon je paarden even goed in de gaten houden de eerste weken :)

Mijn eerste paard (robuust gevalletje) heb ik jaren geleden van bijna constant op stal naar 24/7 buiten verhuisd en die deed het prima. Mijn nieuwe paard (Engelse volbloed) heeft toch wel een half jaartje moeten wennen aan diezelfde overgang. Hij kwam ook wel in een andere omgeving met andere paarden terecht dus extra stress. Dat zal voor jouw paarden niet zo zijn.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:19

Als het plekje top is zou ik zeggen gelijk doen!
Ik ben met mijn vorige merrie ook van stalpaard naar 24/7 buiten op pp gaan staan. Beste beslissing ooit, ik kreeg er een heel relaxt paard voor terug!