Schrikdraad, help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Schrikdraad, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 23:31

Wie heeft er veel verstand van schrikdraad?
Ik heb er geen kaas van gegeten, behalve dat je op moet letten of je de stroom eraf hebt als je eraan wilt prutsen maar ik wil het nu goed doen.

Situatie: er worden twee weides afgezet met twee draden en 1 lint (20 mm)
De isolatoren zitten nu grotendeels op de palen.
Rond de weides loopt een track en aan de buitenzijde van de track loopt de buitenomheining.
Nu heb ik van bokt al super tips gehad hoe ik stroom op de binnenomheining kan krijgen met grondkabel en zelfs een schakelaar dat beide weides apart van elkaar stroom kunnen krijgen.
Maar, hoe maak ik nu een begin met die draden en lint? Ik heb 5 doorgangen. 2 per wei (dat machines erdoor kunnen) en 1 naar de mesthoop.
ik heb daar van die doorgangisolatoren (https://www.agrishop.nl/3x-voss-farming ... repen.html) voor om drie handgrepen aan vast te maken per opening.
Hoe begin ik nu met mijn draad en lint. ik zou draad gewoon door het oogje kunnen doen en dan een draadverbinder erop kunnen zetten, zodat je dus een lus krijgt van dezelfde draad (zoiets: https://www.agrishop.nl/5x-koordverbind ... kking.html)
Maar: werkt dit?

dan begin ik dus aan één zijde van een opening waar ik uiteindelijk een poortgreep aan hang. dus dan is de cirkel rond toch?

Maar ik heb ook een gedeelte waarbij het lint en draad moet beginnen na een houten poort. dus de isolators zitten aan een tuinpaal vast. Hier moet ik met grondkabel stroom op zien te krijgen, maar hoe werkt dat met drie draden waar stroom op moet komen? Moet ik dan ook drie grondkabels trekken voor eenzelfde stukje maar andere draad?

Zijn hier trucs voor? heeft iemand fotos hoe zoiets werkt?

Duhelo

Re: Schrikdraad, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:37

Ik maak eigenlijk overal gewoon knoopjes. Zoveel mogelijk de draad in 1 stuk houden.
Dus ik begin bovenaan,doe mijn ronde en bij de volgende doorgang ga ik met de draad 1 isolator omlaag en keer terug naar het begin. Daar weer 1 isolater omlaag en terug dooe naar het einde en dan afknopen.
Als je er dan stroom op zet heb je direct op alle 3 de draden stroom.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:23

Stroom hoeft niet rond te lopen om te werken, als het maar in directe verbinding staat met waar je stroomklok aangekoppeld is.
Advies gallagher : koppel de draden vertikaal door elke 100m en/of bij elke doorgang. Zijn speciale klemmen voor, maar grondkabel werkt ook.
dit soort dingen zijn dat bv : https://www.agrishop.nl/voss-farming-dr ... fbaar.html

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 01:57

De cirkel hoeft idd niet rond te zijn om er stroom op te krijgen. Wel van belang, als het niet rond gaat de boven en onderdraad te verbinden. Dat verminderd het risico dat je geen stroom er meer op hebt staan.

Persoonlijk. Ik begin met het koord op het oog met een koordverbinder (zoals van jou link) en ik geef mezelf altijd een 30 cm extra. Mocht er ooit een breuk op het draad komen heb je altijd nog een stukje over en hoef je niet gelijk dat hele stuk nieuw te maken. Voordeel koordverbinders is imo ook dat je gelijk een breekpunt creëert. Ervaring hier is dat als er een keer iemand doorheen gaat de draad toch door de koordverbinders trekt, en niet gelijk kapot gaat.

Goed dan haak ik het draad door alle isolatoren, en aan het eind heb ik een isolator met rvs plaatje waardoor je het koord haalt en met een koordverbinder het draad op spanning kan zetten. (RVS plaatje met isolator is zoiets, ik heb een echt oog aan 1 kant. https://www.agrishop.nl/4x-voss-farming ... inder.html ).

Let wel op: gebruik geen RVS en verzinkt door elkaar. RVS en zink krijgen ruzie, dan krijg je oxidatie (roest) en wordt de geleiding slecht. Mijn hele omheining is RVS. Heb ik er toevallig nog een verzinkte poortgreep tussen zitten is die binnen no time verroest. Hou het dus bij het een of het ander.

1 grondkabel is genoeg. Onderling de draden verbinden is stroom op alle draden. Ik heb 1 punt waar het draad eindigd op een muur. In de muur zitten 3 isolatoren, door de ogen van de isolatoren heb ik een in dit geval stroomdraad (dus even geen grondkabel, kan er wel beter voor gebruikt worden, maar ik had even geen meer) doordat de isolatoren allemaal het draad pakken, staat er op alle 3 de draden gegarandeerd weer stroom.

En nog even kwa grondkabel. Die begint bij je stroomklok. 1 gaat er naar je aardpen of meerdere aardpennen. 3 is het beste. Die verbind je gewoon onderling, en op maar 1 laat je die grondkabel aankomen. De 2e grondkabel is voor naar je omheining. Die haak je op 1 van de lijnen, en als je ook op dat punt de lijnen met elkaar verbindt, heb je op alle lijnen stroom.
Een groot plezier is het om een omheiningtester te hebben. Daarmee kan je controleren of er goed stroom op staat en waar wel en waar niet. Gewoon zon simpele tester is al genoeg. https://www.agrishop.nl/voss-farming-om ... 8000v.html
en zodat je niet overkomt wat mijn buurman een keer deed. Het pennetje van de tester steek je in de grond (bij voorkeur stevige grond anders krijgt hij niet goed genoeg contact) en dan haak je of hou je het metalen plaatje van de tester tegen het draad. Dan kan je aflezen hoeveel stroom er op dat punt door de lijn gaat. (Buurman haakte de tester aan het draad en hield dan het aardepennetje ook tegen het draad aan :') dat helpt je dus niet. ) Meer vragen, gewoon stellen.

Nog een edit: als grondpen, het hoeft echt niet zon dure te zijn. Een 1,5 meter koperen buis (waterleidingpijp) doet het ook. En daar dan dus 2 of 3 van in de grond slaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:32

Dankjullie voor jullie kennis!
Ik heb vandaag inderdaad een simpele tester gekocht. Altijd handig om te hebben. Dus jullie linken gewoon het stroomdraad door naar de ringisolator eronder. Slim! Ik ga idd ook verbinders voor draad en lint bestellen.

Kan ik grondkabel ook aan een kant aan de buitenonheining hangen, onder de grond leggen en aan de binnen omheining doen? Of moet hij echt vanaf het stroomapparaat? We hebben een schrikdraadapparaat dat werkt, incl aardpen etc. De buitenomheining staat stroom op. Alleen moet ik de binnenste draden ook voorzien hebben :).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:37

Van de buitendraad naar de binnendraad zou moeten prima werken

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:44

Hutcherson schreef:
Dankjullie voor jullie kennis!
Ik heb vandaag inderdaad een simpele tester gekocht. Altijd handig om te hebben. Dus jullie linken gewoon het stroomdraad door naar de ringisolator eronder. Slim! Ik ga idd ook verbinders voor draad en lint bestellen.

Kan ik grondkabel ook aan een kant aan de buitenonheining hangen, onder de grond leggen en aan de binnen omheining doen? Of moet hij echt vanaf het stroomapparaat? We hebben een schrikdraadapparaat dat werkt, incl aardpen etc. De buitenomheining staat stroom op. Alleen moet ik de binnenste draden ook voorzien hebben :).

Idd tester is altijd handig.

Verbinders kopen hoeft niet, kan je ook maken van grondkabel :)* Doe ik normaal ook altijd. Die verbinders geven imo lang niet zo goed de stroom door. Ik bedoel dus om de lijnen onderling te verbinden.

Grondkabel voor de binnenlijn hoeft niet direct van stroomapparaat. Zolang en zodra je het stroomdraad ergens doorverbindt heb je er al stroom opstaan. Dus gewoon grondkabel van de ene stroomdraad naar de ander is genoeg. Ik gebruik dat systeem om doorgangen van stroom te voorzien. Ik heb heel vaak draad open staan, zodat ze meerdere stukjes wei kunnen gebruiken. Met doorgangen open had ik op bepaalde stukken geen stroom meer. Grondkabel in de grond en aan de draden. Stroom is weer overal :D

Oja met oog op je schakelaar om die aan en uit te zetten. Die plaats je dan dus direct bij waar je die grondkabel aan zou sluiten op je buitenlijn. Als je die binnen wilt plaatsen moet je wel 2 stuks grondkabel leggen. 1 naar je buitenlijn en 1 naar je binnenlijn. Want die schakelaar bepaald dan waar wel en niet stroom op de lijn staat.
Laatst bijgewerkt door rina op 03-03-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:46

Zo heb ik het ook. Via de buitendraad, grondkabel naar de binnengeleider. Het stroomapparaat staat veel te ver weg. Stuk koperdraad blootleggen en om de draad vouwen (ik heb koord en wikkel het er een paar slagen omheen)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:00