Ik zoek dus iets wat niet te snel, maar zeker ook niet te laat breekt. Hier mensen die zoiets aan hun hooinet/slowfeeder hebben gemaakt?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mysa schreef:Veel strotouwtjes breken bijna niet, alleen die ouderwetse. Misschien zoiets als wat aan een springer (veer om hond aan fiets te doen) er tussen. Maar waar je die koopt?
Onali schreef:Ervoor zorgen dat je paard er niet vast aan komt te zitten door hem gewoon correct op te hangen.
Onali schreef:Ervoor zorgen dat je paard er niet vast aan komt te zitten door hem gewoon correct op te hangen.
meiske1577 schreef:Wij hebben s haakjes aan de kettingen op de poetsplaats. Deze schieten los als een paard eraan gaat hangen. Wellicht kan je een karabijn of paniekhaak aan de s haak vastmaken.
Edit: deze hebben wij:
https://www.toolstation.nl/s-haak-verzinkt/p81708
Mizora schreef:Onali schreef:Ervoor zorgen dat je paard er niet vast aan komt te zitten door hem gewoon correct op te hangen.
Dat is een leuke gedachte, maar bij een hengst op stal hebben we tot 2x toe zijn ijzer (met voet) uit het net (slowfeeder) moeten puzzelen omdat hij op zijn achterbenen in het net kapte (beide keren toen er een nieuw paard naast kwam te staan, verder braver dan 90% van de paarden). Toevallig stond hij in 1 van de 2 stallen waar het net nog traditioneel hoog ging.
Ik zou eerder kijken voor een haybar of schuine plank waar je het net laag in vastmaakt. Op die manier zit het net zo veel mogelijk afgeschermd. Alleen tegen echt steigeren niet, maar daar is geen bescherming voor mogelijk.
Eowyn3003 schreef:mysa schreef:Veel strotouwtjes breken bijna niet, alleen die ouderwetse. Misschien zoiets als wat aan een springer (veer om hond aan fiets te doen) er tussen. Maar waar je die koopt?
Ik zou zeker niks met een veer mechanisme ophangen in een paardenstal. Heb wel eens een paard vast zien blijven hangen met zijn staart in een veersluiting van de schrikdraad. Resultaat: paard in paniek, sluiting kapotgetrokken, veer ingerold in de staart van het paard. Buiten het knippen van de staart had het paard niets, gelukkig!
Op_zoek schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Ik had inderdaad ook begrepen dat het bij veel van de nieuwere strotouwtjes ook erg lang duurt voordat ze breken. Kan eens kijken wat voor verschillende touwtjes er op stal te vinden zijn, maar wil wel echt zeker weten dat ze op tijd breken.
Ik had de paniekhaken aan halstertouwen al even gegoogeld, maar in de omschrijving staat steeds dat je ze zelf heel handig, met één hand, los kan maken in panieksituaties. Ik zoek echter iets wat uit zichzelf losschiet/breekt onder grote druk voor het geval paard vast komt te zitten op het moment dat er niemand bij is.
Ik ga eens kijken wat er aan de springer (voor hond aan fiets) zit.
Sanet schreef:… wat voor hooinet heb je? Want ik heb eerder wel gehad dat ze gewoon het draadje van het hooinet stuk trokken met een ijzer.
imaudy schreef:Als het hooinet loslaat dan kan een paard nog lelijk verstrikt raken in het net. Heb het wel eens gezien, paard zonder ijzers stond met beide voorbenen in het net vast. We waren erbij toen het gebeurde. Geen hooinetten voor mij, behalve zo'n heel kleintje misschien.
Dana01 schreef:Goedkope aluminium karabijnhaken van de bouwmarkt , blijven netjes zitten bij normaal gebruik en knappen als er extreem gewicht aan hangt. Heb ik jaren gebruikt en nooit ook maar een probleem gehad.
Parisse schreef:Goedkope karabijnhaak van de action, die buigen gewoon mee. Heb je wel een hooinet op de grond in de stal liggen waar hij ook in kan staan... ik hang ze hoog op zodat ze er niet in kunnen blijven hangen
Een steigerend paard in stal ben ik overigens nog niet heel vaak tegen gekomen (uitzonderingen daargelaten)
sonita schreef:https://www.smarttieproducts.com/ Kun je je paard mee " vast" zetten, maar ook je hooinet aan hangen.
Pauline schreef:Rolletje paktouw bij de action halen anders.
rien10 schreef:Oprechte vraag en niet betweterig bedoeld. Waarom hang je een hooinet in de stal. Van de grond eten geeft 0 risico met vast komen te zitten.
sonita schreef:https://www.smarttieproducts.com/ Kun je je paard mee " vast" zetten, maar ook je hooinet aan hangen.