Weide bemesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:52

Oké, misschien is dit voor sommige een domme vraag... Maar ik zie op mijn mesthoop bij het oudste mest dat er gewoon gras op staat :+

En een stukje weide kan wel wat extra's gebruiken.

Kan ik dat gewoon zo op de weide gooien? Of hoe werkt dat :+

1e x paarden thuis dus moet nog veel leren op dat gebied... :')

NienkeV1994

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:53

Bij ons sparen we ongeveer een jaar aan mest op en dan komt er een loonwerker om het over de wei te verspreiden, maar ik neem aan dat je het zelf ook wel kan doen. Dat hebben ze bij ons door het jaar heen wel gedaan voordat ik er stond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:54

Ja waarom niet? Gras heeft ook "brandstof" nodig om te groeien. Je hoeft niet te bemesten trouwens. Dit heeft het suikers enzo te maken, waar ik geen verstand van heb. Maar ik denk dat je prima je mesthoop als bemesting kan dienen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:00

Heel groot is het niet... Dus ik kan dat prima zelf doen. Hoef ik niet meer naar de fitness.. :+

Enigste nadeel is dat het zulke smeerkezen zijn en hun het geknoeide hooi volschijten met als gevolg er gewoon een boel hooi bij komt op de mesthoop. Denk dat dit langer moet liggen om te kunnen strooien over de weide?

Al wat te veel is ga ik door een loonwerker laten ophalen.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:04

Wij gooien hooi ook op de mesthoop, net als groente en fruit, tot ongeveer 2 maanden voordat we de mest gaan verspreiden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:09

In paardenmest zit weinig 'voer' voor het gras, en daarnaast is paardenmest relatief zuur.
Wil je je wei goed bemesten, dan is (ook) injecteren met koeienmest (of met traag vrijkomende kunstmest) nodig.
Daarnaast is het heel verstandig je wei goed te bekalken als je paardenmest opbrengt (omdat dat je wei zuur maakt en gras groeit liefst bij een pH van 6/6,5). Bekalken doe je bij voorkeur in het (late) najaar, of anders minimaal 6 weken voordat je gaat bemesten in het voorjaar.

Nu mest opbrengen nu het zo zeiknat is is overigens ook af te raden. Het spoelt nu uit naar het grondwater en daar heeft niemand wat aan.