tips voor 'panieksluiting' hooinet in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Op_zoek

tips voor 'panieksluiting' hooinet in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 17:15

Ik zou graag mijn hooinet in stal zo ophangen dat hij loskomt mocht het paard er ooit met haar ijzer in vast komen te zitten (door rollen/vastliggen/steigeren/oid). Maar het moet uiteraard wel gewoon blijven hangen als paard er aan trekt om hooi eruit te krijgen. Ik had elastieken die ik ooit in een outdoorwinkel heb gekocht gebruikt, maar deze breken te snel. Even fanatiek hooi eten en paard heeft heel hooinet in haar mond :+
Ik zoek dus iets wat niet te snel, maar zeker ook niet te laat breekt. Hier mensen die zoiets aan hun hooinet/slowfeeder hebben gemaakt?

swartbeessie

Re: tips voor 'panieksluiting' hooinet in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:22

Vastmaken met strotouwtjes die breken onder hoge druk?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:27

Veel strotouwtjes breken bijna niet, alleen die ouderwetse. Misschien zoiets als wat aan een springer (veer om hond aan fiets te doen) er tussen. Maar waar je die koopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:33

Paniek haken van een halstertouw er aan doen?

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 17:41

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had inderdaad ook begrepen dat het bij veel van de nieuwere strotouwtjes ook erg lang duurt voordat ze breken. Kan eens kijken wat voor verschillende touwtjes er op stal te vinden zijn, maar wil wel echt zeker weten dat ze op tijd breken.

Ik had de paniekhaken aan halstertouwen al even gegoogeld, maar in de omschrijving staat steeds dat je ze zelf heel handig, met één hand, los kan maken in panieksituaties. Ik zoek echter iets wat uit zichzelf losschiet/breekt onder grote druk voor het geval paard vast komt te zitten op het moment dat er niemand bij is.

Ik ga eens kijken wat er aan de springer (voor hond aan fiets) zit.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:47

mysa schreef:
Veel strotouwtjes breken bijna niet, alleen die ouderwetse. Misschien zoiets als wat aan een springer (veer om hond aan fiets te doen) er tussen. Maar waar je die koopt?

Ik zou zeker niks met een veer mechanisme ophangen in een paardenstal. Heb wel eens een paard vast zien blijven hangen met zijn staart in een veersluiting van de schrikdraad. Resultaat: paard in paniek, sluiting kapotgetrokken, veer ingerold in de staart van het paard. Buiten het knippen van de staart had het paard niets, gelukkig!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:11

Ervoor zorgen dat je paard er niet vast aan komt te zitten door hem gewoon correct op te hangen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:24

Wij hebben s haakjes aan de kettingen op de poetsplaats. Deze schieten los als een paard eraan gaat hangen. Wellicht kan je een karabijn of paniekhaak aan de s haak vastmaken.

Edit: deze hebben wij:
https://www.toolstation.nl/s-haak-verzinkt/p81708

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:26

Onali schreef:
Ervoor zorgen dat je paard er niet vast aan komt te zitten door hem gewoon correct op te hangen.

Dat is een leuke gedachte, maar bij een hengst op stal hebben we tot 2x toe zijn ijzer (met voet) uit het net (slowfeeder) moeten puzzelen omdat hij op zijn achterbenen in het net kapte (beide keren toen er een nieuw paard naast kwam te staan, verder braver dan 90% van de paarden). Toevallig stond hij in 1 van de 2 stallen waar het net nog traditioneel hoog ging.

Ik zou eerder kijken voor een haybar of schuine plank waar je het net laag in vastmaakt. Op die manier zit het net zo veel mogelijk afgeschermd. Alleen tegen echt steigeren niet, maar daar is geen bescherming voor mogelijk.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 18:30

Onali schreef:

Ik ben benieuwd wat correct ophangen dan inhoudt. Als mijn paard omrolt en vast komt te liggen tegen de muur, kunnen haar hoeven aardig hoog komen. Met steigeren zou ze in principe natuurlijk ook behoorlijk hoog kunnen komen. Als ik het hooinet zo hoog ophang dat ze er onmogelijk met haar hoeven bij in de buurt kan komen, denk ik niet dat ze er nog prettig uit kan eten.

Het gaat mij zoals aangegeven niet om vast komen te zitten tijdens het eten, maar tijdens rollen/vastliggen/steigeren/oid.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 18:32

meiske1577 schreef:
Wij hebben s haakjes aan de kettingen op de poetsplaats. Deze schieten los als een paard eraan gaat hangen. Wellicht kan je een karabijn of paniekhaak aan de s haak vastmaken.

Edit: deze hebben wij:
https://www.toolstation.nl/s-haak-verzinkt/p81708

Bedankt! Dit is inderdaad het soort tip waar ik naar zocht :)

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 18:34

Mizora schreef:
Onali schreef:

Dat is een leuke gedachte, maar bij een hengst op stal hebben we tot 2x toe zijn ijzer (met voet) uit het net (slowfeeder) moeten puzzelen omdat hij op zijn achterbenen in het net kapte (beide keren toen er een nieuw paard naast kwam te staan, verder braver dan 90% van de paarden). Toevallig stond hij in 1 van de 2 stallen waar het net nog traditioneel hoog ging.

Ik zou eerder kijken voor een haybar of schuine plank waar je het net laag in vastmaakt. Op die manier zit het net zo veel mogelijk afgeschermd. Alleen tegen echt steigeren niet, maar daar is geen bescherming voor mogelijk.

Heb inderdaad ook al naar opties als een haybar zitten kijken. Dat zou inderdaad echt een goede optie zijn. Maar door het machinaal uitmesten van de stallen is er bij ons helaas niet veel mogelijk in die richting.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:37

Ik denk dat met een standaard paniekhaak hij al snel losschiet als het paard een beetje enthousiast aan het hooinet trekt..
wat voor hooinet heb je? Want ik heb eerder wel gehad dat ze gewoon het draadje van het hooinet stuk trokken met een ijzer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:48

Als het hooinet loslaat dan kan een paard nog lelijk verstrikt raken in het net. Heb het wel eens gezien, paard zonder ijzers stond met beide voorbenen in het net vast. We waren erbij toen het gebeurde. Geen hooinetten voor mij, behalve zo'n heel kleintje misschien.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:58

Eowyn3003 schreef:
mysa schreef:

Ik zou zeker niks met een veer mechanisme ophangen in een paardenstal. Heb wel eens een paard vast zien blijven hangen met zijn staart in een veersluiting van de schrikdraad. Resultaat: paard in paniek, sluiting kapotgetrokken, veer ingerold in de staart van het paard. Buiten het knippen van de staart had het paard niets, gelukkig!

Het is geen veer hoor, de springer zelf is een veer. Daartussen zitten kunststof delen, dus tussen veer en fiets. Maar die van mij is al wat ouder, weet niet of ze dat nu nog hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:39

Op_zoek schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik had inderdaad ook begrepen dat het bij veel van de nieuwere strotouwtjes ook erg lang duurt voordat ze breken. Kan eens kijken wat voor verschillende touwtjes er op stal te vinden zijn, maar wil wel echt zeker weten dat ze op tijd breken.

Ik had de paniekhaken aan halstertouwen al even gegoogeld, maar in de omschrijving staat steeds dat je ze zelf heel handig, met één hand, los kan maken in panieksituaties. Ik zoek echter iets wat uit zichzelf losschiet/breekt onder grote druk voor het geval paard vast komt te zitten op het moment dat er niemand bij is.

Ik ga eens kijken wat er aan de springer (voor hond aan fiets) zit.

Gewoon de losse paniek haak bedoelde ik meer. Deze schieten in mijn ervaring vrijsnel los.

Een veersysteem is natuurlijk helema ideaal, maar ik zou dan niet weten wat.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:44

Goedkope aluminium karabijnhaken van de bouwmarkt , blijven netjes zitten bij normaal gebruik en knappen als er extreem gewicht aan hangt. Heb ik jaren gebruikt en nooit ook maar een probleem gehad.

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:19

Goedkope karabijnhaak van de action, die buigen gewoon mee. Heb je wel een hooinet op de grond in de stal liggen waar hij ook in kan staan... ik hang ze hoog op zodat ze er niet in kunnen blijven hangen

Een steigerend paard in stal ben ik overigens nog niet heel vaak tegen gekomen (uitzonderingen daargelaten)

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:39

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:50

Gaaf ding Sonita!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:51

Rolletje paktouw bij de action halen anders.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:00

Oprechte vraag en niet betweterig bedoeld. Waarom hang je een hooinet in de stal. Van de grond eten geeft 0 risico met vast komen te zitten.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 16:35

Sanet schreef:
… wat voor hooinet heb je? Want ik heb eerder wel gehad dat ze gewoon het draadje van het hooinet stuk trokken met een ijzer.

Dit is wel een interessante. Als ik in het verleden hooinetten had waarin grotere gaten kwamen omdat paarden op een gegeven moment de draadjes kapot trokken, kocht ik daarna altijd een ander merk/type. Maar een onverwoestbaar hooinet is in panieksituaties natuurlijk weer niet fijn :o

imaudy schreef:
Als het hooinet loslaat dan kan een paard nog lelijk verstrikt raken in het net. Heb het wel eens gezien, paard zonder ijzers stond met beide voorbenen in het net vast. We waren erbij toen het gebeurde. Geen hooinetten voor mij, behalve zo'n heel kleintje misschien.

Dit is ook een goed punt. Oppassen dat je met het oplossen van het ene gevaar niet de volgende gevaarlijke situatie creëert. Te snel losschieten is dus ook niet wenselijk.

Dana01 schreef:
Goedkope aluminium karabijnhaken van de bouwmarkt , blijven netjes zitten bij normaal gebruik en knappen als er extreem gewicht aan hangt. Heb ik jaren gebruikt en nooit ook maar een probleem gehad.

Parisse schreef:
Goedkope karabijnhaak van de action, die buigen gewoon mee. Heb je wel een hooinet op de grond in de stal liggen waar hij ook in kan staan... ik hang ze hoog op zodat ze er niet in kunnen blijven hangen

Een steigerend paard in stal ben ik overigens nog niet heel vaak tegen gekomen (uitzonderingen daargelaten)

Goedkope karabijnhaken zijn waarschijnlijk wel een goede optie. Verwacht inderdaad dat ze niet breken tijdens het hooi eten, maar wel in het geval dat paard er vast in komt te zitten.
@Parisse, op dit moment is mijn zorg ook vooral het rollen/vastliggen. In het verleden wel een paard gehad die in stal steigerde om over een dichte wand heen te kijken. Die had toen geen hooinet hangen, maar kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die om deze reden naar een veilige oplossing hebben gezocht.

sonita schreef:
https://www.smarttieproducts.com/ Kun je je paard mee " vast" zetten, maar ook je hooinet aan hangen.

Voor het vastzetten van een paard een erg mooi systeem. Werkt bij hangende paarden denk ik fijner dan dingen die gelijk helemaal losschieten zoals veiligheidshalsters/equi ping/etc. Ik twijfel alleen of het touw bij eten uit een hooinet niet bij iedere hap een stukje langer wordt.

Pauline schreef:
Rolletje paktouw bij de action halen anders.

Ja, dat zou bij grote kracht wel moeten breken, hè. Dan alleen nog even testen of het niet te snel breekt (zoals de tentelastieken die ik als eerste getest had). Maar voor dat geld is het wel uit te proberen natuurlijk :+

rien10 schreef:
Oprechte vraag en niet betweterig bedoeld. Waarom hang je een hooinet in de stal. Van de grond eten geeft 0 risico met vast komen te zitten.

Ik snap je vraag. Zonder hooinet zijn natuurlijk alle risico's meteen opgelost. Paard wordt alleen snel dik, mag door blessures weinig doen en lijkt altijd honger te hebben. Onbeperkt hooi voeren zonder hooinet/slowfeeder is hierdoor eigenlijk niet te doen. In het verleden heeft ze ook paar keer verstoppingskoliek gehad door het eten van teveel stro. Advies van dierenarts is dus om het hooi aan te bieden in slowfeeder zodat de opname vertraagd wordt waardoor er wel altijd/zo lang mogelijk hooi beschikbaar is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:02

sonita schreef:
https://www.smarttieproducts.com/ Kun je je paard mee " vast" zetten, maar ook je hooinet aan hangen.

Is dat ook ergens in Europa te krijgen?
Vind ik nl heel interessant voor al die jonge knollen hier!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:07