Ervaringen met Hennep als stalbedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maximosa

Ervaringen met Hennep als stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 23:36

Ik vraag me af, of er mensen zijn hier die hennep gebruiken in de stal. Hoe dat bevalt en het gebruik ervan. Ik heb het deze week voor het eerst in een stal gebruikt bij mijn paard. In tegenstelling tot tarwestro die ik normaal gebruik. Het valt me op dat het makkelijk uitmest en ipv dikke volle kruiwagen er nu minder afval is. Wat ik lees is dat het makkelijk composteerd dus het zou ook minder grote mesthoop uiteindelijk moet opleveren. Wel is het duurder dan stro. Dus deel je ervaring! Ik ben erg benieuwd. Kon niet heel veel vinden hier op Bokt hierover.

kitobeer

Re: Ervaringen met Hennep als stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:39

Ja vroeger gebruikte ik het ook. Zo gemakkelijk mesten. En het neemt super goed vocht op. Anders dan bij vlas. De bovenlaag blijft droog en de natte plekken zitten netjes onderin. Echter ik was toendertijd nog een beginneling en als ik bedenk wat ik toen aan schoon spul op de mesthoop heb gekiepert . Ik deed elke 14 dagen heel de stal leeg halen. Absurd gewoon. En dan nog dagelijks de drollen en natte plekken.
Terwijl de hemparade zo mooi droog en schoon bleef. In een konijnenhok vind ik het ook superspul.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:48

Ik heb heel lang hennep gebruikt. De uitvoering met eucalyptus. Tot mijn merrie ineens van de ene op de andere dag een allergische reactie erop kreeg. Ben nu overgestapt naar koolzaadstro. In werking hetzelfde als hennep.
Imo is het heel paard afhankelijk of het fijn werkt of niet. De merrie die allergisch reageerde is griezelig schoon op dr stal. Elke dag liggen de hopen keurig op rij bovenop het koolzaadstro :D En haal ik 1 keer per maand alles wat nat is, dus ook wat je normaal zou laten liggen, eruit. Dan hoef ik er maar 1 a 1,5 pak schoon bij in te gooien en alles blijft zo schoon als het maar kan.
Maar ik heb ook smeerpoetsen, en smeerpoetsen gehad, waar je elke dag op je knieën met handschoenen aan door de stal kon gaan omdat alle ballen door de bodembedekker waren verstrooit. En dan geen verschil tussen vlas, hennep of koolzaadstro. Elke vorm werd een puinhoop, en kon je elke week op z'n minst een pak erbij gooien. De bodem vast laten klinken ging ook niet omdat ze alles elke nacht overhoop haalden, en je zelf ook elke dag alles moest doorwoelen om het een beetje schoon te houden.

kwa prijs is het in mijn opinie dus ook heel erg afhankelijk van het paard. Bij mijn super schone merrie ben ik goedkoper uit dan met stro. Dat wordt nl gegeten. Bij een smeerpoets kan het duurder zijn, maar dat hangt imo er ook vanaf of die grote hoeveelheden stro eet. Plus dat een eerste begin altijd duurder is dan met stro. Je moet nl beginnen met minstens 4 pak voor een beetje box.
Mesthoop merk ik niet zoveel van. Maar dat komt ook omdat de rest wel gewoon op stro staat. En de schone merrie op stro had ik net zo weinig kruiwagenvulling van dan op koolzaadstro. Bij de smeerpoetsen was dat verschil ook niet echt groot. Merk wel dat de mesthoop sneller omzet. Maar of dat komt van de maandelijkse lading koolzaadstro, durf ik niet te zeggen.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 17:04

Dank alvast voor eerste reacties. Vorige week voor het eerst bij mijn ruin in box gedaan. Om de eenvoudig reden dat stro op was en geen tijd om dat op te halen. Man moet dan rijden met grote kar. Maar viel me op van de week dat uitmesten makkelijk gaat en ik minder op de kruiwagen heb te slepen. Mijn ruin is wel viezerik. Loopt alles door de box. Met stro ligt het ook overal en onder. Zit nu te twijfelen of ik door ga met de hennep. Of toch weer stro haal. Mijn merrietje is veel netter. Mest mooi op een kant en ook plast ze in die hoek. Die had nog geen stro nodig vd week. Staat lekker dik in het stro.