vlas eten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:57

Als het stro op is wil ik over gaan naar vlas. Dit ivm hoesten van mijn pony om te proberen of het daar beter op gaat. Nu nog een extra stalluik open is en na hoestsiroop 2 weken gehad te hebben is het hoesten over. Maar wil het evengoed gaan uitproberen om te kijken of vlas bevalt.

Echter bij het opruimen van de schuur heb ik 1 pak buiten gezet (welke open was gescheurd) en meneer nam er een lekkere hap uit? is dit normaal? Ik ga ervanuit dat het niet gunstig is om te doen ivm opzwellen van het vlas. Ik heb nu nog wat stro liggen maar is het verstandig als het stro op is de hele stal met vlas te vullen? of toch beginnen met mengen zodat ik vuiler vlas heb?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:03

Heel veel paarden nemen een hap vers vlas als ze het nog niet gewend zijn. Dat deden die van mij ook. In principe geen zorgen om maken, maar uiteraard wel in de gaten houden dat ze niet ervan eten alsof het stro is :=

Volgens mij zijn er ook mensen die azijn over het vlas gieten om eten tegen te gaan?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:04

Mijn paard zet z’n stofzuiger ook aan bij vlas...ik stond er gelukkig nog bij en kon nog wisselen van stal, maar uit zichzelf zou hij niet stoppen.
Je hebt ook strokorrels. Is ook niet zo stoffig. Als je t een beetje nat maakt, eten ze t ook niet.

Bowo

Re: vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:11

Zorgen dat er genoeg hooi ligt wanneer er een nieuw pak vlas bij in gaat, doet meestal genoeg

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:20

Mijn paard at ook vlas met als resultaat: koliek....
Ook viezer vlas at ze op wanneer er voldoende ruwvoer beschikbaar was...
Ik ben toen dus overgestapt naar houtkrullen omdat op die stal niet met stro werd gewerkt. Nu staat ze op een andere stal, gelukkig ook weer op stro en hebben we geen problemen meer :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:22

Vlas eten heeft vaak met uitkomst koliek, dus voldoende hooi voorzien in de stal of eerder zaagsel gebruiken als je paard het vlas echt op eet.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:34

Naast voldoende hooi; Als je een beetje een laag vlas opgebouwd hebt, kan je het schone vlas ook mengen met oud. Helpt vaak goed tegen eten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:35

Ik meng het altijd door de viezere toplaag.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:34

Mijn mini eet ook schoon vlas, grote merrie gelukkig niet. Ik gebruik alleen in de winter vlas, voor in een hoek in de loopstal. Aan het eind van het seizoen bewaar ik in een grote ton het nog redelijk schone, gebruikte vlas. Dat kan dan weer op de bodem als eerste laag dienen.
Bij uitmesten haal ik mest en heel natte plekken eruit, doe een deel als nieuwe onderlaag, goed aanstampen, dan een dun laagje schoon vlas, daarop weer wat gebruikt vlas, en dat hark ik samen met nog wat schoon vlas goed door elkaar. Dan eet ze er vrijwel niet van.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 23:05

Dank jullie wel allemaal. Ik zal de eerste keer met de stal vullen zorgen dat ik erbij kan blijven. Tevens dan ook azijn erover erover doen en nog wat extra hooi.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:31

Mijn paard blijft ook van schoon vlas eten. Mengen moet echt met vies vies vlas en dat vind ik zonde van m’n droge toplaag en schone stal. Ik gebruik nu hertshoornolie, meng een scheut in een oude schoonmaakspuitfles met water en drupje afwasmiddel, goed schudden voor gebruik.

1 spuitfles sprayen over een baal uitgestrooide vlas en het schone gesprayde vlas even mengen met de hark. Hij heeft er nooit meer een hap van genomen en ik heb een mooie droge schone toplaag.

In Frankrijk is het nog goedkoop te krijgen bij diverse ruitershops die gewoon in Nederland bezorgen. Het heet daar Emouchine Forte: https://www.lepaturon.com/anti-insecte- ... heval.html

Azijn geprobeerd maar dat bleek bijna nog lekkerder te zijn dan kale vlas...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:33

Ik heb evt vliegendpray met hertshoorn erin. Stinkt!! Mag je best een scheurtje van lenen indien nodig om vermengt eroverheen te sprayen als azijn niet voldoende werkt