Stalling, verhuizen of beter blijven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Stalling, verhuizen of beter blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 14:41

De laatste 15 jaar heb ik altijd op 1 en dezelfde pensionstal gestaan.
Vol pension, paarden kwamen veel buiten, vanaf maart/april tot oktober/november 24/7 buiten. (m.u.v.hele warme dagen)
Verder alle faciliteiten wel aanwezig, alleen geen binnenbak.
Prijs was 165 all in.

Nu is deze stal ermee gestopt, en moest ik verhuizen.

De huidige plek is qua faciliteiten zover gelijk. De prijs 200 per maand. En de stal moet je elke dag zelf doen. Verder staan ze gemiddeld 6a7 uur buiten per dag.

Nu vind ik het best nog lastig om zelf elke dag na 't werk nog erheen te moeten (5 km) om de stal uit te mesten. En jammer dat ze niet heel lang buiten komen.

Nu is er een stal 15 km verderop, zelfde prijs (200)maar dan all in.
Faciliteiten verder gelijk, paarden komen buiten in paddocks (15x20 meter) hele dag, tot 't donker wordt. En in de zomer 24/7. Onbeperkt hooi.
Op het gras komen ze 2 uurtjes per dag.

Zit erg in twijfel wat de beste optie is. Qua veel buiten is die verder weg beter en het kost mij niet elke dag zoveel tijd om erheen te moeten stal doen.
Huidige is wel dichterbij en de uren die ze buiten staan, staan ze in de wei op gras.

Wat zouden jullie doen?

Anoniem

Re: Stalling, verhuizen of beter blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:43

Een paddock van 15x20 de hele dag zou ik niet blij van worden eerlijk gezegd... Dan eerder kijken of je nog wat anders vinden kan .

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:46

Mijn paard staat ook over het algemeen 7 uur per dag buiten en doet het daar goed op. Misschien kun je met een stalgenootje afspreken dat je paard met een maatje 24/7 buiten gaat in de zomer (in overleg met stal natuurlijk) zo heb ik het ook geregeld. Uitmesten doe ik met 2 andere dus ik mest 2 dagen 3 stallen uit. En dat doen de andere ook. Zondag wisselt af wie ze doet. Heb je op een half uur gedaan dus dat vind ik de moeite niet. Dus ik zou op stalling 1 blijven.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:48

Je moet de voor en nadelen van elkaar wegstrepen.
Daarbij een stal mesten is 15 min werk, hoe veel tijd ben je kwijt voor die 2x10km verder reizen.

Daarnaast vind ik 2 uurtjes wei in de zomer niet echt veel. Weet niet hoe dat op je huidige stal is?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:56

Heb je al bij 'Het nieuwe paardenhouden' op de site gekeken of er nog meer in de buurt zit?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 15:06

Lindsey_99 schreef:
Heb je al bij 'Het nieuwe paardenhouden' op de site gekeken of er nog meer in de buurt zit?

Ja daar heb ik destijds als eerste gekeken maar hier zit niets in de buurt. Dichtstbijzijnde is 25 km verderop en die zit vol.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:15

1 stal uitmesten is toch niet zo heel veel werk? Ik denk dat die extra 10 km op en af meer tijd van je zal vragen en dat je dat sneller zal tegenstaan.

Een paddock van 15 bij 20 meter is leuk in het hoofd van de mensen (ze staan buiten), maar voor het paard betekent dit echt niet veel.
Ik vind beide stallen niet echt wauw klinken om eerlijk te zijn. Die 7 uur buiten die je nu hebt, is dat ook in de zomer of komen ze dan langer buiten?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 17:16

In de zomer komen ze wel langer buiten. Regel is dat ze naar binnen moeten voor het donker. Nu gaan ze meestal tussen 09.00/10.00 naar buiten en tussen 15.30/16.30 naar binnen.

Verder zit hier geen enkele pensionstalling in de buurt, waar ze langer dan 3/4 uur buiten komen, die zitten allemaal verder weg (+/-20km)

En dat terwijl we hier in de Achterhoek wonen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:20

Dan klinkt je huidige stalling eigenlijk niet zo slecht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:24

Waarom moet je je stal dagelijks uitmesten? Bij onze manege werd er dagelijks een half pak stro bijgestrooid en werd 1 keer per week volledig uitgemest. Spreek anders met 'n stalgenootje af dat jullie om en om 2 paarden opstrooien/uitmesten als dit niet door de stal zelf gedaan wordt.

En ik vind de stal waar je nu staat verder best goed klinken. Met slechts 5 km afstand ga je vast vaker dan wanneer je telkens 15 km op en neer moet. Paddocks ben ik geen fan van. Beter 'n dik opgestrooide stal en zodra het weideseizoen begint overdag lekker het gras op.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:18

Ik zou eerder kijken hoe je je eigen dagindeling kan veranderen om toch elke dag even naar stal te kunnen. Ik woon in de randstad en daar is het gebruikelijk dat je elke dag gaat. Het is een kwestie van wennen, knop om en gewoon gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:27

Geen overleg mogelijk dat je extra betaald om iemand de stal te laten doen enkele keren per week? Want ik neem aan dat je ook wel vier keer zelf komt om te rijden.
Op de weide is een stuk beter dan met meerdere in een kleine paddock.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 01:00

Heb je niet een stalgenootje waarmee je samen kunt werken? Dat diegene 1, 2 of 3x per week jouw stal doet, en dat jij 1, 2 of 3x per week de Hare er bij doet? Dan hoef je allebei niet elke dag te komen.

Die nieuwe stal klinkt minder goed dan je huidige.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 01:02

Idd samen doen met een stalgenootje. Deed ik ook altijd, hoef je niet elke dag heen en geloof mij er zijn echt meerdere die dat wel prettig vinden dus gewoon vragen!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 01:26

Het is jammer dat je verder weg moet rijden maar gaat om het welzijn van je paard. Dus denk je dat hij gelukkiger is op de ver weg stal, doen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 01:52

Als er op de 2e stal in de paddock geen gras of hooi staat valt die wat mij betreft sowieso al af aangezien je paard heel de dag moet eten. Ik bedoel te zeggen dat naast tijd buiten voor mij hoeveelheid ruwvoer belangrijk zou zijn.
Heel de dag zonder kunnen ze niet.
Als ze onbeperkt kunnen eten én buiten staan zou ik juist wel voor die kiezen.

Ga vooral eens langs op een regenachtige dag. Zie je de stal op zn minst voordelig .Wat doet de bak met veel regen? En aangezien je er veel tijd door zal brengen, hoe is de sfeer?

Mag ik overigens wel zeggen dat je luxe problemen hebt! Hier bij den haag moest ik voor mijn vorige stal 27 km reizen in randstad drukte om mijn paard 4 uurtjes buiten te kunnen hebben in de winter.
En waar ik nu sta betaal ik 485.
Ben jaloers!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 02:47

Op mijn stal gaan ze ook rond 09:00u naar buiten en voor het donker komen ze binnen. In de winter gaat dat nu eenmaal zo, tenminste ik kan me niemand bedenken die nog 20 paarden hier in het pikkedonker vd wei af gaat halen, ik niet gezien...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:50

xPenny schreef:
Op mijn stal gaan ze ook rond 09:00u naar buiten en voor het donker komen ze binnen. In de winter gaat dat nu eenmaal zo, tenminste ik kan me niemand bedenken die nog 20 paarden hier in het pikkedonker vd wei af gaat halen, ik niet gezien...

Vrij logisch dat je dat doet voor het donker wordt.
En lang buiten laten in de winter is niet bevorderlijk voor de wei.
Paddocks vind ik te treurig voor woorden, tenzij om je paard even een uurtje beweging te geven (lekker op te jagen om z'n energie kwijt te kunnen) als je een dag geen zin hebt om te rijden.

In Nederland is nu eenmaal niet voldoende ruimte om paarden structureel buiten te laten zoals in bijv. Noord Amerika waar de kudde 's avonds na gedane arbeid losgegooid wordt op hectares aan heuvelachtig grasland inclusief schuilbossen en meertjes om te drinken.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 12:14

Op de huidige stal is de sfeer goed verder.
Qua eten buiten.
Huidige stal krijgen ze sochtends als ze naar buiten gaan kuil in de wei. En dan smiddags als ze naar binnen gaan hooi in de stal.

Op de andere plek krijgen ze onbeperkt hooi. Dus ook in de paddocks.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 20:53

girlyggirl schreef:
Idd samen doen met een stalgenootje. Deed ik ook altijd, hoef je niet elke dag heen en geloof mij er zijn echt meerdere die dat wel prettig vinden dus gewoon vragen!

Dat heb ik idd nu zo kunnen regelen. Binnen en buiten zetten is onderling. Best een werk in je eentje 17 paarden lopen.

Even wat op een rijtje :

Stal nu vs stal verder weg.

5km (10 min rijden) of 14 km (15 min rijden)

Overdag in (kale) wei, 8x50 meter, sochtends wat kuil.
Of overdag in paddock 15x25 meter met onbeperkt hooi. Paar uur per dag in de wei. In de zomer 24/7 buiten.

Half pension, stal doen en 1 dag alles binnen zetten of volpension.

Prijs ligt ongeveer gelijk.