Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nieuwestart

Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 12:48

Net als velen is mijn droom een huis bij het bos, waar ik mijn paard in de "achtertuin" heb staan....

Ik sta nu sinds een half jaar bij een particulier met mijn paard, een dame die een schitterend landhuis heeft.
Met 8 stallen, grote buitenbak, weides, paddock en stapmolen. Waar we supermooi staan, maar ook een flink bedrag per maand betalen.

Uiteraard is zo'n huis onbereikbaar voor mijn budget, maar dat heeft mij wel aan het denken gezet.... Is zoiets in kleinere vorm niet haalbaar voor mij?
Met een kleiner huis?
En dan wel ruime paddock/tracks en weiland? Om met een paar (4 of 5) pensionpaarden wat uit de kosten te komen?

Heeft iemand dit gedaan?
Of uitgezocht?

Het zal dan om een regio gaan waar veel vraag naar goede stalling is en waar de stallingsprijs tussen de 350 en 450 euro ligt.
Nu heb ik niet de ambitie om een binnenbak te laten bouwen, dus het zal iets lager uitvallen. Maar denk dat ik zeker 300/325 euro per paard zal kunnen vragen, gezien de prijzen in de regio.

Ik had zelf uitgerekend dat de kosten voor voer/bodembedekking rond de 100-125 euro per paard zijn.
Weet niet of dat een juiste berekening is?

Heb een verschillende huizen ondertussen op mijn radar, met tussen de 8 en 10 duizend vierkante meter grond erbij. Dat heb je al snel nodig lijkt mij.

Dus mijn vraag is, is het verhuizen naar een duurder huis ( 2,5 ton hoger dan ons huidige huis) haalbaar als je wat pension paarden erbij hebt?

Jes

Re: Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:54

Wij betalen zo'n 75 a 100 euro nu per paard per maand aan hooi (en dat is in Frankrijk waar het hooi goedkoper is) ze staan 24/7 buiten.

Een hectare voor 5 a 6 paarden is wel heel weinig.

Onze bak is altijd te rijden, geen plassen erin, maar deze heeft dan ook 40k gekost voor 50x30m

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:59

Ik heb de paarden aan huis staan, wel zonder pensionklanten.

Je berekening qua voer en bodembedekking klopt in mijn geval wel.

8 tot 10 duizend m2 is wel aan de weinige kant voor 5/6+ paarden, tenzij je van plan bent postzegelachtige stukjes land/paddocks te maken.

Wij hebben inclusief buitenbak met eb&vloedbodem 1,6HA land voor 5 paarden en dat kan prima, maar het zou mooier zijn als je nog meer kunt wisselen van weiland. Onze weides zijn wel groot, zodat de paarden zich genoeg kunnen bewegen.

Ik denk dat je doel verder prima haalbaar is.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:06

Vergeet in je berekening niet het afvoeren van de mest mee te nemen, en het aanleggen en draineren van bak en track.
Veel extra werk en weinig privacy zijn de redenen dat ik niet heb gekozen voor paarden in pension.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:10

Ik kom aan krachtvoer, hooi en vlas uit op 190 euro en dan reken ik 10 euro om te mesten. Het paard van mijn vriendin staat bij ons in pension voor 200 euro p.m. We hebben nu 5 paarden en 40 duizend vierkante meter grond (4 ha). Paarden staan 24/7 buiten op de paddock met hooi in de zomer periode gaan ze een paar uur op de wei. ik heb een kleine hectare om te hooien 2 keer per jaar. Had graag meer wei gehad. Het oude huis waar we nu wonen moet plat is oud en slecht ons nieuwe huis is nog niet klaar. De schuur moet ook nog worden verbouwd en dan krijgen de paarden ook meer plaats. Het huis is over gekocht van mijn schoonouders daar hebben we geluk mee gehad. Het is geschat op 7 ton. Koste ons de helft. Mijn bak is heel de winter droog een 20 x 40 en heeft 30 k gekost. Dan heb ik het nog niet over de omheining van de paddock en weides gehad en de schuilstal....

We zitten in zeeland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:22

Het belangrijkste is dit: ga je een bank vinden die het wil financieren?

Kan je een duurder huis volledig op loon uit werkverband kopen? Of heb je daarvoor echt de inkomsten uit pension nodig?

In dat laatste geval zal je voor een bank met een goed bedrijfsplan moeten komen. Het huis en grond moet volgens bestemmingsplan dan ook geschikt zijn voor bedrijfsmatig paarden houden. Je valt onder de mestwetgeving, btw regels/vrijstelling, jaarrekenigen enzenz. Ook met maar 5 pensionpaardjes wordt je een echt bedrijf in de breedste zin van het woord op het moment dat de bank het moet gaan financieren.

Kan je het op loon financieren dan kan het allemaal wat meer onder de tafel als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Vergis je ook niet wat de aanleg van goede voorzieningen kost. Vooral bodemwerk kost een vermogen maar is zoooooo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:29

Het probleem is inderdaad dat mensen uitgaan van 100 - 125 euro per paard en dat alles daarboven 'te veel betaald is' (ofwel: rekening spekken van de staleigenaar)

Paarden houden is meer dan stro, hooi en brok betalen.

Reken jij je eigen uren aan of niet? Afhankelijk van hoe goed je het wil doen + aantal paarden kruipt er behoorlijk wat tijd in.

Stel dat je per paard per dag 1 uur bezig bent (stal mesten, hooi en brok geven meerdere keren, binnen/buiten zetten, nog een x extra in de stapmolen) Ik neem even 1 uur omdat dat sneller rekent, kunnen ook 45 minuten zijn.

Dat is per paard 7 uur per week. 28 à 30 uur per maand. Vermenigvuldig dat met het aantal pensionklanten (4 = 120 uur per maand werken, en dan heb je je eigen paarden nog niet meegerekend). Daar komt dan nog al je dagelijks veeg- en onderhoudswerk bij, afhankelijk van de grootte van je stal. Ga je dit 7/7 alleen doen of zoek je betaalde hulp? Reken je je eige uren aan of doe je het voor plezier?

Onderhoud, mestafvoer, verzekering, verbruikskost water en stroom,.. komen er ook nog bij.

En natuurlijk de hypotheek van je huis, grotere accommodatie is ook grotere kostenpost.

Komt dan inderdaad nog eens bij dat je inboet op privacy. Van 8u 's ochtends tot 22u 's avonds kunnen er mensen op je terrein lopen. En zelfs met bijzonder leuke klanten is het wel wat dat je nooit een dag alleen zal zijn + kunnen er zich altijd (kleine) frustraties voordoen die je niet achter je kan laten door naar huis te gaan.

Mijn persoonlijk advies, als je de kans, tijd en ruimte hebt om de paarden aan huis te zetten zou ik het echt zeker doen! Niet twijfelen :) maar ik zou niet aan pensionklanten beginnen. Te veel nadelen denk ik.

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 13:33

Ik wil het financieren uit ons loon, wil het niet bedrijfsmatig doen.

Maar ook kijken of ik de extra hypotheek deels gecompenseerd krijg door pension paarden.

Snap dat extra veel grond belangrijk en wenselijk is, maar dit is al een zeldzaamheid in de regio om te vinden.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:50

Nee, het is niet rendabel om daar in te investeren. Je rekent nu sowieso je eigen arbeidsloon niet. Maar buiten dat: zolang je geen eigen land hebt om te hooien/kuilen en stro niet rechtstreeks van het land voor een heel jaar kunt inkopen en opslaan maak je geen winst. Djali geeft al veel goede info.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:03

Voor 125 euro aan hooi, stro en voer zit je wel aan de onderkant van de berekening. gezien de manier waarop je dit benaderd denk ik dat het kansloos is om dit te laten slagen.

paarden kosten zoveel meer dan alleen hooi, stro en wat brokken. Wat te denken van stroom, water, mestafvoer, materialen, omheiningen, bodems van een rijbaan en paddock, een tractor en sleepje voor de wei, bak en paddock, bladblazer, benzine, afval laten ophalen, onderhoud en afschrijving van al je faciliteiten. onderaan de streep mag je blij zijn als je eigen paarden kunnen eten van het pensiongeld. en dan reken je nog niet eens je eigen arbeid mee.

Met deze insteek ga je je hypotheek niet kunnen betalen. Maar dat is ook helemaal niet nodig, want er is geen bank die met dit soort plannen in zee gaat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:05

Ik heb ook paarden aan huis maar meer grond dan wat jij op het oog hebt.
1 hectare of minder voor 5 of meer paarden zou ik niet doen.
Daarnaast mag het van de gemeente wel?
Hier vind de gemeente tot 5 paarden hobbymatig, alles daarboven bedrijfsmatig.
En is dat met de mestboekhouding ook niet zo?

En ik heb wel eens paarden van andere hier gehad, ondanks dat je echt alles voor die dieren doet omdat je er maar een paar hebt staan, weten de eigenaren altijd wel wat te zeiken.
Mijn advies kun je de paarden aan huis zetten en heb je daar graag al je vrije tijd aan kwijt: doen.
Maar hou het bij die van jezelf.
Privé is zo kleinschalig moeilijk privé te houden.

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 14:08

Uiteraard snap ik de extra kosten voor onderhoud,mestafvoer, materialen en je extra werk.
Wilde eens advies horen van mensen die paarden aan huis hebben, wat zij ervaren hebben. En of het enigzins haalbaar zou zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:18

Als dit je droom is, moet je meer paarden in pension nemen. Dan word het haalbaar, maar anders is het te weinig voor de arbeid en de investering in je materiaal :)

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:21

Wij zijn destijds zo begonnen TS, mijn dochter wilde dat graag om "iets terug te doen" naar ons, haar ouders, omdat wij stallen en paarden voor haar bekostigden. Zoals meerdere hier al schrijven: het is niet rendabel en je hebt er veel 'gedoe' van, dat was precies onze ervaring.

We hebben later besloten om het toch anders aan te pakken, er kwam namelijk vraag naar training/doorrijden/uitbrengen van sportpaarden. Dat betekende in ons geval een andere doelgroep die afkwam op het feit dat dochter op wat hoger niveau rijdt en dat paarden bij ons veel individuele zorg krijgen. Er kunnen 15 paarden staan en we hebben 32 hectare weiland. De stalprijzen zijn toen ook aangepast, bij deze doelgroep is dat geen bezwaar. Ook hebben we een enkel paard dat met pensioen of ter revalidatie bij ons staat. Zo kun je met minder paarden rendabeler draaien als bedrijf. Wil je een 'gemiddelde' doelgroep dan geldt het aloude: 'de massa vult de kassa" zoals Ruitje terecht maar dan in andere bewoordingen opmerkt

@Ruitje: mooie stal, leuk om ook heel andere vorm te bekijken. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:33

Klopt inderdaad was IsabelleN zegt. Als je een paardenaccommodatie hebt, kan je beter op zoek gaan naar andere en betere manieren om te verdienen in de paarden dan pensionklanten :)

Enkel grootschalige stallen komen uit de kosten zoals ruitje zegt, of kleinere stallen die zelf hooi kunnen winnen.

Er zijn helaas nog veel kleine stallen die het wel proberen maar eigenlijk niet kunnen, wat je dan krijgt is 20 paarden die in een blubberpaddock gepropt staan zonder hooi, ondermaats gevoerd worden, op stal nog steeds te weinig hooi krijgen, en in de zomer uitgeputte weien omdat er te veel paarden op te weinig grond staan. Dat moet je gewoon niet willen vind ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:01

De vorige eigenaren van dit huis hadden ooit 5 paarden lopen, 2 a 3 van henzelf en de rest pensionklanten. Ons totale perceel is 1,3 hectare, maar omdat ze het niet heel economisch hadden ingedeeld hadden ze maar 6000m2 weiland, plus een longeerpaddock en een 20 bij 60 rijbak met verlichting.
In deze omgeving kun je bij lange na niet de prijzen vragen die jij in je hoofd hebt TS, maar ik geloof niet dat het een succes was destijds :n Toen wij het kochten hadden ze alleen nog 2 eigen paarden lopen in ieder geval.

Nu heb ik er ook alleen mijn eigen paarden lopen, inmiddels het weiland uitgebreid tot bijna 1 hectare waardoor ik in de zomer nagenoeg geen hooi voer, daardoor houd ik mijn kosten laag. Maar toch denk ik zo'n beetje 150 euro per maand kwijt te zijn voor voer, bemesten van de weilanden, sproeien in de zomer, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:11

Wij zijn dit aan het doen sinds juni.

We hebben een kleinschalige paddock Paradise wat nog deels in aanleg is.
Komende jaren gaan er heel wat verbeteringen plaatsvinden maar dat moeten we niet hebben van het geld van onze klanten zeg maar ;)

Dat is ook niet erg, we vinden het (meestal) erg leuk. Al hebben we wel een beetje pech met deze natte winter, soms is het ook wel eens niet leuk.

Wij maken zeker geen winst en als we eens wat over houden steken we dat direct weer in nieuw materiaal (hooinetten, omheining etc.)

Wij werken beide fulltime en we zijn om 8 u in de avond eens klaar met alles :+

Onderschat het niet, het is echt veel werk.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:47

Het lijkt mij verstandig een huis te financieren met je huidige inkomen.
Als je berekende inkomsten gaat meenemen hierin (als dat al kan qua financiering), dan zul je dus altijd pensionpaarden móeten hebben.
Als je al wat overhoudt aan een paar pensionpaarden, is dat echt niet veel, en moet je je bedenken of de tijd en energie die je erin steekt opwegen tegen het extraatje.
Paarden aan huis houden kost veel tijd en, zeker in de opbouwfase, veel geld. Een paar pensionpaarden erbij levert veel extra mensen op je erf op. Bijrijders, de buurvrouw, hoefsmid, zadelpassers etc. Je verliest een heel stuk privacy.
Een paar pensionpaarden erbij kan leuk zijn, maar je krijgt er sowieso een hoop werk en vaak een hoop gedoe bij.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:06

Robijntjah schreef:
Wij zijn dit aan het doen sinds juni.

We hebben een kleinschalige paddock Paradise wat nog deels in aanleg is.
Komende jaren gaan er heel wat verbeteringen plaatsvinden maar dat moeten we niet hebben van het geld van onze klanten zeg maar ;)

Dat is ook niet erg, we vinden het (meestal) erg leuk. Al hebben we wel een beetje pech met deze natte winter, soms is het ook wel eens niet leuk.

Wij maken zeker geen winst en als we eens wat over houden steken we dat direct weer in nieuw materiaal (hooinetten, omheining etc.)

Wij werken beide fulltime en we zijn om 8 u in de avond eens klaar met alles :+

Onderschat het niet, het is echt veel werk.

Dit is het ook een beetje, bijna alles wat er uit komt moet je meteen weer investeren. Of je paddocks moeten gedraineerd, of er is een waterbak stuk, of klanten willen een toilet... Het is een glijdende schaal zeg maar, je blijft bezig met 'investeren'.

IsabelleN: Bedankt! Ben ook wel benieuwd waar jullie zitten en hoe jullie het doen!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:17

Ik zou er zelf niet aan beginnen, bovendien is 8.000 a 10.000m2 echt veel te weinig voor 5 a 6 (grote) paarden. Je houd dan hoe dan ook geen land meer over om zelf te hooien, waardoor je altijd afhankelijk bent van inkoopsprijzen. Toen ik begon met de paarden aan huis had ik nog wel eens kleine baaltjes a 20kg voor 2,50.... tegenwoordig is 6,50 geen uitzondering meer. Dat hakt er flink in hoor.

Bovendien komen er soms zovéél onvoorziene kosten bij. Wij van de week ook weer: Paard uitgebroken door de houten paddockomheining heen, stroomdraad eraf, paar isolatoren defect. Nieuwe liggers en palen staan nu in bestelling tbv de reparatie, maar €180,- schade is niets. En als je dan zo'n grappenmaker op stal krijgt zoals ik die dat geintje gemiddeld maandelijks flikt, dan leg je er zo kleinschalig al rap zelf geld op toe..... Sinds haar komst zijn onze onvoorziene kosten ook met bijna 40% gestegen.

En de privacy die je verliest is echt een ding.... Als je het doet, zorg dan dat je voor de financiering van het huis niet afhankelijk bent van je pensionklanten, dan is er altijd nog een weg terug.

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 18:54

Dank jullie wel voor het meedenken en advies.
Sowieso zou ik nooit de hypotheek van pension klanten af laten hangen.
Denk dat ik het maar bij mooie dromen moet laten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:59

Ik heb een kleine manege gehad met pensionklanten. Vergis je niet in de verantwoording, geschillen en verplichte contacten die je te wachten staan. Ook als je er even geen zin in hebt. En het feit dat niet iedereen braaf op tijd betaalt.

Ik zou er zelf nooit meer aan beginnen. Werk me liever over de kop voor mijn eigen paarden dan voor die van anderen en het nooit goed genoeg doen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:06

Ik heb afgelopen jaar bij een particulier gestaan.
Zelf vond ik het wel prima afgezien van wat lastige tijdregeltjes maar wel begrijpelijk kwa privacy. Echter had ik een stalgenoot die daar met 3 paarden stond en ineens vertrok met ruim 700 aan onbetaalde kosten. Daar zit dus nu de eigenaar mooi mee.
Ze doen het nu ook niet meer, hebben weer alleen hun eigen dieren. Te veel gezeur en overlast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:11

TS gewoon je droom waarmaken maar dan enkel met je eigen paarden :) dat is gewoon écht genieten. Lekker je eigen baas zijn, het stalmanagement helemaal zoals jíj het wil, in een altijd rustige en fijne sfeer.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:16

Wij hebben onlangs een ander huis gekocht, direct aan het bos en bij ruiterroutes.
We willen onze paarden ook bij huis stallen en zijn nu bezig om alles hiervoor in orde te maken. Vergis je niet in hoeveel het kost om te investeren (als je het goed wilt doen tenminste).

Ik werk (momenteel) niet en daarom overwogen wij ook om enkele pensionklanten aan te nemen.
Maar aangezien wij privacy hoog in ons vaandel hebben staan, hebben we besloten om er vanaf te zien.