Stroom binnendraad track

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Stroom binnendraad track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 00:11

Hallo,

Ik heb een vraag waar mijn kennis te beperkt is.
Op dit moment ben ik druk bezig een track te maken rondom mijn weides met een slingerend tussenpad.
Er moeten dus eigenlijk twee weides omheind worden met een pad rondom.
Nu staat op de buitendraad straks gewoon stroom vanaf het schrikapparaat van netstroom.
Maar.... hoe krijg ik nu stroom op de binnen draad.
Ik heb hier al een beetje rond geneusd maar ik lees vooral dat het niet makkelijk is om te doen.
Maar ik las ook iets met dat iemand een elektriciteitskabel deels gestript had, ingegraven en dan verbonden met de binnenste draad.
Er hoeft geen stroom op de binnenste draad te staan als de weide open is(dus in de zomertijd). Maar voor de periode dat ze op de track lopen, moet er wel stroom op staan anders gaan ze in de draad hangen om gras uit de weide te eten.
Nu las ik ook iets met accu's. Hoe zit dat?

Het liefst wil ik inderdaad een draad ingraven, onder de track door en dan uit laten komen bij de binnendraad.
Hoe werkt dat?

iemand die mij kan voorzien van informatie?

tamary

Re: Stroom binnendraad track

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:24

Galagher bv heeft speciale kabel voor dit soort verbindingen. is wat dikker uitgevoerd dan een standaard electriciteitsdraadje.
Grondkabel heet dat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:32

Wij gebruiken inderdaad ook grondkabels. Super makkelijk, en ook simpel zelf te plaatsen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 00:39

super! dankjulliewel! ik wist niet van het bestaan af, maar deze gaat er zeker komen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 01:15

Idd simpel grondkabel. Is er van heel veel merken. Zou wel adviseren grondkabel te nemen wat uit meerdere draden bestaat. Bij breuk is dan niet gelijk je stroom weg. Daarnaast een stroomschakelaar, ook bij meerdere merken te vinden, waarmee je de stroom van de binnenlijn aan en uit kan zetten. En graaf je kabel diep genoeg mocht je gravers hebben :+ Hij werd hier nog wel eens opgegraven als ik hem niet diep genoeg had ingegraven.

Gewoon een sleuf in de grond van paal naar paal. kabel erin, aansluiten op je stroomlijn en aan de andere kant aan de schakelaar. Schakelaar wordt weer verbonden met je stroomlijn, en klaar is klara :D Niks moeilijk dus, heel makkelijk zelfs :P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 05:02

Ik ga eens kijken of we het voor elkaar kunnen krijgen om beide weides binnendraad en de algemene buitendraad los van elkaar aan en uit kunnen schakelen. Of onze 'electricien' (mijn partner) dat even kan regelen. :) dank voor de tip. Zoekt toch wat makkelijker als je weet waar je naar zoekt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:59

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 22:34

handig rina! Ik heb hem opgeslagen bij mijn favorieten. super handig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:18

Om ongelukjes met opgraven/doorsteken te voorkomen is het handig om er bovenop van die goedkope betonnen opsluitbandjes te leggen. Officieel hoort grondkabel op 60 cm diep ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:50

gewoon een stuk stroomkabel of grondkabel idd ingraven. Je maakt hem permanent vast aan je binnendraad, via een gleufje naar je buitendraad, en daar kan je gewoon een handvat tussensteken. Op het moment dat je het handvat afkoppelt en op de grond legt zit er geen stroom op de binnendraad, aankoppelen is overal stroom op.

Je kan ook gewoon een stroomdraadje bovenom laten gaan, twee hoge palen en de draad omhoog en naar de andere kant geleiden.