Groot pak wei open doen op wei een slim idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Groot pak wei open doen op wei een slim idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 12:59

Hey,
Hopelijk staat mijn vraag hier juist :D

Ik heb een grote ronde baal hooi gekocht. Zou ik deze gewoon op de wei open kunnen doen zodat ze er zo van kunnen eten?

Of is dit geen goed idee met de regen?

Het is voor een groot paard een een shetlander

Als dit niet lukt, heeft iemand dan een idee hoe ik die het beste dan bedek? Ik heb geen schuur ter beschikking, wel ga ik een 20ft container kopen maar weet niet of dit er ga inpassen. (en dit is ook nog niet voor direct)

okdoei

Re: Groot pak wei open doen op wei een slim idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:01

Ik denk dat het een bende gaat worden, ze verslepen en vertrappen dan een groot gedeelte.
Ik zou denk ik de baal ergens droog wegzetten of goed afdekken (wel oppassen dat het niet half vochtig word ivm schimmel)
en dan voeren vanuit netten of slowfeeders oid.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:02

Het plastic langs de onderkant rondom opensnijden en na het voeren (wij hebben grote bakken met slowfeeder netten) het plastic er weer overheen en vastsjorren met een touw dat helemaal om de baal heen kan. Zo doen ze het op onze stal.
Laatst bijgewerkt door Imre op 17-02-20 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Ik denk dat 70% daarvan vertrapt gaat worden,ze halen die bal hooi helemaal uit elkaar en gaan er dan op staan piesen en poepen.. ik zou er dan zo'n hooiballen net omheen doen...

Lynn_Nikita

Normaal snijden wij alleen de bovenkant open, en dan een cm of 15 van de rand afblijven ( rondje eruit snijden dus) alleen weet ik nu niet of de shet er dan aankomt. vermoed het eerste deel van het pak niet
met 4 tot 6 paarden is dat binnen een kleine week op

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:04

Bij onze paarden hoeven we zoiets niet te doen want die eten nat hooi zo goed als niet.
Daarnaast denk ik ook dat het een grote bende zal worden en ook de verspilling die je erdoor zal krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:17

Hier zou dat compleet verspild worden, want nat hooi eten ze niet meer.
Ik zou de baal op een pallet leggen en afdekken met een zeiltje, en iedere dag een net gevuld met hooi geven (opgehangen aan paaltjes of ev in een grote bak gelegd. Of desnoods los gelegd in de weide, maar dan zou ik 2 keer een kleinere portie voeren ipv onbeperkt. Want dan verspillen ze wel enorm veel.)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:23

Hier zag ik een weide waar zo'n baal op lag en er waren rondom een 5-tal gaten (doormeter van 20 cm ofzo?) uitgesneden op verschillende hoogtes. Dat werkte best goed volgens mij!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:26

Bij ons zouden ze het hooi ook vertrappen, mee door de wei slepen en niet meer eten vervolgens. Beetje zonde dus.

Wij hebben twee grote bakken die 's ochtends gevuld worden. 's middags is dit wel op maar er staat nog wel wat gras bij ons. Als we deze bakken verder zouden vullen zouden ze hier prima de hele dag mee kunnen doen. Als je wil kan ik je een foto sturen in de pb met wat voor bakken. Verder niet heel bijzonder want droog blijft het hooi niet.... dat is een nadeel.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:40

Baal (buiten bereik van de paarden) op pallets zetten, openmaken, zeil erover en pallets er tegenaan. En dan per keer voeren in bakken of netten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:42

voor 1 paard en een pony doen ze daar lang over en ga je gewoon enorm veel verlies hebben als je dat zo gaat geven....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:43

Duhelo schreef:
Hier zou dat compleet verspild worden, want nat hooi eten ze niet meer.
Ik zou de baal op een pallet leggen en afdekken met een zeiltje, en iedere dag een net gevuld met hooi geven (opgehangen aan paaltjes of ev in een grote bak gelegd. Of desnoods los gelegd in de weide, maar dan zou ik 2 keer een kleinere portie voeren ipv onbeperkt. Want dan verspillen ze wel enorm veel.)

Zo doen wij het ook. We geven 2x per dag hooi op de wei op de droge stukken. Het is een grote kale wei dus overige uren knabbelen ze zelf hun kostje bij elkaar. De hoeveelheid passen we aan naar belang behoefte.
Als we teveel geven wordt het vertrapt.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 13:47

Edit het moest een groot pak hooi open doen op wei zijn :+
Dan ga ik het inderdaad in hooinetten doen. Iemand een idee hoe het beste bedek? Iemand ideetjes :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:10

Gewoon een zeiltje erover (van die goedkope blauwe zeiltjes dat je bij de action wel vindt).
Ik leg het hooi op mijn aanhangertje, er liggen wat balkjes onder zodat het van de bodem afligt, en span er een zeil over dat ik vastmaak. Wind kan eronder door, regen niet.

Het voordroog staat op palletten, doe ik de pak open, haal hetgene eruit wat nodig is, de plastiek duw ik er weer tegen en een zeiltje span ik er zo strak mogelijk tegenaan, dan blijft het zeker 2 weken goed.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:11

Afbeelding
Ik doe het zo. Snijd het plastic eraf en zeil erover.
d4rkhorse schreef:
Edit het moest een groot pak hooi open doen op wei zijn :+
Dan ga ik het inderdaad in hooinetten doen. Iemand een idee hoe het beste bedek? Iemand ideetjes :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:50

Ik heb ook zo'n blauw zeil van de action er over wel de grootste 4x6 en die is voor het mooi net te klein de 6 meter is lang genoeg,de 4 meter net niet breed genoeg met een beetje vouwen lukt het net.
Ik vind de oplossing an Laurie ook niet gek gewoon 4 gaten in het pak snijden zodat ze daar uit kunnen eten.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:54

Als het hooi niet superdroog is, zal het gaan schimmelen in de plastic als je er een paar gaten in maakt, zeker voor zo weinig paarden. Dit werkt enkel als je voldoende paarden hebt, die de baal in een paar dagen opeten.
Beter helemaal open doen, ergens onder een zeiltje leggen en er voldoende vanaf nemen om hen te voeren. Het pak zo op de wei zetten zul je 70% verlies hebben door schimmel, vertrappen, nat worden, enz.
Een hooihuisje kopen helpt ook. Daar kun je de volledige baal (zonder plastic en koordjes) onder zetten. Zo kunnen ze niet teveel knoeien en wordt het hooi niet nat, of begint het niet te broeien in de plastic.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:11

sevke schreef:
Als het hooi niet superdroog is, zal het gaan schimmelen in de plastic als je er een paar gaten in maakt, zeker voor zo weinig paarden. Dit werkt enkel als je voldoende paarden hebt, die de baal in een paar dagen opeten.
Beter helemaal open doen, ergens onder een zeiltje leggen en er voldoende vanaf nemen om hen te voeren. Het pak zo op de wei zetten zul je 70% verlies hebben door schimmel, vertrappen, nat worden, enz.
Een hooihuisje kopen helpt ook. Daar kun je de volledige baal (zonder plastic en koordjes) onder zetten. Zo kunnen ze niet teveel knoeien en wordt het hooi niet nat, of begint het niet te broeien in de plastic.

het nadeel van die hooihuisjes is wel dat het hooi zo op de grond staat. Ik persoonlijk zou daar iets van een plank oid onder leggen, anders trekt het hooi al het vocht uit de grond en heb je alsnog een natte kledder.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:55

wij doen met 1 pony en 1 paard 2 van zulke bakken: https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... racht.html
vullen en die moeten om de dag bij gevuld worden. De eerste 2 keer het pak er zo bij gezet met alleen een stukje plastic er uit gesneden, dat pak lag binnen 4 dagen helemaal verspreidt door de wei en aten ze niet meer op. was dus een erg duur pak (en dat 2 keer)
Nu met de slow feeders doen ze er ongeveer 3 weken mee (soms wat langer). Kost wat, maar door dat je minder verspilling hebt, heb je het er zo uit. Dus ik zou het hooi in bijv. een hoek van de wei zetten en dan afzetten met stroomdraad of iets dat ze er niet bij kunnen, en dan 2 slowfeeders in de buurt die je dan makkelijk kan vullen.

edit: wij hebben grote ronde balen, maar dit kan natuurlijk ook met vierkante pakken (ronde zijn alleen makkelijker te verplaatsen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:07

Voor een definitiever oplossing, die ook duurder is kun je kiezen voor een ruif zoals afgebeeld 5de foto van dit topic. Ik kan de foto niet meer kopiëren vandaar dat ik even hele topic plaats.
Deze ruif staat bij ons in de tuin. Kun je met tractor in zijn geheel mooi verplaatsen en de tractor kan er zo'n grote bol hooi in plaatsen. Ik zelf pak hier elke dag 2x kruiwagen van, want anders eten de paarden zich te rond.
[ITP] De merens Polie en Hercule voor het eerst op BOKT

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:18

pien_2010 schreef:
Voor een definitiever oplossing, die ook duurder is kun je kiezen voor een ruif zoals afgebeeld 5de foto van dit topic. Ik kan de foto niet meer kopiëren vandaar dat ik even hele topic plaats.
Deze ruif staat bij ons in de tuin. Kun je met tractor in zijn geheel mooi verplaatsen en de tractor kan er zo'n grote bol hooi in plaatsen. Ik zelf pak hier elke dag 2x kruiwagen van, want anders eten de paarden zich te rond.
[ITP] De merens Polie en Hercule voor het eerst op BOKT

Afbeelding

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:37

Onderste stuk plastic erom laten, net erom, vastrijgen en ze kunnen met 3 paarden 2 weken vooruit
Afbeelding

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:01

Duhelo schreef:
sevke schreef:

het nadeel van die hooihuisjes is wel dat het hooi zo op de grond staat. Ik persoonlijk zou daar iets van een plank oid onder leggen, anders trekt het hooi al het vocht uit de grond en heb je alsnog een natte kledder.

Wij hebben een ijzeren hooihuisje. Met een bodem, dus.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:45

Ik mag voor TS hopen dat het wel echt droog hooi is. Want met voordroog krijg je met zo'n lage voersnelheid sowieso broei en schimmel. Wil je dat voorkomen dan moet je hem onder dak helemaal uit elkaar kunnen leggen. Ik heb zelf midibalen met hele droge (bijna Hooi) voordroog. Die worden al warm en moet ik op het laatst uit elkaar halen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:15

@pien_2010 : wij hebben ook zulke hooihuisjes. Erg duurzaam en makkelijk!