wanneer start het weide seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimxcav

wanneer start het weide seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 10:59

ik ga waarschijnlijk morgen mijn eerste paard kopen
maar nu wil ik haar in de winter op een duurdere stal in de buurt zetten.
maar in de zomer heb ik haar liever op een andere stal iets verderop
waar ze meer graas mogelijkheid heeft en waar het heel goedkoop is.
nu ben ik mijn koste aan het berekenen..
maar kan nergens echt een gemiddelde datum vinden wanneer het vorig jaar begon en eindigde.
weten jullie wat meer over het weide seizoen?

(andere tips die handig zijn voor een nieuw paard zijn ook altijd welkom)

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:04

Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van je paard!

Ik heb het even opgezocht, ze zijn vorig jaar bij ons eind april de wei opgegaan t/m half oktober, toen werd het weer te nat helaas. Het jaar ervoor hebben ze tot december op de wei gelopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:04

Denk dat dat heel lastig aan te geven is. Bij mij staan de paarden in de winter op de paddock. Afgelopen jaar konden ze al vrij vroeg de wei op, eind maart, dit kwam omdat we al snel hoge temperaturen hadden waardoor de wei bemest kon worden en deze weer vrij vlot mooi droog was om de paarden op te laten. Ze hebben tot eind oktober half november er op gelopen.
De meeste stallen zullen wel half april aan houden tot ergens in oktober.
Hoe lang het seizoen duurt zal ook wel te maken hebben van de hoeveelheid gras die er nog staat.
Ik heb afgelopen zomer wekelijks de wei gesproeid tijdens de droogte waardoor het gras ook in betere conditie is gebleven, doe je dat niet zal de wei ook eerder op zijn.

Maar waarom je paard 2x per jaar verkassen en niet in een keer naar de juiste stal? Is dat niet veel makkelijker?

Kimxcav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 11:15

meggiemeg schreef:
Denk dat dat heel lastig aan te geven is. Bij mij staan de paarden in de winter op de paddock. Afgelopen jaar konden ze al vrij vroeg de wei op, eind maart, dit kwam omdat we al snel hoge temperaturen hadden waardoor de wei bemest kon worden en deze weer vrij vlot mooi droog was om de paarden op te laten. Ze hebben tot eind oktober half november er op gelopen.
De meeste stallen zullen wel half april aan houden tot ergens in oktober.
Hoe lang het seizoen duurt zal ook wel te maken hebben van de hoeveelheid gras die er nog staat.
Ik heb afgelopen zomer wekelijks de wei gesproeid tijdens de droogte waardoor het gras ook in betere conditie is gebleven, doe je dat niet zal de wei ook eerder op zijn.

Maar waarom je paard 2x per jaar verkassen en niet in een keer naar de juiste stal? Is dat niet veel makkelijker?

zelf baal ik ook dat zie verkast moet worden (is wel loop afstand) maar helaas heeft de winter stal geen weide en ik vind dat een paard in de zomer gewoon op de wei hoort en helaas heeft de zomer stal geen paddocks dus zou die daar in de winter altijd op stal staan waar ik het ook niet helemaal mee eens bent want even benen strekken in een paddock is ook fijn voor ze. ik moet er wel bij zeggen dat ik met 4 mensen zomer en in de winter verhuis dus ze zal altijd 4 andere paarden hebben de mee verkassen

Kimxcav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 11:16

LieZ_Horses schreef:
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van je paard!

Ik heb het even opgezocht, ze zijn vorig jaar bij ons eind april de wei opgegaan t/m half oktober, toen werd het weer te nat helaas. Het jaar ervoor hebben ze tot december op de wei gelopen.

heel erg bedankt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:16

Ligt echt aan de regio waar je zit en aan het weer. Zo stonden ze hier vorig jaar in februari al in de weide. En nu is die nog te nat om de paarden erop te hebben staan. Toen gingen ze eind oktober weer van de weide af, omdat die toen weer te nat werd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:18

Eigenlijk zijn beide stallen dus niets.
Kun je geen betere stal vinden? Op deze manier zou ik persoonlijk nog wachten met een paard kopen.

Misschien eens een advertentie plaatsen zodat er misschien particuliere plekjes zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:19

Dat ligt natuurlijk helemaal aan de stal zelf, hoe die mensen er in staan, hoe de locatie is en hoe het weer is.

Ik denk dat het verstandig is om eerst eens te informeren of de betreffende stallen hier wel aan mee willen werken, mocht je dat nog niet gedaan hebben?

Een "halve" klant is wellicht niet fijn voor ze, kan me voorstellen dat ze liever iemand hebben die gewoon het hele jaar blijft....en betaalt :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:19

Globaal gezien kun je vaak vanaf april gaan opbouwen met weide-uren.
Soms eind maart al. En dan vanaf april tot oktober-november is dan weide seizoen.
Bij de opfok is het vaker zwart-wit. Dan is 1 april de wei op en 1 oktober eraf.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:20

Maar hoe weet je dan dat de zomer en winterstal steeds een plek vrij houden voor jou? Dan moet je dubbele bedragen betalen want ik heb hier echt geen stal in de omgeving die er OK mee is als klanten de helft van het jaar ergens anders staan en zeggen terug te komen. Voor pensionhouders is het gewoon inkomen dus die willen dan liever een klant die blijft.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:21

Hier is jaar rond weide seizoen :D

Mama3

Re: wanneer start het weide seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:29

Hier was Koninginnedag altijd de start van het weideseizoen. Maar ik heb al een aantal jaar geen paard meer.

Ik zou alleen nooit een (nieuw) paard 2x achter elkaar verhuizen. Dan is hij net gewend en gesetteld en dan begint dat weer opnieuw. Je leert elkaar dan net kennen en vertrouwen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:00

Gefeliciteerd met je nieuwe paard! Bij ons (NH) loopt het weideseizoen van mei tot oktober

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:02

Hier van 1 april tot 1 oktober, maar vaak is het 1 april echt nog te nat en is het eerder 1 mei ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:08

Dat is zo afhankelijk van de regio, hoeveel water er valt, hoeveel paarden er op lopen en de kwaliteit van het gras.

Goed weidemanagment is kijken naar al die factoren, niet een kalenderdatum vast houden.

Als je iets zinnigs wil weten moet je het die betreffende stalhouder vragen, die weet het meeste over zijn risico factoren en het verleden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:35

Ik verplaats dit topic van Wie, wat, waar naar Verzorging, stalling en weide. Daar past het beter. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:53

Bij de meeste stallen gaan ze eind april/begin mei de wei op.
Ga je dan 2x per jaar je paard verhuizen?
Is ook best een gedoe...
Of kun je daar een zomer alleen weidegang doen en dan terug naar stal?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:21

Dat is compleet afhankelijk van het stalbeleid en het type bodem. Bij ons gaan ze er pas op, als het zeker is dat het voorlopig redelijk droog blijft. Als je geluk hebt eind maart, maar het eind april kan net zo goed.
Moet je je box niet aanhouden op je winterstalling? Het is ook belangrijk om te onderzoeken wat de opbouw van de weidegang is. Zo vol de wei op is vragen om problemen.