Ervaring voorwand met bollen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Ervaring voorwand met bollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 16:48

Wij willen onze nieuwe stalwanden gaan bestellen en nu ben ik helemaal verliefd geworden op dit model:

Afbeelding

Nu werd ik er laatst op gewezen dat de bollen ook gevaarlijk kunnen zijn voor paarden. Heel eerlijk, weet ik niet zo goed wat ik mij er bij moet voorstellen. Mochten ze over de deur heen proberen te springen, zitten ze aardig in de weg, maar over de deur heen springen is sowieso niet bevorderlijk voor een paard. Mijn paarden hebben eerder jarenlang in open stallen gestaan, en ik ga er vanuit dat dat niet gebeurd, ik wil ze juist die ruimte/'vrijheid' geven van een meer open stalwand en die bollen geven nét dat beetje extra, vind ik! :D

Dus: zijn er mensen met (slechte) ervaringen met deze bollen op stalwanden?

En, dezelfde bollen komen ook op de poetspalen/wanden....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:35

Wellicht vergezocht maar kunnen ze met hun bek eroverheen vast komen te zitten/ tanden beschadigen.

Vind het wel mooie wanden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:41

Ik vind ze prachtig maar ik zou het niet durven. Mijn merrie probeert nu al over een hoge stalwand te klimmen als ze even alleen op stal moet staan. Ik zou veel te bang zijn dat er toch een keer 1 overheen gaat

Het gevaar van de bollen op zichzelf zie ik niet.

Vjestagirl

Re: Ervaring voorwand met bollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:50

Als je ze met halster om op stal zet kunnen ze vast komen te zitten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:01

Je hebt dit soort wanden toch ook wel zonder bollen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:12

Met halster zat dat gevaarlijk zijn, maar een halster hoort niet om op stal dus dat is simpel.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:48

Mooi Toch zou ik idd minstens 1hoog gesloten box willen.. voor uitkomt monsters of als er eens 1op stal zou moeten staan..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:51

Denk dat ze al moeite moeten doen om daaraan vast te komen zitten. Als je halster daarover past dan heb je maatje trekpaard denk ik.
Dichte stallen zijn in veel gevallen handig maar voor thuis en als je je eigen paarden kent, waarom hier niet voor kiezen.
Als er eruit springen gaat de bol moet veel verschil maken mi.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:18

:+

Wij hebben 'hoge' stallen met bollen en het is een megaklus om ze stofvrij te houden dus ik dacht meteen, je vraagt naar ervaringen over het onderhoud. :')

Gevaar zie ik er niet echt in.

Je kan er wel makkelijker bij dan dat ze hoog zitten, ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:18

Misschien dat idd het halster kan blijven hangen bij het kaakgedeelte?

Is als je veel openheid wilt aan de voorkant van je stal, zo'n wand die ze bij opfokstallen gebruiken niet iets? Hier op stal zijn alle deuren op die manier. Geen hooi in je vlas, veel openheid, paard kan sociaal zijn, ik vind het ideaal :)

Priscilla27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:36

Dat is toevallig, deze stallen zijn van mij. Ik ben er heel erg blij mee, de paarden kijken graag met hun hoofd naar buiten en heb altijd hun halster af in de stal. Ik zie er geen enkel gevaar in.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:44

Ja ervaring bij mijn inloopstal. Nooit in negatieve zin.

Kan wel zijn dat de paarden de bollen er na verloop van tijd afdraaien. Gewoon omdat het kan en (zelfs bij 24/7 uitloop naar buiten, had ik er een die elke keer een stukje de bal van de draadpin draaide tot hij er af viel).

Dan vind je elke paar weken een bol in de stal. Die je er ook zo weer op draait. Vastlijmen op de draadpin is een oplossing.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 10:12

Dank voor alle berichten! Ik ben er weer een stuk geruster op :D

Silly1972 schreef:
Je hebt dit soort wanden toch ook wel zonder bollen?

Zeker, maar ik vind het wel mooi :D

snorkel1986 schreef:
Mooi Toch zou ik idd minstens 1hoog gesloten box willen.. voor uitkomt monsters of als er eens 1op stal zou moeten staan..

Dit is inderdaad wat wij ook willen, of in ieder geval de mogelijkheid om de stal volledig af te sluiten.

Rytm schreef:
:+

Wij hebben 'hoge' stallen met bollen en het is een megaklus om ze stofvrij te houden dus ik dacht meteen, je vraagt naar ervaringen over het onderhoud. :')

Gevaar zie ik er niet echt in.

Je kan er wel makkelijker bij dan dat ze hoog zitten, ideaal.

Hahaha, ook een hele goeie ervaring! :') Goed om alvast op ingesteld te zijn :P

Mindim schreef:
Is als je veel openheid wilt aan de voorkant van je stal, zo'n wand die ze bij opfokstallen gebruiken niet iets? Hier op stal zijn alle deuren op die manier. Geen hooi in je vlas, veel openheid, paard kan sociaal zijn, ik vind het ideaal :)

Dat is inderdaad praktisch gezien ook een goeie optie, en deze wand willen wij inderdaad in de groepsstalling. Voor individueel stallen vind ik dit stiekem wat mooier :P

Priscilla27 schreef:
Dat is toevallig, deze stallen zijn van mij. Ik ben er heel erg blij mee, de paarden kijken graag met hun hoofd naar buiten en heb altijd hun halster af in de stal. Ik zie er geen enkel gevaar in.

Echt?! Wat leuk! Heb de foto gewoon bij Google vandaan :D Mag je trots op zijn, zulke stallen :D

Knert schreef:
Ja ervaring bij mijn inloopstal. Nooit in negatieve zin.

Kan wel zijn dat de paarden de bollen er na verloop van tijd afdraaien. Gewoon omdat het kan en (zelfs bij 24/7 uitloop naar buiten, had ik er een die elke keer een stukje de bal van de draadpin draaide tot hij er af viel).

Dan vind je elke paar weken een bol in de stal. Die je er ook zo weer op draait. Vastlijmen op de draadpin is een oplossing.

Oh echt? Haha, ergens nog wel grappig, maar kan me voorstellen dat de pin die tevoorschijn komt minder grappig is. Vastlijmen is dan wel een goede optie inderdaad! Dankjewel :D

Dit willen wij dan overigens als tussenwanden, waarbij we ze eigenlijk allemaal open willen hebben: dus wel de S-buiging dicht met panelen, maar de tralies weg. En dan inderdaad 1 wel gewoon helemaal dicht, dus ook met tralies.

Afbeelding