Aanhoudende regen en buitenpaard, meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aanhoudende regen en buitenpaard, meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:59

Hey bokkers,

Ik schets even de situatie: mijn paard staat 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden. Dit wordt zo snel mogelijk geregeld, maar het Nederlandse weer wacht helaas niet.

Normaal krijgt ze een ongevoerde deken om bij aanhoudende regen, zoals nu, maar het had al flink geregend toen ik op stal kwam (midden in de nacht begonnen, tegen weersvoorspelling in). Het leek mij en de staleigenaresse geen goed plan om er een deken op te gooien nu ze al zo nat was.

Ik heb het vermoeden dat ik haar te veel vermenselijk, ze is een Mérens (sterk Frans koudbloed ras) en heeft een berenvacht waar ze nog nauwelijks wat van losgelaten heeft. Zowel ik als de staleigenaresse als de andere mensen op stal hebben haar nog nooit zien rillen of anderszins onrustig zijn met het weer. Toch twijfel ik soms of ik toch zou moeten proberen haar meer "bescherming" tegen het weer te geven.

Ik zou graag jullie meningen over deze situatie horen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:13

Die van mij hebben twee schuilstallen en waar zijn ze te vinden? Juist ja.. buiten in de regen. Allemaal zonder deken, ook de warmbloed, niemand heeft ergens last van. Heb de warmbloed een regendeken opgegooid en die was helemaal niet blij. Ging met zijn deken binnen staan :+ Deken af, paard weer buiten.

anjali

Re: Aanhoudende regen en buitenpaard, meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:22

Jouw paard kan daar kennelijk tegen. Dat is echt per paard of ras verschillend. Ik heb een pony gehad met een aparte kleur, roodschimmel-bont, en die had een zachte wollige vacht die absoluut niet waterdicht was en eerder water opzoog.Die wilde met regenweer zelf liever op stal blijven.Met ezels schijnt dat ook zo te zijn,dat hun vacht niet waterdicht is.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:46

jou paard kan daar prima tegen. goede wintervacht is beter dan de beste deken.
wij hebben 4 pony's die van 's morgens half 6 tot laat buiten staan. zonder dekens dus.
ze hebben een grote schuilstal en als het pijpenstelen regent staan ze altijd buiten.
eigenlijk maken ze er nooit gebruik van. misschien een enkel keertje in de zomer als de vliegen heel erg zijn.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:51

Mijn fjorden bleven ook buiten staan. En ik had schuilstal. Regen droop zo van vacht. Wei was wel droog, dus nooit mok gehad ofzo.
Alleen met veel insecten wilden ze naar binnen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:51

Tja inderdaad per paard verschillend. Hier staan ze echt wel in de schuilstallen als het regent. Daar ligt ook hooi, dus ze hoeven niet te kiezen tussen droog of eten.
Mijn tinker heeft wel een regendeken op, ze blijft schoon en droog, vinden we beiden prettiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:15

Ik vind dat een paard altijd een schuilmogelijkheid moet hebben. Dus ik zou een paard niet buiten laten staan met dit weer zonder een vorm van schuilmogelijkheid, zeker niet als het al zo lang gaande is. Paard moet wel de keuze hebben.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:19

mijn shet ligt in de zeikende regen gewoon buiten in het zand. Ander type paard iknow, maar ken ook een aantal shetlanders die gaan mieren en naar binnen willen bij het eerste spatje regen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:25

Hier staat alles toch met deze aanhoudende regen in de schuilstal.Maar jou paard staat toch op dat kleine stukje apart van andere paarden? Dan kan ze ook niet heel veel bewegen ook.Ik zou dan toch zoeken naar een stal waar ze binnen kan staan. Want weinig bewegen en aanhoudende regen is voor geen paard goed.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:27

beatje schreef:
Hier staat alles toch met deze aanhoudende regen in de schuilstal.Maar jou paard staat toch op dat kleine stukje apart van andere paarden? Dan kan ze ook niet heel veel bewegen ook.Ik zou dan toch zoeken naar een stal waar ze binnen kan staan. Want weinig bewegen en aanhoudende regen is voor geen paard goed.

Als dit zo is ga ik mee met beatje. En alleen, en een klein stuk en niet kunnen schuilen is allesbehalve ideaal.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:28

Hier wel een schuilstal maar meer voor m’n eigen gemoedsrust dan dat ze er daadwerkelijk gebruik van maken tijdens regen. Nu staat de haflinger de laatste jaren wel onder een deken, maar zij is 30. Je merkt snel genoeg of je paard het koud heeft of niet, ik geloof zeker dat een degelijke dikke vacht nog beter werkt dan een regendeken.

Toevoeging, in de zomer staan ze vaker in de schuilstal, tegen de vliegen of de hitte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:21

Het stuk waar ze op staat is zeker niet klein, en er zit maar een enkel draadje tussen haar en de kudde. Vaak genoeg staan er kudde genoten naast. Dit is de enige stal in de buurt waar ze 24/7 buiten kunnen en dat is voor mij belangrijk. Nala is ook écht niet het type voor een dag(deel) in een stal. Dit is de beste oplossing, zowel zodat ze de oudere paarden geen rake klappen kan uitdelen (want dat kunnen ze echt niet meer hebben, en ze verdedigen zich niet) als zodat ze niet te veel eet. Want de hele kudde krijgt natuurlijk een bepaalde portie hooi, en daar eet zij dan gewoon veel te veel van omdat ze sneller eet.

Maar terug over de situatie: toen ik op stal kwam had de staleigenaresse haar al een paar uur in de binnenbak gezet zodat ze kon rollen en drogen, en ze stond lekker onder haar deken te knabbelen aan haar hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:30

je kunt ook doen wat ik met mijn merrie doe.
die is wat ouder, 27.
tinker.
met een berevacht, maar staat niet in de schuilstal .
als het echt rotweer word krijgt ze een deken om zodat ze lekker droog en warm blijft.
ik bekijk het gewoon zo dat de deken vervanging voor de schuilstal is.
ik hoef me geen zorgen te maken of ze nat en koud word.
is het mooi droog weer gaat de deken er gewoon weer af, want dan heeft ze haar dikke vacht wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:34

ellepel schreef:
je kunt ook doen wat ik met mijn merrie doe.
die is wat ouder, 27.
tinker.
met een berevacht, maar staat niet in de schuilstal .
als het echt rotweer word krijgt ze een deken om zodat ze lekker droog en warm blijft.
ik bekijk het gewoon zo dat de deken vervanging voor de schuilstal is.
ik hoef me geen zorgen te maken of ze nat en koud word.
is het mooi droog weer gaat de deken er gewoon weer af, want dan heeft ze haar dikke vacht wel

Precies dit doen wij dus ook, alleen was het even rotte timing dat ze al nat was van de regen vanaf de nacht. Maar bedankt voor de tip!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:47

Nala schreef:
Maar terug over de situatie: toen ik op stal kwam had de staleigenaresse haar al een paar uur in de binnenbak gezet zodat ze kon rollen en drogen, en ze stond lekker onder haar deken te knabbelen aan haar hooi.

Top van haar!

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:50

Je zegt het zelf al. Onzin om een dergelijk paard een deken op te doen. Zonde om hem zo te vermenselijken. Een ongevoerde regendeken is al helemaal een no go. Door die deken kan de vacht zijn werking niet meer doen, want die wordt plat gedrukt. Conclusie: paard krijgt het juist koud door die deken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:57

Nala schreef:
Het stuk waar ze op staat is zeker niet klein, en er zit maar een enkel draadje tussen haar en de kudde. Vaak genoeg staan er kudde genoten naast. Dit is de enige stal in de buurt waar ze 24/7 buiten kunnen en dat is voor mij belangrijk. Nala is ook écht niet het type voor een dag(deel) in een stal. Dit is de beste oplossing, zowel zodat ze de oudere paarden geen rake klappen kan uitdelen (want dat kunnen ze echt niet meer hebben, en ze verdedigen zich niet) als zodat ze niet te veel eet. Want de hele kudde krijgt natuurlijk een bepaalde portie hooi, en daar eet zij dan gewoon veel te veel van omdat ze sneller eet.

Het is toch een kale zandpaddock ? Ik ben zeker voor 24/7 buiten,maar een paardje wat zonder andere paarden in een kale paddock staat ,dat is toch sneu.
Als het heel hard regent en ze staan niet in de schuilstal dan staan ze tegen elkaar aan kont aan kont tegen de regen in.
Zorg in ieder geval dat ze onbeperkt hooi kan eten,eten houd ze warm. Of maak een soort ruif waaronder het hooi droog blijft en ze in ieder geval droog hooi kan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:05

Het hooi staat grotendeels onder een afdak, en blijft dus 99% van de tijd droog. Of het moet al nét schuin eronder in regenen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:08

AnnoNiemand schreef:
Je zegt het zelf al. Onzin om een dergelijk paard een deken op te doen. Zonde om hem zo te vermenselijken. Een ongevoerde regendeken is al helemaal een no go. Door die deken kan de vacht zijn werking niet meer doen, want die wordt plat gedrukt. Conclusie: paard krijgt het juist koud door die deken.

Een ongevoerde regen zorgt voor een iets platter liggende vacht, niet voor helemaal geen functie meer. Het platdrukken wordt al gecompenseerd met 50g vulling of fleecevoering. Daarnaast is een natte vacht ook platter gedrukt, en daarnaast staat hij ook meer open. Hierdoor kan de wind veel dieper in de vacht komen, waardoor er meer luchtverversing is en dus minder isolatie (het is de stilstaande lucht die voor isolatie zorgt). Dat staat dan nog los van de warmteonttrekking die gebeurt door het verdampen van het vocht uit de vacht en de warmtegeleiding die 25x zo hoog is bij water als bij lucht, wat ook nog eens zorgt voor veel warmteverlies.

Dit paard heeft geen behoefte aan warmte, maar aan droogheid. Permanent natte paarden zijn veel gevoeliger voor problemen. 0°C met storm en regen is veel kouder voor een paard dan -15°C met weinig wind en droog of sneeuw. Wat je met een ongevoerd deken doet is het effect van de wind en de regen grotendeels wegvangen, terwijl als je de ingedrukte haren per se wilt meereken, de temperatuur met 2-3 graden "zakt".

Hier zie ik overigens juist bij de geharde dieren dat ze ook erg graag gebruik maken van schuilplaatsen en bij voorkeur op stal willen staan een dagdeel. Daar slapen ze dan ook (ze staan zeer dik opgestrooid), veel paarden die 24/7 buiten staan lopen in de winter een stevig slaaptekort op (minimaal 30 minuten volledig plat per 24 uur, bij voorkeur minimaal een uur), en sommige paarden/situaties kunnen zelfs 's zomers onvoldoende slapen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:29

Voor voldoende slaap is juist een stabiele kudde zo belangrijk. En dat heeft een alleenstaand paard niet. Bij ons zie je regelmatig de hele kudde slapen op 1 of 2 na die rechtstaan en (waken). Als er 1 alleen wil slapen dan vind ik ze idd liggend in stal. het is niet zo dat de stal continu in gebruik is maar met de regen van afgelopen tijd wel. Ik heb nog nooit zoveel stront geschept :(

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:44

Paarden houden zich op 2 manieren warm : door hun dikke wintervacht en door in beweging te zijn.
Neem je 1 van die factoren af, moet je dat gaan compenseren.
Het is logisch als je je paard scheert dat je hem een deken opdoet.
Maar ook als je zijn bewegingspatroon onderbreekt (voeren van hooi ipv op stap te gaan om zelf eten te zoeken, berperking van zijn leefruimte) moet je dat gaan compenseren. Veel keus is er niet: een degelijke schuilstal en/of een deken.
Eigenlijk komt het er op neer dat bij slechte weersomstandigheden een paard houden zonder schuilstal en zonder deken een nogo is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:37

Precies beatje! Hier hebben ze altijd minimaal 1 die staat. Meestal slapen ze twee om twee. Dan staan de twee die waken ook echt naast hun slapende vriend. Ze slapen met deze regen wel binnen. Nu gebruiken ze de paddock alleen om te rollen en spelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:29

Mijn kruising Fjord/Anglo Arabier en Shet staan op een paddock met track naar de schuilstal. Daar worden ze ook gevoerd. Toch staan ze meestal in de regen, hoor. Zeker met deze temperaturen. Ze staan hun hele leven al buiten, hebben dikke vachten. Mijn ruin (de grote) is 16 en ik merk dat hij het comfort wat meer opzoekt dan de 10-jarige Shetmerrie. Persoonlijk vind ik dat de mogelijkheid om te schuilen erg belangrijk is. Eigen keuze kunnen maken, is fijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:49

Ik dacht dat 24\7 buiten zonder schuilgelegenheid tegenwoordig niet meer mag?Bij boeren vroeger zag je dit veel,maar dan gingen ze in de winter wel op stal en dat werd dan 24\7 stal totdat er weer gras was in het voorjaar. Eigenlijk hetzelfde als bij koeien toen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:51

Onze kudde wisselt zelf binnen/buiten af. Er is net niet genoeg plek in de schuilstal voor alle paarden tegelijk, dus er staan ook voerbakken met hooi buiten.
Die van mij is de baas en bepaalt wie waar eet, en jaagt af en toe iedereen naar buiten of juist naar binnen omdat hij dan ineens ergens anders wil gaan eten.

Er staat er maar 1 met deken, de rest allemaal zonder. Wel allemaal koudbloed/pony types eigenlijk.
Die van mij is normaal geschoren en met deken maar ivm blessure dit jaar niet. Zelfs hij heeft het niet koud, en heeft al de helft van zijn vacht weer losgelaten.