Paddock draineren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Paddock draineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 10:12

Waarschijnlijk zijn hier al 100 topics over, maar dat is nou net mijn probleem, al die bomen in dat grote bos. :') ;)

Wij hebben een paddock van globaal 750m2.
Deze is afgelopen winter zo nat geweest dat de paarden op straat liepen. Ondertussen is hij 2x losgetrokken en geegaliseerd en lopen ze er weer op.
We zitten hier overigens op zandgrond. Maar de paddock is wel bruin zand.

Afbeelding

Foto erbij voor het beeld. :j

Nou willen wij aankomend zomer de paddock draineren zodat aankomend winter dit geen herhaling word.
Ons budget, zo absoluut laag mogelijk! Waarom? We hebben een boerderij gekocht met onwijs veel achterstallig onderhoud, er moet een nieuw dak op de manage, alle grote deuren moeten vervangen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. We moeten dus de centjes eerlijk verdelen. :j

We willen dus ook zo veel mogelijk alles zelf doen, maar dit is wel nieuw voor ons!

Ons idee was, gleuven graven van 60cm diep, grint erin, buis erin, grint erover en dan weer het oude zand eroverheen.

Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik Vermoed dat ons werk voor niks gaat zijn. En dat is natuurlijk hartstikke zonde!!

Probleem punten:
- middendoor ligt onze beerput afvoer, dus de paddock geheel omscheppen is geen optie.
- ergens ligt ook alle electra van de buren onder de paddock door, hiervan krijgen we nog een tekening, maar 60 cm moest iedergeval geen probleem geven. +1 op de bodem omgooien.

Ik ben nu aan het kijken of mensen hun oude zand bij ons op het erf willen dumpen, of wij het overal weg kunnen halen, zodat we eventueel ook een toplaag kunnen vervangen.

Ik ben vooral opzoek naar ervaren, hoe hebben jullie het gedaan, hoe is dat bevallen, hoelang ligt die drainage er al in en was hij afgelopen winter nog droog?

Daarnaast zitten wij in Luttelgeest en alle tips over verkoop punten, verhuur kranen, loonwerkers, waardoor we de kosten zo laag mogelijk kunnen houden zijn van harte welkom!!

Daarnaast natuurlijk wat hebben jullie gebruikt? Welke buis, hoe dik? Hoe diep ligt hij en wat ligt we omheen?
Wat voor bodem, andere toplaag? Nog iets tussen de toplaag en de drainage of juist niks?

Alles is welkom! Bij voorkeur met foto's. Prijzen voor aanleg zijn zeer welkom, maar dan wel graag inc de verkoop punten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:02

Pas op met de stroomkabels. Nuts wil door de jaren heen nu wel eens gaan zweven voor de grond. Zo kwamen wij ineens op 30cm diepte een gasleiding tegen.

Ik denk dat het een heel lastig probleem is als het zo goedkoop mogelijk moet.

Heb je een sloot bij het perceel?

Buizen zijn leuk maar gaan niet erg lang mee en zijn onderhoudsgevoelig.

De meest budget vriendelijke opties zijn toch (gedeeltelijk) keren, bak op afschot laten leggen of buizen door een loonwerker laten leggen. Zij hebben machines om in 1 beweging de sleuf te maken, buis te leggen en sleuf weer dicht te schuiven. Daar valt met een gehuurd gravertje echt niet tegenop te concurreren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:17

ruitje @ [VSW] Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

ruitje schreef:
Via PB kreeg ik de vraag hoe wij onze paddocks gedraineerd hebben.

Dit is in 2014 gedaan en heeft tot begin van de winter goed gewerkt. Deze winter zien we in 2 paddocks dat de bovenlaag aan vervanging toe is. Dit zijn ook de paddocks waar de mest niet uitgehaald word. Is dus wel boeiend om te zien, ik schat in dat je met het verwijderen van de mest het afgraven van de bovenlaag 2 jaar zou kunnen uitstellen. Maar gedraineerd of niet, tussen de 6 en 8 jaar moet je dus gewoon weer aan het werk. ( iets met pensionstalhouders worden nooit rijk maar we vervelen ons ook nooit :') )

Voordeel is nu dat je het dus gefaseerd kan doen, ipv alle paddocks in 1 keer en dat de grindkoffers er liggen dus daar hoef je niks aan te doen :)

[ [url=m/c0GvU8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5rOrYZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aLRfpd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/f07xYp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RCURVY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nfoQsF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UwILn6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/09ebgc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ Video ]

Uit dit topic: [VSW] Hoe wij onze 10 paddocks gedraineerd hebben(foto+film)

Citaat:
In elke paddock word om de 5 meter een diepe sleuf gegraven. Daar wordt 20 cm grind in gestort, vervolgens word er een met PPE omwikkelde drainagebuis op afschot in gelegd en word er nogmaals 40 centimeter grind bovenop gestort. Om dichtslibben te voorkomen is dit allemaal gewikkeld in speciaal waterdoorlatend-woven draindoek. Bovenop het doek ligt 5 centimeter zand, dan vervolgens nog een dubbele laag non-wovendoek om beschadigingen van boven op te vangen en dan 30 centimeter zand.

Misschien heb je hier wat aan?

Denk je er aan dat je wel moet weten wat voor zand mensen bij je 'dumpen' , zand is geld waard, als mensen het gratis bij je afgooien kon het wel eens verontreinigde grond zijn ;) .

Daarnaast mijn advies: Goed draineren is duur. Half doen is zo zonde van je werk en geld: Stel het 2 jaar uit en doe het goed :)

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:59

Ik volg mee. Zit met precies hetzelfde probleem. Een groot modderbad momenteel.

Ir111

Re: Paddock draineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:12

Wij zitten ook op zand met vergelijkbare problemen. We hebben het huis/grond 4 maanden geleden gekocht. We willen een paddockje en track maken die droog blijft in de winter.

Wij hebben loonwerker laten komen. Zijn tip: start met keren. Werkt dat niet dan kun je er nog een toplaag op aanbrengen (duurrrr) en / of drainage sleuven graven en evt dmv een duiker afwateren op de sloot. De ins en outs hoe dat technisch in zijn werk gaat ken ik niet. Wij kiezen ervoor om te beginnen met keren. Eens zien wat dat oplevert.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 18:10

Wij willen ons toch ook oriënteren op bedrijven die drainage aanleggen en wat de kosten hiervan zijn. Wie heeft er goede ervaringen waarvan ze ook in de Noordoostpolder komen? :)

Bij voorkeur met website of email contact, mag ook via PB!